• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schuim wasbox af te raden voor wax?

Zesser

Detailing addict
28 mrt 2011
77
55
Heb juist mijn wagen behandeld met Autoglym SRP afgetopt met Collinite 915 (lange standtijd hoop ik).
Ik was mijn wagen altijd in een wasbox en begin dus altijd met schuim dat ik een paar minuten laat intrekken.
Prioriteit voor mij is de lange standtijd van de wax, daarom heb ik voor de Coll. 915 gekozen.
Heb gelezen dat het schuim nadelig is voor de waxlaag, klopt dit?
Zou ik het foamen achterwege kunnen laten?
Spuit sowieso de wagen alvoren te wassen zeer overvloedig af vanuit verschillende (schuine) posities.
Als shampoo gebruik ik de PW Super Slick&Suds.
Ik heb wel een zeer krasgevoelige lak vind ik, VW Golf 6 Deep Black pareleffect.
Nog even zeggen dat ik versteld sta van de wil om elkaar te helpen op dit forum, ben zelf een leek en heb al enorm veel bijgeleerd hier, een dikke pluim aan allen!!
 
De foam van de wasbox stript zeker je waxlaag! De lak van je wagen is wel een harde lak, deze krast niet zo gauw. Hoe was je je wagen, twee emmer systeem en een mitt? Mijn moeder heeft een pareleffect zwarte A1, deze heeft nog geen waskrassen e.d. Lak is volgens mij hetzelfde als jou Golf.
 
Mijn Variant is een jaar oud en heeft al veel kleine krasjes, vooral aan deurgrepen, swirls vallen mee.
Inderdaad was met 2 emmer systeem, aparte washandschoen voor velgen.
Foam altijd eerst, dan overvloedig spoelen (met vloeibare zeep) en dan pas wassen.
Moet wel zeggen, ben zeer kritsch en zie alles op mijn auto...
Hier op het werk staan een aantal Passats, Passats CC en Audi's en vind toch ook dat deze (zwarte) redelijk vatbaar zijn voor krassen van allerlei aard...
Nu, bijkomend vraagje, na het foamen spoel ik dus het losgeweekt vuil af met vloeibare zeep, tast dit de wax ook aan?
Zou ik het foamen achterwege kunnen laten?
 
Heb geen idee of de vloeibare zeep ook de waxlaag aantast, is afhankelijk van de mengverhouding. Je moet niet vergeten dat je op zwart allles ziet, op zilvergrijs zie je de krasjes die je op zwart ziet niet eens!

Je werkwijze is helemaal niet verkeerd, juis goed. Enige nadeel is dat de waxbox foam en shampoo verhoudingen altijd te sterk zijn. Ik kan je natuurlijk niet adviseren om niet te wassen in een wasbox. Gewoon wat vaker in wax zetten...
 
Ik was wegens tijdsgebrek thuis de wagen altijd in de box.
Vind dit trouwens ook beter dan thuis met de traditionele tuinslang, zeker voor wielkasten en chassis.
Is geen hogedruk, maar ergens tussen tuinslang en hogedruk in.
Denk dat ik het spoelen met zeep na foamen sowieso achterwege ga laten (gebruik gewoon ontkalkt spoelwater dan, osmose).
Weet niet of ik het foamen kan weglaten, experimenteer niet zo graag want dan zit ik misschien weer met extra krasjes (en heb geen DAP).
Trouwens, Autoglym SRP werkt goed op mijn lak, maar enkel bij lichte swirls, echte krasjes krijg ik niet gecamoufleerd.
 
SRP camoufleert. Zal duidelijk zijn dat diepere krassen niet te camoufleren zijn.

Ik zelf gebruik bij de wasstraat (waar ik ook wel eens kom vanwege tijdgebrek) nimmer de borstel en nimmer shampoo van hen. Ik week de auto voor door deze vanaf een afstand te bevochtigen. Na een tijdje spuit ik dan van wederom relatief grote afstand het vuil er vanaf met het Spoelen water, zoals dat daar heet. Dit is water zonder toevoeging.

Risico van hun zeep is dat je niet weet of het juist gedoseerd is en of het wel een veilige shampoo is. Daarom nimmer zeep van hen.
 
Mijn ervaring met de shampoo van de wasboxen is dat het de waxlaag verwijderd. Vorige week nog even langs gereden om de "shampoo'en" en te spoelen. (De straat ligt er hier uit..) Zo'n 95% van de waxlaag verwijderd denk ik. Met de regenbui van gisteren bleef er niets meer op liggen.. Persoonlijk denk ik dat het wel goed is om het grofste vuil te verwijderen om daarna met de hand te gaan wassen en een nieuw waslaagje aan te brengen. ,^^
Wat Paulus de Boskabouter zegt klopt wel. Ik heb een Seat Ibiza die ook de kleur 'Black Magic' heeft, alle krasjes en dingetjes zijn te zien.. :| Op de zilvergrijze Peugeot 206 die ik hiervoor had zag ik praktisch niets.. Denk dat het toch echt aan metallic zwart ligt. De lak is overigens hard genoeg, krijg er met hand weinig uit:( :p
Succes!
 
