• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

SpeedFreak stelt zichzelf voor

SpeedFreak

Detailing rookie
7 jun 2012
2
0
Graag wil ik mezelf voorstellen.

Ik ben een autogek en werk in de autobranche.
Mijn vriendin krijg binnenkort haar eerste nieuwe auto. En daarom heb ik me geregistreerd op het forum. Dit lijkt mij het perfecte moment om het poetsen van een auto eens wat professionele aan te pakken. Omdat ik graag in een schone auto rijdt en het niet erg vind om daar wat tijd in te investeren.

Het wordt een Skoda Citigo in de kleur Spring Green:

Skoda-Citygo.webp

plaatje van internet geleend

Ik zit nu dus een lijstje te maken van de producten die ik wil bestellen.
Ik zou graag zo veel mogelijk bij een merk willen blijven omdat ik nu al door de vele keuzen het overzicht kwijt ben.

Omdat het een nieuwe auto is ga ik ervan uit dat hij kras vrij is. Dus voor het verwijderen van krassen en swirls doe ik nu nog geen aankopen. Dat zal de volgende stap zijn ;-)

Mijn doel is om de auto nu gelijk goed te verzorgen en in een goede bescherming te zetten. Met als doel dat hij er altijd mooi schoon uit ziet en vooral makkelijk te wassen is.
Is is geen show auto, maar dagelijks vervoer. Dus met gepaste inspanningen telkens een mooi resultaat te krijgen.

Ik heb nu het volgende lijstje gemaakt.

Wassen
1 100713 Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml
2 101154 Grit Guard - Emmer 19 liter - Semi Transparant - Geschikt voor Grit Guard
1 100040 Grit Guard - Grit Guard - Zwart
1 101156 Grit Guard - Grit Guard - Rood
1 102097 Monello - Microfiber bundel - Trio
- 3x Peluce Verde – 45x45cm (350gsm)
- 3x Peluce Bianco – 45x65cm (350gsm)
- 3x Piccolo Nero – 35x35cm (300gsm)
- 1x Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm (600gsm)
- 1x Monello Wash Mitt (500gsm)
- 1x Monello Sponge (600gsm)

Kleien
1 101327 Dodo Juice - Supernatural Fine Detailing Clay - 3x80=240g
1 101241 Dodo Juice - Born Slippy clay lube - Spray 500ml
1 101240 Dodo Juice - Born Slippy clay lube refill concentrate (1:10) - 500ml

Cleanen
1 100723 Poorboys World - Professional Polish - 473ml
1 100726 Poorboys World - Polish with Sealant - 473ml

Voeden / Galze
1 100901 Poorboys World - White Diamond - 473ml

Seal
1 100728 Poorboys World - EXP Pure Sealant - 473ml

Wax
1 100725 Poorboys World - Natty's Paste Wax - 235ml

Ruiten
1 101024 Poorboys World - Velvet Smooth Glass Towel - 39x39cm

Spray's
1 101019 Poorboys World - QD+ Quick Detailer Plus - 473ml
1 100902 Poorboys World - Spray and Wipe - 473ml

Zoals jullie zien heb ik de meeste producten van Poorboys World geselecteerd. Omdat ik daar al een velgen wax van in mij bezit heb en ik veel goede ervaringen lees over dit merk.

Voor het kleinen heb ik gezocht naar een milde klei omdat het een nieuwe auto is. Poorboys is wat zwaarder en daardoor heb ik nu de Dodo Juice - Supernatural Fine Detailing Clay op het lijstje staan.

En dan bij de stappen van Cleanen tot Wax heb ik nu het gevoel dat er een aantal dingen dubbel in staan.
Wat zijn jullie adviezen hierin. Zoals gezegd is voor mij bij deze auto het praktische met het onderhouden belangrijker als de showcar finish.

