• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

SSR1 voor heel de auto + mijn stappenplan

Wolfm

Detailing trainee
27 apr 2017
4
25
Hoi,

Mijn Kia Rio (Donker grijs) wordt deze week 3 jaar oud, tijd voor een mooie poetsbeurt!
Helaas zijn er door de jaren behoorlijk wat lichte krasjes en swirls ontstaan.
Kan het kwaad als ik de auto polijst met PB SSR1 of raden jullie een ander polijst middel aan, de lak van mijn Rio is vrij zacht.

Het doel is om de meest mooie diep glans te bereiken, dat gevoel is heerlijk! ;)

Stappenplan voor nu (met DAP500):

- Wassen: Dodo Juice - Born to be mild shampoo
- Kleien: Claybar + PB Clay Lube
- Polijsten: PB SSR1 (oranje pad)
- Glaze: PB Black Hole (zwarte pad)
- Wax: Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 (zwarte pad)

En voor het interieur: Poorboys World - Natural Look Dressing

Ben ik goed op weg?

Thanks jongens!
 
SSR1 is een finishing polish toch? Dan zou ik ook een finishing pad uitzoeken zoals Monello wit of Scholl oranje.
Monello oranje is in mijn optiek te zwaar en het kan op zich wel maar dan behoeft de lak wel nog nabewerking imho. Je zou ook ter aanvulling nog voor de rubbers naar Autofinesse Revive kunnen kijken
 
De SSR1 lijkt mij ook een finishing polish. Ik wist het ook niet zeker, maar de webshop bevestigde dit.

@Wolfm - Dat is een prima stappenplan, hoor. Zoals @Ric325i al aangaf zou je bij de finishing Polish een bijbehorende pad kunnen kiezen. Met de huidige Monello - Oranje pad zou het ook kunnen, maar als je lak écht zo zacht is, zou ik zeker een zachtere pad erbij kiezen.

Natural Look in het interieur is prima. Wat goed of slecht is komt aan op persoonlijke voorkeur, uiteraard. Maar ik vind het lekker spul! Dekt goed, glimt niet en ruikt heeeeerlijk. ;)

Wat betreft de glaze; Probeer een stukje lakwerk ná het polijstwerk om te checken of het meerwaarde heeft. Veelal doet een glaze niks na goed polijstwerk, dus als het niks voor je doet, kan je hem skippen. ;)


Greeetz
 
SSR1 is een finishing polish toch? Dan zou ik ook een finishing pad uitzoeken zoals Monello wit of Scholl oranje.
Monello oranje is in mijn optiek te zwaar en het kan op zich wel maar dan behoeft de lak wel nog nabewerking imho. Je zou ook ter aanvulling nog voor de rubbers naar Autofinesse Revive kunnen kijken

Thanks voor je snelle antwoord, ik ga de pad wijzigen naar wat lichters! Ook bestel ik de Revive mee.

Dank!
 
De SSR1 lijkt mij ook een finishing polish. Ik wist het ook niet zeker, maar de webshop bevestigde dit.

@Wolfm - Dat is een prima stappenplan, hoor. Zoals @Ric325i al aangaf zou je bij de finishing Polish een bijbehorende pad kunnen kiezen. Met de huidige Monello - Oranje pad zou het ook kunnen, maar als je lak écht zo zacht is, zou ik zeker een zachtere pad erbij kiezen.

Natural Look in het interieur is prima. Wat goed of slecht is komt aan op persoonlijke voorkeur, uiteraard. Maar ik vind het lekker spul! Dekt goed, glimt niet en ruikt heeeeerlijk. ;)

Wat betreft de glaze; Probeer een stukje lakwerk ná het polijstwerk om te checken of het meerwaarde heeft. Veelal doet een glaze niks na goed polijstwerk, dus als het niks voor je doet, kan je hem skippen. ;)


Greeetz
Thanks voor je antwoord!
Pad ga ik wijzigen naar wat zachters.
Wat betreft Natural Look: Jij noemt precies de punten die mij aanspreken, heb een hekel aan een glimmend plakkerig dashboard. Als ik dat wil kan ik de boel ook gewoon insmeren met vaseline. ;)
 
Zoals wat er al gezegt werd,kijk even wat de Blackhole doed.Als je een metallic lak heb dan is heel je flake pop weg!
Natural look is gewoon fijn spul.Verdeelt mooi,geen overweldigende glans en plakt niet,toppertje.
 
  • Leuk
Reactions: Wolfm
Heb vandaag alle spullen keurig binnen gehad, ben begonnen met het interieur.
PB Natural look dressing, werkt inderdaad heel erg fijn! De geur is wel even wennen, soort amandel.
Dankzij de tip van @Ric325i Autofinesse Revive mee besteld voor de rubbers, wat een top spul!

Als het weer een beetje meezit ga ik morgen exterieur doen, zal wat foto's plaatsen van het eindresultaat.

Dank voor de adviezen!
 
