• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstellen

Evt

Detailing trainee
16 feb 2024
25
25
Hoi Allemaal,

Mijn Naam is Etienne en ik ben sinds kort in de detail wereld gesleurd door het algoritme van YouTube.
Het begon met wat vlekken verwijderen uit de bekleding op de achterbank (vanwege enorm vervuilende kinderen) waarna ik geïnspireerd raakte om beter voor mijn auto te zorgen. Het zal dan ook niet verbazen dat ik rijd in een Skoda superb om alle kids en toebehoren mee te sleuren.
Ik heb nooit geweten dat de wasstraat eerder een marteling is voor je auto dan een pleziertje.
Ik heb daarom ook mijn eerste hand was spullen aangeschaft en ben benieuwd hoe ver dit gaat eindigen.
Voor nu zie ik nog veel Abracadabra op het forum, maar ik denk dat al deze informatie binnenkort wel eigen gemaakt zal worden.

Ik heb mijn eigen samengestelde starterskit aangeschaft met de informatie die ik hiervandaan heb.
2 emmers en 1 guard grit
schampoo van dodo juice
washmitt
een droogdoek en twee setjes micovezeldoeken
de famous spray & wipe
matte opaco van monello
en twee borstels van paarden haar en nylon haren.

Ik wil op den duur een hoge druk met foam lans gaan halen en een fijne stofzuiger.
daarnaast wil ik gaan experimenteren met het verbeteren van de lak en bescherming ervan.
Door alle informatie hier ben ik meer gaan letten op de staat van mij auto en ik zag al gauw allerlei gebreken die ik er wel uit wil hebben.

Wat ik graag zou willen qua reparaties (als het kan)
- Het hoogglans gedeelte tussen mijn ramen herstellen.
- krassen rondom het sleutelgat
- krassen in het hoogglans gedeelte in het interieur
- Swirls in de lak en kleine krassen verwijderen.


Ik zal nog foto’s plaatsen, de foto’s die ik heb gemaakt waren te groot.
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Ik kreeg niet echt de swirls goed op de foto. Ze zijn ook niet heel hevig aanwezig.
hier het hoogglans paneel waar iets mee moet. (nog geen idee wat)
IMG_9784.jpg


Ik zag op het forum dat er mensen waren die dit polijsten met een kleine accuboor polijst met heel licht middel zonder schuurkorrel.
IMG_9785.jpg

Ik heb nog niet gevonden of dit wel weg te werken valt.
tempImagehdpJ36.png

'even gauw een totaalplaatje gemaakt
IMG_9790.jpg
 
  • Leuk
Reactions: mfmeijer
Welkom op het Forum,

Bijna alle informatie is hier wel te vinden voor jouw vragen denk ik. maar voor de fun:
- Het hoogglans gedeelte tussen mijn ramen herstellen. licht polijsten, op de foto lijkt het piano lak, dit zou ook met de hand prima moeten lukken.
- krassen rondom het sleutelgat. dit is volgens mij bijna niet te herstellen, al denk ik dat met een dressing (natural look van poorboys bijvoorbeeld) je het best goed kan maskeren.
- krassen in het hoogglans gedeelte in het interieur. zoals je al zij kleine polijstpads met hele lichte of geen korrel. (met een handpad en wat gedult lukt dit ook.)
- Swirls in de lak en kleine krassen verwijderen. en nog meer polijsten :)
 
  • Leuk
Reactions: Evt
Ik heb geen polijstmachine, maar als ik de twee auto’s bij ons thuis laat polijsten kan ik voor hetzelfde geld denk ik een machine kopen, vooral als ik er een op marktplaats vind in de regio.
Ik zag dat Monello hand pad heeft in de webshop misschien is dat iets voor een volgende bestelling met het lichtste polijst middel. Ook denk ik aan een klei en wax als volgende stap.
 
Ik woon in Nijmegen. En dat lijkt me best een keer leuk om langs iemand te staan die weet waar diegene het over heeft
 
Ik heb geen polijstmachine, maar als ik de twee auto’s bij ons thuis laat polijsten kan ik voor hetzelfde geld denk ik een machine kopen, vooral als ik er een op marktplaats vind in de regio.
Ik zag dat Monello hand pad heeft in de webshop misschien is dat iets voor een volgende bestelling met het lichtste polijst middel. Ook denk ik aan een klei en wax als volgende stap.

