• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn eerste keer met de dap! Vw Golf IV

Boelewapper

Detailing rookie
10 sep 2009
152
17
Hallo iedereen,

Vandaag voor het eerst met mijn DAP aan de gang gegaan. Ik had deze sinds sinterklaas, en kon dus ook niet wachten om ermee aan de slag te gaan. Gisteren mijn bestelling binnengekregen, ik was er klaar voor.

foto2066.jpg


Ik kon mooi binnen staan, hoewel het goed te doen was uit de wind en in de zon.

Zo stond de vlag er ongeveer voor.

Links voor.
dscf0002bj.jpg


Ook links voor.
dscf0005ge.jpg


Achterklep, dat krijg je hé met 225/45 17":-b
dscf0011l.jpg



Dus eerst maar eens met de hogedruk het grove vuil eraf. Daarna met APC 1:4 (ook voor het eerst) en een kwast alle hoekjes langsgelopen.

Tankdop
dscf0016ib.jpg


Zo gaat ie goed!
dscf0017z.jpg


Voorbumper.
dscf0018b.jpg


Binnenkant van de deuren ook meegenomen.
dscf0020.jpg


So far, so good!

Toen helemaal gewassen en gedroogd, en hup naar binnen. 12 keer steken, maar is toch gelukt.
Met Mothers klei en Mothers Showtime en Meguiar's Quick Detailer helemaal gekleid.

Laatste keer kleien is ongeveer een half jaar geleden, dit kwam uit de motorkap. Bijna niets dus. Overigens was er geen enkele bescherming meer te vinden op de lak. Het water bleef echt aan de lak 'plakken'. De droogdoek kreeg het goed voor zijn kiezen.:ja
dscf0027.jpg


Koplampen ook maar even gedaan. Haalt geen hol uit geloof ik, maar goed.
dscf0032d.jpg


dscf0035rr.jpg


dscf0033ku.jpg



Voor de velgen een apart stukje klei gemaakt, en hier ook eens goed op zitten zwoegen. Buiten al goed geborsteld met mijn nieuwe Mothers velgenborstel, wat apc en Meguiar's all wheel cleaner.

Hiermee dus.
dscf0037t.jpg


Ik aan het kleien:-b :-"
dscf0038uo.jpg


Kijk, dat lijkt er meer op!
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]


Tsjah, en dan het echte werk! Voor het eerst (met een beetje gezonde spanning) met de dap aan de gang! Als eerste een stukje afgeplakt (och och wat is dat trouwens tobben zeg, afplakken. Op rechte stukken gaat dat wel, maar de bocht om! :D )
en begonnen met SSR 1 op de witte pad (cutting factor 2).

dscf0045c.jpg



Maar toen...
Met de SSR1 op de witte pad de testspot gedaan. Zonder resultaat. Niks aan de hand hé, gewoon nog een hit. Nauwelijks tot geen verschil. In de lamp in het plafond waren de swirls en wat diepere krasjes nog duidelijk zichtbaar.
Geen punt bij Raoul hé! Gewoon SSR2.5 op de oranje pad (cutting factor 4) daarmee een keer de testspot gedaan, ook niks geen verschil8-()). Daar snapte ik nou eens niets van. Eens denken, beetje op de pad, eerst verdelen, dan wat sneller op standje 1 inwerken, en dan op standje 6 horizontaal en verticaal de runs langzaam maken. Nog eens over hetzelfde stukje. Met iets meer druk op de dap, misschien was is gewoon te bang? Maar nee hoor, niks nada niente noppes nihil. Ik de tape eraf gehaald, en nog eens goed gekeken. De swirls waren wat minder dat wel, maar niet weg. Ook iets diepere krasjes zijn ook nog duidelijk zichtbaar.
Ik heb geprobeerd om het goed op de gevoelige plaat te leggen, maar op een foto lijkt het alsof er geen swirl meer te bekennen is!

Met mijn humeur begon af te nemen, ik zou toch niet iets gruweijk verkeerd doen? Ik nogmaals met SSR 2.5 op de oranje pad erover, schoongemaakt, en met SSR1 op de witte pas erover. Misschien was dit de oplossing? Maar nee hoor, imperfecties wel minder zichtbaar, dan een geheel onbehandeld deel, maar nog volop aanwezig. Nou brak mijn klomp:D ofja, lol, zoveel lol vond ik er niet meer aan. (Vandaar ook de plotselinge foto-stop)

Ik mijn moed bij elkaar geraapt, het polijsten even gelaten voor wat het was, en de velgen in de (ook al nieuwe) Poorboy's wheel sealant gezet. Dit ging super!
dscf0047jt.jpg


Het moest aan de motorkap liggen:weetniet anders zou ik het ook niet weten.
Ik ongeveer hetzelfde gedaan, als op de motorkap, maar dan op de achterklep. Hierop zat een redelijk zichtbare kras, al tijden een doorn in mijn oog. Deze er uitpoetsen zou me vast weer happy de peppy maken. Jij raadt het al. Geen verandering in te krijgen. Intussen moest ik opschieten, het liep op het einde van de dag. De auto nog helemaal in de NXT 2.0 gezet. (Mijn stekkie ging om half 6 sluiten) Alles in de auto getrapt en naar huis gereden.
Al met al niet zo'n succes dus. Alle investeringen en goede inspanningen ter spijt, de auto swirl en krasvrij zat er dus niet in.]-0

Wat ik verder nog had willen doen: Ramen scrubben+rain x, banden zwart maken, ramen binnenkant met Meguiar's glass cleaner en (óók al nieuw) soort ramenpoetsding voor de binnenkant, uitlaat goed schoonmaken, deuropeningen drogen en waxen, stofzuigen, interieur met apc doen, en nog veel meer. Maar dit komt de volgende keer weer.

