• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Serieuze beginner met nieuwe witte auto.

Valuco

Detailing rookie
26 jun 2011
27
0
39
Zojuist heb ik mezelf even voorgesteld in het daarvoor bestemde topic. Daar heb ik reeds vermeld dat ik begin deze maand een Seat Leon in Candywhite heb besteld bij de dealer.
Graag wil ik de auto nieuw houden, hier hoort dus bij dat deze goed onderhouden moet gaan worden.
Nu heb ik de afgelopen weken velen uren besteed aan het lezen op dit forum. Dit mede omdat ik helemaal nieuw ben met de 'echte' manier van auto poetsen.

Vandaag heb ik de dag doorgebracht met het samenstellen van een lijst van benodigdheden voor mijn auto.
Even samenvatten: Ik heb dus spullen nodig voor het goed onderhouden van een nieuwe Seat Leon in Candywhite met 17" LM velgen en geheel lederen interieur, en heb nog totaal geen spullen in huis.
Wellicht belangrijk, de auto staat steeds op een wisselende plaats op het woonerf. Hierdoor staat de auto vaak dicht in de buurt van bomen.
De huidige auto staat er vaak ook wel eens onder, in de lente zit de auto dan helemaal onder een kleverig goedje uit de bomen.
Maar de nieuwe auto ga ik om de hoek zetten mocht er geen plek, behalve onder de boom, meer vrij zijn. Toch staan er nog altijd bomen 'in de buurt'.

Ben ik tot de volgende lijst van benodigdheden en stappenplan gekomen:

1. Wassen
Allereerst de auto nat maken / afspoelen met de tuinslang op de broes stand.

1.1 Foamen
Hiervoor wil ik het volgende bestellen:
- 1x Foamgun: Autobrite Foam Kit Heavy Duty voor Karcher (link) uiteraard ben ik in het bezig van een karcher HD reiniger.
- 1x Foam: Autobrite Super Snow Foam - Super Concentrate - 1000ml (link)

1.2 Velgen
Onderstussen dat de foam intrekt wil ik de velgen behandelen. Dit wil ik gaan doen met de volgende producten:
- 1x Wielkas borstel: Mothers Wax Fender Well Brush (link) -> voor als hier veel vuil zit.
- 1x Reiniger: Valet Pro Bilberry Safe Wheel Cleaner - 1000ml (link)
- 1x Sprayfles: Carclean.com Sprayfles - 1 liter met sprayer en maatverdeling (link) -> voor het verdunnen van de reiniger
- 1x Borstel 1: Carclean.com EZ Detail Brush (link)
- 1x Borstel 2: Meguiars Versa Angle Wheel Face Brush (link)

1.3 Wassen
Als de foam is afgespoeld en de velgen zijn gereinigd wil ik verder gaan met het wassen van de auto door middel van dit:
- 1x Shampoo: Poorboys World Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml (link)
- 1x Handschoen: Meguiars Ultimate Wipe Wash Mitt (Super Thick Microfiber) (link)
- 2x Emmers: Grit Guard Emmer 19 liter - Semi Transparant - Geschikt voor Grit Guard (link)
- 1x Gritguard: Grit Guard - Zwart (link)
- 1x Gritguard: Grit Guard - Rood (link)

1.4 Iron-X
Op aanbeveling deze stap nog toegevoegd
-1x Reiniger: CarPro Iron.X Cleaner - 500ml (link)

2. Drogen
Voor het drogen van de auto wilde ik het volgende bestellen:
- 1x Doek: CSF Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm (link)

3. Kleien
Deze stap zal niet nodig zijn bij de eerste keer, maar neem aan dat dit geen overbodige luxe is i.v.m. de bomen en kleverige substantie die daaruit komt of wel?
Ik wilde hiervoor de volgende benodigdheden bestellen:
- 1x Klei: Poorboys World Poly - Elastic Clay - 200gr (link)
- 1x Glijmiddel: Poorboys World Spray and Wipe (link)
- 1x Sprayfles: Carclean.com Sprayfles - 1 liter met sprayer en maatverdeling (link) -> voor het verdunnen van de Spray and Wipe, en de sprayer natuurlijk
- 2x Doek: Poorboys World Deluxe Mega-Mega Towel - Groen - 40x68cm (link)

