Zo, daar is 'ie dan na dik een half jaar. Al die tijd sinds de aanschaf er weinig aan gedaan afgezien van een wash&wax.
Ik heb het detailen over een aantal weken verspreid, liever een aantal keer dat het goed is, dan de boel binnen een dag afraffelen
De staat van de auto:
op zich was de auto door de dealer netjes afgeleverd. Lak schoon, sponningen spik en span, nieuwe achterbandjes en toch 4 jaar vuilophoping achter de kentekenplaten. En als rechtgeaarde detailer behandel je dus dit soort plekken ook die een ander over heeft geslagen.
Prewash / wassen:
Zoals altijd begin ik met een prewash. Hiervoor gebruik ik de ValetPro Snow foam combo2 zodat een eventueel door de dealer aangebrachte "bescherming" zo goed als weg is i.c.m. de Monello foamlance.
Na het grondig afspuiten van de foam, de auto gewassen.
De auto ingespoten met Monello Non-Ferro de-ironizer. Op zich weinig reactie, maar dat komt omdat de auto al een paar keer goed gewassen is, veelal binnen staat en dus weinig vervuiling laat zien.
Nadat alle wasspullen opgeruimd waren, kon de auto naar binnen.
Daar werd de auto gedroogd en aan het kleien geslagen. Helaas geen foto van, maar de klei vertoonde weinig vervuiling. Voordeel dat de auto een binnenslaper is
Staat van de lak:
de auto heeft bij zijn vorige eigenaar dienst gedaan als private lease auto. Waarschijnlijk heeft íe af en toe de wasstraat van binnen gezien en dat was goed te zien aan de lak.
Het is lastig om dit vast te leggen op de foto, maar een stukje tape doet wonderen. Hierdoor ligt de focus op de lak.
Polijsten:
aangezien Skoda een onderdeel van de VAG groep is en auto's hiervan bekend staan harde lak te hebben, kon ik aan de hand van een testspot wel met wat grover geschut aan de gang gaan. In dit geval is de auto in meerdere stappen gepolijst van grof naar fijn:
- Festool roterend + woolpad
- Rupes Bigfoot 15 + Mini
- diverse polijstpasta's + pads.
De lak vóór het polijsten:
Enkele voor en na foto's:
De glans en reflectie zit er weer in.
In het plastic van de tellerhuis zaten ook een paar krassen. Deze met de Proxxon op een rustig toerental en een finishing polish enkele hits gegeven.
Lak na het polijsten:
De velgen had ik in een eerder stadium behandeld. Polijsten met een cone, beschermd met Gyeon Rim.
Na het drama met de IW Synergy wax, deze gelaten voor wat het is en de lak beschermd met Waxaddict Graphene.
Daarna nog wat puntjes op de i gezet:
- ramen beschermd met Turtle Wax Clearvue Rain Kleer
- banden behandeld met Waxaddict Tyre conditioner
- interieur behandeld met Gyeon Preserve
- trims met Gyeon Trim
En toen kon de auto naar buiten...
Ik heb het detailen over een aantal weken verspreid, liever een aantal keer dat het goed is, dan de boel binnen een dag afraffelen
De staat van de auto:
op zich was de auto door de dealer netjes afgeleverd. Lak schoon, sponningen spik en span, nieuwe achterbandjes en toch 4 jaar vuilophoping achter de kentekenplaten. En als rechtgeaarde detailer behandel je dus dit soort plekken ook die een ander over heeft geslagen.
Prewash / wassen:
Zoals altijd begin ik met een prewash. Hiervoor gebruik ik de ValetPro Snow foam combo2 zodat een eventueel door de dealer aangebrachte "bescherming" zo goed als weg is i.c.m. de Monello foamlance.
Na het grondig afspuiten van de foam, de auto gewassen.
De auto ingespoten met Monello Non-Ferro de-ironizer. Op zich weinig reactie, maar dat komt omdat de auto al een paar keer goed gewassen is, veelal binnen staat en dus weinig vervuiling laat zien.
Nadat alle wasspullen opgeruimd waren, kon de auto naar binnen.
Daar werd de auto gedroogd en aan het kleien geslagen. Helaas geen foto van, maar de klei vertoonde weinig vervuiling. Voordeel dat de auto een binnenslaper is
Staat van de lak:
de auto heeft bij zijn vorige eigenaar dienst gedaan als private lease auto. Waarschijnlijk heeft íe af en toe de wasstraat van binnen gezien en dat was goed te zien aan de lak.
Het is lastig om dit vast te leggen op de foto, maar een stukje tape doet wonderen. Hierdoor ligt de focus op de lak.
Polijsten:
aangezien Skoda een onderdeel van de VAG groep is en auto's hiervan bekend staan harde lak te hebben, kon ik aan de hand van een testspot wel met wat grover geschut aan de gang gaan. In dit geval is de auto in meerdere stappen gepolijst van grof naar fijn:
- Festool roterend + woolpad
- Rupes Bigfoot 15 + Mini
- diverse polijstpasta's + pads.
De lak vóór het polijsten:
Enkele voor en na foto's:
De glans en reflectie zit er weer in.
In het plastic van de tellerhuis zaten ook een paar krassen. Deze met de Proxxon op een rustig toerental en een finishing polish enkele hits gegeven.
Lak na het polijsten:
De velgen had ik in een eerder stadium behandeld. Polijsten met een cone, beschermd met Gyeon Rim.
Na het drama met de IW Synergy wax, deze gelaten voor wat het is en de lak beschermd met Waxaddict Graphene.
Daarna nog wat puntjes op de i gezet:
- ramen beschermd met Turtle Wax Clearvue Rain Kleer
- banden behandeld met Waxaddict Tyre conditioner
- interieur behandeld met Gyeon Preserve
- trims met Gyeon Trim
En toen kon de auto naar buiten...
Laatst bewerkt: