• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Seat Ibiza 1998 onder handen genomen

Al-X

Detailing rookie
8 nov 2008
55
0
Vandaag voor het eerst sinds ik mijn DAP heb, deze maar eens getest op mijn auto, een knalgele Seat Ibiza uit '98, wegens tijdgebrek niet alles gedaan, maar voor een 1e keer vond ik het apparaat super werken! Binnenkort maar eens een weekendje vrijmaken om een full detail te doen, aangezien er nog wel wat swirls op zitten..

Ik heb het volgende gedaan:

- Auto afgespoeld, leek wel een zandbak :s
- Trims, lastige randjes en dergelijke gedaan met PB APC 1:20 en Meguairs tandenborstel
- Velgen met Gold Class shampoo en Meg's Wheelbrush. Ging makkelijk aangezien ze nog lekker in de WheelWax staan
- Gewassen met 2-emmermethode, Meg's Gold Class Shampoo en Meg's Washmitt, vervolgens afgedroogd met PB Drying Towel
- Gekleid met Meguair's consumentenklei + Quick Detailer
- Op het dak "geoefend" met de DAP (SSR1 op wit, niet verder gegaan, dat komt nog)
- Gehele auto behalve motorkap met Black Hole op zwart gedaan
- Laagje Natty's, tijdens dat deze curede, de bandjes gedaan met Meg's Endurance Tire Gel, Ramen met NXT Glass Cleaner en trims met Trim Detailer (wat een waardeloos spul, volgende keer Natural Look!)
- Door bovenstaande best wel verbrand, volgende keer toch maar insmeren :D

Toen ik de auto wilde gaan kleien, viel het me op dat op 1 van de zijschermen allemaal oranje/rode spikkels zaten. Ik heb geen flauw idee wat het nou precies was.. Met het kleien ging het er wel deels vanaf (de klei begon in ieder geval aardig oranje te kleuren), maar niet alles kreeg ik weg. Misschien een klusje voor aggressive clay ipv de mild clay?

Ook vond ik dat het dak een beetje vaal begon te worden, dus daarom deze maar behandeld met SSR1 op een witte pad. Dit was al genoeg om de glans weer redelijk terug te krijgen, maar nog niet genoeg om de swirls te verwijderen. Maarja, door tijdgebrek ben ik hier niet meer mee verder gegaan, is wat voor de volgende keer, en dan netjes de gehele auto! Wel viel het me op dat m'n pad op den duur zo geel als de auto zag! Voor mijn weten heeft de Ibiza toch geen singe stage lak :s .

Maargoed, door dit korte oefeningetje met de DAP, wilde ik er nog wel iets meer mee doen dan alleen het dak. Dus dan is de volgende logische stap, de auto lekker te verwennen met Black Hole + zwart. Wat een heerlijk spul is dat toch! Je krijgt er een mooie warme glans voor terug, vind het echt nog steeds prachtig :grinning: .
Ik heb bewust de motorkap niet gedaan, aangezien deze 2 weken geleden overgespoten is, en op aanraden van o.a. Dennis en m'n spuiter, zou ik hier minstens 2 maanden mee moeten wachten vanwege het uitharden van de lak.

Waxen kon gelukkig al wel, dus de auto een mooi laagje Natty's gegeven! Wilde er eerst 2 van maken, maar dat ging ik niet meer redden, helaasch.
Wat me wel opviel, er kwam enorm veel troep van het dak van de auto. De klei op de foto is van het halve dak 8-()), na 5 maanden geleden voor het laatst gekleid te zijn
De rest van de auto was veeeeeeeeeel minder gelukkig!

Ik heb helaas geen actiefoto's kunnen maken, of 50/50's, wat voor de volgende keer dus :)
Wel lijkt het op de afters alsof er best veel kleurverschil zit in de motorkap tegenover de rest van de auto, maar dit is in het echt veel minder. Denk zelf dat het komt door de lichtinval, en dat de kap geen Black Hole heeft gehad.