4. Polijsten
Deze stap hoop ik niet nodig te hebben als ik de auto krijg. Maar waarschijnlijk wel direct mee bestellen voor de toekomst.
- 1x DAP: Polishing Power DAP900 Raffini Starterskit - Lite Edition (link)
- 1x Tape: 3M 3434 afplaktape - 25mm breed (link) -> heb ik genoeg aan 1 rol? Ik kan nergens vinden hoeveel meter hierop zit.
- 2x Doek: Poorboys World Deluxe Mega Towel - Groen - 39x39cm (link)

5. Voeden
Hierover zijn, wat ik kan vinden op het forum, de meningen nogal verdeeld bij een nieuwe auto. Dus weet niet of ik er verstandig aan doe om dit direct te doen, maar mocht het nodig zijn wilde ik dit met het volgende doen:
- 1x Voeding: Poorboys World White Diamond - 473ml (link)
- 1x Pad voor DAP: Monello SmartPads CCS 6.5 inch Black Finishing Pad (link)
- 2x Doek: Poorboys World Deluxe Mega Towel - Koraal - 39x39cm (link)

5. Waxen
Voor het waxen wilde ik de volgende spullen bestellen:
- 1x Wax: Poorboys World Natty's Paste Wax - 235ml (link)
- 1x Sealant: Poorboys World EXP Pure Sealant - 473ml (link) -> Voor in de winter, daarna aftoppen met de Natty's Paste Wax.
- 1x Applicator: Monello Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator (link)
- 2x Doek: Poorboys World Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm (link)

6. Banden / velgen
Nadat de lak de complete behandeling achter de rug heeft wil ik met de volgende spullen het totaal afmaken voor de banden en velgen:
- 1x Gel: Wolfgang Black Diamond Tire Gel - 473ml (link) -> Wil geen 'glimmende banden', deze zou zeer geschikt zijn voor een nette finish.
- 1x Applicator: Carclean.com Flex Foam Tire Dressing Applicator (link)
- 1x Sealant: Poorboys World Wheel Sealant - 235ml (link)

7. Ramen
Voor de ramen wil ik gebruik maken van de Spray en Wipe eerder op de lijst, dit schijnt goed te werken hiervoor. Verder wil ik het dan doen met:
- 1x Applicator: Poorboys World Microfiber Applicator (link)
- 1x Doek: Dodo Juice Supernatural Window Waffle - 40x40cm (link)

8. Bekleding (Volledig leer)
Wat ik absoluut niet wil is glad en glibberig leer. Dit moet een mooie matte finish hebben.
- 1x Reiniger: Gliptone Liquid Leather Gentle Cleaner - 250ml (link) -> Zal de eerste keer niet nodig zijn, maar daarna natuurlijk wel
- 1x Conditioner: Gliptone Liquid Leather Conditioner - 250ml (link)
- 1x Borstel: Carclean.com Interieur borstel - Paardenhaar (link)
- 1x Handschoen / doek: Dodo Juice Mister Pink - Interior Detailing Mitt (link) -> Voor goed alle plekken te bereiken zodat alles goed afgenomen wordt.

9. Overig interieur
- 1x Reiniger: Meguiar's Professional All Purpose Cleaner (APC) - 3780ml (link)
- 1x Sprayfles: Carclean.com Sprayfles - 1 liter met sprayer en maatverdeling (link) -> voor het verdunnen van de APC, en de sprayer natuurlijk
- 2x Applicator Lake Country Badstof Applicator - 100 % katoen - 10x15cm (link)
- 1x Dressing: Poorboys World Natural Look Dressing - 473ml (link)

10. Overig
Als laatste wilde ik dan nog het volgende bestellen:
- 4x Doek Cobra Blue All Purpose Microfiber Towel - 40x40cm (link) -> Voor van alles uiteraard...
- 1x Borsteltje: Carrand 2 in 1 Electrostatic Detail Brush (link) -> Voor die vervelende roostertjes, kiertjes, naden enzovoort op het dashboard.
- 1x Bril: 3M Veiligheidsbril blanke glazen 2750 (link) -> Voor tijdens het werken met de DAP en velgenreiniger

Zoals jullie zien is dit een behoorlijke lijst, waar een enorm bedrag :schaam mee gemoeid gaat (Kan ik geen starters korting krijgen ,^^).
Maar als ik iets wil doen, dan doe ik het ook goed en heb nu eenmaal nog niets hiervan in huis.
Graag hoor ik van jullie op en aanmerkingen op mijn lijst / stappenplan aangezien ik nog totaal geen ervaring hiermee heb.
Waar ik bijvoorbeeld nog over twijfel of ik geen extra pads nodig heb voor de DAP voor een van de stappen? Ik heb enkel de pads die in de starterskit zitten en zwarte voor het voeden van de lak.

