Hey Glimkezen & GlansPopjes,
Ik heb recent weer een zwarte Seat Arosa onder handen genomen. Ik had eerder dit jaar al een zwarte Seat Arosa gedaan en kwam er met Foam Geel - Veloce al bijna niet op voorruit, dus ik verwachte al een wat hardere lak bij het doen van deze Arosa. Echter heb ik deze gedaan met de nieuwe spiderpad van Scholl en de S3 en kwam ik zelfs hiermee na 2 hits pas op het gewenste resultaat.
(Ok, het blijft een excentrische machine en het gewenste resultaat zal ik niet redden met mijn DAP900. Krasjes die overduidelijk niet diep zijn en haarfijn, krijg ik na meerdere locale hits nog niet verminderd en de totale tijdsduur ligt ook behoorlijk hoog)
Het is een auto uit 2003 die technisch 100% is en het exterieur heeft geen schades, maar kon wel een detail gebruiken. De eigenaar schafte deze auto aan om zijn goede betrouwbaarheid (Seat is inmiddels ook grotendeels of helemaal Deutsche Grundlichheit), de sportieve uitstraling en de grootte/gewicht om de wegenbelasting en het verbruik binnen de perken te houden.
Inmiddels heeft de eigenaar een andere auto aangeschaft (Lupa 3L, superzuinig) en deze ook grondig aangepakt en is momenteel zowel technisch als optisch 100% in orde. Dit is dan ook de reden dat de Seat Arosa word verkocht en een en als finishing touch een full detail is gegeven.
BEFORE -->
De auto leek erg dof en grijs en ik verwachte dan ook een hoop vuil op de lak. Nou, niets was minder waar. Uiteindelijk heb ik de auto 2x gefoamed en gewassen.
Het kleien was nog het meest schrikbarend, want na een klein stuk te hebben gedaan van de motorkap, zat mijn klei al behoorlijk vol. Vandaar dat ik hem 2x heb gefoamed en gewassen, maar alsnog kwam er veel vuil van af tijdens het kleien.
FOAMEN --> Wat blijft dit toch een mooi spul...
Ik had vrijwel van elke stap een aantal foto's genomen. Maar ik zal het kort houden, jullie weten immers wel hoe alles er uit ziet.
Het stappenplan en gebruikte producten:
Wassen -->
De banden geschrobt met de Tuf Shine. Blijf dit echt een topper vinden!
(Misschien was een agressievere foam beter geweest)
Velgenborstel en Mitt ben ik niet helemaal over te spreken. De borstel is lekker stevig om het velgenbed te schrobbern, maar te lomp voor de velg zelf. De Mitt is te lomp en te groot voor de velgen én te klein voor mijn vinger. Ik heb kleine vingers en nog gaat het niet lekker.
Kleien -->
Geen marring ontdekt, wel dat ik veel meer klei heb gebruikt als normaal.
Polijsten -->
Ondanks dit en het feit dat het LIJKT alsof afschalen naar Finale niet veel toevoegt, heb ik het toch gedaan. Ik denk dan bij mijzelf; ''Naja, ik zie niet dat het écht wat doet, maar misschien valt het wél op als ik helemaal klaar ben en de auto volgas in de zon staat''.
Glaze -->
Wax -->
Motorruimte + Kunststof & Rubbers -->
Na het afnemen en drogen heb ik, op advies van het forum, de boel volgas ingespoten met AutoGlym en de motorkap gesloten. Enige tijd later weer open gedaan en het trekt inderdaad egaal in. Echter was ik te gretig met de hoeveelheid en heb een stuk foam gepakt om het allemaal nog is in te wrijven.
Met een klei stukje foam, dit is van dat spul waar je zittingen mee kan opvullen, heb ik de dingen als grill - stootstrippen - rubbers mee ingewreven.
Banden -->
AFTER --> Op de foto's vond ik het tegenvallen dat het resultaat slecht te zien is. Met het blote oog was het vele malen strakker, zoals de metallic flakes die in de zon enorm opvielen en in de schaduw de auto juist pikzwart was. EDIT; Ooh, op de foto's zie je dit wel. (Zijkant in zon - Kont in schaduw)
(Op de eerste foto lijkt het alsof ik de helft van de band gemist heb, maar de wang zit wel degelijk rondom in de dressing. Loopblak moet nog slijten)
Voor mijzelf blijf ik toch vaak het idee hebben dat ik méér zou kunnen corrigeren en ik dit met mijn DAP niet red, ofso. Maar aan de andere kant moet ik misschien ook vaker bedenken dat het om gebruikte auto's gaat en als een eigenaar hem zonder defecten wil, er maar een spuiterij moet worden opgezocht.
