• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan Mazda MX-5 (bj: 2000)

LA-384

Detailing addict
12 okt 2009
39
65
Ik loop al een paar maandjes rond op carclean en heb voor een redelijk bedrag besteld, maar elke keer kom ik er achter dat ik toch weer iets mis. Vandaar dat ik alles maar eens netjes op een rijtje wil zetten, zodat ik een redelijk complete bestelling kan plaatsen.

De auto heeft een aantal esthetische problemen die ik graag wil oplossen. Ik heb eerst een niet serieuze, handmatige poging gedaan, maar wil het nu toch machinaal gaan proberen. Ik weet nog niet of ik voor de DAP500 moet gaan, of toch de DAP900. Ik vraag mij ook af welke set ik dan het beste kan nemen; Poorboys of Raffini. Ik heb begrepen dat de Raffini set vooral gebruikt wordt voor de hardere lakken, maar ik heb geen flauw idee of de lak van mijn auto hieronder valt. Ik kan het ook nergens vinden, dus hopelijk kan iemand hier mij verder helpen.

Ik wil zoveel mogelijk zelf doen, maar de kosten van de aan te schaffen producten, moeten die van een professional niet (te ver) overstijgen. Ik ben ten slotte maar een beginnende amateur detailer en heb geen ambities om hier mijn werk van te maken.

Update:
Een aantal van de problemen zijn opgelost/gemaskeerd dankzij nieuwe poetsproducten. Zie mijn bericht elders in dit topic.

Allereerst wat informatie over de auto:
Merk: Mazda
Type: MX-5
Bouwjaar: 12-2000
Lak: Uni-color (volgens mij is dat de naam. Het is de meest simpele lakvorm, geen metallic, geen parelmoer).
Kleur: Brilliant black

Extra's:
- Chromen tankdeksel
- Chromen stylebeugel
- Chromen dorpellijsten
- Plexiglas windblocker

Foto's van de auto
3.jpg

14.jpg

9.jpg


De problemen:
Krassen en witte puntjes
De auto is bezaaid met swirls, spiderwebs, krassen en puntjes. Het handmatige 5 stappenplan (zonder polijsten) kan een deel van de krassen redelijk verhullen, zeker van een afstandje, maar het zou mooi zijn als de lak weer eens lekker glad en effen was.
krassen.jpg

after-clay.jpg

whitespots2.jpg

spikkelschroom.jpg


Grand Canyon:
Naast de redelijk ondiepe krasjes, zijn er ook een aantal zeer diepe en grove krassen aanwezig. Tim van CC heeft voorgesteld dat ik eens langs kom, ik ben van plan om dit zeer binnenkort eens te gaan doen. Volgens velen is wetsanden de enige mogelijkheid.
Let op, de volgende beelden kunnen schokkend zijn:
kras1.jpg

swirls1.jpg

swirls2.jpg


Cabriodak:
Het cabriodak verkeert volgens mij nog in een zeer goede staat, buiten dat het hier en daar wat uitdrogingsverschijnselen lijkt te vertonen, en het zou wel een paar tinten donkerder mogen. Er staat in elk geval nog geen gras op, zoals ik in een eerder topic heb mogen aanschouwen :D :
cabriodak.jpg

cabriodak2.jpg


Het interieur:
Het interieur bestaat volgens mij uit een kunststof dashboard met hard plastic onderdelen. De stoelen hebben een stoffen bekleden. Het stuurwiel is een lederen stuurwiel van Nardi. Het stuurwiel vertoont wat schade aan de achterzijde, alsof het leer aan het afbladderen is (heb hier zo geen foto van).
interieur1.jpg

interieur2.jpg


Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar een navigatiesysteem of iets anders vastgeschroefd gehad op het dashboard, wat resulteerde in een aantal gaten en krassen:
krassendashb.jpg


Dorpellijsten:
De dorpellijsten klinken als plastic, maar voelen als chroom/metaal. Ze zitten onder de krassen, dus hopelijk is dit op te lossen:
dorpel1.jpg

dorpel2.jpg


Velgen:
De velgen zijn ooit flink beschadigd geweest. Iemand heeft dit provisorisch proberen te verhullen met wat ik wil omschrijven als "zilverkleurige vingerverf". Bij elk wasbeurt vliegt er weer een laagje af. Ik vind de velgen niet mooi en ben hard op zoek naar nieuwe (grotere) velgen. Ik wil de huidige echter wel houden voor de winterbanden. Ik heb mij laten vertellen dat poedercoaten een goede oplossing is voor dergelijke beschadigingen. Wat is doorgaans de prijs hier van?
7.jpg


