• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schade door onder boom te staan, wat te doen?

JetzeMellema

Detailing addict
21 jan 2016
19
60
Ermelo
Hallo, absolute beginner hier. Deze Mini R52 uit 2002 heeft een jaar of twee onder een boom gestaan. Na een eerste wasbeurt blijkt er behoorlijk wat mis met de lak, maar ik kan niet goed zien wat dit nu is. Het voelt op de lak te liggen en omdat ik dacht dat het dan boomsap zou zijn heb ik met wat wasbenzine geprobeerd om het weg te krijgen. Helaas geen resultaat. De zelfde vlekken zitten ook in het zwarte (kunstof?) dak maar dat oppervlak voelt wel glad aan.

Heb allerlei topics gelezen maar weet eerlijk gezegd niet goed hoe ik nu verder moet, en wil het uiteraard niet erger maken. Heeft iemand tips voor me?

20240606_171718987_iOS.jpg20240606_112100186_iOS.jpg20240606_112111849_iOS.jpg20240605_184325367_iOS.jpg
 
De foto's zijn nogal onduidelijk. ;) Maar... Ik zou eens beginnen met een hete doek op de lak te leggen. Emmertje heet water, doek erin soppen, doek op een paneel leggen en laten weken. Gewoon om te kijken of warmte de boel losweekt of week maakt.

Kan je het eraf krabben? Reageer het water op de vlekken? Is het op plekken ingeëtst? Heb je wat paint cleaner of polijstmiddel in huis? Teer-en-harsverwijderaar in huis?
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Maak om te beginnen eens een foto die goed scherp gesteld is op de lak. Dat kun je het beste doen door een stukje tape van een andere kleur op de lak te plakken vlak naast het punt wat je in beeld wil brengen. De camera stelt dan scherp op dat kleur contrast en niet op wat je in de reflectie van de lak ziet.

De boom waar de auto onder heeft gestaan, was niet toevallig een berkeboom? Behalve dat die meerdere periodes per jaar zaadjes laten vallen, kleven die zaadjes ook op autolak, als je daar een lange periode niets aan doet, trekken die zaadjes het pigment uit de lak en krijgen langzamerhand de kleur van de lak. (dit gaat zelfs door een blanke laklaag heen!). Als het inderdaad rommel van een berk is, zou ik adviseren een wasbeurt te doen, met vooraf een prewash, gevolgd door een kleisessie om zo de troep te verwijderen. Als het schoon is, helpt een waxlaagje om snelle herhaling van het probleem te voorkomen.

Edit: harsverwijderaar zoals Juffer1 noemt is ook een goede optie om te proberen.
 
  • Leuk
Reactions: Ester en RedCat
Om te beginnen een foto waarbij ik de focus op de ruitenwissersproeier heb, hoop dat het iets duidelijker is zo. Een goede foto maken blijkt best lastig, maar denk/hoop dat deze al beter is.
20240608_142253612_iOS.jpg

Heb met een doek met heet water geprobeerd, dat had geen enkel effect. Ook Valma Harsverwijderaar doet niets, ondanks ruim gebruik en echt langdurig aanbrengen. Het wordt niet eens zacht, laat staan dat ik het er af kan krabben. Denk niet dat hij onder een berk gestaan heeft, ik vind vooral veel dennennaalden terug namelijk.

Heb ook een lichte polisher geprobeerd, helaas ook zonder effect. De kleine stukjes lak tussen de vlekken komt mooi op glans, maar met de vlekken doet het niets. :)

Als dit zo hardnekkig is, is dit dan iets wat je met kleien wel zou kunnen verwijderen? Wil van alles proberen maar heb verder niets in huis dus moet het eerst bestellen. Toevallig iemand in de regio (Ermelo) die eens een blik wil werpen of iets proberen?
 
Misschien loop ik op de zaken vooruit, maar ik vrees dat het is ingevreten in de lak. Als dit het geval is en er dus simpelweg schade ontstaan, dan is het een zo goed als afgelopen zaak.

Was het nou lokaal wat problematiek, dan had ik misschien geprobeerd te schuren en dergelijke. Maar nu de de gehele auto eronder én verspreidt, da's geen doen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Als het er duidelijk OP ligt, zou je IPA (zuivere alcohol) kunnen gebruiken.
Druppel erop, in laten trekken en dan met de rand van een oude betaalpas wegduwen.
Voor polijsten denk ik eerder aan een denim schijf en compound.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Als ik de foto vergroot, lijkt het alsof ik kleine sterretjes in/op de lak zie, dat is in elk geval niet was ik ken van berkebomen. Je kunt nog even checken met een vergrootglas of het inderdaad geen kleine barstjes in de lak zijn (dat komt vooral voor bij ingevreten vogelpoep), maar gezien de regelmatige verspreiding van de 'sterretjes' verwacht ik dat niet.

Als je dit met kleien schoon krijgt, zal het waarschijnlijk een gigantische klus worden, die je niet in één keer op de hele auto uit moet willen voeren, maar iedere keer een stuk, zodat je het volhoudt tot het klaar is.

