• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sloop Motorkap polijsten * Monello + Foam // Spiderpad + Veloce/S3

Pak gewoon eens een oud wit shirt, wat compound en boen eens flink op een klein stuk van de kap.
Als het shirt zwart wordt, dan is de kans groot dat het een unilak is.
Er is echter ook een kans dat er in het verleden een kleur wax gebruikt is, zoals de color magic.
Dat zal ook zwart afgeven, maar op een gegeven moment weg zijn.

Wat puntjes van opbouwende kritiek;

- Polijstresulaten zijn moeilijk te beoordelen en op de foto te krijgen zonder de juiste belichting.
Schaf een swirlfinder aan (zoals de Faro of de Brinkman) en er gaat een wereld voor je open.

- De te polijsten oppervlaktes zijn te klein (is al aangegeven). Bij een DA moet je een dambord patroon volgen om een goede correctie te krijgen, dat is nu niet mogelijk. Op een kras (hoe diep dan ook) moet je dwars polijsten, je kant daarmee de hoeken af waardoor hij minder zichtbaar wordt indien hij te diep is om helemaal weg te krijgen. Door een dambord te doen, pak je de lakdefecten vanuit meerdere richtingen aan. Dit is bij een rotary niet nodig omdat hij door zijn geforceerde karakter en circulaire beweging, al meer correctie heeft.

- Je begint je polijststappen behoorlijk zwaar, dit had juist een mooie kans geweest om het testspot principe uit te oefenen; licht beginnen en opschalen indien nodig.
 
Hey Frans,

Thanx voor de info; leermomentje!

- Een swirlfinder of inspectielamp is inderdaad een dingetje voor op de verlanglijst.

- De delen waren inderdaad te klein om het patroon te volgen, maar ik heb alle drie de banen (Monello) als 1 groot vlak gepolijst. Dan kon ik dus wel een patroon maken.
Echter bij de andere banen kon dit niet.

- Nadat ik een testspot had gedaan kwam ik met Oranje/Mezzo niet zo heel ver. Die doffe waas bleef achter met her-en-der wat krassen die eruit zagen alsof ze zeker eruit konden.
Ik schaalde dus op naar Veloce. Binnen 1 run zag je al verschil, helaas ook de pad die zwart werd. DIT WAS BIJ Oranje Mezzo DUS NIET. Heel apart...


Naast het feit dat ik wilde zien welke combi een betere correctie gaf (Foam-Veloce of Spider-Veloce/S3) wilde ik ook het verschil zien in resultaat bij afschalen.
Ik schaalde nooit af als ik Geel/Veloce had gedaan. Het resultaat was al lekker. Echter adviseerden een aantal mensen mij om na de Veloce ook Mezzo en/of Finale te gebruiken om zo meer glans te creëren. Ook dit is tijdens de test niet gelukt om duidelijk te krijgen.



Ik beschouw deze test maar als bezigheidje.

Ik zal hopelijk vandaag de kofferbakdeksel van mijn BMW is proberen met de Spiderpad+Veloce/S3. Deze zit na de polijstbeurt van mei al weer onder de swirls, ondanks de 2 lagen Collinite. In mei kreeg ik met de DAP en Geel/Veloce een aantal diepere krassen niet weg. Je voelde ze niet, maar ik kwam ook gewoon niet dieper in de lak om ze te corrigeren. Mocht ik vandaag nou de swirls sneller wegkrijgen en hopelijk die diepere krassen ook, dan ben ik al helemaal tevreden en word het tijd om een aantal extra Spiderpads te bestellen.



Greetz
 
Heya Peeps,

Ben net even aan de slag geweest met de kofferbakdeksel van mijn E36. Hierbij heb ik de Spiderpad + S3 gebruikt en het gratis panelpotje Purple Haze die ik kreeg toen ik CC om een concours wax vroeg.

Zoals jullie weten heb ik geen garage o.i.d. om lekker in te ouwehoeren en moet ik het dus doen met goede weersomstandigheden en de parkeerplaats vóór mijn bovenwoning, haha!


De auto is een 18 jaar oude E36 die in mei is;
...gepolijst met mijn DAP900 V3, Monello Foam Pad + Veloce.
...beschermt met Collinite 845 in 2 layers.

