• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sterke velgenreiniger (circuit velgen)

sjezer

Detailing rookie
14 feb 2022
3
2
Hallo allen,

Wat is zo'n beetje de sterkste velgenreiniger die ik kan kopen? Ik ben namelijk op zoek naar een sterke velgenreiniger om mijn velgen schoon te maken na een trackday.
Aangezien ik witte velgen heb in combinatie met hevig vervuilende circuit blokken is het namelijk elke keer weer een heel karwei om voornamelijk de voorvelgen weer schoon te krijgen. In het verleden heb ik het een en ander aan velgenreinigers geprobeerd zoals monello non ferro, turtlewax en bilberry wheelcleaner maar allen lijken ze niet veel te kunnen doen tegen het hevige vuil op mijn velgen. De velgen hebben ook al eens in de wax gestaan (geen velgenwax) maar dit hielp ook vrij weinig heb ik het idee.

Qua tools heb ik al eens een detailing borstel aangeschaft, deze was erg zacht en wat mij betreft beter geschikt om thuis mijn pc en toetsenbord mee schoon te maken.
Verder een gewone appie heijn afwasborstel geprobeerd, dit ging op zich wel lekker maar denk ik dat de "haren" net iets te kort zijn echt goed in de hoeken te komen van de velg. Verder lijken ze ook net ietswat aan de zachte kant.

De velgen zijn Team dynamics pro race 1.2 .

Wat raden jullie mij aan?
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik de Kenotek wheel cleaner ultra als ik zwaarder vervuilde wielen heb. Als dat niet is kom ik prima weg met een zuurvrije velgenreiniger. Nu gebruik ik die van Cartec omdat ik die nog had staan. Als die op is ga ik net als @Nick Bakker over op de brake buster. Die kan ook prima verdund worden en schijnt ook de banden zeer goed schoon te maken.
Het belangrijkste met de velgen is dat je ze regelmatig schoonmaakt. Dan kun je ze ook makkelijk bijhouden met minder agressieve producten.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Nick Bakker
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Lang verhaal kort:
Nee. Meestal gebruik ik brake buster in een ik foamer en een wheel mitt en daar maak ik alles mee schoon,
Af en toe een beetje non ferro (1x per 2 maand ofzo?)
Welke verhouding gebruik je de brakebuster? Zag op het forum dat de verhouding soms nog wat stoeien is waardoor de schuim te dik uit de foamer komt en niet goed kan hechten aan het vuil.

Ik 2 keer per jaar bij de zomer/winter wissel; velgen staan in de geyon rim en zijn heel eenvoudig met shampoo te wassen;
Ik heb een beetje angst ontwikkeld voor coatings vanwege het aanbrengen en afnemen. Ben bang dat ik het verkloot en daardoor de velg of lak verpest. Maar wellicht is het gewoon een kwestie van proberen en vertrouwen.
 
Welke verhouding gebruik je de brakebuster? Zag op het forum dat de verhouding soms nog wat stoeien is waardoor de schuim te dik uit de foamer komt en niet goed kan hechten aan het vuil.


Ik heb een beetje angst ontwikkeld voor coatings vanwege het aanbrengen en afnemen. Ben bang dat ik het verkloot en daardoor de velg of lak verpest. Maar wellicht is het gewoon een kwestie van proberen en vertrouwen.
Ik zou me niet druk maken om de velg met het plaatsen van een coating. In het ergste geval moet je weer een keer een milde polijstsessie uitvoeren. Redelijk idiootproof zegt de grootste idioot hier.
 
  • Grappig
Reactions: Nick Bakker
@Riez Polijst je dan met de hand of wel machinaal? ik heb menzerna 3800 super finish staan trouwens. ik heb wat ingebrand remstof en lijmresten van oud plaklood van de vorige eigenaar nog dus wil ze sowieso demonteren om ze goed te kunnen reinigen. Ik heb op dit moment geen gyeon Rim in huis, maar wel de fusso van soft99, die ook erg goede eigenschappen schijnt te hebben.
Ik wil de fusso op de lak hebben als ik tijd heb om de auto te polijsten, ik heb dat gepland in mijn vakantie over een aantal weken.
 
Ik doe het met de hand, maar er zijn ook cones voor de op boormachine https://www.carclean.com/nl/monello-il-cono-polishing-cone.html en de Menzerna kun je prima gebruiken; sowieso beter geen grove polijstmiddelen op velgen gebruiken.
Fusso gebruik ik ook als wax voor de lak, maar qua duurzaamheid is een coating op de velgen niet te overtreffen. Als je één keer de velgen goed schoonmaakt heb je er daarna héél lang plezier van.
 
Een wax kan niet tippen aan de eigenschappen van Rim. ;)

Heb je mijn link hierboven doorgelezen?
ja heb ik zeker bekeken een verbluffend resultaat met hoe goed de Rim werkt. Ik dacht meer aan gebruiken wat ik heb (fusso) dan weer een coating aanschaffen. Ik zal het eens overwegen om toch de Gyeon Rim te halen, net zoals ik elke keer weer mezelf overhaal om meer en meer aan te schaffen :p