• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Soort rare vegen ?

turboke

Detailing addict
16 sep 2010
170
62
Al enige tijd zit ik opgescheept met een probleem waar ik me geen raad mee weet. Het gaat om een soort rare vegen op het lakwerk, en lijkt het meeste op waxvegen die aan het curen zijn, maar die ik dus niet wegkrijg. Ik heb al geprobeerd deze te verwijderen met Pro Polish, kleien, maar het mag niet baten. Ik heb der een foto van gemaakt, maar op blanke lak is dit zeer moeilijk vast te leggen, iemand een oplossing om deze te verwijderen ?
veeg_zpsdd6a7c77.webp
 
Net onder, boven en rond de zon. Ik heb niet meer dan dat flutcameraatje, dorie toch.:-/ . Foto aangepast.
 
Nu is het duidelijk(er). Wel een vreemde veeg inderdaad, heb je al een polijstmiddel met korrel geprobeerd? Zoals Monello Finale of Poorboys Worls SSR1?
 
Dit heb ik nog niet geprobeerd, ik heb deze beiden wel staan, eerst eens manueel een poging doen ? Poging achter de rug, en helaas, geen verbetering, helemaal niks. En, om heel eerlijk te zijn zou ik liever hebben dat er een iets meer "ervaren detailer" naar zou kijken, ik ben te bang om iets fout te doen, ik heb alle gerief in huis, DAP 900, polijstmiddelen allerhande, maar de wagen is me te dierbaar om iets verkeerd te doen.
 
De grote vraag is: Zit de veeg in of op de blankelak? Zit de veeg in de lak, dan ontkom je niet aan het opofferen van een paar micron lak. Denk hierbij aan polijsten met korrel of een meer drastische methode wetsanden. Zit de veeg op de lak, dan zou kleien, een solvent en/of polijsten moeten werken.

Zit er een laagje op de lak of zit het in de lak en is er sprake van lakschade?

Geen idee hoe ver St-Gillis-Waas van Culemborg ligt, maar je bent welkom.
 
Ik vrees dat het in de lak zelf zit, apc, kleien, of er manueel over gaan met SSR 1 brengt geen soelaas. Tevens is het kunststof, ik weet niet of dat iets toedraagt of afneemt aan het probleem.:(
St-Gillis-Waas ligt in de buurt van het Nederlandse Hulst, dus ik vrees dat het een net eindje rijden is.
 
Zeer waarschijnlijk is het gespoten kunststof. De behandeling maakt dan niet uit. Alleen met een rotary oppassen voor de warmte ontwikkeling.

Als het echt in de lak zit, dan is de volgende vraag hoe ver het in de blanke lak zit. Zit het er doorheen (afgaande op de foto denk ik van niet), dan zal een micron lak opofferen geen oplossing zijn. Zit de veeg in top van de blanke lak, dan zal het beschadigde laagje blanke lak moeten verwijderen middels polijsten of zoals gezegd middels wetsanden. Met wetsanden zou ik terughoudend zijn.

Ik zou beginnen om in de schaduw met bv een Brinkmann de plek eens goed te beoordelen. Eventueel met een vergrootglas. Ook door goed te voelen met de vingertoppen kun je de plek beoordelen. Voelt de veeg anders aan dan de rest van de lak?

Dat is idd een eindje rijden. Je blijft welkom, maar ik kan me voorstellen dat het te ver is. Wellicht woont er een detailer dichterbij.
 
Op vingergevoel afgaande denk ik dat de vegen in de bovenste laag zitten, de blanke laag dus. De delen met veeg voelen ook "ruwer" aan dan de omliggende.


Wat me ook tegenhoud om het zelf eens met een dap te proberen is de glooiing die in de buurt zit. Verder dan de Ford van mijn vrouw ben ik ook nog niet geraakt als "testobject".

En van harte bedankt voor de uitnodiging om eens bij je langs te komen, maar is inderdaad een beetje te ver. Wanneer anderen zich geroepen voelen om een groentje even bij te springen, die mogen het gerust laten weten, ik zorg voor eten en drinken tijdens de job !
:weetniet
 
Afgaande op de foto denk ik niet dat het echt door de lak heen is, maar vanaf een foto blijft dat moelijk beoordelen. Dat de veeg ruwer aanvoelt klinkt voor mij positief. Vermoedelijk zit de veeg in de toplaag van de blanke lak.

Een hit met een cuttingpad icm inizio kan echt geen kwaad. Je schiet echt niet zomaar door de lak heen. Uiteraard wel met beleid te werk gaan. Zorg dat het oppervlak goed schoon is, zorg dat de pad een beetje vochtig is (spraytje spray & wipe), drie erwtjes inizio op de cuttingpad en met stand 3 op de dap het polijstmiddel verdelen. Daarna rustig de pad zijn werk laten doen. Pad mooi vlak op de auto houden en blijven bewegen. Er kan echt niets verkeerd gaan. Met een rotary wel voorzichtig zij op kunststof. Een excenter is echt veilig.