Leuk projectje, super resultaat en enorm enthousiaste eigenaars = Beter kan niet!
Ooh, en poetsen op straat als een echte WeekendWarrior met je poetskar tijdens Grof-Vuil = niet handig. In mijn dorpje kun je prima al je dure materiaal op straat laten staan zonder dat het in je afwezigheid word gejat, maar de mannen van de vuildienst hadden bijna mijn kar en materiaal ingeladen en geperst in hun vrachtwagen...
Schoonmoeders, daar hoor je vaak die typische verhalen over, maar die van mij heeft gelukkig nét op tijd mijn spullen gered, haha!
Verder is het een... naja.. Spullen zijn gered!
Greetz
Ik wil dit forum niet gebruiken als een soort van Marktplaats o.i.d., maar als er geïnteresseerden zijn in een leuk sportief autootje die technisch in een héle goede staat verkeert, veel luxe opties heeft, rond de 130k heeft gelopen en optisch ook extra netjes is, dan hoor ik het graag.
(Er zijn bijvoorbeeld belangrijke en/of dure onderdelen vervangen voor betere kwaliteit, isolatie aangebracht, rondom nieuwe banden, etc)
Ik wil de nadruk leggen op het feit dat dit niet zomaar een verkoop-stuntje is, maar deze auto van familie is en de eigenaar tot irritant toe zuinig is op zijn spullen. Ik durf dan dus ook simpelweg de beweringen te maken zoals hierboven, anders had ik mij er ver buiten gehouden.
Ik heb recent weer een zwarte Seat Arosa onder handen genomen. Ik had eerder dit jaar al een zwarte Seat Arosa gedaan en kwam er met Foam Geel - Veloce al bijna niet op voorruit, dus ik verwachte al een wat hardere lak bij het doen van deze Arosa. Echter heb ik deze gedaan met de nieuwe spiderpad van Scholl en de S3 en kwam ik zelfs hiermee na 2 hits pas op het gewenste resultaat.
(Ok, het blijft een excentrische machine en het gewenste resultaat zal ik niet redden met mijn DAP900. Krasjes die overduidelijk niet diep zijn en haarfijn, krijg ik na meerdere locale hits nog niet verminderd en de totale tijdsduur ligt ook behoorlijk hoog)
Het is een auto uit 2003 die technisch 100% is en het exterieur heeft geen schades, maar kon wel een detail gebruiken. De eigenaar schafte deze auto aan om zijn goede betrouwbaarheid (Seat is inmiddels ook grotendeels of helemaal Deutsche Grundlichheit), de sportieve uitstraling en de grootte/gewicht om de wegenbelasting en het verbruik binnen de perken te houden.
Inmiddels heeft de eigenaar een andere auto aangeschaft (Lupa 3L, superzuinig) en deze ook grondig aangepakt en is momenteel zowel technisch als optisch 100% in orde. Dit is dan ook de reden dat de Seat Arosa word verkocht en een en als finishing touch een full detail is gegeven.
BEFORE -->
De auto leek erg dof en grijs en ik verwachte dan ook een hoop vuil op de lak. Nou, niets was minder waar. Uiteindelijk heb ik de auto 2x gefoamed en gewassen.
Het kleien was nog het meest schrikbarend, want na een klein stuk te hebben gedaan van de motorkap, zat mijn klei al behoorlijk vol. Vandaar dat ik hem 2x heb gefoamed en gewassen, maar alsnog kwam er veel vuil van af tijdens het kleien.
FOAMEN --> Wat blijft dit toch een mooi spul...
Ik had vrijwel van elke stap een aantal foto's genomen. Maar ik zal het kort houden, jullie weten immers wel hoe alles er uit ziet.
Het stappenplan en gebruikte producten:
Wassen -->
- Foamen - Monello Lancia FoamLance + Monello Artico Magico.
- Afspuiten HD.
- Velgen - Monello Non-Ferro + EX Detail Go + Four Finger Wool Mitt
- Afspuiten HD
- Foamen - Monello Lancia FoamLance + Monello Artico Magico.
