• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan voor rotery

rallimart

Detailing addict
6 aug 2012
455
50
58
Heb een rotery Festool Shinex rap 150Fe aangeschaft.
Maar zie nog geen rotery clinic aan komen, dus zou ik graag al wat willen gaan oefenen op een testpaneel.
Nu heb ik het halve forum doorgespit, en met de zoekfunctie.
Maar kan niet echt een werkmethode vinden voor met een rotery.
Moet ook nog pads gaan zoeken voor de rotery, maar ja wat voor pads zijn echt geschikt voor een rotery 5,5"of 6,5"of nog groter?
Ga met de dapp de finisch doen, heb wel gelezen dat dat met de dapp makkelijker gaat.
Dus heb ik volgens mij alleen voorbewerk pads nodig.
Misschien iemand wat tips.
 
Ik werk zelf ook met deze machine. Eerst met de ccs pads, daarna een tijd met de monello prof. pads en nu toch weer regelmatiger met de ccs pads.

In het begin vond ik de prof. pads fijner werken, op zachtere lakken merkte ik toch dat ik met deze pads meer last had van hologrammen, bij de ccs pads heb ik daar veel minder last van (ik gebruik overigens 6.5").

Wel komt er een D/A bij voor mij, op sommige lakken is dit toch veel gemakkelijker finishen.

Waar je dus mee moet oppassen:
controleer regelmatig hoe warm de ondergrond is waar je op polijst met de buitenkant van je hand.
hologrammen, deze probeer ik zoveel mogelijk te vermijden door zo min mogelijk druk uit te oefenen op de machine, wat detailspray te gebruiken op de pads om te voorkomen dat de machine gaat "happen" bij het uitdrogen van het polijstmiddel, en misschien dat het ook nog mooi werkt als koeling.
Verder.. ik hou de machine altijd op een redelijk lage stand. Dit werkt fijner en meer gecontroleerd.
 
Bedankt voor de antwoorden, met welke toerentallen werk je met de rotery?
Bijvoorbeeld met de prof geel of oranje pad,en daarna met de groene?
Begrijp dus dat je met een rotery geen druk hoeft te geven op de pad.
Nu doe ik dit met de dapp ook nauwelijks, geel of oranje pad wil ik wel iets druk geven.
Bij finish met wit, kun je geen druk geven want dan draait de dapp 900 ook niet meer op standje 1 of 2.
Dus daar kun je goed aan zien of je teveel druk geeft, maar een rotery zal je niet zomaar stil zetten denk ik zomaar.
Zal YouTube ook goed bestuderen, staan ook een hoop filmpjes op.
Maar een clinicdag voor de rotery wil ik zeker volgen, de dapp clinic was ook erg waardevol.
In iedergeval voor ik echt op mijn auto los ga.:)
 
Ik zal er eens op letten zaterdag. Ik weet wel dat ik met harde pads een lager toerental aanhoudt dan met zachte pads en lichtere polijstmiddelen.
En geen druk durf ik ook niet te zeggen. Ik zorg gewoon dat de machine de banen maakt die ik wil dat hij maakt en probeer daarvoor zo min mogelijk druk en kracht uit te oefenen.
 
Ik ben zelf ook nog niet zolang bezig met de rotary, maar met het bekijken van wat filmpjes en het lezen van wat belangrijke aandachtspunten moet je er aardig vanaf komen.

Als je nog een filmpje zoekt...: Klik

Zelf werk ik met de PRO900 op 2000 toeren en daarna (in dezelfde run) bouw ik af naar 1200 toeren. Ik let erop dat ik de machine zo recht mogelijk op de lak hou zonder de machine geforceerd in bedwang te houden (dit is even oefenen). Daarnaast blijven bewegen en zoals Luziano ook al aangeeft zeker de temperatuur van de lak in de gaten houden. Zolang je deze in de gaten houd en de machine recht hebt zal de lak echt niet verbranden of ontploffen ,^^ ! En let op opstaande randjes en hoekjes, deze kunnen erg gevoelog zijn. Succes
 
Wil van het weekend eens wat oefenen met de rotery. ( Festool Shinex rap 150Fe )
Kan iemand mij wat richtwaardes geven wat snelheden betreft.
Snelheid bij......

Raffini Veloce gele pad, paarse wolletje
Raffini Mezzo oranje ,groene pad
Raffini Finale witte pad
 
Laag in toeren beginnen en opbouwen, daarna weer afbouwen.
Vooral de eerste keren de warmte van je lakwerk in de gaten houden.
Persoonlijk kijk ik nooit naar standen, ik doe het op gevoel en resultaat.
Als ik moet gokken zit ik ergens tussen 3 en 4 voor normaal polijstwerk
 
Oke ga het proberen,dus aan de warmte van je lak kun bepalen of je niet te hard draaid?
Ga ook even kijken welke steunplaat het lekkerst werkt.
Die van de dapp 900 is wat lager, dan die op de festo zit.
Deze is wel weer wat flexibeler, maar dikker.
Moet wel zegen dat de festo echt goed in de hand ligt.
 
Die van de DAP past niet op de rotary ;).
Verder eens met Ivo, lekker rustig aan beginnen en goed de warmte van je lak in de gaten houden. Ik polijst altijd zelf maximaal op 4, 5 vind ik persoonlijk niet meer lekker polijsten en dan kan je eventueel beter een tweede pass maken. Uiteraard is dit geheel persoon afhankelijk en ik gebruik een Pro900 (zou goed kunnen dat de standen anders zijn t.o.v. jou Festool rotary).
 
Vandaag met de rotery even bezig geweest op dak en motorkap van de lancia van mijn vrouw.
Op zich ging het niet verkeerd voor een eerste keer.
Vond wel dat ik veel meer stof had met mezzo op oranje, met de dapp had ik daar veel minder last van.
Doe ik iets fout?
De warmte viel wel mee op de lak, af en toe leek het wel of hij een beetje hapte.
Standje 4 op oranje, en 3 op groen gefinisht.
Gebruikte wel elke keer een spraytje S&W op de pad.
Het gasgeven is wel erg makkelijk, om nog één keer langzaam af te bouwen.