Echt balen dat je zover weg woont.
 
LB, het probleem heeft blijkbaar zichzelf opgelost, al zit de eigenaar van de wagen er ook wel voor iets tussen. Ik heb die vegen eens bekeken door een vergrootglas, ben er eens met een handpad en ssr1 over geweest, en kwam toen tot de constatatie dat het probleem zich niet in de blanke lak bevindt, maar er onder.
Ik heb toen naar de garage gebeld, en hen gevraagd of ik eens mocht langskomen, aangezien het hier dus duidelijk om een lakdefect ging, wat ik zelf niet wou oplossen, maar waar zij verantwoordelijk voor waren. En wat bleek, tijdens een herspuiting van de onderzijde van de wagen, had ik ong. 1 jaar geleden gevraagd om enkele steenslagputjes mee aan te pakken, waaronder er 2 op die plaats zaten. Blijkbaar, naar zeggen van het hoofd carrosserie, heeft men met vettige vingers of iets dergelijks, enkele vegen gemaakt, en heeft men daarna gewoon het bepaald stuk afgelakt, en er verder niet naar omgekeken...
Oplossing, Maandag 6 Mei gaat de wagen binnen, en gaat men het ganse stuk opnieuw herlakken, en wees der maar zeker van, dat ik de werken met een kritisch oog zal opvolgen. Bedankt nogmaals voor je aanbieding om eens bij je langs te komen, stel ik ten zeerste op prijs, maar het zal nu niet meer nodig zijn, gelukkig.rofl

Ik heb nog enkele vragen, en kan maar beter in dit topic blijven vind ik persoonlijk. Wanneer het stuk net gelakt is, kan ik het dan gelijk beschermen met een goede wax, of dien ik nog enige tijd te wachten ? Verder vraag ik me af hoe je een kleine ruimte swirlvrij kan maken, ik bedoel dus de zwarte ruimte, wanneer het embleem verwijderd is (zie foto).
th_BILD1029_zpsb4a9819d.webp
 
Zo zie je maar, het begint met goed kijken zodat je vast kunt stellen wat er aan de hand is. Positief dat het hersteld wordt door de spuiter.
Avorens je verse lak gaat polijsten zou ik een paar weken wachten.

Wat betreft het swirlvrij maken van het zwarte gedeelte rondom de leeuw, dat is best lastig. Je kan er nl slecht bij en ook het gelijkmatig druk uitoefenen zal niet meevallen. Kun je het onderdeel demonteren zodat je het op een werkbank kunt polijsten? As dat niet kan, dan kun je overwegen om de swirls te maskeren met een filler rijk product. Denk hierbij aan Autoglym Super Resign. Misschien dat C.Pro D.Lux de swirls netjes af kan dekken. Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik kan me zo voorstellen dat een laagje D.Lux de swils langdurig opvult en zo maskeert. D.Lux is een mooi product en voor mij een vast onderdeel van mijn collectie.
 
Ik zie je topic nu voor het eerst, en tijdens het lezen, begon ik een beetje te vrezen. Gelukkig valt het min of meer mee, en wordt het opgelost.

Waar ik even bang voor was, dat de kunststof onder de lak, (door welke oorzaak dan ook) te lokaal warm geworden was, en dat er daardoor wat aan de kunststof veranderd was (grotere ruwheid, door chemische reactie, of migreren van deeltjes kunststof in de lak, of lakdeeltjes in de kunststof. Gelukkig is dit allemaal niet aan de hand.
 
Thx LB en Cordoba, voor de input en tips. LB, het vollediige plaatje verwijderen zal inderdaad niet gaan, daarvoor moet ik de ganse voorzijde verwijderen, maar zoals ik al zei in mijn vorige uitleg, ik zou die zwarte ruimte swirlvrij moet krijgen wanneer het embleem (die leeuw) verwijderd is.
Ik heb nu de kleinste pads besteld (3 inch), en hoop het hiermee te kunnen oplossen, moest dit niet gaan, dan ga ik je tip van de fillers toepassen. Nogmaals bedankt iedereen voor de tips en het meedenken !
 
Als je de leeuw kunt demonteren is er goede de kans van slagen met een 3" pad. Maskeren kan altijd nog. Veel succes!
 
Ook het probleem van de "newbie" is opgelost. Er waren nog net 3 plaatsen vrij in de DAP-clinic van de 1ste Juni, en ik zou wel een ezel zijn om daar niet aan mee te doen. :jippie