Concrete vragen die ik heb:

Biedt de Dodo Juice - Born Slippy clay lube voordeel boven de Poorboys World - Spray and Wipe als glijmiddel voor het kleien? (de Dodo is zelf iets goedkoper onverdund)

Ik twijfel over de kleur van de auto. De lichte groen. Moet ik deze met de producten voor lichte lak behandelen (zoals het nu in het lijstje staat) of met de 'blue' variant voor donkere lakken. (ik bedoel de White Diamond & Natty's Paste Wax van Poorboys World)

Welke producten zijn nu wellicht overbodig en kunnen over geslagen worden in de stappen van cleane tot waxen.
En voor deze stappen heb ik ook nog applicators nodig. Ik zou graag de Monello pads willen gebruiken, maar daar zijn zoveel varianten van dat ik niet weet welke het best geschikt zijn.
Ik denk voor de polis (cleanen) een wat zwaardere en voor de andere stappen een lichte?

en wat is jullie mening over de MF doeken van Monello. Welke zijn makkelijker in gebruik? De 45x65cm of de 45x45cm?

En verdere tips zijn uiteraard welkom.

Alvast dank voor alle reactie

Welkom!

Ook bij een nieuwe auto zou ik niet zo maar aannemen dat ie krasvrij is. Helaas zijn op dit forum voldoende voorbeelden voorbij gekomen waaruit dit gebleken is. Denk dat je lijstje prima is. Born Slippy en Spray&Wipe kunnen hetzelfde doel dienen.

Welkom,

En ik zou er inderdaad niet van uit gaan dat een nieuwe auto kras en swirlvrij is.

Mijn schoonouders hebben eind vorig jaar een nieuwe Golf plus gekocht en kwamen die de volgende dag even laten zien vol trots.

De zon scheen vol op en ......:eyes :eyes :eyes daar was de jongste monteur (of zoiets) echt even met "de poetstol" over heen gefietst.:'( :'( :'( . op het ene deel liepen de hologrammen horizontaal, op het andere deel verticaal en op het dak had hij rondjes gedraaid:eyes

Ik heb uiteraard gezegd dat ik de auto prachtig vond, maar dat het poetsen nergens op leek en ze hem het weekend er op hier maar even moesten brengen.

Ik heb me toen even twee dagen flink uitgeleefd en toen zag het er allemaal weer netjes uit.

Mijn eigen Corsa daarentegen zag er uitstekend uit bij aflevering, maar dat had te maken met de staat van de lak van mijn S60,met 3,5k op de teller, die ik heb ingeruild . Aldus de verkoper: "Ik heb de poester opdracht gegeven zijn uiterste best te doen, want het mag toch niet zo zijn dat de ingeruilde auto er beter uit ziet dan de nieuw gekochte....":-b :-b

Welkom hier.

Heb al veel nieuwe wagens mogen doen en kan je verzekeren , geen 1 komt netjes aan hier in NL.En de meeste dealers besteden het poetswerk uit aan de goedkoopste in de buurt.En dat staat dan weer gelijk aan de kwaliteit die je krijgt.

Zeg tegen de dealer dat ze hem niet moeten poetsen en doe hetzelf. ( wat je ook gaat doen )En besteedt dat geld lekker aan leukere dingen.

Mijn ervaring met nieuwe wagens is dat ze vaak en veel onder de spoorslag zitten ( worden per trein vervoerd en staan vaak een tijd op een rangeerterein ).Dan raad ik je de Iron-X van C.Pro aan.Is een zeer goed middel hiervoor ( zoek op het forum maar eens naar Iron-X en je ziet waarom dit bij de meeste detailers een onmisbare stap is geworden )

Ook zie ik het volgende in je lijstje staan :

Cleanen
1 100723 Poorboys World - Professional Polish - 473ml
1 100726 Poorboys World - Polish with Sealant - 473ml

Zou dit er tussen uit laten ( in ieder geval de polish with sealant ) en vervangen door byv , de Monello Mezzo en Finale met een oranje , witte en zwarte handpad.

