• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Skoda Fabia 1.2 TSI Edition

20210516_133457.jpg


20210516_133504.jpg


20210516_133510.jpg


20210516_133518.jpg


20210516_133524.jpg


20210516_133530.jpg


20210516_133537.jpg


20210516_133544.jpg


 
Na ruim een jaar was het wel weer eens tijd om de auto netjes te maken, dus gebruik gemaakt van dit extra lange weekend.

1e Pinksterdag:

De laatste keer dat de Fab een sopje had gezien, was ergens eind Maart en tot dit weekend niets meer aan gedaan en ja, de auto is best vies ondanks dat 'ie veelal in de garage staat.

foto 01.jpg


foto 02.jpg


Foamen, wassen, chemische reinigen en de-ironizen.

foto 03.jpg


De shampoo geurt heerlijk naar cola, nu nog een Bacardi geurtje erbij en men denkt dat je een drankorgel bent :D
Veel vliegroest kwam er niet vanaf want de laatste keer dat ik dat had gedaan kwam er veel meer verontreiniging vanaf.

foto 04.jpg


Nadat de auto grondig was afgespoten (wat een genot die Kränzle 1152 TST met 15 meter! slang) en alle wasspullen waren opgeruimd, kon de auto naar binnen.
Van het klein helaas geen foto's, maar echt schokkend vies was de lak niet meer.

Polijsten:
de lak werd in een paar stappen gepolijst:
Gyeon Compound+ op rode Gyeon pad
Gyeon Polish op Gyeon witte pad
Gyeon Primer op Gyeon witte pad

foto 05.jpg


Ha! Toch nog wat gevonden nadat de auto een tijdje geleden bij de schadehersteller was geweest voor een correctie aan de voorbumper.
Schijnbaar heb ik dit destijds over het hoofd gezien...
In plaats van met een machine te gaan harken op dat dunne randje, heb ik een paarse Gyeon pad gebruikt en de spuitnevel met de hand verwijderd. Lekker old school handwerk :D

foto 07.jpg


De hoogglans plastic middenstijl kon ook wel wat aandacht gebruiken, deze delen zijn oh zo gevoelig voor swirls. Met een witte 75mm Gyeon pad en wat Gyeon Polish zijn ze weer netjes na een paar hits.

foto 06.jpg


Al dat polijsten gaf weer een prima acceptabel resultaat.

foto 08.jpg


Met grote waarschijnlijkheid is er vanaf dag 1 nog nooit schoon gemaakt achter de achterlichten, tot vandaag. 7 jaar opgehoopte vervuiling binnen enkele minuten teniet gedaan. Wat APC, kwast en doeken doet wonderen.
Naderhand de boel ontvet en voorzien van een laagje Gyeon Pure en Cancoat.

foto 09.jpg


Om er voor te zorgen dat de lak zo schoon mogelijk werd, heb ik de auto wederom naar buiten gereden en 2x een rondje gefoamd met Nanolex Prewash Concentrate en daarna nogmaals met Nanolex Professional Prewash Concentrate.

foto 010.jpg


De auto zo goed als mogelijk gedroogd met een open tuinslang en de auto naar binnen gereden zodat deze droog bleef staan en er niemand met z'n tengels aan de lak kan zitten.
Voordeel als je een niet te grote auto hebt, deze past na een paar keer steken echt binnen binnen :D

foto 015.jpg


2de Pinksterdag:
de wekker staat op werk schema en dat betekent dat de wekker om 06:15 uur gaat. Ik was om 05:45 uur al klaarwakker en lag naar het stucplafond te staren : unamused: .
Kon nog wel een half uur blijven liggen maar zonde van de tijd dus ben ik er maar uitgegaan, mezelf ook maar even een snelle wash&wax onder de douche gegeven en daarna naar de zaak gegaan. Eerst even een bak of 3 koffie achterover gekieperd, wat spulletjes klaar gezet en de auto naar buiten gereden de hal in.

Rond de klok van 7 uur begonnen met de lak grondig en meermaals te ontvetten. Eerst een rondje met Nanolex EX en daarna nog een rondje Gyeon Prep. Op de een of andere manier lijkt het wel of de Nanolex EX sterker is dan de Gyeon Prep?
Nadat de lak even heeft kunnen uitdampen was het tijd voor bescherming. Ik ben een old school wax'er maar ditmaal gekozen voor een betere en langdurige bescherming: Gyeon Pure en Gyeon Cancoat, beide "oude formule" maar dat maakt het niet minder dan de nieuwe formules.

