Na ruim een jaar was het wel weer eens tijd om de auto netjes te maken, dus gebruik gemaakt van dit extra lange weekend.
1e Pinksterdag:
De laatste keer dat de Fab een sopje had gezien, was ergens eind Maart en tot dit weekend niets meer aan gedaan en ja, de auto is best vies ondanks dat 'ie veelal in de garage staat.
Foamen, wassen, chemische reinigen en de-ironizen.
De shampoo geurt heerlijk naar cola, nu nog een Bacardi geurtje erbij en men denkt dat je een drankorgel bent
Veel vliegroest kwam er niet vanaf want
de laatste keer dat ik dat had gedaan kwam er veel meer verontreiniging vanaf.
Nadat de auto grondig was afgespoten (wat een genot die Kränzle 1152 TST met 15 meter! slang) en alle wasspullen waren opgeruimd, kon de auto naar binnen.
Van het klein helaas geen foto's, maar echt schokkend vies was de lak niet meer.
Polijsten:
de lak werd in een paar stappen gepolijst:
Gyeon Compound+ op rode
Gyeon pad
Gyeon Polish op
Gyeon witte pad
Gyeon Primer op
Gyeon witte pad
Ha! Toch nog wat gevonden nadat de auto een tijdje geleden bij de schadehersteller was geweest voor een correctie aan de
voorbumper.
Schijnbaar heb ik dit destijds over het hoofd gezien...
In plaats van met een machine te gaan harken op dat dunne randje, heb ik een paarse Gyeon pad gebruikt en de spuitnevel met de hand verwijderd. Lekker old school handwerk
De hoogglans
plastic middenstijl kon ook wel wat aandacht gebruiken, deze delen zijn oh zo gevoelig voor swirls. Met een witte 75mm
Gyeon pad en wat
Gyeon Polish zijn ze weer netjes na een paar hits.
Al dat polijsten gaf weer een prima acceptabel resultaat.
Met grote waarschijnlijkheid is er vanaf dag 1 nog nooit schoon gemaakt achter de achterlichten, tot vandaag. 7 jaar opgehoopte vervuiling binnen enkele minuten teniet gedaan. Wat APC, kwast en doeken doet wonderen.
Naderhand de boel ontvet en voorzien van een laagje
Gyeon Pure en Cancoat.
Om er voor te zorgen dat de lak zo schoon mogelijk werd, heb ik de auto wederom naar buiten gereden en 2x een rondje gefoamd met
Nanolex Prewash Concentrate en daarna nogmaals met
Nanolex Professional Prewash Concentrate.
De auto zo goed als mogelijk gedroogd met een open tuinslang en de auto naar binnen gereden zodat deze droog bleef staan en er niemand met z'n tengels aan de lak kan zitten.
Voordeel als je een niet te grote auto hebt, deze past na een paar keer steken echt binnen binnen
2de Pinksterdag:
de wekker staat op
werk schema en dat betekent dat de wekker om 06:15 uur gaat. Ik was om 05:45 uur al klaarwakker en lag naar het stucplafond te staren
.
Kon nog wel een half uur blijven liggen maar zonde van de tijd dus ben ik er maar uitgegaan, mezelf ook maar even een snelle wash&wax onder de douche gegeven en daarna naar de zaak gegaan. Eerst even een bak of 3 koffie achterover gekieperd, wat spulletjes klaar gezet en de auto naar buiten gereden de hal in.
Rond de klok van 7 uur begonnen met de lak grondig en meermaals te ontvetten. Eerst een rondje met
Nanolex EX en daarna nog een rondje
Gyeon Prep. Op de een of andere manier lijkt het wel of de
Nanolex EX sterker is dan de
Gyeon Prep?
Nadat de lak even heeft kunnen uitdampen was het tijd voor bescherming. Ik ben een old school wax'er maar ditmaal gekozen voor een betere en langdurige bescherming:
Gyeon Pure en
Gyeon Cancoat, beide "oude formule" maar dat maakt het niet minder dan de nieuwe formules.
Alleen de lak voorzien van Pure en daarna, op de ramen na, alles voorzien van Cancoat: ook op de rubbers, trims enz.
Nadat de
Gyeon Pure een uurtje met rust gelaten is, werd het tijd om een laagje
Gyeon Cancoat aan te brengen.
Na dit alles gaf het weer een glanzende lak en reflectie
Onder de motorkap de boel ook een beetje opgefrist.
- ramen voorzien van een nieuw laagje Turtle Wax Clearvue Rainkleer. "Je gaat toch niet die troep op de ramen smeren hè?" "Nee schat, ik smeer niets op de ramen"
. M'n wederhelft vind het maar niets die rollende druppels in het gezichtsveld tijdens het rijden, ik geniet ervan en werkt zelfs rustgevend.
- banden voorzien van een laagje Stjärnagloss Gummi
- de velgen ingespoten met
Monello Acquafobia (tijdens het afspuiten eerder)
- nog een laagje
Gyeon Cure Matte (heb de gewone niet meer, Cure is Cure lijkt me...) aangebracht om de coating tijdelijk te beschermen omdat het ging regenen tegen de tijd dat ik klaar was.