• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ruiten krabben of...

Ik heb mijn auto eigenlijk altijd binnen staan, dus ik hoef gelukkig nooit te krabben o.i.d. In het zeldzame geval dat de auto buiten moet staan, dan gebruik ik gewoon de voorruitverwarming en voor de rest van de ruiten zo'n de-icer (maar wel zo min mogelijk, een keer sprayen per ruit i.c.m. een beetje geduld werkt ook prima en is beter voor de rubbers).
 
Ik gebruik ook altijd de-icer. Vroeger volgde ik een plastic zak met warm water en ging daarmee over de ruit. Schijnt gevaarlijk te zijn voor de ruit, maar heb er in al die jaren nooit problemen mee gehad.
 
Ik start normaal mijn auto, smeer dan een paar boterhammen, dan rijd ik naar mijn werk. Ik heb wel de autoglym deicer gebruikt, maar ik kreeg mijn hele voorruit er nooit snel mee ontdooit. Hoe doen jullie dat precies?

En dan een tweede. Meestal moet ik langer wachten voordat de beslagen ruiten aan de binnenkant schoon zijn, dan dat ik moet wachten op het ijs op de voorruit. Ben ik de enige die dat heeft?
 
Ja daar heb ik ook aan gedacht. Maar ik zou niet weten waarvan eigenlijk. Heb leren bekleding, daar kan denk ik niet veel vocht inzitten. Iemand die ditzelfde probleem heeft? En misschien ook iemand die een oplossing zou weten? Zo'n grote vochtvreter misschien?
 
Mijn vorige auto was een Seat - Toledo en die had net zoveel ijs op de binnenzijde van de voorruit als de buitenzijde. :p Scheen een ''euvel'' te zijn met dat type, dat er veel vocht binnen kwam. (Denk aan afwaterings-roosters, rubbers die op specifieke plekken vergaan, etc)

Eerst de oorzaak vinden, dan vochtvreters. Anders is het dweilen met de kraan open. @Jelle93
 
  • Leuk
Reactions: Ester en Zluytr
Ja daar heb ik ook aan gedacht. Maar ik zou niet weten waarvan eigenlijk. Heb leren bekleding, daar kan denk ik niet veel vocht inzitten. Iemand die ditzelfde probleem heeft? En misschien ook iemand die een oplossing zou weten? Zo'n grote vochtvreter misschien?
Ikheb dit bij een Up! gehad. Daar kwam via het achteruit vocht naar binnen, waardoor je ook in de binnenkant ijs op de ruiten had.

Ik had de wagen naar de dealer gebracht, die hadden het probleem verholpen en later verholpen.

Tot het verholpen was, had ik hiervoor een Pingi (XL) vochtvreter gekocht bij CC.
Ik ben het deels wel met Patrick eens, wat betreft de oorzaak eerst vinden, toch zou ik in de tussentijd even een zakje aanschaffen. Bij mij had het enorm geholpen, en voor dat 10tje hoef je het niet te laten. Maar idd wel even oplossen, vocht in de auto zal met de duur alleen maar meer problemen opleveren.

 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ah, inderdaad een goeie van @Zluytr ; Laat het niet te erg worden zoals bij mij, want vocht/condens wat tussen deuren/schakelaar/etc, gaat lopen, dat kan vervelend uitpakken.

En daarnaast is het simpelweg irritant. :p
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Ik heb 7 jaar ongeveer gewerkt voor een VW-Audi garage, daar kwam op regelmatige basis wel eens een golfje ofzo binnen met water binnen.

Is er ooit een achterruit of voorruit vervangen? Kan zijn dat er ergens de kit niet heel mooi aansluit (water kruipt door de kleinste openingen en het kan lang duren voor je iets ervan ziet).
Dakantenne is ook eentje, achterlichten waarvan de afsluitrubbers versleten zijn,...

