hallo allemaal,
Na wat filmpjes op internet over smeervet van polijstmachines raakte ik geïnteresseerd in mijn eigen machine. Ik draaide hem open om te kijken hoe het smeervet in mijn eigen machine zat.
.
Zoals je ziet zit er overal vet behalve tussen de tandwielen. Deze machine is weinig gebruikt vanwege de grotere uitslag alleen op grote panelen, motorkap, dak sommige deur delen.
Toen ben ik gaan onderzoeken wat een goede vervanger kan zijn. De beste smering voor ijzer op ijzer tandwielen is olie, maar daar wilde ik niet aan. Met het risico op olie lekken in de machine.
Toen ben ik met een winkel in overleg gegaan wat een goede vervanger kan zijn. Het is een NLGI2 vet geworden. Wat ze overigens ook aanraden op diverse YouTube video’s. NLGI2 staat voor de dikte van het vet.
Uiteindelijk nieuw vet besteld en de oude eruit gevist. Verkleurd vet en vol met ijzerdeeltjes en dat terwijl de machine weinig is gebruikt.
Uiteindelijk heb ik het nieuwe vet erin gedaan en laten draaien. Zo kwam er het eruit te zien.


Het ziet er een stuk beter uit, maar het tandwiel is nog steeds redelijk “bloot”.
Een klein kloddertje erbij gedaan en dichtgeschroefd.
Hij draait wat beter, maakt minder geluid wat een verbetering is. Echter vraag ik mezelf af of er niet te veel vet in zit, omdat er meer in zit dan fabriek af aan.
Ik ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben en of jullie nog tips hebben na aanleiding van mijn werkwijze.
Na wat filmpjes op internet over smeervet van polijstmachines raakte ik geïnteresseerd in mijn eigen machine. Ik draaide hem open om te kijken hoe het smeervet in mijn eigen machine zat.
.

Zoals je ziet zit er overal vet behalve tussen de tandwielen. Deze machine is weinig gebruikt vanwege de grotere uitslag alleen op grote panelen, motorkap, dak sommige deur delen.
Toen ben ik gaan onderzoeken wat een goede vervanger kan zijn. De beste smering voor ijzer op ijzer tandwielen is olie, maar daar wilde ik niet aan. Met het risico op olie lekken in de machine.
Toen ben ik met een winkel in overleg gegaan wat een goede vervanger kan zijn. Het is een NLGI2 vet geworden. Wat ze overigens ook aanraden op diverse YouTube video’s. NLGI2 staat voor de dikte van het vet.
Uiteindelijk nieuw vet besteld en de oude eruit gevist. Verkleurd vet en vol met ijzerdeeltjes en dat terwijl de machine weinig is gebruikt.

Uiteindelijk heb ik het nieuwe vet erin gedaan en laten draaien. Zo kwam er het eruit te zien.


Het ziet er een stuk beter uit, maar het tandwiel is nog steeds redelijk “bloot”.
Een klein kloddertje erbij gedaan en dichtgeschroefd.
Hij draait wat beter, maakt minder geluid wat een verbetering is. Echter vraag ik mezelf af of er niet te veel vet in zit, omdat er meer in zit dan fabriek af aan.
Ik ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben en of jullie nog tips hebben na aanleiding van mijn werkwijze.