Alleen de lak voorzien van Pure en daarna, op de ramen na, alles voorzien van Cancoat: ook op de rubbers, trims enz.

foto 011.jpg


Nadat de Gyeon Pure een uurtje met rust gelaten is, werd het tijd om een laagje Gyeon Cancoat aan te brengen.
Na dit alles gaf het weer een glanzende lak en reflectie

foto 013.jpg

foto 014.jpg


Onder de motorkap de boel ook een beetje opgefrist.

foto 012.jpg


- ramen voorzien van een nieuw laagje Turtle Wax Clearvue Rainkleer. "Je gaat toch niet die troep op de ramen smeren hè?" "Nee schat, ik smeer niets op de ramen" o_O. M'n wederhelft vind het maar niets die rollende druppels in het gezichtsveld tijdens het rijden, ik geniet ervan en werkt zelfs rustgevend.
- banden voorzien van een laagje Stjärnagloss Gummi
- de velgen ingespoten met Monello Acquafobia (tijdens het afspuiten eerder)
- nog een laagje Gyeon Cure Matte (heb de gewone niet meer, Cure is Cure lijkt me...) aangebracht om de coating tijdelijk te beschermen omdat het ging regenen tegen de tijd dat ik klaar was.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig nog snel wat foto's en filmpje kunnen maken toen het nog droog was al begon het snel grijs en dreigend te worden.


20220606_121649.jpg


20220606_121656.jpg


20220606_121701.jpg


20220606_121707.jpg


20220606_121712.jpg


20220606_121718.jpg


20220606_121724.jpg


20220606_121729.jpg



De auto vlug naar binnen gereden want hoe langer 'ie binnen staat, hoe beter het is voor de coating. Net op tijd binnen toen het begon met spetteren.
In de tussentijd de boel opgeruimd, kentekenplaten er weer opgezet en een uurtje verder moest ik wel naar huis met de auto want ik kan deze niet in de hal laten staan.

Kak, kak, kak, kakker de kak! :mad: het begon toen echt goed te spetteren. Ik nog 10 minuten gewacht lurkend aan een sigaret hopend dat het droog zou worden maar helaas.
Toch maar besloten door de spetter regen naar huis te rijden en een schone droge handdoek achterin gegooid.
Thuis in de garage aangekomen de boel geïnspecteerd. De lak was minimaal nat :) dus deze al deppend droog gemaakt.

Hopelijk heeft de Gyeon Cure Matte een beetje z'n werk gedaan o_O

20220606_142035.jpg


20220606_142042.jpg


20220606_142048.jpg


20220606_142054.jpg


20220606_142101.jpg


20220606_142107.jpg


20220606_142114.jpg


20220606_142121.jpg
 
Laatst bewerkt:
Patrick het vuil achter de achterlichten, dat komt daar via de kier tussen achterlicht en achterklep? Kun je laten zien hoe je de achterlichten losgehaald hebt?
(het zal bij jouw hatchback niet heel anders zitten dan bij mijn combi).
 
@nicknameless ziet er weer top uit!

Enige opmerking die ik wil maken is het stukje dat je gelukkig (handmatig!) gepolijst hebt aan de herstelde voorbumper.
Die plek wat je zag, is de uitspuiting geweest van de spotrepair die ze uitgevoerd hebben. Een goede spuiter kan zo'n ruwe/abrupte overgang voorkomen maar helaas is dit vaak niet het geval. Wees heel voorzichtig met hierover te polijsten, ik heb al vaak gezien dat de blanke laklaag helemaal weggepolijst werd tot een herspuiting nodig was.

Polijsten an sich is soms al een uitdaging, niet zonder risico's maar dit is nog net iets ''gevaarlijker''.
Ik zou niemand adviseren om dit zelf ook te doen, tenzij je je bewust bent van het risico en het toch erop wilt wagen...
 
@AndyVR,

no worries, ik weet waar ik mee bezig ben, ik loop al een tijdje mee in het detailing wereldje ;)
Ik ga niet als een malloot op zulke dunne randjes staan harken of nog erger zoals vele meteen zullen roepen: wetsanden, woolpad en rotary er vol op...
 