Onderstaand nog een afbeelding van de auto waar het om gaat. Deze staat in de showroom, ik krijg dezelfde inclusief die velgen enkel met elektrisch zonnedak en xenon verlichting als extra aan de buitenzijde.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou inderdaad overwegen om het in delen aan te schaffen. De Spray and Rinse heb je eigenlijk niet meer nodig als je velgen netjes in de wax staan. Mothers WheelBrush zou ik niet graag meer willen missen. I.c.m. de EZ Detail Brush krijg je je velgen hier prima mee schoon.

Iron-X kan ook wel handig zijn met een nieuwe witte auto. Eerst wassen, daarna Iron-X en dan kleien.

Succes, mooie lijst verder!
 
mooie wagen:)^ mijn broer krijgt hem ook binnen een paar dagen geleverd:party: cupra versie met miltek en Engelse body kit.:heart_eyes:

zou alles wel in 1 keer bestellen?
persoonlijk gebruik ik de foam alleen bij echt vuile wagen (winter en tijdens veel klei op de weg, als de bieten en kool worden gerooid)
je auto is als het goed is al onderhanden genomen door de dealer en als deze het goed heeft gedaan heb je de dap set pas na enig tijd nodig. (verschilt zeker per dealer;) dus dat zie je pas na levering en aantal was beurten)

enige echte opmerking, zou grit guard in twee verschillende kleuren bestellen. je maakt zo een foutje...
stickers helpen maar vaak zal je naast de emmers staan en dan kijk je er van boven in.

maar anders, mooi stappen plan en zeer compleet.

en had ik al gezegd dat het een mooie auto is?
 
Mooi lijstje inderdaad, maar zou je het niet inderdaad in stappen kopen? 8-o

Verder nog een paar opmerkingen:
- Als velgenreiniger zou ik Bilberry nemen. Gebruik ik ook op gloednieuwe velgen en werkt super en is minder agressief. Je hebt niks agressievers nodig op nieuwe velgen.
- Droogdoek zou ik idd ook veranderen naar de Delirium
- Voor het kleien voor een nieuwe auto zou ik het mothers setje nemen, ben je in één keer klaar...link
- IronX is misschien een aanrader idd

Kijk nog even goed naar de hoeveelheid die je neemt. Ik zie dat je bijvoorbeeld voor de Gliptone 1000ml verpakkingen kiest en bijvoorbeeld voor de Natural Look de 946ml verpakking... Dat is simpelweg niet nodig. Gliptone heb ik nog geen ervaring mee, maar volgens mij is 250ml meer dan genoeg om lang mee te doen zeker op nieuwe bekleding. De Natural Look 946ml is echt heel veel, de 473ml doe je heeel lang mee... je gebruikt gewoon heel weinig voor een goed resultaat. Daar zou ik dus nog even naar kijken...

Last but not least, de Dap... Ik zou zoiets (nog) niet aanschaffen. Het gaat hier om een gloednieuwe auto dan heb je zo'n Dap naar mijn mening nog niet nodig, althans dat is mijn ervaring. Zelf heb ik geen Dap aangeschaft, omdat het in mijn geval ook om een gloednieuwe auto gaat. Die was super netjes afgeleverd (na goede afspraken met de dealer te hebben gemaakt) zonder enige swirls. Ik had en heb nog steeds dus absoluut geen Dap nodig, omdat er simpelweg helemaal geen imperfecties op de auto zitten. Ik heb dus alleen de auto hoeven te beschermen (glaze, sealant, wax) en verder niks. En om nou een Dap (900!) aan te schaffen voor alleen product op te brengen zou mij een beetje te ver gaan.... Maar het is natuurlijk net wat je wilt en of je er ook echt op andere auto's mee aan de slag gaat, dan kan het natuurlijk wel van pas komen, maar als je het alleen voor de Leon zou gebruiken zou ik de Dap laten zitten (voor nu).. daar kan natuurlijk anders over gedacht worden, maar dat zijn mijn ervaringen op een gloednieuwe (ook witte) auto...
 
Heb even wat wijzigingen aangebracht in de lijst. Zo heb ik de droogdoek gewijzigd voor de delirium doek, Iron-X toegevoegd en de volumes van enkele producten aangepast.
De literverpakkingen voor het leer zijn inderdaad wel erg veel.

De foamlans lijkt mij juist zeer nuttig juist omdat het een nieuwe auto is. Op deze manier weekt het vuil al goed los voordat ik ga wassen waardoor de kans op swirls minimaal is, wat is jullie mening hierover?