Koplampen:
De koplampen zijn redelijk dof aan de rand. Het is niet noodzakelijk, maar als de rest op orde is, moet dit ook op orde zijn :):
koplamp.jpg


Cabriodak klemmen:
De klemmen van het cabriodak, hebben onverklaarbare puntjes. Ze zijn van hard plastic, dus ik vraag mij af of dit überhaupt weer glad en net te krijgen is. Misschien kan ik beter op zoek naar nieuwe, als ik me hier erg aan ga storen.
softtopbevestiging.jpg



Mijn assortiment [Update 1-6-2010]

overzichtk.jpg



* Cobra - Miracle Towel - Arctic White - 40x60cm :kado
* Cobra - Supreme Buff 530 Microfiber Towel - 40x40cm :kado
* Cobra - 'The Bone' Spons

* Dodo Juice - Mister Pink - Interior Detailing Mitt
* Dodo Juice - Red Mist - Tropical protection detailer - 250ml :kado

* Grit Guard - Emmer 19 liter - Rood - Geschikt voor Grit Guard
* Grit Guard - Grit Guard - Blauw

* Meguiars - Gold Class Even Coat Applicator Pads - 2 Pack
* Meguiars - Gold Class High Tech Applicator Pad (Soft Foam) - 2 Pack
* Meguiars - Gold Class Supreme Shine Microfiber - 3 Pack
* Meguiars - NXT Generation Car Wash Shampoo - 1890ml
* Meguiars - NXT Generation Glass Cleaner - 710 ml
* Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt
* Meguiars - Ultimate Wipe Wash Mitt (Super Thick Microfiber)
* Meguiars - Water Magnet Microfiber Drying Towel

* Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System - Verbeterd!
* Mothers Wax - Tire Brush

* Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml
* Poorboys World - Black Hole - 473ml
* Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm
* Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Groen - 39x39cm
* Poorboys World - Deluxe Mega-Mega Towel - Koraal - 40x68cm
* Poorboys World - EXP Pure Sealant - 473ml
* Poorboys World - Microfiber Applicator
* Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue - 235ml
* Poorboys World - Natural Look Dressing - 473ml
* Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner - 946ml
* Poorboys World - Spray and Wipe - 473ml
* Poorboys World - SSR1 Light Abrasive Swirl Remover - 473ml

* Raggtopp - Cleaner
* Raggtopp - Vinyl Protectant
* Raggtopp - Borstel van paardenhaar

* 3M - 3434 afplaktape - 38mm breed
* Carclean.com - Spraymaster mengfles 946ml , incl. 'chemical resistant' sprayer
* Carrand - Microfiber MAX Supreme Drying Towel - 60x90cm
* Lake Country - Black Soft Finishing Euro Foam Hand Applicator :kado
* Migliore Wax - Wheel Seal - 200g
* Monello - Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator :kado
* Polishing Power - DAP500 V2 Raffini Starterspakket
* Wolfgang - Black Diamond Tire Gel - 473ml


Ik hoop dat dit alles is op te lossen, zodat ik weer met een zelfingenomen blik de weg op kan :-b
 
Die witte puntjes.... ik zie dat de auto in een groene en/of bosrijke omgeving staat. Zou het kunnen zijn dat opgedroogde/ingedroogde pollen van planten/bomen kunnen zijn?

Kijk voor de gein eens rond bij andere auto's in de buurt of ze er ook last van hebben.
 
Dat was inderdaad waar ik zelf ook aan zat te denken. Het is wel opvallend dat ze zo hardnekkig zijn, dat het zelfs met kleien niet helemaal verwijderd wordt. Misschien dat de klei wat te zacht is.
 
Mooie auto, ik heb een 2002 in donker grijs metallic, gelukkig met iets betere lak. Dit is wel heel erg :(

De gaten bij de ventilatie in het dashboard heb ik ook, geen idee waar dat van is maar het is schijnbaar niet van de navigatie. Heb jij er rechts en bij het midden ook een paar?

De dorpel lijst is van metaal, bij mij is deze ook zo bekrast. Origineel is deze gedeeltelijk mat en deels glans, wat het weer lastig maakt om te poetsen. Helemaal glans lijkt mij niet zo mooi, dus polijsten is geen optie en vervangen is me te duur.