Lijkt me ergens ook wel logisch.
Als je zo goed mogelijk polijst is je "raam" van blanke lak met de doorkijk naar je kleurlak (met de metallic flakes) zo helder mogelijk. Smeer je een goede wax dan versterkt dit beeld nog iets dus heb je een mooie heldere flake pop en kleurdiepte. Een glaze bevat fillers en dergelijke om te maskeren, maskeren betekend dichtsmeren dus een minder schoon "raam" naar je kleurlaak waardoor alles wat gedimd word, alsof je je ruiten reinigd maar in de zon nog een waas en vettigheid ziet zitten.

Sorry voor de vreemde uitleg en vergelijking maar zo zie ik dit proces.

Ik kan me dus goed indenken dat je flakepop na blake hole of andere glaze minder of gedempter lijkt of is.

Dat zie je ook vaak wanneer er niet genoeg afgeschaald wordt met polijsten. Bijvoorbeeld Scholl S3 corrigeerd erg goed en finished erg goed maar na een rondje Scholl S30+, S40, Monello Finale of Rupes Geel of zelfs Wit zie je duidelijk verschil als je er een lamp op schijnt.
Je ziet dan nog een waasje als het ware...deze werk je weg met een lichtere polish waardoor je "raam" echt helder wordt.
 
@Altos - Ik denk even met je mee ;)

Niet ver genoeg afschalen en een waas overhouden, dan kan ik begrijpen dat dit "raam" niet mooi transparant is en je dus de onderliggende base coat niet op z'n mooist kan aanschouden.

Ik denk dat er verschil zit tussen glazes? In mijn theorie bevat een glaze voornamelijk oliën en deze vullen onregelmatigheden op in de blanke lak. Hierdoor word de lichtbundel die op de blanke lak valt rechter gereflecteerd.
Als elke glaze bomvol andere dingen zou zitten en bovenstaande teniet doet, dan zou ik nooit van z'n leven een glaze gebruiken. (Doe ik sowieso niet, maar je snapt me wel)
In feite maak je van een metallic lak dan meer een unilak, zo lijkt het.

Your thoughts?



Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
@Quantoxx bedankt voor je antwoord.

Het zijn idd maar hersenspinsels want ik weet niet wat fabrikanten in hun glaze stoppen.

Mij is altijd bijgebleven dat strak polijstwerk een zo'n helder mogelijke blanke lak vereist om maximale glans en kleur te laten zien voor de lsp.
Een glaze welke "dichtsmeert" zal dan voor mijn gevoel altijd de helderheid aantasten dmv idd olieën of andere toevoegingen.
Een schoon raam is een schoon raam en niet een raam welke afgenomen is met een middel met glansversterkers of vulmiddelen, toch?
Het kan er wel super shiny en schoon uitzien maar dat is dus schijn, een raam wat na behandeling met bijv. prep of ex en dan nog schoon en helder is, is dan (lijkt mij) schoner dan een "gevuld/aangepast" raam wat schoon lijkt.

Ach, een ieder heeft hier zijn/haar eigen visie op denk ik. @Dagobert zal dus geen black hole gebruiken en dat is prima, gebruik wat je fijn/mooi vind, dan geniet je het meest!

Excuses voor het off-topic gaan.
 
Mooi uitgelegd @Altos !
Ik zou best weleens een andere glaze willen proberen alleen voor het feit om te kijken wat er met die gebeurt.
Mja dit topic ging over een behandeling SSR1 en verdere stappen dus ik zal het ook niet verder vervuilen met een heel verhaal over een glaze :p
Hoop dat de topic starter er wel wat aan heeft natuurlijk :)
 
@dopestuff briljant stukje, dit is exact het antwoord wat ik wilde gaan geven! Had deze nog niet gezien, is dat het filmpje van afgelopen week?

Als je echt zachte lak hebt dan is een hardere pad soms juist de oplossing om een goed resultaat te krijgen met een finishing polish. Had hier dacht ik van Kevin Brown iets van gelezen, dat in geval van zeer zachte lak en zachte pad de korrel in je polijstmiddel niet wordt afgebroken maar enkel wat rondgerold wordt en juist marring/waas veroorzaakt. Uiteindelijk was het dat met een finishing polish óf de pad óf de lak 'hard' moet zijn om de polijst korrel af te breken. Kanttekening hierbij is dat je lak dan wel erg zacht moet zijn en ik weet ook niet uit m'n hoofd of de SSR middelen afbrekende korrel heeft.

Iig heb ik hier zelf last van op m'n Nissan dus oranje pad en SSR 1 kan misschien een perfecte combinatie zijn. Nog niet genoemd dus ik zal 'm dan maar inkoppen, hier kom je alleen achter door te proberen, een testspot maken!
 
Als je echt zachte lak hebt dan is een hardere pad soms juist de oplossing om een goed resultaat te krijgen met een finishing polish
Mijn enige, gelukkig, ervaring met dit fenomeen is bij een auto met zowel sticky paint als gevoelige lak. Hierbij heb ik de S30, die ik normaliter met uiteraard een finishing pad gebruik, gebruikt met de Monello - Oranje en soms zelfs de LC - HD Blue. Met name de laatste is opmerkelijk omdat ik hier normaliter mee compound.

Gelukkig verder nog niet zulke ''rare'' lakken tegengekomen. :p