Na een week in de garage gebivakkeerd te hebben, mocht 'ie vandaag voor het eerst naar buiten in het zonnetje.

20220611_101856.jpg


20220611_101909.jpg


20220611_101915.jpg


20220611_101922.jpg


20220611_101829.jpg


20220611_101836.jpg


20220611_101843.jpg


20220611_101849.jpg


20220611_101941.jpg


20220611_101957.jpg


20220611_102102.jpg


20220611_102514.jpg


Vervolgens kom je terug van boodschappen doen en wat tref je dan aan op de motorkap... :mad:
Gelukkig doet de 2-laags coating goed z'n werk. Kon het makkelijk verwijderen met wat Poorboy's World Spray&Wipe en doeken (altijd achterin de auto liggen).

20220611_105620.jpg


Ik snap de vogel wel, een schone plee schijt altijd het lekkerst :joy:
 
Na 3 jaar was het wel weer eens tijd om de velgen onder handen te nemen. De laatste keer dat ze een laag coating hadden gekregen, was ergens begin 2020 :eyes:

Aangezien ik geen brug heb, dan maar inventief zijn en er zelf eentje maken.
Zo kan ik prima op hoogte werken zonder m'n lichaam op z'n falie te geven.

20230806_083214.jpg


20230806_091928.jpg


De beginnende roest op de remklauwen was me een doorn in het oog, eerst met een staalborstel op de accuboormachine ontdaan van roest.
De boel stofvrij gemaakt, ontvet en voorzien van 2 laagjes Hammerite hoogglans zwart.

20230806_084737.jpg


20230806_090004.jpg


De trommelremmen, (ja ik heb aan de achterzijde trommelremmen....) kregen dezelfde behandeling.
Deze had ik eerder al keer zwart gemaakt maar toen ook de naven ermee volgeblaft.
Ik heb een wijze les geleerd want ik kreeg de velgen pas los na een paar liefdevolle meppen met een grote rubberen statenmakershamer :D
Ditmaal de trommels geverfd en de naaf/raakvlak niet gedaan. Dit gaat me geen 2de keer gebeuren :eyes:

20230806_104102.jpg


Zowel de binnenkant van de velgen als de buitenkant gepolijst in 2 stapjes.
- Gyeon Compound+ en medium pad
- Gyeon Polish en finishing pad
- tussen de spaken met een finishing cone en Gyeon Polish

20230806_093423.jpg


20230806_093726.jpg


Ditmaal gekozen voor de Soft99 QJUTSU wheel coating. De keuze voor deze was snel genaakt omdat 30ml Gyeon rim 40 euro kost en deze 50ml kostte ook 40 euro o_O
Helaas uitverkocht en komt niet meer in het assortiment, ik had dus echt de allerlaatste set.:D

20230806_094750.jpg


De centercaps waren verweerd (bekend probleem bij Skoda) en waren te ver heen om ze nog op te knappen. Een setje OEM centrecaps kosten dik 50 euro dus de weg naar ome Ali was snel gevonden. 9 euro afgetikt en 2 weken later een setje verse caps in huis.

20230806_094504.jpg


20230806_094549.jpg


Uiteraard de centercaps uitgelijnd zodat ze recht boven het ventiel zitten.

20230806_101333.jpg


De balanceer gewichtjes stoorden me ook dus deze een likje zwarte verf gegeven, vallen ze iets minder op.

20230806_112552.jpg


20230806_113018.jpg


Omdat ik niet nog een keer wilde dat de velgen vast gekleefd zouden zitten aan de trommels en/of naven, de raakvlakken voorzien van een laagje Kroon keramisch vet.

20230806_142016.jpg


Velgen netjes met het juiste moment vast gezet.

20230806_102852.jpg


Banden voorzien van Soft99 Tire Black wax, de boel opgeruimd en naar huis.
Helaas regende het een beetje onderweg.
thuis nog even snel een droogdoek ober de velgen gehaald.

20230806_155218.jpg


20230806_155225.jpg


20230806_155237.jpg


20230806_155244.jpg


Aan de lak niet al te veel aandacht aan besteed. Die is nog prima.
 
Laatst bewerkt: