• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Smeervet polijstmachine

Evt

Detailing guru
16 feb 2024
227
115
hallo allemaal,

Na wat filmpjes op internet over smeervet van polijstmachines raakte ik geïnteresseerd in mijn eigen machine. Ik draaide hem open om te kijken hoe het smeervet in mijn eigen machine zat.
. IMG_3237.webp
Zoals je ziet zit er overal vet behalve tussen de tandwielen. Deze machine is weinig gebruikt vanwege de grotere uitslag alleen op grote panelen, motorkap, dak sommige deur delen.

Toen ben ik gaan onderzoeken wat een goede vervanger kan zijn. De beste smering voor ijzer op ijzer tandwielen is olie, maar daar wilde ik niet aan. Met het risico op olie lekken in de machine.
Toen ben ik met een winkel in overleg gegaan wat een goede vervanger kan zijn. Het is een NLGI2 vet geworden. Wat ze overigens ook aanraden op diverse YouTube video’s. NLGI2 staat voor de dikte van het vet.

Uiteindelijk nieuw vet besteld en de oude eruit gevist. Verkleurd vet en vol met ijzerdeeltjes en dat terwijl de machine weinig is gebruikt.IMG_3263.webp

Uiteindelijk heb ik het nieuwe vet erin gedaan en laten draaien. Zo kwam er het eruit te zien.
IMG_3264.webp
IMG_3265.webp

Het ziet er een stuk beter uit, maar het tandwiel is nog steeds redelijk “bloot”.
Een klein kloddertje erbij gedaan en dichtgeschroefd.
Hij draait wat beter, maakt minder geluid wat een verbetering is. Echter vraag ik mezelf af of er niet te veel vet in zit, omdat er meer in zit dan fabriek af aan.

Ik ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben en of jullie nog tips hebben na aanleiding van mijn werkwijze.

Ik kan je niet helpen maar ik vind het zeker wel een interessant onderwerp (ik moet ook maar eens naar mijn machines kijken…)

Dat je ijzer weer vind is niet zo vreemd.
Het is ook niet de bedoeling dat zo’n machine een eeuwig leven heeft.
Normaal voor professionele gereedschap en gebruik worden ze afgeschreven na een paar jaar.
Dit kan na 1 jaar zijn maximaal 3 jaar.

Ik weet niet om wat voor machines dit gaat maar ik mag hopen dat mijn collectie Rupes/Flex en zelfs mijn Proxxon iets langer meegaat dan 3 jaar.

Die gaan ook wel langer mee maar bij een bedrijf is de afschrijving (belasting technische) een vastgesteld iets.
Die kunnen een machine afschrijven.
Jou accountant kan je hier alles over vertellen.
Heb het dan ook over professioneel gereedschap binnen een bedrijf.

Dat iets voor de boekhouding afgeschreven is, betekent nog niet dat een bedrijf het apparaat dan ook vervangt. Zo lang het apparaat blijft werken zullen de meeste bedrijven het gewoon blijven gebruiken.

• Leuk
Reacties: Altos