En mischien de Eraser van C.Pro erbij nemen?Voor na het polijsten om je lak te ontvetten en te ontdoen van polijstresten/residu , zodat je glaze beter zal hechten.

Zie ook dat je een mooi aantal doeken hebt.Maar van doeken kan je nooit genoeg hebben.De Peluche Verder ( die ook in de bundel zit ) vindt ik een echte aanrader.

En mischien een keer kijken of er een detailer bij jou in buurt zit die je tegen die tijd wel opweg wilt helpen ( met de door jouw aangeschafte spullen )???

Heel erg bedankt voor alle leuke reacties :)

Ik besef dat het een lange openingspost is, maar had iemand nog gekeken naar mijn paar vraagjes?
Dat zou me enorm helpen :schaam

Biedt de Dodo Juice - Born Slippy clay lube voordeel boven de Poorboys World - Spray and Wipe als glijmiddel voor het kleien? (de Dodo is zelf iets goedkoper onverdund)

Ik twijfel over de kleur van de auto. De lichte groen. Moet ik deze met de producten voor lichte lak behandelen (zoals het nu in het lijstje staat) of met de 'blue' variant voor donkere lakken. (ik bedoel de White Diamond & Natty's Paste Wax van Poorboys World)

Welke producten zijn nu wellicht overbodig en kunnen over geslagen worden in de stappen van cleane tot waxen.
En voor deze stappen heb ik ook nog applicators nodig. Ik zou graag de Monello pads willen gebruiken, maar daar zijn zoveel varianten van dat ik niet weet welke het best geschikt zijn.
Ik denk voor de polis (cleanen) een wat zwaardere en voor de andere stappen een lichte?

en wat is jullie mening over de MF doeken van Monello. Welke zijn makkelijker in gebruik? De 45x65cm of de 45x45cm?

Ik had gister nog wat zitten speuren op het forum, kwam inderdaad een boel goede verhalen tegen over de Iron-X. Wellicht handig om deze bij de eerst behandeling ook toe te passen.
Is de de cleaner better (ik neem aan vernevelen) of de soap gel (neem aan deze als sop gebruiken en wassen)

En van dat merk de C.Pro C.Quartz - CQuartz - 30ml kit pack
Is dat een aanrader. En tijdens welke stap toepassen. Is deze kit genoeg voor een auto?
Het lijkt me een soort lak verzegeling. Zou fijn zijn omdat ik een makkelijk te wassen auto wil. Zie mijn eerste post.

Alles bij elkaar weer een lange tekst geworden. Alvast dank voor de reacties

SpeedFreak zei:
En van dat merk de C.Pro C.Quartz - CQuartz - 30ml kit pack
Is dat een aanrader. En tijdens welke stap toepassen. Is deze kit genoeg voor een auto?
Het lijkt me een soort lak verzegeling. Zou fijn zijn omdat ik een makkelijk te wassen auto wil. Zie mijn eerste post.

Voor het aanbrengen van de C-Quartz is wel wat degelijke voorbereiding nodig.
- wassen
- kleien
- (machinaal) polijsten en ja, ook bij een gloed nieuwe auto
- goed ontvetten

Het is een product met een 'gebruiksaanwijzing'. Het verwerkt niet zo gemakkelijk als een waxje die je zo uit de losse pols aanbrengt. Je moet even je koppie erbij houden. Maar de bescherming is daarna helemaal top.
Kwestie van wassen en even nalopen met een (detailer)spraytje.

Het flesje van 30ml is ruim voldoende om je auto te doen, waarschijnlijk zelfs 2 keer. ;)

Welkom hier op het forum!

Ik zie dat je uit Waalwijk. Als je een keer iets wilt uitproberen mag je best eens langskomen in Breda. Ik heb zelf al een redelijke collectie met aantal musthaves zodat je ook kan kijken of het iets voor jou is.