Dit was tevens mijn eerste auto die ik heb gedaan;

BMW%2002_zpst9ukomdj.jpg


BMW%2001_zpsnvjwprv2.jpg



De auto is tussendoor gewassen met Monello Lavare en Mitts en opgepoetst met PB's Spray&Wipe.
De glans is uiteraard niet meer zo strak als op de bovenstaande foto's, maar de bescherming is er zeker nog wel;


Beading%206%20weken%20%20%2002_zpszwekhedb.jpg



Echter wist ik in mei al dat de lak bikkelhard was en dat swirls/oxidatie/lichte krasjes wél weg waren, maar de diepere (niet eens voelbare) krassen die waren nog een doorn in het oog.
Dit viel uiteindelijk wel mee omdat de belachelijke spiegelglans eigenlijk de krassen verdoezeld.

Nadat ik meerdere harde lakken ben tegengekomen, en dus ook wéér tegen dezelfde kwesties aanliep, heb ik een Spiderpad + S3 op mijn DAP gedraaid en hoopte dat ik hiermee wat dieper kon corrigeren.


Before; Dit is hoe mijn auto er élke dag weer uitziet!

01%20Before%201_zpspl0xfozj.jpg


01%20Before%202_zpsrlu9fqhg.jpg




Na 1 hit Spiderpad + S3;


Het was met de camera lastig vast te leggen, maar er zitten een hoop krassen in die ik dus met Foam + Veloce niet weg kreeg. Ook met de Spiderpad + S3 kreeg ik ze niet weg.
Hoeken waarbij je via de reflectie de blauwe lucht in keek, daar zag je door de ontstane glans helemaal geen defecten meer. Echter wanneer je deze hoek iets draaide en je naar het huis keek en/of recht vanboven, dan zag je volgas de vele krassen zitten. (op zich logisch)

De kras op de hoek leek totaal niets te zijn gecorrigeerd.

03%20After%20Wassen%201_zpsi8lqutvt.jpg


04%20After%20Wassen%202_zps8dfultqs.jpg




Na 2 hits Spiderpad + S3;

Er ontstond nu nog meer glans en krassen vielen al helemaal niet meer op, onder bepaalde hoeken. Ik heb dan altijd het idee dat de glans je verblind en je daardoor geen defecten meer ziet.
De diepere kras op de hoek zag je nu helemaal niet meer, tenzij je dus via de reflectie een donkere achtergrond had.
Het leek zelfs alsof ik een glaze had gebruikt. De krassen waren wit en vielen op, later was de kras even groot maar donkerblauw;

Krassen_zpsbbufoxfi.png


10%20Second%20Hit%203_zpskkzzw3jo.jpg



Afwerken met Finale;

Hierbij viel op dat de finale eigenlijk vrij weinig toevoegde aan de S3. Je verwacht dat hij de nog minuscule defectjes aanpakt die wellicht door de eerdere stappen zijn veroorzaakt, maar als je met je bolle oog op de deksel ging kijken, zag je eigenlijk alleen nog maar de sinaasappelhuid die voor een imperfecte reflectie zorgde. (Gekartelde randen van dingen in de reflectie)

20150809_150028_zpskdnzlcim.jpg



DDJ Purple Haze;

First of all: Wat een geur!

Ik heb de Purple Haze handmatig aangebracht, effe laten curen en weer afgenomen. Ik verwachte van deze wax een dikke wetlook. Helemaal op de donkere kleur. Ik zal er eerst is een hele auto mee moeten doen, maar op de kofferbakdeksel vond ik het eigenlijk wel tegenvallen.

Uiteraard was het voorbereidende werk al goed gedaan en dus verwacht ik daarna nooit heel veel optisch verschil na het waxen. Ik bedacht me dat ik de wax nog moest oppoetsen ofso (Carnauba) en dus wreef ik hem later nog effe op met een zachte doek. Geen verschil. Uiteindelijk heb ik hem nog maar even met S&W afgenomen.