Ik heb zelfs eens een VW polo 6n1 gehad die visjes kon kweken binnen, er kwam water binnen langs de afwatering onder de paravanplaat, de vloermatten waren aan de bovenzijde van stof maar de onderkant was van rubber waardoor je nooit nattigheid opmerkte maar toch met een muffe geur in de wagen zat.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek en Pter
Wat ook kan helpen is om de auto een keer goed te drogen, door hem bijvoorbeeld een paar dagen in een verwarmde binnenruimte te zetten met de ramen open. Daarnaast moet je dan alle rubbers goed schoonmaken en voeden, om te voorkomen dat het water weer binnen komt.
 
Bedankt voor alle reacties! Ik zal eerst eens kijken of een Pingi het verschil maakt. Ik heb er jaren geleden 1 gehad, eens kijken of die nog ergens ligt o_O. Er is vorig jaar wel een voorruit vervangen, wie weet dat dit het euvel kan zijn. Zo op het ook zijn de rubbers allemaal in prima staat, ook zijn ze allemaal mooi schoon. Daar ben ik wel zeker van. Ook heb ik nergens zichtbaar last van water, ook niet bij het reservewiel.

Het is niet zo erg dat ik ijs aan de binnenzijde heb, het zijn echt beslagen ruiten. Je zou zeggen dat de auto in ieder geval afgelopen zomer goed gedroogd is, dankzij veel kilometers, warmte en airconditioning. Na de zomer heb ik niet ingrijpender schoongemaakt dan stofzuigen en met een vochtige doek het interieur afnemen.

@Quantoxx Waar zitten de afwateringsroosters en @AndyVR wat is een paravaanplaat? Die ken ik niet o_O
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Parafaanplaat zit onderaan je voorruit onder de ruitenwissers en motorkap. Dat een auto van de zomer goed gedroogd is zegt niet zoveel, één goede regenbui kan voldoende zijn om het probleem weer te hebben.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
wat is een paravaanplaat?

Zoals @Pter al zei. Om nog verder te gaan. Die zwarte plaat tussen je motorkap en je voorruit.

Waar zitten de afwateringsroosters
Links en rechts in die plaat, in de hoeken, zit een gaat. Hierdoor stroomt water van die plaat weg. Tijdens auto wassen hoor en zie je ergens bij de voorwielen het water op de grond komen. Wanneer dit verstopt zit, stroomt of lekt het de auto in. Kans dat dan de de plek waar je voeten staan de bekleding nat is en water staat.

Ik heb dit ooit jouw vocht probleem ook gehad met een auto. Nooit achterhaald waar het weg kwam. Ik deed toen aan auto wassen en niet detailen. Garage loste het op met een ijzer boor, dwars door de bodem :eek: Onder mom van: kan het water weg. Water kon daar wel weg lopen. Ik 19 en een oude geblindeerde 205. De opvolger 306 had een nieuwe ruit en de kitrand lekte. Zag het water het dashboard op komen tijdens rijden. Is gerepareerd onder garantie.

Verder kan het zoveel zijn. Veel vocht in gereedschap, kleding of wat dan ook in kofferbak, rubbers, tape of kit wat los zit op je voorscherm (waar dashboard op vast zit). Loze kabelgaten worden afgetaped oid.
 
Ik ga bij de volgende schoonmaakbeurt eens goed vooraf voelen of er ergens bekleding op de vloer vochtig is. Als dat niet het geval is leg ik er een Pigi XL in, en dan gaan we eens kijken hoe het dan is. Bedankt voor alle reacties!
 
Kans dat dan de de plek waar je voeten staan de bekleding nat is en water staat.
Hier ook het geval, net als vorig jaar overigens. Onder de mat bij de bestuurder last van vocht. Geen water zichtbaar, maar je voelt het wel.

De hierboven genoemde zaken maar eens nakijken.
 
Gezien op het LinkedIn-kanaal van een detailer in Schotland: een gieter met lauwwarm water over de ruiten en "job done". Afgelopen weken ook geprobeerd en het werkt goed. Tenzij je vergeet de ruitenwissers te gebruiken, dan heb je het halve Thialf-stadion op je voorruit zitten.
 
+1 voor de Autoglym. Gebruik(te) ik ook altijd.

Overigens in combi met voorverwarming en Rain-X op de ramen heb ik dit jaar geen enkele keer hoeven krabben.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek