• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Speciale waxen voor lichten en donkere kleuren

MartijnIbi

Detailing rookie
24 mei 2008
167
0
Nu zijn er allerlei schitterend producten in de handel, speciaal gemaakt voor lichte en donkere kleuren lak.
Alleen kwam de vraag bij mij naar boven, wat is nu exact een donkere lak en wat een lichte?

Als lichte kleuren worden vaak genoemd wit en zilver en als donkere kleuren zwart en antraciet, maar wat kies je nu voor bijvoorbeeld midden blauw, of groen?

Heeft het zin om bijvoorbeeld iets als blackhole, te gebruiken op onderstaande kleur, of is een "lichte kleuren wax" meer toepasbaar?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens bij de waxen van Dodo, deze zijn erg fijn om mee te werken. Tim kan deze binnenkort leveren en ze zijn er in harde en zachte wax voor lichte (wit, zilver etc.), donkere (blauw, zwart etc.) en warme (geel, rood etc.) kleuren. Voor het blauw zou ik voor Dodo Blue Velver gaan.

Gr. Bas
 
Bas zei:
Kijk eens bij de waxen van Dodo, deze zijn erg fijn om mee te werken. Tim kan deze binnenkort leveren en ze zijn er in harde en zachte wax voor lichte (wit, zilver etc.), donkere (blauw, zwart etc.) en warme (geel, rood etc.) kleuren. Voor het blauw zou ik voor Dodo Blue Velver gaan.

Gr. Bas

Dus, als ik je goed begrijp zie jij mijn kleur als een donkere lak? Zelf heb ik dit gevoel er ook bij hoor, maar ik ben benieuwd hoe deze kleur opgevat wordt door andere.

Dodo heb ik al eens naar zitten kijken ja, tegen de tijd dat Tim ze verkoopt ga ik eens even kieken ;)
 
Ik zou het ook in de categorie donkere lakken plaatsen. Denk dat je eerder moeten kijken of je wilt dat de wax lang mee gaat (sealant bv Wolfgang Deep Gloss) of niet lang hoef mee te gaan (carnauba wax bv Pete's 53).
 
Dibbuz zei:
Ik zou het ook in de categorie donkere lakken plaatsen. Denk dat je eerder moeten kijken of je wilt dat de wax lang mee gaat (sealant bv Wolfgang Deep Gloss) of niet lang hoef mee te gaan (carnauba wax bv Pete's 53).

Ik wil een zo nat mogelijke look qua wax/sealant, de houdbaarheid vind ik iets minder belangrijk. Als ik een keer extra een laagje moet zetten om een meer natte glans te krijgen dan lig ik daar niet wakker van zeg maar :)
 
Verwacht geen wonderen van een wax, als de wetlook er niet is na het polijsten of de polish is die na de wax er ook niet.
Als ik de foto zo zie zit de wetlook er al aardig in. Ik zou gaan voor Natty's Blue.
 
Dibbuz zei:
Of het daarmee beter zal worden betwijfel ik

Weet het ook niet, maar ben wel benieuwd. Vorig week in Oostenrijk is het potje Nattys diverse showauto's langs geweest en iedereen was razend enthousiast. Op dat gebied is het een geweldig spulletje.

Op de foto is overgens nog geen Nattys gebruikt.
 
Klopt idd. Er zijn verschillende waxen. Niet alleen voor donkere en lichtere laksoorten, maar ook voor rode of zwarte uni lakken en natuurlijk merk gebonden waxen.

Ik kan natuurlijk een overzicht posten van de waxen en kleur als dat gewenst is
 
Gerbrand zei:
Klopt idd. Er zijn verschillende waxen. Niet alleen voor donkere en lichtere laksoorten, maar ook voor rode of zwarte uni lakken en natuurlijk merk gebonden waxen.

Ik kan natuurlijk een overzicht posten van de waxen en kleur als dat gewenst is

Graag, misschien zijn er meer mensen die hier behoefte aan hebben :)
 
Hopelijk zit Tangerine daar dan ook tussen.

Hoe zit het eigenlijk met de m16, op wat voor soort kleur kun je die het beste gebruiken?
 