20150809_151907_zpsdczmy0nf.jpg




Op de volgende foto heb ik het zijpaneel afgenomen met Spray&Wipe. Dit paneel staat dus nog in de Collinite en is in mei gepolijst.
Hetgeen wat lichtelijk opviel is dat beide panelen een goede glans hebben, maar tevens ook een andere soort glans;

Deksel = Warmer en zachter. (Purple Haze)
Zijpaneel = scherpere glans ofso. (Collinite 845)

20150809_153514_zpsna7lsyjm.jpg




Dit was een testje om mijn eigen BMW die eigenlijk al een beetje strak was. Ik zal dus de mate van correctie en de snelheid hiervan moeten testen op een harde lak die nog niet is behandeld.
Maar, ik krijg wel het idee dat de S3 lekker verwerkt en weinig stoft. Eveneens lijkt hij ook mooi te finishen!


Greetz
 
Het spijt me dat ik je niet verder kan helpen maar ik wilde wel ff melden dat ik het zeer goed van je vind dat je alles zo duidelijk uitlegt en foto's plaatst. Het geeft voor mij aan dat je leergierig en en volhouder bent, daarvoor mijn complimenten!
Door het delen van je ervaringen leren een hoop van ons veel!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Thanx Altos!

Ik ben blij dat mijn moeite ook zin heeft, haha!

Ik heb een hoop geleerd van dit forum en dan moet ik ook zeker het één-en-ander terug doen.

Mijn ondernemingen zijn niet zo spannend als wat menig anderen hier doen, maar daar is mijn kennis ook nog niet naar, dus dan maar de huis-tuin-en-keuken testjes. haha!


Greetz
 
Leuke thread, even over je post wou ik vragen wat s3 is? En ikzelf heb de dodojuice Diamond White wax als je er op staat te kijken merk je niet echt veel verschil maar als je auto in indirect zonlicht staat en je van op enkele meters een totaalbeeld hebt ervan geloof me vrij dat je lak bijna vloeibaar lijkt echt een super wet look vooral op jou kleur mijn is titanium zilver dus geen makkelijke kleur maar blauw moet er toch wel echt goed uitzien denk ik dan toch ofwel kan het zijn dat jijzelf het warme van deze wax en de wetlook niet echt kan appreciëren maar meer een "crisp" look wilt bij mijn auto geeft de exp sealant deze look maar ik top deze sealant dan nog met de dodo wax net voor de looks
 
Hey Nano,

Ik moest even je reactie goed lezen, dat was nogal lastig zonder leestekens, haHa!

De 'S3' is een compound van Scholl.

Ik weet eigenlijk niet zeker wat ik meer waardeer qua glans. Ik zal de komende dagen de hele auto nog is wassen en nog is goed kijken naar het deel met Purple Haze en de Collinite.

Ik ben van plan om de hele auto met een SpiderPad + S3/Veloce te doen, dan mijn oude Waxoyl 100+ sponzen (vergelijkbaar met EX-P) gebruiken als Sealant en af toppen met Collinite 845.

Greetz
 
Ja had gereageerd via tapatalk dan ben ik minder geneigd van leestekens te gebruiken lol
 
Verschil zit hem natuurlijk niet alleen in de wax... Voorbewerking is ook anders en dat doet denk ik veel meer met de glans dan de wax zelf...
Heb je de eerste keer enkel met de veloce gewerkt? Of ook nog fijner nabewerkt?
En heb je na de S3 nog een fijnere stap gepakt?

Je BMW staat er trouwens strak bij!
 
Hey Xsara Coupe,

Ik heb de BMW in mei voor het eerst behandeld met Foam Geel + Veloce. Ik vond dit al een wereld van verschil en ik had bij aanschaf van de DAP van CC begrepen dat afschalen naar een lichtere combi niet nodig was. (Afbrekende korrel, etc)

Toen ik de test deed met SpiderPad + S3 heb ik de klep 2 hits gegeven en daarna 1 hit met Finale. Hierbij zag ik weinig verschil tussen S3 finish en de extra Finale Finish.

Dit staat allemaal in mijn post! Lezen! :D

Grapje, moet kunnen. Bedankt voor je reactie.


