• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Scholl S20 + navy blue spiderpad

Dennis84

Detailing chief
27 okt 2014
217
75
40
Momenteel bezig om onze 2e auto (Peugeot 307) een polijstbeurt te geven met de Scholl S20 sample kit. Heerlijk spul om mee te werken! Valt me op dat de pad hard slijt...aan de randen begint ie al wat te rafelen....dak motorkap en kofferdeksel reeds behandeld.

conv_2881.webp


Is dit normaal?
 
Huh, dat is vaag. De mijne slijt juist niet op de randen, maar eerder op het oppervlak. Je zou bijna zeggen dat je met polijsten lang een scherp randje bent gekomen?
 
Ik heb vorige week de linkerkant van mijn auto met dezeflde combi gepolijst en ik heb nog geen slijtage kunnen bemerken. De slijtage komt me wel bekend voor, want mijn zwartwitte spiderpad ziet er precies zo uit als deze, alleen is die al voor meerdere auto's gebruikt.
 
Is tijdens de verdere polijstbeurt niet noemenswaardig verder gesleten. Ik vermoed dus ook langs een scherp iets, al zou ik zo 1-2-3 niet weten wat.

Na elk paneel heb ik de pad "on the fly" schoongemaakt. Echt heet wordt ie niet op de DAP900 moet ik zeggen.
 
Iemand trouwens ook al ervaring met de S20 op de Monello pads?

Er staat bij dat de S20 speciaal ontwikkeld is icm de blauwe pad, maar neem aan dat Monello geel of oranje ook goed moet werken....
 
Heb ik nog geen ervaring mee.

Op de site van Scholl staat overigens dat de combi S20+blauwe pad voor harde lakken het beste is, S20+paarse pad voor normale lakken en S20+oranje pad voor zachte lakken (hier gaat het over de pads van Scholl). Dat zou dus betekenen dat S20 en de oranje pad van Monello ook goed moet gaan, of misschien zelfs wel met de witte pad van Monello.
 
Thnx.

De Peugeot zat behoorlijk onder de swirls en na 1 volledige behandeling met de S20 en blauwe pad was nog (lang) niet alles eruit.
Mijn polijststap was als volgt:
polijstmiddel verdelen middels "stempelen"
stand 3 verdelen van het polijstmiddel
eerste dambordpatroon op stand 6, tweede op stand 5 en finishing run op stand 4.

Dit had nog wel een 2e of 3e keer nodig geweest denk ik om tot een 90% correctie oid te komen.

De blauwe pad kon dus prima, maar als de auto weinig swirls etc heeft dan zou een zachtere pad net even wat "veiliger" zijn idd.
 
Je hebt dus 3 hits gedaan met S20..? Eerste hit een dambord op Stand 6, tweede hit een dambord op Stand 5, derde hit een dambord op Stand 4?

Of bedoel je dat je een 1x product opbracht, dan een dambord op Stand 6, gelijk erachteraan een dambord met Stand 5, etc..?
 
Yessss die 2e :cool

Al die termen...hit....run....hit&run ken ik wel :-D

1 run = 1 dambordpatroon lijkt me.
1 hit = het polijstmiddel compleet verwerken in een x aantal runs?

Dus ik heb 1 hit gedaan van 3 runs?.? :roll
 
  • Leuk
Reacties: Zluytr
Tja, net hoe je het bekijkt, nu je het zo zegt... :P

Bij een hit stel ik mij voor dat je dan 1x het dambord patroon doet.
Bij een run stel ik mij voor dat ik 1 baan maak van dit patroon.

Stel dat ik zou zeggen dat ik een paneel 1 hit heb gegeven, kan jij denken dat ik 3x een dambord patroon heb gedaan. Dan zit er dus geen vaste, en herkenbare, waarde aan vast.

Als ik met mijn DAP een (1x) hit doe, is mijn product al behoorlijk transparant en naar mijn idee dus verwerkt. Zo niet, heb ik teveel gebruikt en dus te dik, lijkt mij.

Wat ik bij de S3 en S20 doe is; Eerste hit langzaam bewegen op een hoog toerental. Als ik een dambord heb gemaakt zie je meestal wel een beetje door de residu heen of je ''hit'' zin heeft gehad of niet. Als ik zie dat de meeste defecten weg zijn, dan maak ik nog een dambord op een wat lager toerental. De korrel zal bij je eerste hit al uiteen gebroken zijn en nu ga je de meerdere kleinere korrels gebruiken om te finishen. (In het geval van deze polijstmiddelen)

(Bron; SDD - Scholl vertegenwoordiger die mij VEEL vertelde en liet proberen)
 
Naja, dat ligt puur aan de snelheid van je runs. Ik beweeg langzaam om de korrel goed te bewerken. Qua correctie werkt dat voor mij het beste. Met name één van de perks die een D/A biedt is de veiligheid qua warmteontwikkeling. Je kan dus ook langer op 1 plek doorwerken.

Bij mij was de vrees dat ik juist té langzaam zou werken en dat bij de eerste runs de korrel al dusdanig was afgebroken (tot Finish en niet Corrigerend) dat ik bij de haakse runs al geen correctie zou hebben. Tot op heden lijkt dit nog niet het geval. (Con - en - excentrisch)

Tijdje geleden deed ik een zwarte Seat Arosa met Veloce + Foam Geel en dit bleek een kneiteharde lak te zijn. Had met de eerste hit al problemen met swirls en lichte krassen. Ik deed de ene helft van het dak met mijn 'normale' tempo en de andere met een langzamer tempo. (Uit mijn hoofd deed ik 10sec om de breedte van een pad af te leggen) Dat is behoorlijk langzaam, maar kom na 1 hit BIJNA al afschalen naar Mezzo/Finale o.i.d.

Als ik toen een Spiderpad + S3 had, was ik waarschijnlijk met 1 hit tot een heel goed resultaat kunnen komen waarbij je meteen zou kunnen Finishen met Finale. (Of misschien niet eens meer nodig)

Dit 'doorwerken' kwam recent ook ten goede bij het werken met een Rotary op wederom een Seat met harde lak.


Greetz
 
Dat was met 1 keer product aanbrengen inderdaad. Meestal doe ik ook maar 1,5-2 keer dambord, maar nu kon ik wel 3 doen zonder problemen (stoffen bijvoorbeeld).
 
Even een ander puntje: Ondanks er op de SDD mij van alles is uitgelegd door Scholl, weet ik nu niet meer waar je de S20 nou eigenlijk voor gebruikt. Ik gebruik het liefst S3, maar ik krijg met S20 zeker niet zoveel correctie.

Ik heb een VW op de planning staan en heb dus extra Spiderpads nodig, dus wilde deze bestellen. Er is nog steeds een aanbieding waarbij je voor minder geld als de losse pad, de set kan nemen met een spiderpad + S20... Al zou ik de S20 gelijk weggooien, kom ik nog steeds goedkoper uit.

(€16,49 voor losse pad - €14,99 voor Pad + S20)

Met welke compound van bijv. Monello kan ik deze vergelijken? Mezzo + Finale in één..?


Greetz
 
Iets meer glans dan mezzo en iets meer cutting dan mezzo, volgens de webshop. Mijn ervaring is dat S20, zeker in combinatie met de blauwe pad van Scholl, meer corrigeert dan Mezzo op oranje.