• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rupes 21 (big foot) vs DAP900

Fre

Detailing rookie
22 mei 2008
3
0
Zoals velen was ik aan het wachten op de PAW900 maar aangezien deze er niet direct komt overweeg ik opnieuw de aankoop van 'een big foot'. Als relatief ervaren gebruiker van de DAP 900 in combinatie met Meguairs had ik toch nog enkele vragen...

- Kan ik mijn (bekende) Meguairs producten gaan gebruiken met de Rupes of dien ik over te schakelen naar Rupes producten ?

- Ga ik een merkbaar verschillend eindresultaat hebben (ivgl met de DAP900) ? (maw is het waard >500 euro te investeren in nieuwe polijstmachine en pads?)

Alvast bedankt voor jullie advies !

Grt,
Frederik
 
- Je kunt de gewone Meguairs producten gebruiken. Ik zie niet in waarom dit een probleem zal zijn. Qua pads weet ik niet wat je kunt gebruiken.

- In eind resultaat zul je geen verschil zien. De Rupes geeft alleen een snellere correctie dan de DAP. Zelf gebruik ik sinds enige tijd een Flex welke geforceerd excentrisch is. Het resultaat is niet beter, ik bereik alleen sneller het gewenste resultaat. Als je af en toe een auto doet zal ik gewoon bij de DAP blijven en de 500 euro ergens anders aan uitgeven.
 
Ik heb zelf ook met de rupes 21 gewerkt en heb daarnaast ook de DAP900v2 & v3. Die rupes corrigeert wel iets sneller maar wat ik een heel groot nadeel vind is dat je op kleine plekken (denk aan bollingen onder spiegel ed) te veel uitslag hebt waardoor je er net niet lekker bijkan. Persoonlijk zou ik toch voor de DAP kiezen, hoewel de rupes absoluut geen verkeerde machine is.
 
Juffer1, je geeft aan dat het nadeel de uitslag van de machine maar ik neem aan ook de pad van rupes 21? Zou de Rupes 15 dan wellicht beter presteren op juist die plaatsen(bumper, kofferbak enz.)?
Vermoed dat ditzelfde geldt voor de te verwachten PAW900, ook deze machine is bedoeld om in minder tijd veel werk te verzetten(grote rechte panelen). Een DAP met kleinere uitslag en pad blijft dus altijd wel handig voor erbij om op die lastige plaatsen te kunnen komen.
 
@Juffer1 zou het monteren van een kleinere backingplate een oplossing kunnen zijn om met de 21 toch op de kleinere plekken te komen?
 
las ergens dat de rupes 21 zo goed is uitgebalanceerd dat deze gevoelig is voor een kleinere backingplate, dus gaat meer trillen maar mogelijk is het wel
 
Met een kleinere backing plate heb je nog steeds 21 mm uitslag, dus wat Juffer1 aangeeft los je daar niet mee op.
Een BigFoot LHR15 heeft overigens een uitslag van 15 mm en een DAP 8 mm.
 
Ik hoop je na het weekend meer te kunnen vertellen. Ik heb van de week de Rupes LHR 21ES Delux Kit ontvangen. Ik werk al wat jaartjes met de DAP900. Ik verwacht net zoals Juffer aangeeft dat de Rupes op kleinere plekken minder handig is, maar dat ga ik ervaren. Voor de kleinere oppervlakten houd ik de DAP. Ik verwacht van de Rupes de grotere vlakken (dak en motorklep) sneller te kunnen doen.
 
LB, ben erg benieuwd naar het correctievermogen of dit een aanzienlijke tijdwinst op gaat leveren. Zou voor mij de hoofdreden zijn om naar een machine te kijken met 21mm uitslag.
 