Mijn BWM staat er inmiddels allang niet meer zo strak bij. Zoals je kunt zien op de foto's, is mijn auto elke dag weer vuil door fijn stof... fijn geel zand.. geen idee eigenlijk.
Uiteraard kun je wel zien dat hij ooit gedetailed is, het is immers een 18 jaar oude bak die behoorlijk meer glimt als een ander.

Greetz
 
Heya Peeps,

Even een ander soort vraag die ontstond tijdens de test;

Ik gebruikte voor de motorkap-test een witte foam pad. (Polijsten Finale)
Ik gebruikte voor de motorkap-test een witte foam pad. (Cleaner)
Beide pads waren nieuw.

Nadat ik de witte pad, die gebruikt was voor alleen het kleine stukkie polijsten op de motorkap, had schoongemaakt, gebruikte ik hem opnieuw voor Finale op de kofferbakdeksel in de volgende test. Ik merkte meteen op dat de witte foam pad alle kanten op wilde vliegen. Ik moest de machine zelfs wat strakker beetpakken om het wiebelen tegen te gaan.

Wanneer ik de machine iets van de lak haalde, dan leek de pad wel van rubber. Flubberde alle kanten op.
Wanneer de druk op de pad alleen van het gewicht van de machine kwam, leek de pad helemaal plat te worden gedrukt, waardoor je merkte dat de pad alleen nog maar de uitslag maakte en niet ronddraaide.

Ik heb de witte pads de dag ervoor eventjes gebruikt (motorkap-test) en merkte toen niet zóveel verschil in de hardheden tussen de verschillende pads.


Schoonmaken:

Zoals altijd spoel ik vieze pads uit onder de lauw-warme kraan. Hierbij wrijf/kneed ik ze zonder de pads te buigen.
Vervolgens was ik de pads zoals hierboven, maar nu met wat Dreft.
Hierna leg ik ze even in een sopje met dreft of wasmiddel. (Zonder verzachter, was ik MF doeken ook mee)
Uiteindelijk spoel en wrijf ik ze uit tot er geen sop meer in zit.
 
Ik stop altijd eerst in een sopje en daarna gewoon in de wasmachine... Gaat prima!

Doe dit alleen nooit met m'n spiderpads... Weet niet of dat niet kan maar durf het niet aan :)
 
Quantoxx;n428199 zei:
Heya Peeps,


Zoals jullie weten heb ik geen garage o.i.d. om lekker in te ouwehoeren en moet ik het dus doen met goede weersomstandigheden en de parkeerplaats vóór mijn bovenwoning, haha!

Echter wist ik in mei al dat de lak bikkelhard was en dat swirls/oxidatie/lichte krasjes wél weg waren, maar de diepere (niet eens voelbare) krassen die waren nog een doorn in het oog.
Dit viel uiteindelijk wel mee omdat de belachelijke spiegelglans eigenlijk de krassen verdoezeld.

Nadat ik meerdere harde lakken ben tegengekomen, en dus ook wéér tegen dezelfde kwesties aanliep, heb ik een Spiderpad + S3 op mijn DAP gedraaid en hoopte dat ik hiermee wat dieper kon corrigeren.

Het was met de camera lastig vast te leggen, maar er zitten een hoop krassen in die ik dus met Foam + Veloce niet weg kreeg. Ook met de Spiderpad + S3 kreeg ik ze niet weg.
Hoeken waarbij je via de reflectie de blauwe lucht in keek, daar zag je door de ontstane glans helemaal geen defecten meer. Echter wanneer je deze hoek iets draaide en je naar het huis keek en/of recht vanboven, dan zag je volgas de vele krassen zitten. (op zich logisch)

De kras op de hoek leek totaal niets te zijn gecorrigeerd.

Na 2 hits Spiderpad + S3;

Er ontstond nu nog meer glans en krassen vielen al helemaal niet meer op, onder bepaalde hoeken. Ik heb dan altijd het idee dat de glans je verblind en je daardoor geen defecten meer ziet.
De diepere kras op de hoek zag je nu helemaal niet meer, tenzij je dus via de reflectie een donkere achtergrond had.
Het leek zelfs alsof ik een glaze had gebruikt. De krassen waren wit en vielen op, later was de kras even groot.




