• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 22.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, PayPal, Credit Card, Mister Cash

Taal- en spelfouten op de site gevonden? Meld ze in dit topic!

Kees-sw

Detailing guru
19 dec 2014
2.347
178
52
Bergentheim (Overijssel)
Niet expliciet een taal- of spelfout, maar is Dope fiber sinds kort een onderdeel van Soft99?
Nieuwste artikel, de aansteker, staat namelijk op de Soft99 pagina, en niet op de Dope fiber pagina.

1571247594257.png

Aficior

Detailing guru
Tester of Bling
10 jun 2009
3.436
193
56
Haarlemmermeer
Laatst bewerkt door een moderator:

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
10.501
178
30
Leersum (Utrecht)
Hmm.. De term ''jeweling'' heb ik al tijd niet meer voorbij zien komen. :D

Ik dacht dat deze methode meer te maken had met de manier waarop je een fijn polijstmiddel verwerkt en niet dat het om het polijstmiddel zelf gaat.
Wat ik mij kan heugen is dat je het ''jewelen'' deed nadat je alle polijststappen had doorlopen en dan een zéér fijn polijstmiddel + zachte pad (soms zelfs zonder cut) gaat verwerken op een hele lage machinestand. (bijv. 600-900RMP op een rotary)

Als polijstmiddel koos men dan voor een zéér fijn DAT-polijstmiddel en werkte deze door tot hij mooi afgebroken was. Schone pads en niet te ver doorwerken om weer een soort marring te veroorzaken was dan belangrijk.

Wat het genoemde polijstmiddel zo goed maakt (en zo duur), daar heb ik geen idee bij. Misschien een dat het een zéér fijne DAT is? (Volgens mij breken andere finishers ook gewoon mooi af?)

• Leuk
Reactions: Tim

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
6.629
193
40
Hmm.. De term ''jeweling'' heb ik al tijd niet meer voorbij zien komen. :D

Ik dacht dat deze methode meer te maken had met de manier waarop je een fijn polijstmiddel verwerkt en niet dat het om het polijstmiddel zelf gaat.
Wat ik mij kan heugen is dat je het ''jewelen'' deed nadat je alle polijststappen had doorlopen en dan een zéér fijn polijstmiddel + zachte pad (soms zelfs zonder cut) gaat verwerken op een hele lage machinestand. (bijv. 600-900RMP op een rotary)
Aangezien er geen "Dikke van Dale" is van detailing mag iedereen elke betekenis van het woord "jewelen" voor zichzelf bepalen. Net zoals dat het woord compound vaak aan een grof polijstmiddel wordt gekoppeld en Rupes noemt al hun polijstmiddelen compounds, van zeer licht tot zeer zwaar.

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
10.501
178
30
Leersum (Utrecht)
@Dibbuz - Ik heb zojuist neven snel wat gegooooogled en las inderdaad dat er niemand een vaste definitie tegenaan heeft gegooid.

Kwam ook weer de ''Super Micro Abrasives'', ''Super Macro Abrasives'' en hele schema's van korrels en dergelijke tegen. Het jewelen leek mij al wat vergezocht c.q. a bit too much, maar de stof omtrent dit gebeuren gaat ook al snel vrij ver. :p

Ik denk dat ik het houdt bij Grof - Middel - Fijn en misschien nog even rustig nakietelen met Zéér Fijn als de lak dat lekker vind.

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
10.501
178
30
Leersum (Utrecht)
@Dibbuz - Maar, om even terug te komen op het product; Wat maakt dit nou zo bijzonder? :D

''...een finishing polish die het "jeweling"-effect geeft...''

Is dit dan gewoon een DAT met zééééér fijne korrel? Om even in bij Scholl Concepts en Monello te blijven als voorbeeld;

Scholl Concepts - ''S55''
Monello - ''G
ioiello''

I.c.m bijv. een Monello - Black/Red foampad.

:p

Marcel1973

Detailing guru
Tester of Bling
9 mei 2016
2.715
178
46
Nuland
Tekstueel is “jeweling” een volstrekt onjuist woord, wat in geen enkele taal een betekenis heeft. En anders word ik door Master of Grammar @The Joy Of Detailing wel hersteld.

Misschien wordt in dit kader bedoeld dat in plaats van: beading —> kralen (in ‘t Engels), sprake is van juwelen —> juwellery en men gezocht heeft naar een ‘enkelvoudig’ woord.

Daar kun je wel wat mee @Quantoxx??

The Joy Of Detailing

Master of Grammar
8 jul 2016
1.965
158
49
Ospel (Limburg)
Ik herstel je niet (de enige "zinnige" definitie van jeweling die ik zo op de interwebz kan vinden is deze (al zou ik (alleen) de Urban Dictionary niet een zinnige definitie willen noemen) ;)

maar... het lijkt me ook niet zo dat het iets te maken zou hebben met beading :p
(m.i. bedoelen ze het zo, dat het niets te maken heeft met watergedrag, maar enkel met hoogglans - superfijn polijsten dus)

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
10.501
178
30
Leersum (Utrecht)
@Marcel1973 - Nah, Als het iets met beading te maken had, dan had er toch iets in het polijstmiddel kunnen zitten wat een wax-achtig iets zou geven wat dan ook weer wat glans zou creëren, maar er staat specifiek in de beschrijving dat er zoiets juist niet in zit. :p (Hoogglans zónder verhullende poespas)

Ik zou ook bij ''kralen'' in het Engels denken aan Beads.