Vandaag stond deze Seat Leon Topsport eindelijk op het program na een hele lange tijd, nog niet uit de tijd van de guldens
Ik maak regelmatig mee dat er tegen mij gezegd wordt dat ik het zo goed kan en alles wel gezien heb.
Wees gerust, elke auto heeft wel een of meerdere "verassingen" in petto.
Elke auto is dus weer anders, wat op de een werkt hoeft niet op de andere te werken.
Vandaag meegemaakt dat mijn lakdiktemeter van onmisbare waarde was als je roterend aan de gang wilt.
De auto bleek nogal te varieren in lakdiktes en niet alleen van overspuiten.
Eigenaar werd verteld bij aankoop, geen overspuiten, geen schade.
Helaas is deze auto wel degelijk overgespoten op veel delen waaronder het dak, achterklep, zijschermen, achterschermen en bumpers.
Gek genoeg de motorkap niet maar dat was ook weer zo'n "verrassing: de ene kant was 100-105 micron (mijn Leon 120-130) dus niet al te veel maar de
andere kant was 69-75micron! Dat was even schrikken, ga je daar lekker met je woolpad en een compound op staan knallen dan is de kans vrij groot dat je ineens door de lak zit.
Ook het spuiten zelf was zwaar knudde, diverse plekken waar niet goed gedroogd was en dofheid van nevel op de bumpers.
Dan vraag ik me dus af: hoe goed is de rest van het spuitwerk. Als dat al niet goed gaat dan is de rest ook niet echt betrouwbaar waar je met een lekker gevoel op staat te polijsten.
Niet te zwaar gaan en geen diepere swirls willen verwijderen leek mij de beste optie. Als het fout gaat kan je niet meer terug (ja naar de spuiter...)
Plan de Campagne:
-Wielkasten en banden ontvet met APC en Super Degreaser
-Velgen met Bilberry & Wheel Brightner
-Lakwerk met Wolfgang Bathe en 2BM
-Kunststof en rubbers met APC
-Milde klei gebruikt
-Polijsten met light woolpad/Kompressor wit en Meg's Solo Cream M86 en Monello Mezzo (sommige plekken een zware compound)
-Nabwerken met zwarte Kompressor en Monello Finale
-Bij gebrek aan zonlicht nabwerkt met DAP500, groene Kompressor en Finale (sommige delen waren zachter dan anderen en dus geen risico nemen op hologrammen)
-Voeden met Wolfgang Polish Enhancer
-Gewaxed met Wolfgang Fuzion
-Velgen in de wax
-Bandjes met Wolfgang Black Diamond
-Kunststof met Trim Restorer
Plaatjes!
Voor:
Doffe plek:
Algehele dofheid:
Velgen:
Beginnen met de bandjes en velgen:
Na het wassen was de zo gewilde wetlook ruimschoots aanwezig:
Voorbeeld van slecht spuitwerk:
Kleien was geen overbodige luxe:
Dan de lakdiktes:
Met een woolpad aan de gang zonder padwasher is echt geen doen. Dit is na 2 hits:
In de washer!
En 20 seconden later:
Geen problemen met de Kompressors:
Voor:
Na:
Voor:
Na:
Voor:
Na:
Voor: Bovenaan zie je een soort van gezicht met uitstekende neus
naast de kras ook vrij doffe lak:
Na: (moet nog nabewerkt worden)
Na na-bwerking:
Zowaar kwam de flake naar boven:
Afters:
Deze zwarte "Leon" was jaloers op[ de glans
En samen!
Is alles eruit? Zeker niet, het risico was gewoon te groot om grof te gaan.
Maar hij heeft zeker een jas uitgedaan dacht ik zo ^
Ik maak regelmatig mee dat er tegen mij gezegd wordt dat ik het zo goed kan en alles wel gezien heb.
Wees gerust, elke auto heeft wel een of meerdere "verassingen" in petto.
Elke auto is dus weer anders, wat op de een werkt hoeft niet op de andere te werken.
Vandaag meegemaakt dat mijn lakdiktemeter van onmisbare waarde was als je roterend aan de gang wilt.
De auto bleek nogal te varieren in lakdiktes en niet alleen van overspuiten.
Eigenaar werd verteld bij aankoop, geen overspuiten, geen schade.
Helaas is deze auto wel degelijk overgespoten op veel delen waaronder het dak, achterklep, zijschermen, achterschermen en bumpers.
Gek genoeg de motorkap niet maar dat was ook weer zo'n "verrassing: de ene kant was 100-105 micron (mijn Leon 120-130) dus niet al te veel maar de
andere kant was 69-75micron! Dat was even schrikken, ga je daar lekker met je woolpad en een compound op staan knallen dan is de kans vrij groot dat je ineens door de lak zit.
Ook het spuiten zelf was zwaar knudde, diverse plekken waar niet goed gedroogd was en dofheid van nevel op de bumpers.
Dan vraag ik me dus af: hoe goed is de rest van het spuitwerk. Als dat al niet goed gaat dan is de rest ook niet echt betrouwbaar waar je met een lekker gevoel op staat te polijsten.
Niet te zwaar gaan en geen diepere swirls willen verwijderen leek mij de beste optie. Als het fout gaat kan je niet meer terug (ja naar de spuiter...)
Plan de Campagne:
-Wielkasten en banden ontvet met APC en Super Degreaser
-Velgen met Bilberry & Wheel Brightner
-Lakwerk met Wolfgang Bathe en 2BM
-Kunststof en rubbers met APC
-Milde klei gebruikt
-Polijsten met light woolpad/Kompressor wit en Meg's Solo Cream M86 en Monello Mezzo (sommige plekken een zware compound)
-Nabwerken met zwarte Kompressor en Monello Finale
-Bij gebrek aan zonlicht nabwerkt met DAP500, groene Kompressor en Finale (sommige delen waren zachter dan anderen en dus geen risico nemen op hologrammen)
-Voeden met Wolfgang Polish Enhancer
-Gewaxed met Wolfgang Fuzion
-Velgen in de wax
-Bandjes met Wolfgang Black Diamond
-Kunststof met Trim Restorer
Plaatjes!
Voor:
Doffe plek:
Algehele dofheid:
Velgen:
Beginnen met de bandjes en velgen:
Na het wassen was de zo gewilde wetlook ruimschoots aanwezig:
Voorbeeld van slecht spuitwerk:
Kleien was geen overbodige luxe:
Dan de lakdiktes:
Met een woolpad aan de gang zonder padwasher is echt geen doen. Dit is na 2 hits:
In de washer!
En 20 seconden later:
Geen problemen met de Kompressors:
Voor:
Na:
Voor:
Na:
Voor:
Na:
Voor: Bovenaan zie je een soort van gezicht met uitstekende neus
naast de kras ook vrij doffe lak:
Na: (moet nog nabewerkt worden)
Na na-bwerking:
Zowaar kwam de flake naar boven:
Afters:
Deze zwarte "Leon" was jaloers op[ de glans
En samen!
Is alles eruit? Zeker niet, het risico was gewoon te groot om grof te gaan.
Maar hij heeft zeker een jas uitgedaan dacht ik zo ^