Vanaf nu ga ik dus geen zeep meer van de wasbox gebruiken.
Ga voor het wassen de auto zeer grondig en lang afspoelen met gewoon water, hopelijk maakt dit alle vuil los.
Ik zal inderdaad moeten leven met het feit dat die lak heel kwetsbaar is.
Ik heb vroeger een BMW 3 E30 coupé gehad, deze had hier geen last van (synthetische lak)...
Misschien dat er nog ooit een DAP in huis komt, kan ik de krasjes zelf aanpakken!
Bedankt iedereen voor de goede raad en jullie ervaringen!
 
Als ik jou was zou ik inderdaad het foamen achterwege laten.

Wat je wel kunt doen wat vrij goedkoop is, is een pre-wash maken. Even een pompflesje kopen bij de action ofsow en daar hetzelfde mengsel indoen als waar je mee wast. Op de auto spuiten paar minuten laten weken en dan afspuiten dan heb je al een heel groot deel van de vervuiling van de lak af voor je begint met wassen veel meer als met alleen afspuiten.
 
Inderdaad Wouter B, bedankt voor de zeer interessante tip!
Ga dit eens testen, alleen nog kijken welke maat fles ik nodig heb, heb geen idee van de hoeveelheid nodig om mijn Golf Variant te foamen.
Kan hier misschien ook een product in wat de waxlaag totaal niet aantast of heeft dit geen goede "loswekende" eigenschappen?
 
koop een pompflesje als je de hele wagen wil doen, en meng hier een dopje shampooo in. is het pre full detail mag je naar 10:1 apc en shampoo gaan om alles te strippen!
 
Wouter B zei:
Als ik jou was zou ik inderdaad het foamen achterwege laten.

Wat je wel kunt doen wat vrij goedkoop is, is een pre-wash maken. Even een pompflesje kopen bij de action ofsow en daar hetzelfde mengsel indoen als waar je mee wast. Op de auto spuiten paar minuten laten weken en dan afspuiten dan heb je al een heel groot deel van de vervuiling van de lak af voor je begint met wassen veel meer als met alleen afspuiten.

+1

Hele mooie tip!
 
Ik heb dit vandaag voor de 1ste keer getest met een drukspuit van 1 liter met een klein scheutje shampoo die ik altijd gebruik.
Valt goed mee, alhoewel je niet hetzelfde resultaat bereikt als met de schuimlans (veel minder schuim en 1 liter is wat weinig voor volledige wagen).
Ook gebruik ik geen zeep meer van de wasbox, enkel water en osmose als laatste stap.
Zelfs de vloeibare wax laat ik achterwege, misschien dat dit ook niet goed is voor de bestaande waxlaag?
Ga dit nu zo verder testen en hoop dat ik swirls ook op deze manier voorkom.
Wouter B, nogmaals bedankt voor de zeer goede tip!
 
De vloeibare "wax" van de wasbox, mag eigenlijk niet de naam "wax" hebben, het is slechts een vettig goedje wat tijdelijk druppelvorming geeft en het net lijkt alsof er wax op de lak zit.
Toen ik nog door de wasstraat ging jaren geleden viel mij dat al op, je neemt een volledig programma met "hot wax" en na een paar dagen was er van beading geen sprake meer. Dus wax? Nee :no
 
En de 'hot wax' van de wasbox gaat ook óveral zitten waar je het juist niet wilt hebben zoals op de trims, ruiten enz.

Het is zoals Stimpy al zegt, een vette bende.
 
Hallo,

Om geen nieuw topic te openen ga ik mijn vraag hier stellen. Mijn wagen staat in de Cquartz en is getopt met Reload.
Als ik in de wasbox de foam-functie zou nemen dan wordt zoiezo de reload aangetast, maar zou de CQuartz ook aangetast worden?
Want een nieuw laagje reload zetten als ik thuis ben is snel gedaan.


Mvg,


Marius
 
Marius zei:
Hallo,

Om geen nieuw topic te openen ga ik mijn vraag hier stellen. Mijn wagen staat in de Cquartz en is getopt met Reload.
Als ik in de wasbox de foam-functie zou nemen dan wordt zoiezo de reload aangetast, maar zou de CQuartz ook aangetast worden?
Want een nieuw laagje reload zetten als ik thuis ben is snel gedaan.


Mvg,


Marius



Iemand? :)
 
Geen idee of het de Cquartz aantast, maar waarom zou je het risico nemen? Het foam in wasboxen is toch rotzooi
 
CQuartz is een sealant die jij opgebracht hebt op de lak.

Aggressieve reinigingsmiddelen zullen de sealant onherroepelijk aantasten.