• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schade (ingedeukte) dorpel herstellen

nova_niek

Detailing chief
23 sep 2015
199
103
60
Hoi allemaal,

Afgelopen weekend heeft mijn Opel Combo wat schade opgelopen door een aanvaring met een 'betonnen bobbel' op een stoep. (it wasn't me!) De dorpel is dusdanig vervormd dat de schuifdeur niet meer open gaat.

Nu zoek ik in Zuid-Holland, Noord-Holland of Flevoland een bedrijf dat deze deuk voor een schappelijke prijs naar buiten kan trekken, zie afbeelding 3.

Gezien de leeftijd en het gebruik van de auto hoeft het geen meesterwerk te zijn, zolang het maar goed en roestvrij hersteld wordt. Tips zijn welkom!

P.S. de boosdoener is te zien op afbeelding 4.

Bijlagen

• 20250413_183114.webp
    20250413_183114.webp
    167,3 KB · Weergaven: 66
  • 20250413_183123.webp
    20250413_183123.webp
    273,4 KB · Weergaven: 69
  • FB_IMG_1744601818026.webp
    FB_IMG_1744601818026.webp
    39,9 KB · Weergaven: 69
  • Screenshot_20250413_184923_Maps.webp
    Screenshot_20250413_184923_Maps.webp
    97,9 KB · Weergaven: 73
  • Verdrietig
Reacties: Brad en RoyR
Wat vind je een "schappelijke prijs"?
Als je dit bij een schadebedrijf laat zien, zullen de meeste opteren om het stukje dorpel te vervangen. Al is het zeker ook nog te herstellen, maar dit kan evenveel of zelfs meer gaan kosten dan het stukje te vernieuwen (meer werkuren in herstelling dan in vernieuwing).

Ik weet niet precies over welk type Opel combo het gaat maar deze herstelling zou zomaar even de helft van de waarde kosten van een gemiddelde opel combo rond bouwjaar 2000-2005.

Als je een beetje handig bent en/of iemand kent die met een halfautomaat kan lassen, kan je het zelf een kans geven?
Foto hieronder laat zien waar je de dorpel dient door te slijpen:
20250413_183123.webp
Zwart lijstje rond het achterwiel afhalen.
De puntjes onderaan zijn laspuntjes die op de boord/rand onderaan de dorpel zitten, doorboren met een puntlasboor en dan met een beitel laskappen.
Als je de schuifdeur open doet, kan je net over de rand rechtaf slijpen/snijden. Of als het toegankelijk is, kan je tot aan de kit snijden, dan komt het hele paneel in 1 geheel los.
Op zich een leuke en redelijk vlotte herstelling, maar wel een kostelijke als je het laat doen...
Schuifdeur dichtdoen en controleren als de opening tussen schuifdeur en dorpel goed is, dus niet te smal en niet te ruim en lassen maar.
Zeker op het einde, na het lakwerk niet vergeten ''dinitrol'' te spuiten binnen in de dorpel! Dit voorkomt roestvorming.

Reken op 60-70 euro/uur minimum en toch zeker een uurtje of 8-10 om dit te herstellen (uittrekken, plamuren, schuren,...).
Dan nog lakken, kosten voor producten,... Je bent zomaar 800-1000 euro lichter, zonder de deur te herstellen of spuiten.

Mag het liefst niets kosten, dan kan je met een houten blok en een zware hamer de dorpel naar onder kloppen zodat de schuifdeur terug goed open en dicht gaat zonder te raken.

Dank voor je reactie @AndyVR. Een rondgang langs diverse schadebedrijven leerde mij dan 'uittrekken' meer arbeid is dan uitslijpen/inlassen. De voorgestelde methoden zijn precies zoals je tekende in je plaatje; bovenaan doorslijpen en onderaan doorhalen op de puntlassen.
De auto in kwestie is een Combo C uit 2007, dagwaarde is een lastig verhaal want euro 4 en milieuzones. Maar ik ken de auto door en door, dat maakt het voor mij acceptabel om 'm te laten herstellen.
Zelf doen is geen optie, ik kan niet lassen/plaatwerken/spuiten en eerlijk gezegd wil ik ook niet met een tokkie deukenbak rondrijden.
Vlak bij mijn werk in Almere heb ik een bedrijf gevonden die de klus wil uitvoeren voor €600 dus mijn vakantiegeld komt goed van pas. Wordt vervolgd.

• Leuk
Reacties: RedCat en AndyVR