Ik heb precies hetzelfde probleem op mijn VW passat zwarte lak.
De krassen zijn niet voelbaar, maar ik krijg ze gewoon niet weg, ook niet na 2 volle hits met de s3 icm spider pad.
Ook ik moet altijd buiten werken en dus bij goed weer.

Op de dag dat ik deed was het erg warm en dus de lak ook.
Zou het kunnen komen dat de lak dan zo heet is dat de correctie minder haalbaar is? De uitwerking van het polijstmiddel? Of pad? Of de lak zelf?
 
Pietaah Ik had het zelfde probleem op de Up van mn vrouw (Deep Black Pearl) Wel 5 hits gedaan... Ik kwam er echt niet op de DAP met spiderpaden S3.

Toen ik later een Rotary anschafte was dit het eerste wat ik probeerde... Met de zelfde combi... Had het er met 1 hit uit :roll
 
  • Leuk
Reactions: Pietaah
Heya Peeps!

Ik gebruik dit topic weer even om door te vragen wat betreft Purple Haze vs. Collinite 845.


Ik stoor mij weer behoorlijk aan mijn BMW omdat hij er gewoon niet meer strak uitziet. Vette vlekken hier en daar en over het algemeen gewoon dof. Daarbij test ik nog wel is wat en is de neus van de auto moddervet van de kunststof dressing enzo.

Ik wilde vóór de SSD de gehele auto toch nog een keer doen met de Spiderpad + S3 combi en afwerken met Finale. Ondanks dat de ervaringen zeggen dat deze combi meer zou corrigeren als Foam+Veloce en de test die ik heb gedaan dit niet overduidelijk aantoont, wil ik de hele auto toch even doen.


Nu zit ik al even vooruit te denken wat betreft de bescherming;

- Normaal gesproken gebruik ik Collinite 845 in 2 lagen.
- De test liet zien dat de Purple Haze vrijwel geen verschil gaf met de 3 maanden oude Collinite 845 panelen.
(Ik vroeg CC om een concours wax en kreeg gratis een panelpotje Purple Haze)

Nu lees ik dat de Purple Haze simpelweg een duurdere wax is als de Collinite 845 en dus ook voor meer resultaat zou moeten zorgen.
De reviews zijn goed en de standtijd is zelfs 2-3 maanden. ( ''Diepe wetlook glans op donkere lakken'' )


Zal ik de hele auto gewoon gaan polijsten en vervolgens in de Purple Haze zetten? Met in gedachte dat de standtijd hiervan 2-3 maanden zou moeten zijn (lang zat) en deze wax net even wat beter is als de Collinite 845. Hopende op tóch die diepere wetlook als ik meer heb gedaan dan alleen de kofferbakdeksel.

Mocht dit de betere optie zijn, kan ik dan de Purple Haze aftoppen met Collinite 845 om nét dat beetje extra bescherming/standtijd te hebben?

Of gewoon weer alleen 2 lagen Collinite 845?

(Elke maand moeten waxen vind ik ook niet erg, leuk juist. Maar misschien in de wintermaanden wat minder)


Aan de andere kant lijkt het mij ook geweldig goed om de 476 voor de wintermaanden te gebruiken.
(Goede wax met lange standtijd)
En de Collinite 915 voor de zomermaanden.
(Diepere glans op donkere lakken én een goede standtijd.)

Deze heb ik alleen (nog) niet, duss....


Greetz
 
Altijd de sterkste schakel onder, dus niet de Purple Haze gevolgd door de 845, maar net andersom; eerste de 845 gevolgd door de Purple Haze.
Ik layer zelf nooit twee verschillende waxen en layer uitsluitend met dezelfde wax.
Je benut namelijk de uiterlijke vertoning van een wax op zich niet meer.
Het uiterlijk vertoon van de onderliggende wax wordt verziekt door de wax die erop ligt en de wax die er op ligt komt niet tot zijn recht, omdat er een andere laag onder ligt.
Maar goed; het verschil in uiteindelijk uiterlijk is door het toevoegen van een wax maar heel subtiel en je moet het als een kers op de taart zien.
Wil je echt een goede glans dan zou ik zeker de stap met een finishing polish (bijvoorbeeld de S40) niet overslaan en ook het gebruik van een Glaze (zoals de PB Black Hole), kan daarin meehelpen.
 
