• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Spiegels / Reflectoren koplampen schoonmaken

Arjan Verkade

Detailing chief
16 jun 2009
325
85
Als het straks weer wat beter weer is zit er in de planning de koplampen van mijn 21 jarige CX te vervangen.

Ik heb een aantal reserve lampen liggen dus ik ga de beste opzoeken en daarop de mooiste glasplaten opzetten.
Gezien de kitlaag ook allemaal minimaal 21 jaar oud is ga ik deze opnieuw lijmen voordat ze op de auto gaan.

Hierdoor krijg ik dus kan om alles aan de binnenkant ook goed schoon te maken.

Het glas is denk ik niet zo spannend dat maak ik schoon met Megs APC / Megs NXT Generation Glass Cleaner.
De achterkant en het huis van de lampen dat komt ook wel goed.

Maar wat kan ik doen met de reflectoren, deze lijken me nogal kwetsbaar. Maar ik kan ook voorstellen dat er na 21 jaar een aardige laag troep op zit. Een vieze reflector is gelijk aan minder lichtopbrengt...
APC? Megs NXT Generation Glass Cleaner? Laagje Natty wax? Wie zegt het?
Of moet je het net zoals lak behandelen? 5 stappen plan?

Alle tips en hints zijn weer welkom ;)
 
NIET DOEN !!!!

Ik zet het in hoofdletters, want ik bedoel het ook zo.
Even met een vinger tegen de (opgedampte) zilverlaag en weg reflectie.
Neem je veiligheid serieus (en die van andere weggebruikers) en koop nieuwe reflectors.

Maar ondertussen ben ik wel benieuwd wat het resultaat zou zijn als je gewoon doet wat je van plan was.
Ik zou beginnen met schoon leidingwater en een scheutje azijn in een sprayfles.
Geen gedemineraliseerd water nemen, dat is wat zurig.

Succes, Hans
 
Nieuwe reflectoren zijn geen optie, die zijn er gewoon niet meer. Als je veel geluk heb kan je nog wat NOS (New Old Stock) vinden, maar dat zal erg duur zijn.

Even voor de duidelijkheid het gaat hier om deze koplampen:

IMG_5981.webp


IMG_6775.webp


Je heb de koplampunit met daarin de reflectoren (1 gedeelte). Daarop zit het glas gekit.
De koplampen bestaan dus uit een dimlicht en een ingebouwde verstraler (op de foto nog te herkennen aan wit licht, maar die verstralers worden ook geel).

Als het echt zo kwetsbaar is dan blijf ik van de reflector af, maar de binnenkant van het glas ga ik wel schoonmaken, dat lijkt me wel de moeite waard.
Zou het nog helpen om dat in de Rain-X te zetten?
 
Tja, dat is anders.
Mijn oudjes zijn Engels en die hebben units die in vele andere auto's gebruikt werden.
Die zijn nog vollop nieuw verkrijgbaar.

Op de foto zie ik condens. Dat moet je in ieder geval herstellen en vervolgens voorkomen.
Rain ex of Provision repellant zijn bedoeld voor situaties waarin er druppels zijn, dat moet dus binnenin een lamp niet
Als je glascorrosie hebt (doffe vlekjes dieper dan het oppervlak) zou ik de Provision pakken.
Die is in staat om glascorrosie te maskeren.
Aan de buitenkant kan Rain-ex of iets anders, net wat je hebt / wilt.

Hans
 
De laatste foto is genomen in de regen ;)
Maar er heeft van de winter wel wat condens in gezeten. Ik hoop hier vanaf te zijn na het opnieuw kitten van het glas.

De Rain-X aan de binnenkant wou ik eigenlijk doen om al het vuil van het glas af te krijgen. Maar ik zit net te denken dat kleien misschien ook een kleine moeite is.
De buitenkant zet ik regelmatig in de Rain-X, dat gaat zo mee met de voorruit, kleine moeite.
 
Arjan Verkade zei:
De Rain-X aan de binnenkant wou ik eigenlijk doen om al het vuil van het glas af te krijgen.

Dat is een veelgemaakte denkfout.
Rain ex is een product met nanodeeltjes (waarschijnlijk een polymeer)
De bedoeling is dat die nanodeeltjes hechten aan het oppervlak.
Daarbij moeten die deeltjes in de kleinste barstjes en kiertjes komen en die afsluiten.
Doe je dat als er in die kiertjes nog vuil zit, dan zit dat vuil ook opgesloten.
Het is dus extreem belangrijk om eerst te cleanen en te ontvetten.
Kleien is een optie, daarna een APC. Daarna pas een nano product gebruiken.

Hans
 
Ja je heb helemaal gelijk, ik was wel van plan de Rain-X als laatste te gebruiken.
Ik ga jouw stappen aanhouden met daar aan vooraf een sopje.

Als er nog iemand een goed idee heeft voor de reflectoren dan hoor ik het hier graag.
Anders wordt het denk ik afblijven...
 
Damn, natuurlijk, ook zuur.
Ik dacht meer aan dat demin door de veranderde geleiding met metalen schijnt te reageren (etsend zeg maar)
Geen idee of dat met azijn ook zo is.
En Tim heeft uiteraard gelijk.

:schaam :schaam

Hans
 
pure autoshampoo gebruikte ik op de reflector van een 10jaar oude motor.
en die zijn nu weer helemaal glimmend en weerspiegelend.
dit zou je ook kunnen gebruiken.
correct me if iam wrong
 
Hier iemand die uit ervaring spreekt.

Ik heb diverse xm koplampen gedaan. De ene is nog wel te redden, de andere niet. Lijkt ook te maken te hebben met het aantal branduren van de koplamp.
Pak een DROGE microvezeldoek en ga daarmee HEEEEL lichtjes over het oppervlak. Is je opgedampte laag nog goed dan gaat die glimmen. Is de laag al grotendeels weg dan zit je er doorheen en dan is het einde verhaal..

Van de 5 koplampen die ik heb gedaan waren er 2 nog bruikbaar.. Gelukkig 1 links en 1 rechts!

Marco
 
Je zou je haast afvragen of er niet een markt is voor het opdampen van een nieuwe zilverlaag?
Het stikt in de wereld van klassiekers. Die krijgen dit probleem denk ik allemaal?
Zou bijvoorbeeld de firma Hella niet eens mensen willen matsen? (Ik verzin maar wat, want je moet toch iets met je probleem).
 
@Andy

Dat is het aantal keer dat er nieuwe papieren zijn aangevraagd dacht ik. Als bijvoorbeeld je platen gestolen zijn.

http://lmgtfy.com/?q=1tje+op+kenteken :-)^
 
Ik denk idd ook dat er een keer een plaat is verloren of gestolen is bij 1 van de vorige eigenaren.
Ik heb er namelijk nog 1 plaat bij waar dat 1tje nog niet op staat.

Wel jammer, want je komt er nooit meer vanaf...
 
Geloof het of niet... ik heb ooit een auto zien rijden met een 4tje er op... 8o

Naar mijn weten komt het er tegenwoordig niet meer op te staan, maar wordt het nu bijgehouden bij de RDW, zeker weten doe ik dat niet.