Dat is ook een beetje hoe ik begonnen ben.
1Basis: Goed leren wassen, 2 emmers (of 3) goede shampoo, goede washmitt foam etc. Hierna beschermen met wax.
2basis+ extra reinigen. Iron/tar removers, kleien. (ook hierna beschermen met wax)
3. met de hand kleine stukjes polijsten (interieur pianolak, tankdop, bij de portieren etc.
4. Down the rabbithole,.. polijstmachines, glascoatings, meer wax dan ik ooit zal gebruiken (en nog meer in bestelling) ga zo maar door....
 
Jazeker

Ik heb mijn eerste waspoging gedaan in een wasbox, maar dat werkte voor mij niet goed. Ik had te veel stappen in mijn hoofd en kon niet rustig aan de slag en dan die toner van de hoge druk. Daarnaast moest ik nog een klein kind in de gaten houden, dus dat doe ik niet meer.
Ik ben naar verschillende hoge drukreinigers gaan kijken zodat ik voor de deur rustig op mijn gemaakt te werk kan gaan. Ik kon het niet laten om direct een Ava p50 te kopen.

In mijn winkelwagen heb ik nu bilthammer snow foam, de non ferro, een velgen mitt en de gyeon wetcoat.
- Ik wil starten met de velgen reinigen met non ferro en een velgen mitt en kwast.
- Daarna de hele auto foamen en afspoelen.
- Met Born to be mild (2 Bucket)wassen met een wasmitt.

(Twijfel of ik een tweede keer wil foamen en dan wassen met de Born to be mild zonder de foam eraf te spoelen)

-De wetcoat erop afspoelen en drogen. Ik heb verschillende applicatie mogelijkheden gezien en raakte het meest gecharmeerd van via een handpad goed het product uitsmeren en afspoelen.

Ik heb de voorkeur naar de wetcoat omdat het makkelijk in gebruik lijkten toch een goede werking heeft.


Maar toen veranderde de zaak.
Heb zojuist mooi nieuws gehad dat mijn vader een polijstmachine (excentrische) op zijn werk had liggen die ik mag hebben.
Dat zou een stap zijn naar kleien polijsten en waxen. Er zijn genoeg auto’s op zijn terrein die ik als proef kan gebruiken om het te leren dus dat gaat helemaal goed komen.

Dan vraag ik mezelf af of ik de wetcoat uit mijn winkelmand moet halen en direct start met kleien en waxen.
Had de klei set van Monello in gedachte en de collinite 845 als wax

Vraag me ook af of een glaze (black hole) zinvol is als je daarna ga polijsten als de beschadigingen niet heel intens zijn.

Kortom, ik dacht dat ik wat puzzelstukjes had gelegd, maar er zijn eigenlijk alleen maar meer vragen bijgekomen.
Terug naar de tekentafel en vooral proberen denk ik.

8c686fa9-0f88-43c4-ab14-441e9932de1f.jpege6636a94-ad33-41ef-8a73-35f09c8e7156.jpeg
 
Als ik nog een opmerking mag plaatsen:

als je een washmitt gebruikt voor je velgen, dan heb je daar ook een emmer+shampoo nodig (neem ik aan). als je klaar bent met de velgen, maak deze emmer dan leeg&schoon en als je die weer nodig bent voor de 2 bucket methode, opnieuw vullen. IMO, eerste de velgen afmaken, schoon&afgespoten

Persoonlijk gebruik ik voor de auto zelf 2 verschillende mitts: eentje voor de bovenste 2/3de, en eentje voor de ondeste 1/3de. die voor de onderste 1/3 is rood met wit, waardoor je het vuil beter ziet. (van boven naar onder toe werken)

wat betreft de 2de keer foamen: je zou ook de foamlance kunnen vullen met 1:10 shamppo en dan de auto foamen en gelijk daarna met je contact-wash beginnen.

wetcoat gewoon opspuiten en afspoelen (IMHO)

Welcome to the Rabbit Hole ;)
 
-De wetcoat erop afspoelen en drogen. Ik heb verschillende applicatie mogelijkheden gezien en raakte het meest gecharmeerd van via een handpad goed het product uitsmeren en afspoelen. afrader, verdelen met water (de hogedrukspuit dus) werkt minstens zo goed

2e keer foamen, ja ik doe het wel eens als ik nog een klein beetje over heb wat ik niet de moeite waard vind om te bewaren, heeft het nut? geen idee... is het leuk? ja.


