• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Show Off: Mini Cooper S (Full detail)

xl-polish

Detailing rookie
11 aug 2010
87
0
De laatste detailjob van mij was een hele mooie Mini Cooper S R53. De auto zag er redelijk uit op het eerste aanblik. Gelukkig scheen het zonnetje zodat de imperfecties duidelijk zichtbaar werden.
Helaas heb ik geen foto van de gehele auto voorafgaand aan de behandeling. Uiteraard wel detailfoto's.

Ik ben begonnen met het afspuiten van de auto m.b.v. een karcher. Zo kon al het oppervlakkige vuil verwijderd worden. De wielkasten, dorpels en andere kiertjes werden goed schoongespoten en gereinigd
met APC 1:5 en verschillende bosrtels en kwasten. Vervolgens heb ik de velgen gereinigd met de EZ-detailbrush, kwasten en APC 1:4. De banden zijn hier ook direct meegenomen. De vloermatten waren erg smerig en na het stofzuigen zijn ze ingespoten met APC 1:5 en ingewerkt met een borstel, vervolgens zijn ze schoongespoten met de karcher. Dit leverde echt een perfect resultaat op. Op de deuren en de achterbumper zaten veel teer spetters, deze zijn verwijderd met citrus tar&glue remover. Opsprayen, even laten inwerken en afvegen met een microvezeldoek, echt een top product! Hierna is de auto gewassen met poorboys slick&suds shampoo een microvezel washmitt van Poorboys en het 2 emmer wassysteem.

APC aan het inwerken

p1010079p.jpg


p1010082sb.jpg


p1010083s.jpg


p1010086t.jpg


p1010085wh.jpg


p1010080dd.jpg


p1010081he.jpg


De teerspetters worden losgeweekt door de tar remover.
p1010103vq.jpg


En na een veeg met een microvezeldoek bleef er niets over.

p1010105xi.jpg


Na het wassen en drogen waren de imperfecties goed zichtbaar in de zon. Vooral op het zwarte dak zaten veel swirls. Een aandachtspuntje was het verschil in lak van het dak en de rest van de auto. Het dak is een zwarte unilak terwijl de rest metaliclak is.

p1010094i.jpg


p1010093u.jpg


p1010092h.jpg


p1010091xj.jpg


p1010089f.jpg


p1010090u.jpg


De volgende stap was de kleibehandeling. Dit is gedaan met Poorboys clay en Spray&wipe van Poorboys. Deze behandeling was zeker nodig, de klei was behoorlijk vuil geworden.

p1010097ud.jpg


Zo'n Mini heeft behoorlijk veel kunstofdelen die grenzen aan het lakwerk. Er was dus een hoop af te plakken met 3M 25mm tape. Na dat dit gedaan was kon ik beginnen met wat testspots voor de juiste polijstcombinatie. Ik begon met het dak waarbij ik de DAp500 en mezzo op wit probeerde, maar dat haalde niets uit. Toen mezzo op een oranje light cutting smartpad van Monello, ietsjes beter maar verre van het gewenste resultaat. Toen heb ik de rotary er maar bij gepakt en begon met mezzo op een oranje light cuttingpad. Dit liet al een aardige correctie zien maar was na 1 hit nog niet perfect. pas na de tweede hit was de lak weer strak. Vervolgens heb ik de gehele auto gedaan met de rotary en mezzo op oranje. Om buffertrails en hologrammen te voorkomen heb ik dit afgebouwd met Monello Finale op een groene light polishingpad van Monello en de DAp500.

p1010110t.jpg


Dit gaf onder controle van verschillende lichtsoorten een topresultaat. Toch voor de zekerheid even de auto naar buiten gereden om hem in het zonlicht te inspecteren.

p1010113i.jpg


p1010112w.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Een 50/50 foto van de A-stijl die hoogglans zwart hoort te zijn

p1010109y.jpg


Na al het polijstwerk is de lak afgenomen met IPA 1:1 aangelengd met gedestileerd water en verschillende MF doeken. Zo wordt voorkomen dat er polijstoliën op de lak achterblijven.
Omdat de gehele klus in een dag gedaan moest worden en de eigenaar optimale protectie wilde heb ik een laag EX-P sealant aangebracht en afgetopt met natty's paste wax. De galze is dus achterwege gelaten. Omdat het een full detail betrof moest ook het interieur gedaan worden.

p1010127aw.jpg


p1010130v.jpg


p1010135fn.jpg


Het leder is gereinigd met APC 1:10 en een zachte kwast. Vervolgens voorzien van twee lagen poorboys leather stuff. (opzich prima product maar ik ga binnenkort voor of Gliptone of Swissvax).

p1010133d.jpg


Uiteindelijk zag het leder er weer top uit

p1010154ce.jpg


Al het kunstof is gereinigd met APC en gevoed met Poorboys trimrestorer. De uitlaatpijpen zijn ook gereinigd met APC en vervolgens behandeld met Mothers Chrome polish.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

p1010141dv.jpg


p1010146m.jpg


p1010147z.jpg


p1010148i.jpg


p1010120xu.jpg


p1010124x.jpg


Na alle werkzaamheden is dit het eindresultaat

p1010153b.jpg


p1010171rp.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

p1010165n.jpg


20110726140324.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

20110726140248.jpg


20110726140342.jpg


p1010161f.jpg


p1010159mj.jpg
 
Het was inderdaad redelijk doorwerken omdat het in 1 dag gedaan moest worden. Gelukkig verliep alles op rolletjes en was ik optijd klaar.

@Aficior: Uiteraard had ik ook de rubber en kunstofranden rond het schuif/kanteldak afgetaped. Deze delen zijn erg kwetsbaar en raak je snel met de machine, dus dat is echt noodzakelijk.
Evenals het kunstof rond de wielkuipen en de dorpels.

Bedankt voor alle positieve reacties!
 
Dat mag ik graag lezen. Is altijd een heel gepriegel, maar loont absoluut de moeite.
Nogmaals mooi werk en petje af voor de snelheid van werken.
Aficior