• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schuimlaag Kärcher foamlans verbeteren

Volvo480Turbo

Detailing trainee
25 mrt 2012
211
47
Heb een tijdje geleden de foamlans van Kärcher (0,6 ltr versie) aangeschaft.
Er komt redelijk schuim uit, maar niet zo als de foto's van de AB versies.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, meer SSF erin, warm water erbij, etc.
Heeft iemand een idee?

Ps. Ik wil hem niet wegdoen, maar gewoon even kijken hoe het schuim beter kan.

Alvast bedankt.

Gaat niet lukken ben ik bang, de manier waarop de karcher het schuim maakt is anders dan de AB lans dat doet.

Interessant topic, dit ga ik zeker volgen.

Ik heb zelf wat onderzoek gedaan en denk niet dat het mogelijk is om met de Karcher zo'n dikke schuimlaag te krijgen als bij de Autobrite versie. In het how-to gedeelte is een filmpje terug te vinden dat het verschil duidelijk weergeeft (thx Havanna!). Zowel bij de Karcher als Autobrite wordt SSF gebruikt.

Havanna zei:
OPMERKING: in deze [VIDEO] How to: worden 2 soorten foamguns gebruikt, de fabrieksversie en de Autobrite. Uiteraard werkt de Autobrite foamgun grandioos. De fabrieksversie doet op zich wel wat, maar mist in zekere zin toch het effect van een echte foamgun. De vergelijkingen met elkaar worden in deze video dus goed zichtbaar.

Thanx voor het filmpje, alleen wordt in het filmpje de oude versie van de Kärcher foamlans gebruikt. Ik heb de nieuwe versie met de driehoekige fles en draaiknop. Die geeft wel dikker schuim dan die oude lans.
Maar ik merk ook geen verschil tussen SSF of normale autoshampoo (Shampoo Plus van Meg's).

Misschien als er meer zuurstof toegevoegd wordt...
Dat brengt me gelijk op een idee met de compressor, maar dat gaat ook niet echt werken denk ik :|
Volgens mij is het het membraam in de lans die voor het dikke schuim zorgt.

Misschien iets veranderen aan het mengsel. Ik heb het al een keer met alleen shampoo geprobeerd, dat ging net zo goed als met alleen SSF. Had afgelopen keer wat APC toegevoegd (auto staat toch niet in de wax), maar gaf ook niet veel beter resultaat. Iemand een idee om die schuimlaag dikker te maken door het mengsel te veranderen?

Je zou eens kunnen kijken wat voor filtertje er in de lans zit.
verschillende filtertjes zorgen voor verschillende diktes is schuim.

met de handfoamgun kun je de filters zelf verwisselen voor het gewenste resultaat

ik weet niet hoe dat bij deze foamgun werkt,

maar misschien is het een mogelijkheid om er een ander filtertje voor te bestellen of er zelf iets voor de fabriceren.

Ik heb de foamgun even uit elkaar gehaald. Er zit een klein blokje staalwol (denk ik) in.

20121217_215057.webp

20121217_215111.webp

20121217_215138.webp

Zal dat blokje voor het schuim zorgen? Zoja dan kan ik misschien van dat spul kopen, en dat erbij proppen...

Waarschijnlijk zorgt dat blokje inderdaad voor de schuimvorming
kijk anders even Hier dat gaat welliswaar over een handpomp foamgun maar het principe lijkt mij hetzelfde voor zover ik het aan de foto's kan beoordelen.

dus ik denk dat er inderdaad een oplossing ligt in het aanvullen / veranderen van dat blokje

Kwam op het idee om een stukje Scotch and Brite erin te proppen, ga het morgen (vandaag) even proberen, alleen is het water hier al afgesloten i.v.m. vorst.

Goed idee om de karcher foam lance eens uit elkaar te halen:)^ .
Een beetje zoekwerk heeft opgeleverd dat dit onderdeel ook in de Autobrite uitvoering zit (zie onderstaande afbeelding). Het onderdeel is apart te bestellen voor £4,99. Op het eerste zicht ziet het stukje 'gaas' in de Autobrite variant er compacter of dichter uit dan dat van Karcher.

Laatst bewerkt door een moderator:
Schuim ontstaat door het bijmengen van lucht
Daarvoor heb je werveling nodig, vandaar dat gaasje of een tuutje
Zowel de soort shampoo als de druk zorgen voor een verschil in dikte
Laatst de HD ongemerkt op 150 bar laten staan
De Magifoam lag er na een uur of vier nog

Bedankt voor de info :cool
Ik weet alleen niet of dat blokje dezelfde diameter heeft. En ik zou ook niet weten hoe dat te laten verzenden naar Nederland. Maar ik ga het eerst even met een stukje Scotch and Brite proberen, hoop niet dat het kleur afgeeft (rood schuim :lol)

Volvo480Turbo;309021 zei:
Ik weet alleen niet of dat blokje dezelfde diameter heeft. En ik zou ook niet weten hoe dat te laten verzenden naar Nederland.

Lijkt me wel dat je dat blokje wat kan aanpassen ifv de grootte die jij nodig hebt (weet je enkel als je het probeert)

@hoe verzenden : in een enveloppe misschien ?

Heb ook al eens gelezen dat je best af en toe de spuit (en dan bedoel ik het gaasje) doorspuit met zuiver water (of beter nog : iets anti-kalkachtig ) omdat er te veel zeep-oplossing in kan zitten dat opgedroogd is en dat verhinderd ook de goede werking van de spuit.

Dat 3M gedoe zou ik er zeker niet instoppen , misschien beschadigt het wel iets. :weetniet

Laat je even weten wat het geworden is (foto's, filmpje)? Zelf heb ik namelijk ook zo'n foamlans van Kärcher, zou mooi zijn als ie wat steviger schuim geeft.

Ik heb vandaag de foamlans volgepropt met Scotch and Brite. Dit dus:
20121218_161646-1.webp

Alleen gaf het geen beter resultaat (is op stenen):
20121218_164403-1.webp

Het lijkt een mooie schuimlaag, maar op de auto valt het echt tegen.

Ik heb dat blokje opgemeten. Hij is 15mm in diameter en 8 mm in hoogte. Als iemand het leuk vind om zijn AB lans uitelkaar te schroeven en het blokje op te meten, ben ik daar erg blij mee. Dan kan ik dat bij AutoBrite bestellen.

Is mij zelfs al gelukt , maar heb toen niet dat blokje gemeten .
Volgens mij is dit zelfs kleiner in de heavy-duty lansen. (ik schat +- 10-12 mm diameter en amper 5-8 mm dik )