De motorkap + voorbumper zijn nog niet 100% schoon geworden, dankzij een stel (*^(&% vliegjes. Sowieso durfde ik het bij de kap nog niet echt aan om er speciaal spul over te gooien. Wel heb ik de voorkant een handje proberen te helpen met Bug & Tar Remover, maar wat een dramatisch spul is het, werkt van geen meter als de vliegjes er al wat langer zitten! Ook klei kon er niet goed tegenop, dus misschien toch maar eens die natte-handdoek methode proberen?
Ook zitten er nog wel wat plekjes, die krijg ik onmogelijk weg zonder te spuiten, zoals de onderste rand van de voorbumper bijvoorbeeld. Dus daar stoor ik me maar niet aan!

Al met al was het een leuk middagje, vooral om eens kennis te maken met de wondere wereld van het Machinaal Detailen :grinning: . Voor de volgende keer dus maar eens een full detail, mét binnenkant! Deze heb ik nu maar niet gedaan omdat het nogal nutteloos was om die nu helemaal schoon te maken, en morgen weer aan de gang gaan met mallen maken voor de kofferbak-install (waardoor het hele interieur er weer uitligt, dusja..)

Bedankt voor het lezen!
 
Dank u allen voor de reacties! :-D

@Niels:
Kan goed kloppen inderdaad, in de Beukenstraat zeker? Het viel mij zelf vanmiddag op toen ik ging tanken, dat de auto nu alweer zo stoffig als m'n oude schoolboeken zijn! Maarja, dat is dan helaas niet anders :(

Binnenkort trouwens weer een leuk DAP-projectje: de Citroën Berlingo van m'n moeder! Genoeg aan te behalen qua swirls/krasjes en ook lekker veel oppervlak om te doen :grinning: !
 
Ja, is inderdaad jammer van het kleurverschil.. Aan de rechterzijkant is het helemaal erg, verschil tussen voorste zijscherm, portier en achterscherm is echt duidelijk te zien!

Maarja, ik probeer het maar een beetje te negeren, en meer op krasjes e.d. te letten..

Trouwens, iets wat me nunet opviel aan de auto: Ik heb de trims gedaan met Meg's Trim Detailer, aangebracht met een app. pad en op de moeilijke plekken met wattenstaafjes, en vervolgens nagewreven met een mf doek. Maara dat spul lijkt wel stof aan te trekken bij het leven, m'n trims zijn nu bruin/geel van het zand 8-())
Meer mensen die dit probleem kennen? (Ik ben zelf ook niet meer van plan het te gebruiken, heb PB Natural Look er al voor :grinning:)
 
Meguiar's Trim Detailer is een dressing, dat wil zeggen dat het er op blijft liggen, het trekt wel iets in, maar niet alles. Je kunt beter Poorboy's Trim Restorer gebruiken, dat is geen dressing, deze trekt helemaal in.
 
Lekker bezig geweest :cool:

Je pad geel...? mmm, klinkt als geen laklaag.
Uitkijken met een te grof polijstmiddel voordat je meer microns weghaalt dan nodig.
Maak je pad ook regelmatig schoon (of verwissel hem regelmatig als je meerdere hebt), waardoor de pad niet te snel verzadigd en zijn werk niet goed meer doet.
Megs Trim Detailer is inderdaad spul dat erg vettig is, dus wat Stimpy zegt beaam ik: gebruik poorboys trim restorer :ja
 
Ja van dat dak vond ik nogal apart om eerlijk te zijn.. Want rond m'n antenne is een plekje waar een laagje (blanke?) lak weg is, maar dit is dus misschien toch gewone lak? Maar met SSR1 op wit kreeg ik al heel veel weg gelukkig, héél misschien toch maar eens SSR2,5+wit proberen, maar net wat je zegt, ik moet er mee uitkijken.

En de Trim Restorer staat in de winkelwagen! (man man, daar gaat m'n vakantiegeld..)