Ook ik heb een Rupes Bigfoot 21mm aangeschaft en wat mij opvalt is dat de gele pad (fine) bedoeld is tbv de afwerking van de lak de bijbehorende gele polish word ook wel vergeleken met Monello finale (gelezen autodetailing.nl) maar wat mij opvalt is dat de gele pad best hard is (waarschijnlijk om de krachten van een 21mm uitslag te kunnen hebben).mijn vraag: Wat maakt een pad tot een cutting pad?als ik een vergelijk maak met de raffini lijn is de gele raffini pad (zware cutting pad) van monello qua hardheid bijna te vergelijken met de gele rupes pad vandaar de vraag. Heeft de hardheid van een pad dan niets te maken met een cutting factor?
 
Er zijn een aantal factoren die de slijpgraad bepalen: Open of gesloten celstructuur, hardheid van de pad, is een pad glad of stroef. Een stroeve pad geeft meer frictie tussen de pad en de lak en een combinatie van alle factoren bij elkaar bepalen (welk polijstmiddel en op welk toerental) de slijpgraad van de pad.

Een hard aanvoelende pad kan prima een glad oppervlak hebben en een zachte pad kan heel goed erg stroef zijn.
 
Rupes Geel op een gele Rupes pad gaat goed, finisht op hardere lakken best heel acceptabel. Zoals bij iedere pad geld ook hier, hou het oppervlak goed schoon, dat bepaald ook voor een aanzienlijk deel je finish.

Witte polish op witte Rupes pad (iets zachter) is nog wat fijner voor als je net dat beetje meer wilt. Wel iets minder krachtig dan Finale heb ik het idee.
Rupes wit werkt ook heel goed op een zwarte Monello pad als je een heel gevoelige lak wilt finishen.

Rupes pads voelen inderdaad iets harder aan, maar als je veel gebruikt worden ze wel iets zachter/soepeler.
Rupes MF pads (vnl. de blauwe) vind ik ook wel de moeite waard, werkt ook goed met M105.
Meguiars foampads zou ik er niet gebruiken, velcro vind het niet leuk, en pads willen ook wel gaan insnijden.
Oranje/witte/lichtgroene CCS/Monello pads gebruik ik ook best veel, gaat best aardig.
 
Blinque;n398185 zei:
LB, ben erg benieuwd naar het correctievermogen of dit een aanzienlijke tijdwinst op gaat leveren. Zou voor mij de hoofdreden zijn om naar een machine te kijken met 21mm uitslag.

Waarom dan niet kiezen voor een rotary ? Kost een 1/4 tov de Rupes ?
 
Sorry, ook na het weekend kan ik je niets over de Rupes 21 mm vertellen. Ik heb 'm liggen, maar niet gebruikt.
 
Juffer1, de uitslag van 21mm crieert een groot correctievermogen alleen zonder het nawerk van een rotary, daar moet je alsnog gaan finishen met een duall action om het echt strak te krijgen. Scheelt tijd... verwacht ik(heb er zelf ook geen maar wel interesse). Zoek anders maar eens op google, er zijn demonstratie filmpjes.
 
Als je goed om kan gaan met een rotary, hoeft finishen met een excenter niet. Inmiddels heb ik na een test bij Carclean.com mijn Rupes 21 mm omgeruild voor een 15 mm. Wil graag snel uitgebreid gaan testen.
 
Na de aanschaf van de 21 mm sloeg de twijfel toe. Zou de 21 mm niet te beperkt zijn? De uitslag is fors en dat is niet altijd makkelijk bij welvingen en lastige plekjes (onder de spiegels bijvoorbeeld). OK dit is deels op te lossen met de 150 backingplate, maar zal de 21 mm dan niet te onrustig worden. De machine is immers uitgebalanceerd voor de forse 6.5" pads. Kortom, één al twijfel. Ik heb Carclean.com benadert en ben daar maandag langsgeweest. Ik heb zowel de 21 als de 15 mm getest. Geen uren lange sessie, maar even met beide machines over de testplaat in de shop. De 15 mm is rustiger dan de 21 mm. De grotere uitslag zal mooier finishen, maar de hanteerbaarheid en daarmee ook de bruikbaarheid zijn voor mij ook belangrijk. Om nou de 21 en 15 mm aan te schaffen gaat me wat ver.