  • Leuk
Reactions: bros
Hey Frans,

Bedankt voor je duidelijke reactie!


Ik dacht dus dat de Purple Haze de sterkere schakel was. Dus ik hoopte op die beloofde wetlook en dan puur als bonus een laagje Collinite 845.

Uit jouw verhaal begrijp ik dus dat de 845 nét effe wat beter is en al helemaal als je deze in 2 lagen doet. En dus niet 2 verschillende waxen.

Stel dat ik Purple Haze gebruik en tóch die wetlook krijg, word dit door een 2de laag van Collinite eigenlijk weer tegengewerkt. Dat schiet dus niet op.
Wat vind jij dan van het idee om de alleen de Purple Haze te gebruiken, en in 2 lagen als dit uberhaupt kan?

Als voorbereiding ga ik dus Spiderpad + S3 gebruiken en finishen met Finale. Daarna zet ik de Lime Prime Cleaner Glaze op en volg dan met Purple Haze in 2 lagen.

Stel dat de standtijd van zowel Purple Haze als Collinite 845 een maand zou zijn, vind ik dit nog steeds prima. Daarbij hoop ik dus dat de combinatie glaze + 'wetlook' Purple Haze voor een diepere glans zorgt. Waxen is leuk, haha, dus elke maand waxen zou ik niet erg vinden.

Ik wil ook als boost voor ná het wassen de DDJ Red Mist gebruiken of misschien Bathe+.
Zal de boel ook wel een beetje helpen, denk ik.

Hoop trouwens wel dat ik met het 30ml panelpotje 1 auto kan doen. Of 2 lagen wanneer ik de wax kan layeren.
 
Quantoxx;n429440 zei:
Wat vind jij dan van het idee om de alleen de Purple Haze te gebruiken, en in 2 lagen als dit uberhaupt kan?


Zoals al eerder aangegeven doe ik niet anders met waxen; altijd twee lagen aanbrengen (met 2 á 3 uur tussenpoos, tenzij anders vermeld in de gebruiksaanwijzing).
Met twee lagen, zorg je sowieso al voor een betere dekkingsgraad.

M.b.t. de verwerking van de S03; druk uitoefenen om te corrigeren, druk wegnemen bij het finishen.

Wat betreft Wetlook; De PH neigt naar de effecten van een concours wax, maar is het niet.
Een echte concours wax is heel erg zacht en bevat veel oliën om die Wetlook teweeg te brengen.
Wel is de PH uit de DDJ serie mijn favo voor zwarte lakken.

Ik blijf het echter herhalen, de effecten van een wax zijn heel erg subtiel en voor veel mensen nauwelijks bemerkbaar.

Ben je ook op de SDD? Ik kan eens wat waxen meenemen uit mijn collectie om tussendoor op je wagen te testen.

Quantoxx;n429440 zei:
Hoop trouwens wel dat ik met het 30ml panelpotje 1 auto kan doen. Of 2 lagen wanneer ik de wax kan layeren.

Afhankelijk van de grootte van de auto, moet je daar minimaal 4 á 5 lagen uit kunnen halen, (een grote wagen is +/- 7 ml voor één laag).
Alles wat je na het curen met uitbuffen verwijderd is in principe weggegooide wax, dunner is altijd beter.
Bewaar de pad waarmee je de wax hebt aangebracht in een luchtdicht zakje voor de volgende keer waxen.
De pad zuigt product op en elke keer een nieuwe of schone pad, kost ook product.
 
Frans, je bent goed bezig!

Even samenvattend; Ik heb een donkerblauwe lak, dus ik zal deze keer de Purple Haze in 2 lagen opbrengen. (+ glaze)

Ja, ik kom samen met Jansen naar de SDD. Tof dat ik wat mag testen!
(Vind de kofferbakdeksel altijd een mooie plek. Goede werkhoogte en vlak)

Mooi, dan kan ik dus met het panelpotje in ieder geval mijn BMW 2 lagen geven.


Nogmaals dank voor je tijd en moeite. Mooie duidelijk uitleg. Nu ga ik aankomende week wat vertrouwder aan de slag.


Greetz