Wat betreft het in een keer bestellen, ik heb de spullen toch nodig. Enige waar ik dus nog over het twijfelen ben is de polijst stap met de DAP.
Zoals Skyline737 al aangeeft heb je dit, als het goed, is niet nodig op een nieuwe auto.

De dealer heeft mij laten weten dat de auto voor afleveren door een 'professioneel' cleaning bedrijf onder handen zal worden genomen.
In hoeverre hebben jullie ervaring met de 'professionele' bedrijven waar de dealer over spreekt?
 
Valuco zei:
Heb even wat wijzigingen aangebracht in de lijst. Zo heb ik de droogdoek gewijzigd voor de delirium doek, Iron-X toegevoegd en de volumes van enkele producten aangepast.
De literverpakkingen voor het leer zijn inderdaad wel erg veel.

De foamlans lijkt mij juist zeer nuttig juist omdat het een nieuwe auto is. Op deze manier weekt het vuil al goed los voordat ik ga wassen waardoor de kans op swirls minimaal is, wat is jullie mening hierover?

Wat betreft het in een keer bestellen, ik heb de spullen toch nodig. Enige waar ik dus nog over het twijfelen ben is de polijst stap met de DAP.
Zoals Skyline737 al aangeeft heb je dit, als het goed, is niet nodig op een nieuwe auto.

De dealer heeft mij laten weten dat de auto voor afleveren door een 'professioneel' cleaning bedrijf onder handen zal worden genomen.
In hoeverre hebben jullie ervaring met de 'professionele' bedrijven waar de dealer over spreekt?

Dat zegt natuurlijk helemaal niets wat de dealer zegt, je kunt dan mazzel hebben of niet. Je kunt ook vragen aan je dealer om het zelf te doen (zie mijn topic van de seat exeo), naar mijn mening de enige manier om zeker te weten dat het helemaal naar je zin is gedaan.
 
@Valuco

Ik zou zeker korting bedingen als je zo'n waslijst aan produkten van ze af neemt, doen ze vast. Gewoon ff mailtje sturen, wie niet waagt die niet wint.

Rob
 
Valuco zei:
Heb even wat wijzigingen aangebracht in de lijst. Zo heb ik de droogdoek gewijzigd voor de delirium doek, Iron-X toegevoegd en de volumes van enkele producten aangepast.
De literverpakkingen voor het leer zijn inderdaad wel erg veel.

De foamlans lijkt mij juist zeer nuttig juist omdat het een nieuwe auto is. Op deze manier weekt het vuil al goed los voordat ik ga wassen waardoor de kans op swirls minimaal is, wat is jullie mening hierover?

Wat betreft het in een keer bestellen, ik heb de spullen toch nodig. Enige waar ik dus nog over het twijfelen ben is de polijst stap met de DAP.
Zoals Skyline737 al aangeeft heb je dit, als het goed, is niet nodig op een nieuwe auto.

De dealer heeft mij laten weten dat de auto voor afleveren door een 'professioneel' cleaning bedrijf onder handen zal worden genomen.
In hoeverre hebben jullie ervaring met de 'professionele' bedrijven waar de dealer over spreekt?

Dat woord 'professioneel' zou ik niet al te serieus nemen... je kunt het beter zelf doen dan zo'n bedrijf...

Ik had bij de aflevering van mijn auto het geluk dat ik de verkoper persoonlijk ken en die weet hoe ik met auto's om ga. Auto werd daarom keurig met het handje gedaan en persoonlijk gechecked door die verkoper. Dat heeft ie goed gedaan, want ik was erg blij met het resultaat. Als ik toen zelf de tijd had gehad, had ik het zelf gedaan, dat is altijd het beste... Maargoed, als ie goed afgeleverd wordt heb je ook nog geen dap nodig, scheelt toch een hoop.
 
Ik weet welk bedrijf de cleaning zal gaan uitvoeren, echter als ik op hun website kijk wordt ik alleen maar bedolven onder de occasions.
De pagina 'carcleaning' op hun website is geheel leeg, geeft mij niet echt vertrouwen.
Weet niet of ik ze hier zo bij naam moet noemen om te kijken of iemand hier ervaring mee heeft.

Lijkt het jullie verstandig om tegen de dealer te zeggen dat ze de auto maar gewoon afleveren zonder dat deze naar het cleaning bedrijf is gaat?
En ook even de nadruk erop leggen dat ze de auto ook niet door de krasstraat moeten halen.
 