De klemmen zijn trouwens van metaal als het goed is, nieuwe komen op ongeveer 85-90 euro per stuk. Misschien kun je ze loshalen en dan schoonmaken, of schuren en spuiten?
 
LA-384 zei:
Ik weet nog niet of ik voor de DAP500 moet gaan, of toch de DAP900. Ik vraag mij ook af welke set ik dan het beste kan nemen; Poorboys of Raffini. Ik heb begrepen dat de Raffini set vooral gebruikt wordt voor de hardere lakken, maar ik heb geen flauw idee of de lak van mijn auto hieronder valt. Ik kan het ook nergens vinden, dus hopelijk kan iemand hier mij verder helpen.


type dap is persoonlijke keuze, met de dap500 kun je prima resultaten behalen.
de raffini doet het gewoon goed op harde EN normale lakken.
niets bijzonders, 't doet wat het moet doen: slijpen

qua hardheid van de lak is er geen pijl op te trekken, 't zal naar verwachting geen superzachte lak zijn maar eerder normaal tot vrij hard.
kwestie van licht beginnen en opschalen als het resultaat niet voldoende is
 
Dak ziet er redelijk versleten uit, zo te zien zijn dat de vouwpunten van het dak.
Het dak zelf is van pvc niet van stof, vandaar dat deze wat lichter van kleur is.
Je kan eventueel proberen om een beschermend product te gebruiken, misschien dat hij daardoor wat donkerder wordt.

De klemmen zijn inderdaad van metaal.
Op de plek van de gaatjes in het dashboard zitten bij de amerikaanse uitvoering (miata) een chassisnummerplaatje.

Gr. Menno
 
Hey bedankt voor alle reacties!
Ik had niet verwacht dat iemand dit topic nog in leven zou roepen :)^

Nou even een update;
- Het dashboard en de rest van het interieur is inmiddels behandeld met PB Natural Look. Het resultaat is werkelijk verbluffend:
Dark1.jpg

Dark3.jpg


- De velgen zijn inmiddels vervangen. De oude heb ik nog niet laten poedercoaten, maar dat gaat na de zomer gebeuren. Zeer waarschijnlijk in het zwart. Ik heb al verschillende velgenreparateurs gezien op het net, maar de kwaliteit verschilt enorm. Nu weet ik in elk geval wel, in welke prijsklasse ik het moet zoeken. De nieuwe banden heb ik meteen behandeld met Wolfgang Tyre Gel. Ook hier is het resultaat bijzonder mooi.
Dark4.jpg


- Bij aankoop leek het er op dat de vorige eigenaar vooral met open dak, of met hardtop rond heeft gereden. Het kostte twee man om de softtop te sluiten. Het kan zijn dat deze scheurtjes zijn ontstaan doordat de softtop voor zeer lange tijd opgevouwen is geweest. Het dak is inmiddels behandeld met RaggTopp producten. De scheurtjes zijn natuurlijk niet verdwenen, maar het dak ziet er weer uit als nieuw. Zeer mooi egaal en donker zwart.
Dark2.jpg


- De DAP500 is inmiddels aangeschaft en heb ik al een keer uitgeprobeerd. In alle vreugde heb ik meteen de motorkap onder handen genomen, zonder de gebruiksvideo te bekijken. Het resultaat was minimaal, maar ik ben dan ook veel te snel over het oppervlak gegaan. Aangezien ik alles ook weer gewaxed heb, wacht ik nog even op de volgende poging. Ik ben voor het Raffini pakket gegaan en heb de geadviseerde combinaties gebruikt:
* Oranje pad - Raffini Mezzo - (echter op stand 4 ipv 5/6)
* Witte pad - Raffini Finale - (echter op stand 3)
* Zwarte pad - PB Black Hole
* Goud/Gele pad - PB EX-P sealant

- Bedankt voor de informatie over de dorpellijsten en klemmen. Ik denk dat ik het maar zo laat. Op zich is het niet echt zichtbaar en ik denk dat ik mezelf maar moet overtuigen dat het nou eenmaal geen nieuwe auto meer is.

- De witte puntjes lijken inmiddels toch echt verdwenen. Ik denk dan toch dat het met de bloesem en stuifmeel te maken had.

Al met al heb ik nog twee aandachtspunten. De diepe cirkelvormige krassen op de motorkap en achterklep (dit laat ik echter over aan een professional) en de wat doffe koplampen.