MartijnIbi zei:
Gerbrand zei:
Klopt idd. Er zijn verschillende waxen. Niet alleen voor donkere en lichtere laksoorten, maar ook voor rode of zwarte uni lakken en natuurlijk merk gebonden waxen.

Ik kan natuurlijk een overzicht posten van de waxen en kleur als dat gewenst is

Graag, misschien zijn er meer mensen die hier behoefte aan hebben :)

Je moet het anders lezen:

Hij kan een overzicht van Zymol plaatsen als dat gewenst is :D

De merkgebonden waxen vind ik zelf onzin! Swissvax heeft dat ook, maar zelfs bij 1 merk met meerdere productiepunten verschilt het type van de blanke lak.

Zo heeft Swissvax een wax voor Italiaanse auto's en voor Duitse auto's. Mijn R8 hing in dezelfde spuitstraat als de Lamborghini Gallardo. Dus moet op mijn auto dan een Audi wax of een Lamborghini wax, een Duitse wax of een Italiaanse wax? :roll

Zoals Dennis zegt, valt of staat veel met de voorbereiding van het oppervlak, maar het verschil kan je zeker wel zien. Je hebt vervolgens waxen voor:

- Lichte kleuren
- Donkere kleuren
- Koele kleuren
- Warme kleuren

Ik vind de voorbereiding met bijvoorbeeld een Glaze of Polish belangrijk. Mij beviel Black Hole erg goed (Glaze voor donkere kleuren), als variant voor de lichte kleuren heb je White Diamond.

Ook de Lime Prime van Dodo doet zijn werk goed.
 
tangerine mean machine zei:
Hopelijk zit Tangerine daar dan ook tussen.

Hoe zit het eigenlijk met de m16, op wat voor soort kleur kun je die het beste gebruiken?

Het werkt op elke kleur en zal dan ook een mooi resultaat geven. Maar ik vind de M16 sterker op lichte kleuren en de M26 sterker op donkere kleuren. De M16 heeft witte carnauba en de M26 gele.
 
Mijn kleur is niet heel licht, maar ook totaal niet donker.

Qua Polish ben ik van plan om de m7 te bestellen in combo met een behandeling van eerst m83 en dan m80, hoop ik een erg mooie wet look te creeren.
 
Nou, dat van die blackhole heb ik ook al aan zitten denken omte gebruiken, maar dan ligt het er natuurlijk aan of het een donkere (blackhole) of lichte (diamond white) is. Vandaar dat ik eigenlijk de vraag even weggezet heb van, hoe wordt de kleur geintepreteerd.
 
Tim,

idd het overzicht zal van Zymöl zijn:D . Er zit in het algemeen een verschil in de creame, carbon, rouge en ebony wax. De speciale waxen zoals merkgebonden of concours waxen kun je op elke type lak aanbrengen licht of donker.

DAn heb je met de R8 keus genoeg;)

Als je voorbereiding maar goed kun je het verschil zeker zien. Ook met de verschillende waxen. Zelf met andere merken kun je het verschil zien. Heb voorheen altijd met Meguiar's sommige auto's gedaan. Ook wel eens dingen gecombineerd. Als de ondergrond niet in orde is zal ook de wax niet goed tot zijn recht komen.
 
Merkgebonden waxes zijn wat mij betreft een beetje onzin... er zijn maar enkele lakfabrikanten in de wereld, die gaan echt niet voor ieder merk een apart lak maken. Wat Tim ook al zegt de Lamborghini word in dezelfde fabriek gemaakt als de R8, ze wisselen niet even de lak omdat er een lambo gespoten moet gaan worden. But that's just my 2 cents again :-"
Heb nu in de praktijk meegemaakt dat zelf bij hetzelfde merk en type auto de lak anders kan zijn (de een harder en de ander zachter), en nee niet overgespoten. De samenstelling van de lak was dus anders omdat de menger misschien een slechte dag had? Hoe kun je daar nu een merkgebonden wax voor maken? :weetniet
 
Merkgebonden waxen zijn bij diverse clubs, beurzen en fabrikanten toch wel een item. Het geeft toch een extra voeding aan je lak. De ene wax bevat meerdere carnauba en andere ingredienten dan de andere. Het is de samenstelling van de wax wat het doet. Diverse auto's zullen na een goede behandeling er beter uit zien dan als ze nieuw uit de fabriek komen.