• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan beginner

RyanH

Detailing trainee
17 feb 2020
20
38
25
Den Helder
Nadat de Up! in de anderhalf jaar dat ze bij mij is alleen maar de w(kr)asstraat heeft gezien. Waar ik achteraf veel spijt van heb want er zitten waskrassen op van hier tot aan de overkant ☹. Dus vanaf nu is het de bedoeling dat ik alles zelf ga doen en later ook de Opel Mokka en de werkbus van m’n vader.

Voor nu heb ik dit stappenplan gemaakt deels aan de hand van de How-to van Quantoxx (dank voor de geweldige How-to met producten).



Stappen plan:

Auto + velgen foamen (Nilfisk hd met foamlans en Monello snowfoam)

Even laten inwerken

Afspoelen en zo nodig herhalen.

Velgen insprayen met Monello Non-Ferro en met een velgensborstel (tips?) verdelen.

Laten inwerken, daarna met borstel/kwast heractiveren.

Afspoelen

Apc? Doen jullie dit elke keer of om de zoveel tijd? Tips voor een goede apc?

Wassen met 2 emmer methode met gridguards, Monello Lavare shampoo en 2 washmitts (Monello Thickmitt en microfiber madness increditmitt wash mitt) later wil ik misschien nog een 3e emmer met gritguard voor de velgen.

Afspoelen.

Drogen met Monello senza acqua. Wil nog kijken naar een extra droogdoek want de werkbus wordt wel lastig met 1 doek denk ik.

Verder heb ik voor de ramen nog een nanolex glasscleaner sample met een Monello vetro Bianco.

Kleien, waxen en polijsten wil ik later ook nog aan beginnen dus als jullie daar nog tips voor hebben graag. Verder ben ik nog aan het kijken naar iets waar ik alle spullen op/in kan zetten zodat ik ze makkelijk mee naar voren kan nemen.

Mochten er dingen gek op verkeerd staan sorry daarvoor, heb op fora nog wel eens moeite om lange berichten te maken en deze dan ook logisch te formuleren en te plaatsen.
 
Zeker in de zomermaanden zou ik beginnen met de wielen omdat de Foam anders opdroogt terwijl je de wielen schoonmaakt.

Ik doe altijd de wielen eerst omdat ik een standaard werkwijze prettig vindt werken.

APC gebruik ik altijd voor de banden en wielkasten en verder alleen wanneer nodig voor alle plaatsen waar de washmitt niet goed bij komt zoals randjes, badges, grill etc.
Gebruik zelf PB Bild Hamber APC.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RyanH
+1 voor eerst alleen de wielen doen en daarna door met de lak

Verdelen van Non-Ferro op de velgen lijkt me niet nodig. Je sprayt het op en dan raak je alles wel. Dan gewoon even in laten werken en daarna borstelen (agiteren). Wat een fijne velgenborstel is hangt nogal af van de velg - bijvoorbeeld ruimte tussen spaken en ruimte tussen remklauw / remstofvanger en velgbed.

APC... Ik weet niet wat je ermee van plan bent... als je bedoelt voor het verwijderen van hardnekkig vuil bij het agiteren van je snowfoam, dat zou kunnen maar alleen als je over een extreem vuile auto praat. Als een auto enigzins is bijgehouden zou het daar niet gauw nodig moeten zijn (zelf nog nooit voor gebruikt).
Ik gebruik het ook met name voor wielkasten, banden, motorruimtes, sponningen en eventueel in een "slappere" verdunning voor het interieur (maar daar liever een dedicated interieurreiniger).

Ik zou voor het glas nog een tweede glasdoek adviseren om droog na te wrijven. Zou ook een Vetro Bianco kunnen zijn, maar qua kleurcodering misschien beter een andere.

Waxen zou ik zeker niet uitstellen tot later. Daar ga je daarna ook met wassen maar zeker ook met drogen veel plezier van hebben. Als een auto in een soort van bescherming staat dan is deze een stuk fijner te wassen en ook af te drogen. Plus dat de lak uiteraard ook beter beschermd is.

Prima geformuleerd bericht overigens ;)
 
  • Leuk
Reactions: RyanH en Dibbuz
aller eerst bedankt voor jullie reacties.

Zeker in de zomermaanden zou ik beginnen met de wielen omdat de Foam anders opdroogt terwijl je de wielen schoonmaakt.

ga ik doen is zeker een goede .

APC... Ik weet niet wat je ermee van plan bent... als je bedoelt voor het verwijderen van hardnekkig vuil bij het agiteren van je snowfoam, dat zou kunnen maar alleen als je over een extreem vuile auto praat. Als een auto enigzins is bijgehouden zou het daar niet gauw nodig moeten zijn (zelf nog nooit voor gebruikt).
Ik gebruik het ook met name voor wielkasten, banden, motorruimtes, sponningen en eventueel in een "slappere" verdunning voor het interieur (maar daar liever een dedicated interieurreiniger).

Ik zou voor het glas nog een tweede glasdoek adviseren om droog na te wrijven. Zou ook een Vetro Bianco kunnen zijn, maar qua kleurcodering misschien beter een andere.

Waxen zou ik zeker niet uitstellen tot later. Daar ga je daarna ook met wassen maar zeker ook met drogen veel plezier van hebben. Als een auto in een soort van bescherming staat dan is deze een stuk fijner te wassen en ook af te drogen. Plus dat de lak uiteraard ook beter beschermd is.

Prima geformuleerd bericht overigens ;)

De APC wil ik inderdaad voor de wielkasten en banden gaan gebruiken. een tweede glasdoek ga ik meteen naar kijken is zeker een goede, hebben jullie tips voor een goede glasdoek ? of is een applicator zoals die van Monello dan beter en dan droogwrijven met de Vetro Bianco?
het waxen zal ik volgende keer proberen mee te nemen. Zal binnenkort kijken wat ik wil gaan gebruiken. Ik kan van een vriend wel een spray sealant van turtle wax testen dus dat zal ik de eerst volgende keer meenemen.
ik zal binnenkort een foto maken van wat ik allemaal al heb
 
Ik gebruik zelf de Microfiber Madness Cloudbuster voor gebruik met glasreiniger en de Vetro Bianco om droog na te wrijven. Maar iedere dedicated glasdoek zou het prima moeten doen. Dus bijvoorbeeld een Dodo Juice Mint Merkin of Dope Fibers Glass Dope zou ook kunnen.

De Turtle Wax spray sealant lijkt me een prima begin om toch alvast een bescherming aan te brengen.
 
Ik heb tegenwoordig een behoorlijk makkelijk werkend schema voor het glas. Aanbrengen met een MF Pad (Yellow Fellow bijvoorbeeld) afnemen met een wafeldoek (Cloudbuster bijvoorbeeld) nawrijven met laagpolige doek (Slogger bijvoorbeeld)