Laat ook even weten welke lichte polisher je geprobeerd hebt, en met welke pad. Meerdere paint cleaners hebben namelijk 'polish' in de naam staan, maar zijn geen polijstmiddel.
 
Het zou inderdaad best kunnen dat die echte schade is, heb dat woord niet voor niets gebruikt in de titel denk ik. :) Maar hoop toch dat het met enige moeite nog aan te pakken is.

@Cordoba Goed punt, ik heb hier alleen een hele oude fles "Clean & Shine Polish" van Blue Yel staan, maar denk inderdaad dat dit niet een echte polisher is. Ik wacht even met andere spullen aanschaffen tot er iemand met kennis van zaken mee heeft gekeken.

Harderwijk dichtbij genoeg ?
Stuur maar een privé bericht als je wil dat ik met je meekijk.
Ja, heel graag. Mocht je één dezer dagen in de buurt zijn van Ermelo dan staat de koffie klaar, maar denk dat het praktischer is als ik bij jou langskom.

Alleen ga ik eerst het interieur reinigen voordat ik in de auto stap en er ergens mee naar toe ga. Muffe lucht, schimmel... :oops: Zit even te wachten op de andere auto die nu door de garage klaar gemaakt wordt om ze dan samen aan te pakken, hoef ik maar één keer zo'n tapijtreinigerding te huren.
 
Zoals gezegd was het interieur nog veel te ranzig om er zelfs maar mee naar Harderwijk te willen rijden dus maar even wat tijd hier aan besteed. Eerst met vochtige doekjes (Lidl) het ergste vuil en schimmel van dashboard en deurpanelen gehaald en daarna de auto grondig uitgezogen. Oude matten in de kliko en ook de stuurhoes weggeflikkerd. Het resultaat ziet er al wat frisser uit, je kunt nu in ieder geval zien waar je mee werkt.

Vervolgens een beginnetje gemaakt met het dashboard echt goed doen, dit keer met https://www.carclean.com/nl/sonax-sonax-cleanstar-interieurreiniger-750ml.html. Er komt nog steeds veel vuil af en er zal zeker nog wel een tweede ronde nodig zijn, maar er is in ieder geval zichtbare vooruitgang.

Wat het exterieur betreft hou ik er rekening mee dat ik de lak uiteindelijk moet laten voor wat het is. Daarom mijn focus een beetje verlegd naar de algemene uitstraling. Achterlichtje vervangen door eentje zonder algen en aquarium (30 euro) en de sterk verweerde kentekenplaat vervangen door een nieuwe met een neutrale houder (23 euro).

Heb geen hele goede voor en na foto's, maar kan er niet over uit wat een paar tientjes investeren voor een verschil kan maken!

20240508_144803262_iOS.jpg
20240618_131008074_iOS.jpg
 
23euro voor een kentekenplaathouder? :eek:
ik heb volgens mij 5 euro voor een setje betaald... (of 10...)
Verder word hij beetje bij beetje weer netter, Heb je in elk geval wel eer van je werk!
 
Voor dat geld krijg je er dan wel een gratis kentekenplaat bij. ;) Van de oude was de blanke lak aan het afbladderen en ontstonden er blauwige vlekken, met een nieuwe plaat staat het weer netjes.
 
Laatst bewerkt:
Die kleine details kunnen inderdaad al een heel verschil maken. Wat ook enorm gaat helpen, is het kunststof in een mooie dressing of coating te zetten. Daar knapt een auto, zeker een Mini met heel veel ongespoten kunststof, enorm van op.
 
Dank voor de tip, ben ik zeker van plan en heb een flesje Valma Plastishine klaar staan. Wilde ik alleen als allerlaatste doen omdat er misschien nog het één en ander met het lakwerk moet gebeuren. Goed idee of gewoon nu doen?
 
Harderwijk dichtbij genoeg ?
Stuur maar een privé bericht als je wil dat ik met je meekijk.
Vandaag was het er eindelijk van gekomen om even langs te gaan. Inmiddels was de auto alweer vies geworden dus het eerste wat @Juffer1 deed was een goed heet sopje pakken en met een wasmitten een deel van de motorkap wassen. Het resultaat was er maar slechts beperkt, je voelde de vervuiling nog goed bovenop de lak liggen. Daarna een stukje gekleid waarmee de meeste hars redelijk van de lak kwam, maar nog steeds een aardig gevlekt oppervlak achterliet.

Nu in ieder geval de lak gewoon bereikbaar was werd het tijd om een stukje te polijsten. In eerste instantie met redelijk resultaat maar je bleef vlekjes in de lak zien, ook nu of misschien wel sterker nadat de lak een glans kreeg. Na een half uurtje proberen hebben we de conclusie getrokken dat deze auto de effort niet waard is. Het proces van kleien en daarna langdurig polijsten, waarbij het nog onzeker is wat het resultaat gaat zijn, is het niet waard om een auto van pakweg 2000 euro te verkopen.

Arjan, bedankt voor je tijd en zweetdruppels! :D
 
  • Leuk
Reactions: Juffer1