• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan Opel Astra Sports Tourer wit

RML

Detailing addict
25 nov 2012
54
52
3 Weken geleden mijn nieuwe jong gebruikte Opel Astra afgehaald bij de dealer. Ondertussen de nodige spullen ingekocht om hem goed bij te gaan houden en op basis van dit forum en advies van Carclean op mijn eerste aankoop dacht ik aan het volgende stappenplan:

Stappenplan exterieur auto

1. Wassen
- Poorboys World Super Slick & Suds Concentrated Wash 30ml per emmer (2 emmer systeem)
- Afspoelen met HD
2. Drogen
3. Iron-X
- 2-3 mins in laten werken, niet laten drogen, daarna afspoelen met HD
4. Kleien
5. Polijsten - DAP900
- Testspot maken, beschikbaar: Oranje, Groen voor Monello Mezzo en Wit voor Monello Finale
6. Paint Cleaner - Eraser
7. Glaze aanbrengen - Poorboys White Diamond met DAP900 black pad aanbrengen
8. Sealant aanbrengen, Poorboys EX-P (dun) met zwarte pad op de DAP900. 30 Mins curen

Ik heb nog geen wax uitgezocht! Daar ga ik in de lente mee aan de slag en sla ik dus over deze winter.
De velgen ga ik niet behandelen, over een week gaan de winterbanden eronder, dan krijgen de zomerbanden een grote beurt (hard nodig, binnenkant was matzwart en lijmresten aan de buitenkant van opslag stickers).

Ben ik zo goed op weg?

Wijziging: EX-P aanbrengen met DAP900 icm de zwarte pad ipv met de hand.

+1 alleen doe ik ex-p liever met da want dan kan je die echt dun erop zetten.
Maar ieder zijn ding en ziet er super goed uit.

Met de hand bedoel je? Ik ga hem ook met de handpad erop zetten (rode handpad van Monello), ben het namelijk geheel met je eens :)

RML;306671 zei:
...dan krijgen de zomerbanden een grote beurt (hard nodig, binnenkant was matzwart en lijmresten aan de buitenkant van opslag stickers).
Mijn banden zijn óók zwart van binnen, vind ik geen punt hoor :-b

RML;306677 zei:
Met de hand bedoel je? Ik ga hem ook met de handpad erop zetten (rode handpad van Monello), ben het namelijk geheel met je eens :)
Nope met dual action (da) machine vind ik fijner werken dan met de handen:-b

Ja ik lees verkeerd, excuus. Ik zal het eens proberen, een deel met de hand, deel met de DA.

RML;306671 zei:
1. Wassen
- Poorboys World Super Slick & Suds Concentrated Wash 30ml per emmer (2 emmer systeem)

In de spoelemmer hoef je geen shampoo te doen , alleen schoon water.En als die tijdens het wassen te snel vervuild is kan je beter tijdens het wassen je emmers legen en even opnieuw vullen;)

RML;306671 zei:
8. Sealant aanbrengen, Poorboys EX-P (dun) met rode handpad (dit doe ik liefst met de hand, niet met de DAP900). 30 Mins curen

De EX-P met een DAP aanbrengen , gaat veel zuiniger en werkt ook nog veel fijner ook.

En als je hulp nodig hebt ( want volgens mij voor je de eerste keer? ) , je bent welkom in Bodegraven;)

RST-Smurf;306683 zei:
In de spoelemmer hoef je geen shampoo te doen , alleen schoon water.En als die tijdens het wassen te snel vervuild is kan je beter tijdens het wassen je emmers legen en even opnieuw vullen;)

Uiteraard! :) Bedoelde ook niet 2 emmers vullen met zeep maar 1 met zeep + lauw/warm water (met dit weer buiten wel lekker) en 1 met gewoon koud om te spoelen. :)

RST-Smurf;306683 zei:
De EX-P met een DAP aanbrengen , gaat veel zuiniger en werkt ook nog veel fijner ook.