Ik zou hem zelf onder handen nemen. Mocht je het te duur vinden/ nog niet nodig vinden om een dap te bestellen mag je ook die van mij lenen als het toch nodig zou zijn.
 
Zouden jullie een nieuwe auto voeden of kan ik deze stap overslaan op een nieuwe auto, of juist NIET overslaan?
 
hallo!!
Is idd wel een hele flinke lijst en als ik jou was:zeker allemaal bestellen,je hebt anders spijt dat je net datgene niet bestelt hebt.
Is natuurlijk weer een reden meer om een nieuwe bestelling te plaatsen!
Wat de korting betreft:

gewoon niet leuteren over een korting al dan niet:carclean geeft in verhouding van je aankoopbedrag gewoon zoveel meer en als je korting wil,krijg je er gewoonweg niets bij!! aan jou de keuze dus.(ik spreek uit ervaring en heb bij mijn eerste bestelling ook zitten "mailen" over en weer en uiteindelijk is er bij iedere bestelling iets anders leuk bij ,dat je zeker gaat gebruiken)

dap(900): zeker nemen: ook na 2 maanden zal je merken dat je ondanks de 2-emmermethode ook lichte swirls hebt hoor,alleen vind ik het niet de moeite om er gelijk al mee te beginnen op een auto die splinternieuw is.Je zal merken dat er wel andere geinteresseerden zijn die deze behandeling wel echt nodig hebben en dan sta je daar met heel je collectie............zonder dap(dus:kopen die handel):-b

Vraag liever korting aan je dealer als je de auto niet laat "behandelen",hij moet dan immers dat bedrijf ook niet"betalen"
Scheelt jou een bepaald bedrag wat je idd kan besteden aan carclean-produkten:-"

Succes met je bestelling,wel ff een foto plaatsen als je ze hebt aangekregen en maak alvast een paar tafels vrij:D
En niet te lang wachten met plaats maken,want ik had mijn laatste bestelling binnen de 20 uur na doorsturen:party:

Danny

ff vergeten: misschien wel interessanter om het overgrote deel te kopen op de sdd-dag,heb je gelijk echt 20% korting op veel dingen en ook op de dap dacht ik,dan heb je pas een "koopje" gedaan
 
Hallo Danny,

Ik was inderdaad van om de spullen te kopen op de SSD dan zal ik inderdaad een leuke korting hebben op het hele bedrag.
Kan ik gelijk ook even kijken hoe het allemaal in zijn werk gaat door de dag heen.

Wat zou jij adviseren met het voeden van de lak op een nieuwe wagen. Want ik ga denk ik nog even bij de dealer aangeven dat de auto niet 'gecleaned' hoeft te worden.
Dus ga er even vanuit dat er nog niets met de lak is gebeurt. Is het voeden dan verstandig of zit hier vanuit de fabriek al een behandeling op?

En ik wil inderdaad ook zo nu en dan wel eens een andere auto gaan detailen. Dus wil de DAP dan ook direct aanschaffen zodat ik van alles voorzien ben.

Ik lees trouwens op het forum regelmatig dan er te weinig doeken worden besteld als iemand zijn lijstje plaatst. Hoeveel gebruiken jullie er bij het polijsten? Heb ik aan 1 doek per polijst soort genoeg? Dus tussen iedere stap afnemen met 1 doek? Dit zal dus niet voor de nieuwe auto gelden, maar voor andere auto's die ik zal doen.

Mijn broertje heeft namelijk een BMW 330 die er helemaal niet verkeerd uitziet, maar zal er stukken beter uitzien als de lichte swirls eruit zijn.
 
Hallo,

wel een beetje laat met antwoorden van mij ,maar ik lees niet altijd alle topics dubbel en als je geen pm stuurt ,lees ik het dus niet altijd!!

heb je ondertussen alles gekocht op de sddag ??

moet wel de moeite geweest zijn ,zeker voor jou,de 2 uur wachttijd moest je er maar bijnemen hé.

Danny

ps: ik was er ook hoor die dag en vond het jammer van het weer ,al de rest zag er goed uit ,ik ben tot 's avonds gebleven en heb nog lekker gegeten op de BBQ !!
 
Hallo Danny,

Heb inderdaad alles al gekocht op de SSD :)
Inderdaad even wachten voor het rijtje, maar op het laatst was er totaal geen rij meer.
We hebben ons ook nog heel even getroffen bij het kijken naar de polish battle, ben ook daar gebleven tot 18u.
Volgende keer pak ik ook de BBQ mee, maar ging nu niet i.v.m andere plannen.