• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Steenslag en bultjes in lak herstellen

Hidde

Detailing rookie
26 jul 2020
10
15
Hallo,

Onlangs heb ik een SEAT LEON ST FR uit 2017 gekocht in de kleur Nevada wit.
Laatst ging ik de auto voor de eerste keer poetsen en waxen, toen ben ik wat plekjes in de lak tegen gekomen.
Nu vroeg ik mij af of dit onder de garantie valt. Aangezien dit geen schade lijkt maar van binnenuit lijkt te komen.
Bultje dat omhoog komt
E11D12C7-7A8C-4384-B4FA-2AEE4A885072.jpeg

Links boven bij het hoekje van seat logo
86197803-8A3D-45A2-97A7-40B13B54E66E.jpeg

Verder heb ik nog wat kleine steenslag schade, zou ik dit zelf met een lakstift kunnen oplossen?
5B629A4D-50C3-4871-9098-BC6C73AFAD79.jpeg

6CAC091B-B43D-4511-98AB-ABAE172B077F.jpeg

Graag hoor ik van jullie wat jullie hier van denken of wellicht een hele andere aanpak?

Bedankt in ieder geval!
 
Of iets onder de garantie valt kan je het beste aan de verkoper / dealer vragen
Roest is veelal ook garantie via de dealer ook al koop je particulier tweede hands

Steenslag bijwerken is geen raketwetenschap, maar je moet wel voorzichtig zijn en geduld hebben om het mooi te krijgen
 
Volgens mij binnen de VAG Groep 10jr carrosserie garantie (indien schadevrij verleden en dus niet overgespoten).
Zo was het destijds bij mijn Lupo iig ivm garantie roest onder de lak op de dak...
 
Je hebt officieel gewoon recht op garantie bij 'roest van binnenuit' voor alle auto's van de Vaggroep jonger dan 10 jaar. In de praktijk wordt dit heel vaak door Pon afgewezen op het punt dat de auto niet regelmatig bij de dealer in onderhoud is geweest, en dat men geen kans gehad heeft, om de schade vroegtijdig te ontdekken, en de schade daarom onnodig erger is geworden. In veel gevallen een flauwekul redenering, maar garantie krijgen is vaak nog wel iets anders dan recht hebben op garantie. Als je op S-O zoekt, zul je ook nog wel soortgelijke ervaringen tegenkomen.
 
Als eerste zou ik eens nagaan als je wagen is hersteld geweest op de plaatsen waar de oxidatie zich voordoet, mocht dit het geval zijn dan is dit de verantwoordelijkheid van de hersteller, deze moet een jaar of 3 garantie geven op een herstelling.
Je hebt sowieso recht op een garantieherstelling, de eerste 2 foto's zijn zonder twijfel oxidatie/roest. ik heb zelf meer dan 7 jaar gewerkt bij een VAG garage in Belgie, dit kwam je helaas wel vaker tegen... Laat je niet zomaar afwimpelen zou ik zeggen! Mocht de garage moeilijk doen, dan zou ik via de verzekering een expert aanstellen die de "schade" vaststelt.
Betreft je bumper, dat is duidelijk steenslag en dit zullen ze dan ook te wijten brengen aan het gebruik van de wagen, dit valt niet te vermijden helaas.

Veel succes!
 
Laatst bewerkt:
Dankjulliewel voor de reacties!
Voor de oxidatie plekjes ga ik morgen contact opnemen met de seat dealer en de garage waar de auto gekocht is. Het is een import auto uit zweden en altijd dealer onderhouden. Dus hopelijk werken ze mee.

voor de steenslagschade, is dit te doen met een lakstift of zou spotrepair beter zijn?
 
Dankjulliewel voor de reacties!
Voor de oxidatie plekjes ga ik morgen contact opnemen met de seat dealer en de garage waar de auto gekocht is. Het is een import auto uit zweden en altijd dealer onderhouden. Dus hopelijk werken ze mee.

voor de steenslagschade, is dit te doen met een lakstift of zou spotrepair beter zijn?

Het mooiste resultaat is natuurlijk een herspuiting, is er enkel aan 1 hoek steenslagschade of aan beide zijden? Je zou kunnen opteren voor een "spotrepair", dan wordt 1 zijde hersteld en gespoten, ze gaan dan "uitspuiten" ergens in het midden van de bumper vermoedelijk, meestal waar een smalle overgang is (uitspuitingsnevel, dit dient uitgepolierd te worden). Mocht je kiezen voor een spot, kijk dan zeker goed na dat deze goed is uitgevoerd. Een spotrepair zou normaal iets van een €150 ongeveer moeten kosten.