- Afspuiten HD
- Banden - Tuf Shine Tire Cleaner (3x)
De banden geschrobt met de Tuf Shine. Blijf dit echt een topper vinden!
(Misschien was een agressievere foam beter geweest)
Velgenborstel en Mitt ben ik niet helemaal over te spreken. De borstel is lekker stevig om het velgenbed te schrobbern, maar te lomp voor de velg zelf. De Mitt is te lomp en te groot voor de velgen én te klein voor mijn vinger. Ik heb kleine vingers en nog gaat het niet lekker.
Kleien -->
- Monello - Dolce Verde Klei
- Poorboys - Spray & Wipe 1:1
Geen marring ontdekt, wel dat ik veel meer klei heb gebruikt als normaal.
Polijsten -->
- Scholl - Spiderpad 145mm
- Scholl - S3
- Monello - Finale
Ondanks dit en het feit dat het LIJKT alsof afschalen naar Finale niet veel toevoegt, heb ik het toch gedaan. Ik denk dan bij mijzelf; ''Naja, ik zie niet dat het écht wat doet, maar misschien valt het wél op als ik helemaal klaar ben en de auto volgas in de zon staat''.
Glaze -->
- Dodo Juice - Lime Prime Lite Cleaner Glaze
Wax -->
- Dodo Juice - Purple Haze
Motorruimte + Kunststof & Rubbers -->
- Poorboys - APC+D in een Monello flesje.
- AutoGlym - Vinyl & Rubber Care
- Poorboys - Spray & Wipe 1:1
Na het afnemen en drogen heb ik, op advies van het forum, de boel volgas ingespoten met AutoGlym en de motorkap gesloten. Enige tijd later weer open gedaan en het trekt inderdaad egaal in. Echter was ik te gretig met de hoeveelheid en heb een stuk foam gepakt om het allemaal nog is in te wrijven.
Met een klei stukje foam, dit is van dat spul waar je zittingen mee kan opvullen, heb ik de dingen als grill - stootstrippen - rubbers mee ingewreven.
Banden -->
- Gyeon - Tire
AFTER --> Op de foto's vond ik het tegenvallen dat het resultaat slecht te zien is. Met het blote oog was het vele malen strakker, zoals de metallic flakes die in de zon enorm opvielen en in de schaduw de auto juist pikzwart was. EDIT; Ooh, op de foto's zie je dit wel. (Zijkant in zon - Kont in schaduw)
(Op de eerste foto lijkt het alsof ik de helft van de band gemist heb, maar de wang zit wel degelijk rondom in de dressing. Loopblak moet nog slijten)
Voor mijzelf blijf ik toch vaak het idee hebben dat ik méér zou kunnen corrigeren en ik dit met mijn DAP niet red, ofso. Maar aan de andere kant moet ik misschien ook vaker bedenken dat het om gebruikte auto's gaat en als een eigenaar hem zonder defecten wil, er maar een spuiterij moet worden opgezocht.
Leuk projectje, super resultaat en enorm enthousiaste eigenaars = Beter kan niet!
Ooh, en poetsen op straat als een echte WeekendWarrior met je poetskar tijdens Grof-Vuil = niet handig. In mijn dorpje kun je prima al je dure materiaal op straat laten staan zonder dat het in je afwezigheid word gejat, maar de mannen van de vuildienst hadden bijna mijn kar en materiaal ingeladen en geperst in hun vrachtwagen...
Schoonmoeders, daar hoor je vaak die typische verhalen over, maar die van mij heeft gelukkig nét op tijd mijn spullen gered, haha!
Verder is het een... naja.. Spullen zijn gered!
Greetz
Ik wil dit forum niet gebruiken als een soort van Marktplaats o.i.d., maar als er geïnteresseerden zijn in een leuk sportief autootje die technisch in een héle goede staat verkeert, veel luxe opties heeft, rond de 130k heeft gelopen en optisch ook extra netjes is, dan hoor ik het graag.
(Er zijn bijvoorbeeld belangrijke en/of dure onderdelen vervangen voor betere kwaliteit, isolatie aangebracht, rondom nieuwe banden, etc)
Ik wil de nadruk leggen op het feit dat dit niet zomaar een verkoop-stuntje is, maar deze auto van familie is en de eigenaar tot irritant toe zuinig is op zijn spullen. Ik durf dan dus ook simpelweg de beweringen te maken zoals hierboven, anders had ik mij er ver buiten gehouden.
Laatst bewerkt door een moderator: