• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Terugkerende doffe plekken na wassen

Mulder

Detailing rookie
31 jul 2022
13
15
Even vooraf. Mijn CX uit 1977 is in 2007 opnieuw gespoten.

Hoewel ik was met de hand, een goede handschoen en dito shampoo, een emmer voor schoon en een emmer voor vuil water, blijf ik op de horizontale delen (dak en motorkap) geregeld doffe plekken zien. Goed polijsten en vervolgens in de wax zetten lijkt steeds de oplossing. Dat wil zeggen, het resultaat is daarna een (in mijn ogen) smetteloze lak, zonder de eerder geconstateerde doffe/vale plekken. Tot de eerstvolgende wasbeurt…

Ik ben momenteel op vakantie. Voor de vakantie de auto uitgebreid gewassen, gepolijst en in de was gezet. Het resultaat was na polijsten prima, dus de boel lekker in de was gezet en op weg. Na een week stof en een regenbuitje zag de auto er niet meer uit, dus vandaag maar eens een Franse wasbox opgezocht. En jawel, daar waren die plekken weer… Hoe kan dit, als een week eerder de boel er nog zo mooi bijstond? En hoe los ik dit (beter) op?

Ik ben benieuwd naar tips. Kan morgen eventueel wat foto’s posten.
 
Foto's zouden wel erg helpen.

Is in 2007 ook een blanke lak gebruikt ?
Zo niet denk ik aan vocht dat in de lak trekt
Probeer eens de auto schoon te maken met een waterless wash product
 
64960A60-B118-469A-9AC4-FB7704A1045F.jpeg
 
Ik kan het niet heel goed zien, maar soortgelijke vlekken had ik toen ik dodo juice future armour niet op de juiste manier had gebruikt/uitgepoetst.
Dat kreeg ik ook bijna niet weg, maar was wel weg na poetsen met dreft en daarna de DAP erover met zwarte pad en black hole, dus in feite wat steviger poetsen.

Welke poetsspullen/wax gebruik je?
 
Polish weet ik zo niet uit mijn hoofd. Meguiars in ieder geval. Wax is Meguiars NXT Tech wax paste.

Maar dan zou het dus wellicht vooral een kwestie zijn van iets minder voorzichtig zijn…?

Wat ik dan niet begrijp is dat de plekken toch echt weg waren voordat de wax erop ging. Hoe kan het dan binnen een week weer terug zijn? Misschien is het vragen om een uitleg die ik vervolgens toch niet snap, maar het klinkt als succesvol een vlek uit een broek wassen, waarna na de eerstvolgende keer dragen de vlek er opeens weer is. Zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
Een polijstmiddel kan zelf ook de schade aan de lak verbergen omdat het vettig is
Om goed te kunnen beoordelen of het polijsten klaar is, is het daarom van belang om iets als Gyeon Prep te gebruiken
Probeer de volgende keer eens gelijk wat wax op de vlekken, kan zomaar dat je ze dan al minder ziet.
 
Ik heb geen poetsspullen mee maar wat ik me herinner van eerdere verwoede pogingen hielp dat niet (of niet veel).
Wat zie je dan als je Gyeon Prep aanbrengt?
 
Je begint met doffe lak, die dofheid wil je weg polijsten
Maar je polijstmiddel verdoezelt die dofheid omdat het vettig is
Met Prep haal je het polijstmiddel weg, zodat je kan kijken of je voldoende gepolijst hebt
Gebruik je geen ontvetter en begin je gelijk met de wax, dan heb je dus kans dat je nog niet klaar was met polijsten

Dat dus, ...
 
Prep maakt het oppervlak schoon, zodat je na het polijsten met een schone lak gaat waxen. Maar ik weet ook niet of je een soortgelijk probleem hebt he, dus dat zou je moeten testen, gewoon je auto wassen zonder polijsten, en dan eens met een beetje afwasmiddel proberen het eraf te poetsen, dat lukte dus bij mij zonder al te veel moeite.
 
Helder. Komt op het post-vakantie bestellijstje. En bovenstaande beantwoordt meteen mijn vervolgvraag over de volgorde der dingen.
 
Mijn polish is/was trouwens (laatste beetje voor de vakantie gebruikt) Sonax Premium Class Saphir Power Polish.
 
  • Leuk
Reactions: SkyBuMp
Vanavond gewapend met een emmer, afwasmiddel en wat ik in de plaatselijke supermarché aan enigszins kansrijke poetsmiddelen kon vinden toch de wasbox maar weer opgezocht. Erger kon het niet worden, en met de jaarlijkse ‘brocante’ in het Franse dorp waar mijn CX sinds 1977 heeft rondgereden in het vooruitzicht, vond ik niet dat ik daar kon aankomen zonder ten minste nog een poging te wagen.

Eerst de auto maar grondig gewassen. Vervolgens afgespoeld en dak en motorkap met warm water en afwasmiddel even zo grondig afgesopt. Het zag er toen als volgt uit, en daar werd ik wel een beetje verdrietig van.

FBE0E56C-8CE5-4776-A713-4EC7D311B7A8.jpeg


Ik had niet veel keus om het aangeschafte magische alles-in-een middeltje van Holts een kans te geven. Stom natuurlijk, een polijstmiddel kopen dat ook wax pretendeert te zijn, nu kon ik eventuele resten polijstmiddel niet weghalen zonder ook de eventuele afwerklaag weer af te breken en zou ik nog niet weten welk deel nu welk effect had. Maar er was nu eenmaal niks anders voorhanden en ik had nog een pot wax voor het geval dat.

Na een uur lang noeste Miyagi-style handarbeid was dit het resultaat.

286F3F49-6E16-4EC9-875E-D7846503A654.jpeg


Niet groots, maar voor lul rij ik de komende dagen in ieder geval ook niet meer. Dus voor nu ben ik enigszins tevreden. Al ben ik benieuwd hoe lang het deze keer mooi blijft. Als ik thuis ben maar eens een fatsoenlijk polijstapparaat aanschaffen zodat de herhaling beter kan.
 
Kortom;
- goed schoon / onvet wordt alles nog doffer
- met een wax kan je dat uiterlijk verbeteren (tot je weer ontvet)

Dus is bij het eerdere polijsten het schadeherstel niet goed gegaan, maar zag je dat niet door de vettigheid
Ga je weer polijsten zorg dan voor een inspectiemiddel / ontvetter als Prep en voldoende zachte doeken.

Sterkte en succes. En voor nu geniet van Frankrijk.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Dank! Dus na thuiskomst:

Wassen, polijsten, ontvetten en zonodig herhalen en pas als alle dofheid weg is de waxlaag erop.

Prep zit in het winkelmandje, net als een behoorlijk DA apparaat, moet nog even wachten tot na de vakantie.
 
Weet niet hoe vaak er inmiddels gepolijst is, maar zou dan ook eens kijken naar een lakdikte meter, eventueel ergens bij een forum lid, voor je door je blanke lak/kleur laag heen gaat en je op het blanke metaal uit komt.
Heb even zitten googlen hoe het zit met blanke lakken en sinds wanneer die toegepast worden, maar zit er wel een echte lak laag op of is het alleen de kleur die erop is gespoten?