Je kan ook kiezen om dit zelf bij te werken en de steenslagen op te vullen met lak, je kan een lakstift vragen bij je dealer, dan ben je zeker van de juiste kleur. Voorzichtig bijtikken, niet te grote druppels. Als deze droog zijn, zou ik zelfs een druppeltje vernis (met verharder in) erin leggen, nadat deze is uitgehard kan je het vlak schuren met fijn schuurpapier (P2000+) en polijsten, met voorzichtigheid.
 
Het aanbrengen van lak met de lakstift durf ik wel maar vooral het lichtschuren en daarna polijsten vind ik toch eng. Bang om de het nog erger te maken dan het is.
Zou alleen met lakstift en daarna met blanke lak niet voldoende zijn?
 
Wat voor jou voldoende is bepaal je uiteindelijk zelf.
Op wit kan je best wat makkelijker zijn dan op andere kleuren
 
Het aanbrengen van lak met de lakstift durf ik wel maar vooral het lichtschuren en daarna polijsten vind ik toch eng. Bang om de het nog erger te maken dan het is.
Zou alleen met lakstift en daarna met blanke lak niet voldoende zijn?

Tuurlijk kan dat voldoende zijn, het is maar waar je tevreden mee bent uiteraard. Denk dat de meeste al stoppen bij lak erin te tikken zonder te verzegelen met blanke lak/vernis.
 
Jup, ik heb nog nooit dusdanig kleine kratertjes kunnen vullen en een laagje kunnen overlaten om er blanke lak bij in te kunnen doen. Ik vulde de krater met lak middels een touch-up stick of iets als een sateprikker (nadat de lakstift in warm water had geweekt om de lak vloeibaarder te krijgen), zorgde ervoor dat het bultje lak iets boven de omringende lak uit kwam, schuurde dit voorzichtig op en ging polijsten.

Wil je niet schuren en/of polijsten, dan moet je dus nóg nauwkeuriger de lak aanbrengen, maar vergeet niet dat het een staand deel is en lak dan naar beneden wil lopen. ;)
 
Als je het zelf gaat doen en weinig durf hebt om zelf te schuren etc. Wellicht kun je dan de Dr colorchip kit proberen?

Dat is een setje met verf gemengd obv lakcode en er zit een oplosser bij waardoor je verf dat te veel is aangebracht netjes kunt verwijderen. Ik heb onlangs deze kit zelf getest op mijn Leon Cupra (mistery blue) en resultaat was echt dikke prima. Kleur match ook!
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
Daar had ik wat over gelezen, ik had al lak besteld en een loew cornell fine line painting pen. Dus ik ga het eerst daarmee op een plekje proberen en kijken hoe dat eruit ziet.

Ik had nog een andere vraag, tijdens het schoonmaken, kwam ik deze plekjes tegen. Is dit roest of zou dit met goed poetsen gewoon weg moeten gaan?
BF23334A-01BA-4B1A-B6A9-7E3233637138.jpeg
 
Ik ben er langsgegaan met een natte doek maar dit maakt geen verschil. Het is lastig om er goed bij te kunnen omdat het precies in het spleetje is.

Ik ga monello non ferro is proberen dan, kijken of het dan weg te krijgen is.

As donderdag naar de garage voor de roestplekjes om te kijken of het binnen de garantie valt.
 
Ik vermoed dat dit geen oxidatie of roest is, ik heb de indruk dat ik gelijkaardige spatjes zie aan de rand van je wielschaal, zie ik dit goed? Het lijkt mij eerder een bepaalde vervuiling te zijn, laat ons hopen hé.

Succes met je afspraak bij de garage, ga je naar een officiële SEAT garage?
 
Het is idd vervuiling en met monello non ferro heb ik het weggekregen. Dus dat is goed nieuws.
Lastig zo’n witte auto, ik zie echt elk plekje en dat stoort toch.

Ja, ik heb een afspraak bij de SEAT garage, dus hopelijk valt het binnen garantie.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en SkyBuMp
Donderdag bij de dealer geweest, die heeft foto’s gemaakt. Deze worden naar de importeur gestuurd en dan krijg ik te horen of dit opgelost gaat worden.

Vanochtend de lak bijgewerkt, dit was toch lastiger dan ik dacht, dus het resultaat valt een beetje tegen. Maar er was ook erg veel steenslag om weg te werken.
is dit nog mooier te krijgen? Of moet ik dan gaan polijsten?
 

Bijlagen

  • 9543EFFF-ED62-4868-87BD-D6EF0F7A4075.jpeg
    9543EFFF-ED62-4868-87BD-D6EF0F7A4075.jpeg
    50,9 KB · Weergaven: 0