En als je hulp nodig hebt ( want volgens mij voor je de eerste keer? ) , je bent welkom in Bodegraven;)

Dank je! Dit is inderdaad de eerste keer. Ik kan met deze auto helaas niet naar Bodegraven, het is een zakelijke auto zonder bijtelling (dus geen prive rijden). Volgend jaar wellicht want dan gaat hij ook weer in de bijtelling :)

Goed stappenplan, maar als je wil eindigen met finale, dan zou ik een pad met zo min mogelijk slijpgraad pakken, bijvoorbeeld de lichtgroene of zwarte. De witte is een vrij harde pad, wat lastiger om echt mooi mee te finishen.

Wax en sealant breng ik altijd handmatig aan, ik zoek alleen nog iets om het automatisch uit te poetsen8-)

Ik las inderdaad dat je beter met rood of zwart kunt finishen, ik heb een zwarte pad in huis maar die moet ik dan wat vaker schoonmaken voor alle stappen. Zal er nog 2 bestellen om wat af te kunnen wisselen (vraag ze van de kerstman want ik moest nog iets verzinnen haha).

De starterset van de DAP900 is met Oranje, Groen en Wit. Waarom geen rode of zwarte om mee te finishen? Of moet er iets te wensen overblijven na ontvangst :cool

Finale op wit is prima!
De 'nieuwe' witte pads zijn voor de finale, ik denk dat @sjOertum de 'oude' witte pads bedoeld.
De huidige witte, van de professional serie, is de pad die je prima kunt gebruiken voor de laatste stap met finale.

Zelf gebruik ik de witte ook voor de finale: Monello Professional 5.5" White (light) polishing/finishing pad

Voor de sealant kun je een zwarte of rode gebruiken.

Top, dank je, ik twijfelde al aardig toen ik op witte pad zocht op het forum.

Ik heb zwart op de planning staan voor de Polish en EXP. Oranje en/of groen voor de Mezzo (even testspotje en dan beslissen).

Niet vergeten! De halogeen spots inladen voor morgen :)

Lekker op weg hier, zojuist ontvet met de Eraser, even laten uitdampen en dan weer verder.

Gelijk tijd voor lunch!

Moest je pijn hebben aan de armen of rug maak
je geen zorgen, dit is snel vergeten als je het resultaat ziet!:-b

Klaar met Mezzo op Oranje, swirls zijn een stuk minder, toch nog wel wat krasjes zichtbaar helaas. Harde lak denk ik :(

Ga straks weer verder, even een cola haha.

En inderdaad, ruuuugggggggg 8-())

Astra H & J zijn obver het algemeen middel tot hardere lakken dus mezzo op oranje kan aan de lichte kant zijn, al zou je gerust meerdere passes kunnen doen.

Als je auto 3 weken oud is dan vraag ik me af of je nu swirls probeert te verwijderen of (rechte) krassen ?
Krassen zijn (als ze al te verwijderen zijn) er met een DAP moeilijk uit te halen en als dat al lukt dan zijn het vaak minder diepe krassen.
Een veel gebruikte hulpmiddeltje : kras nat maken, verdwijnt de kras dan is deze er vaak nog wel uit te polijsten.

Juffer1;306830 zei:
Astra H & J zijn obver het algemeen middel tot hardere lakken dus mezzo op oranje kan aan de lichte kant zijn, al zou je gerust meerdere passes kunnen doen.

Als je auto 3 weken oud is dan vraag ik me af of je nu swirls probeert te verwijderen of (rechte) krassen ?
Krassen zijn (als ze al te verwijderen zijn) er met een DAP moeilijk uit te halen en als dat al lukt dan zijn het vaak minder diepe krassen.
Een veel gebruikte hulpmiddeltje : kras nat maken, verdwijnt de kras dan is deze er vaak nog wel uit te polijsten.

De auto is 3 weken in mijn bezit, maar nu 1 jaar oud.

Was een demo van de dealer, ik vermoed heel, heel, heeeeel vaak in de wasstraat geweest.

Ik heb het zwaar onderschat, vol goede moed aan de slag gegaan maar het resultaat is er gewoon nog niet, natuurlijk staat er nu een prachtig glimmende auto voor de deur, maar nog vol met swirls en krasjes. Zijn allemaal oppervlakkige krassen dus ik denk dat er met een sterkere combo wel resultaat geboekt kan worden.

Anyway, vanaf 8:30 tot 19:45 bezig geweest. Heb foto's gemaakt en zal deze zaterdag even plaatsen :)