De golf staat er weer netjes gekleid en in de wax bij, helaas was het al donker, foto's maak en plaats ik morgen nog even.

Nu maar info inwinnen hier op het forum, en volgende keer meer succes.

Bedankt voor het lezen, en als je tips hebt hoor ik het graag.

Groeten, Raoul

p.s. en nu ga ik alles nog netjes opruimen en schoonmaken.
 
Soepergrover zei:
Tja, VAG lak... Die kan weleens flink hard zijn.
Misschien eens Menzerna of Monello proberen.

Zou best kunnen dat de lak gewoonweg te hard is inderdaad.
SSR 8 zeker:D

Maar zou een nog zwaardere compound een oplossing zijn? Welke van monello had je overigens in gedachten?
 
Hallo raoul. Ik heb precies dezelfde auto als jij. Waarschijnlijk keiharde lak of verkeerde techniek.
Heb je geprobeerd om 3x over hetzelfde stuk te gaan.
Bij mij leverde dit als resultaat op dat de swirls verdwenen waren.
Sommige krassen bleven er bij ook in. Kreeg ze er niet uit.

Ze zeggen van vag lakken >>>>>>> MONELLO
 
Inderdaad. Mij is hetzelfde overkomen. Kijk je portemonnee nog even lief aan en bestel de Monello serie. Die zijn veel effectiever op harde lakken zoals deze VW lak.
 
DKBM zei:
Inderdaad. Mij is hetzelfde overkomen. Kijk je portemonnee nog even lief aan en bestel de Monello serie. Die zijn veel effectiever op harde lakken zoals deze VW lak.

De monello serie? Een fles of 2 is wel genoeg zeker? Monello kan ik toch gewoon op mijn huidige pads gebruiken?!
 
Dennis had mij vanmiddag ook geadviseerd om Monello te gebruiken op VAG lak.

Ik heb een A3 en heb een probleem met een vlek van slotspray. En met SSR2.5 en met een pad met slijpgraad vier haalde zelfs niks uit!
 
ik ben ook niet tevreden met de ssr 2,5 op mijn golf icm oranje. ik ga de monello serie halen binnenkort denk ik.

en wat voor krassen zijn het. soms moet je ook accepteren en maskeren denk ik
 
Dat hangt er vanaf hoe erg de swirls zijn. Mijn auto is eerste gedaan met de Monello Mezzo op een oranje pad en vervolgens nabewerkt met Monello Finale op een zwarte pad.

Ik heb dan geen Golf (meer), maar ook de Opel-lak is knetterhard. Ik had daarvoor al heel wat gefrustreerde uurtjes staan dappen
klik
 
Monello en Menzerna zijn niet echt 'zwaardere' producten, maar de polijstende werking is anders dan de SSR serie,
waardoor ze ook op hardere lakken goed resultaat geven
Wat er precies anders aan is, mag Joost weten. :weetniet

De Mezzo en Finale zouden je al een heel end op weg kunnen helpen. De Inizio eventueel als je lak erg veel aandacht nodig heeft.
Ik heb laatst wat Monello testertjes gekregen. Wellicht kun je dat ook eens proberen (en anders is Andel hier niet zover vandaan).

Overigens +1 Lexusfreak v.w.b. de ringen en sieraden: een keer de lak raken als je bezig bent met detailen en je hebt krassen te pakken.
 
@ tamer

Thnx voor je reactie.

Het zijn über kleine krasjes, nét iets dieper dan een swirl. Ik zal als ik het zo hoor, op monello uit moeten.
 
Zou ook zeker naar Monello kijken. Vergis je niet in diepere krasjes, die poets je echt niet even zomaar eruit. Wat veel mensen vergeten is dat je niet alleen de lak erom heen aan het polijsten bent maar ook IN de krasjes.
Natuurlijk gaat het in een krasje minder snel dan eromheen maar bij diepere krasjes speelt dat zeker een rol.
Het is lastig op afstand oordeel te vellen over je lak maar misschien heb je wel de gele cutting pad en Monello Inizio nodig vanwege de krasjes en de harde lak.
Je kan een keer een afspraak maken om langs te komen als je de trip wilt maken, dan kunnen we kijken of we er een oplossing voor hebben.

(en wat Lexusfreak al zei: geen ringen!!!)
 
Monello of menzerna , je hebt nu toch de poorboys. De vag lak op mijn audi heb ik bewerkt met ssr3 op oranje waarna ssr 2,5 op wit en daarna ssr1 op groen finish. Als je met ssr3 start lijkt het als of je met zand staat te schuren. Je krijgt eerst een marring die je met de volgende stappen tot een mooie eind resultaat kunt brengen. Ik heb in ieder geval op m'n 16 jaar oude audi een knappe strakke finish.:)^