• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Spaken, naaf en velg polijsten

unobarrenove

Detailing addict
6 aug 2010
65
65
Ben momenteel bezig een Moto Morini Corsarino klaar te maken. Nu moet ik de voegen ( met spaken en naaf) polijsten en weer aan het glimmen maken.
Velg aluminium , spaken en naaf is van RVS.
Uit elkaar halen is bijna geen optie, want spaken is erg moeilijk aan te komen ( en naar ik begrijp erg kostbaar )
Kortom...
Hoe kan ik het weer mooi glimmend krijgen ( en houden)

Ik weet dat het een keer wat anders is dan een auto maar wie weet is er iemand met goede en juiste raad :p
 

Bijlagen

  • 423-15-768x512.jpg
    423-15-768x512.jpg
    123,9 KB · Weergaven: 253
Lint is handig

Spaken mag je alleen spannen, nooit lossen en zeker niet helemaal demonteren en weer hergebruiken
De wijziging van de verdeling van de spanning op kop en draad maakt ze minder betrouwbaar
Opletten dat de nippels en de nippelkom schoon zijn en er geen roest / oxidatie op komt

114406

Non-ferro kan en mag, maar heel goed naspoelen
En opletten met eventuele loodjes (zal bij een motorfiets niet zijn)
 
Ik heb gelukkig nog nooit dit soort velgen hoeven doen. (Alleen schoonmaken a la Non-Ferro en wassen)

Het eerste wat mij te binnen schoot: Lint! :p Laat @RedCat dat nou net gelinked hebben.
 
Als het lint doorscheurt trek je te hard (voor het lint)
Heb je meer kracht nodig dan doe je buiten het lint een reepje doek
Met een reepje doek kan je hem ook een keer om de spaak doen en de einden heen en weer halen
 
Helemaal eens met vorige detailers.

Eerst de wielen zo goed mogelijk reinigen. Wassen en alles doen om vervuiling te verwijderen. (Wielen demonteren?).

Ik zou de naaf ook zeker met repen doen. Anders kom je er gewoon niet bij. Op zo een reep kun je ook een middel aanbrengen om te polijsten en te laten glanzen. Kost gewoon tijd. Lekker een doek daarvoor offeren en meerdere repen maken. Ook repen om uit te poetsen.

De spaken kun je prima in de lengte poetsen zo te zien. Maar ook weer eerst goed reinigen. Daarna poetsen tot glans. Met de lengte van de spaak mee. Op RVS kun je prima Chromepoets gebruiken.

De aluminium velgen met een middel voor aluminium polijsten. Ik zou ook weer een doek hiervoor gebruiken. Met je vingers kom je dan ook goed tussen de spaken. Mocht dat niet mooi genoeg worden, dan kun je altijd nog overschakelen naar een cone of een lappenschijf voor op een boormachine.

Vooral dat aluminium beschermen daarna, want anders zal corrosie weer snel afbreuk doen aan de uitstraling.

Benieuwd naar het verdere verloop van deze detail. Succes.

P.S. De Borrani's moet ik nog afmaken. Dat ga ik volgens bovenstaande wijze doen. Er zit in mijn geval geen aluminium of RVS, maar werk wel in deze geest.
 
Als ik de foto zo bestudeer lijkt het eerder of de naaf van aluminium is en de velg van RVS. (Maar ik kijk met behulp van mijn telefoon).