Dan vraag ik mezelf af of ik de wetcoat uit mijn winkelmand moet halen en direct start met kleien en waxen.
Had de klei set van Monello in gedachte en de collinite 845 als wax goede keuze. wetcoat vind ik leuk als booster of in de winter, maar collnite is sterker en houd langer vol. (wetcoat als extra'tje is wel leuk, maar ook dat kan later nog)

Vraag me ook af of een glaze (black hole) zinvol is als je daarna ga polijsten als de beschadigingen niet heel intens zijn. tja, testen... de ene zegt van wel de ander van niet. afhankelijk van lakkleur, beschadigingen etc...

gewoon even ter info:
voor waxen hoef je niet te polijsten.
na kleien hoef je niet te polijsten.

wassen -> kleien-> waxen is gewoon prima te doen.

deze polistmachine ken ik niet, maar het lijkt een beetje op mijn eerste. dat was een "tectake"
machine was niet ergonomisch, pads waren vreselijk, meegeleverde polijstpasta was ruk.
daarbij kan ik even online niet vinden hoeveel slag deze heeft, ook dat kan wel belangrijk zijn.
zo ver als ik kan zien is het wel een D/A, controleer dit even, want met een rotary beginnen te polijsten is niet heel verstandig.
 
Op voorhand overdenken ligt op de loer. Het is inderdaad een kwestie van "gewoon doen". Bij het wassen vallen genoeg stukjes op z'n plek; zoals je gemerkt hebt in de wasbox.

Begin bij de basis: goed wassen. Dan val je vanzelf in het reinigen want er blijven plekjes over die je niet weg hebt gekregen (teer/ijzerstof/mos/luizenpoep/hars etc.). Zo pak je stuk voor stuk weer iets aan en merk je vanzelf of je meer wilt.

In één keer naar het polijsten rennen kost je een hoop en als je vervolgens er achter komt dat het goed wassen je niet ligt dan zit je met een hoop spullen en verloren tijd.

Veel plezier gewenst in ieder geval!
 
  • Leuk
Reactions: Evt
-De wetcoat erop afspoelen en drogen. Ik heb verschillende applicatie mogelijkheden gezien en raakte het meest gecharmeerd van via een handpad goed het product uitsmeren en afspoelen. afrader, verdelen met water (de hogedrukspuit dus) werkt minstens zo goed

2e keer foamen, ja ik doe het wel eens als ik nog een klein beetje over heb wat ik niet de moeite waard vind om te bewaren, heeft het nut? geen idee... is het leuk? ja.


Dan vraag ik mezelf af of ik de wetcoat uit mijn winkelmand moet halen en direct start met kleien en waxen.
Had de klei set van Monello in gedachte en de collinite 845 als wax goede keuze. wetcoat vind ik leuk als booster of in de winter, maar collnite is sterker en houd langer vol. (wetcoat als extra'tje is wel leuk, maar ook dat kan later nog)

Vraag me ook af of een glaze (black hole) zinvol is als je daarna ga polijsten als de beschadigingen niet heel intens zijn. tja, testen... de ene zegt van wel de ander van niet. afhankelijk van lakkleur, beschadigingen etc...

gewoon even ter info:
voor waxen hoef je niet te polijsten.
na kleien hoef je niet te polijsten.

wassen -> kleien-> waxen is gewoon prima te doen.

deze polistmachine ken ik niet, maar het lijkt een beetje op mijn eerste. dat was een "tectake"
machine was niet ergonomisch, pads waren vreselijk, meegeleverde polijstpasta was ruk.
daarbij kan ik even online niet vinden hoeveel slag deze heeft, ook dat kan wel belangrijk zijn.
zo ver als ik kan zien is het wel een D/A, controleer dit even, want met een rotary beginnen te polijsten is niet heel verstandig.