• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Test polijstmiddelen: SYN1, Inizio en Forza

Teun

Detailing guru
18 jul 2008
2.050
190
Tijd voor een test van polijstmiddelen: de Poorboys SYN1, Monello Inizio en Monello Forza. Deze zijn verstrekt door Carclean.com

syn1.jpg

inizio.jpg


En de Forza in een testsample (jammer….. ;) )
forza.jpg



Prijs en beschikbaarheid
• € 16,49 Poorboys SSR3 ter vergelijk (SYN1 niet te koop), 473ml.
• € 16,99 Monello Inizio, 500ml.
• € 16,49 Monello Forza, 500ml
Prijs/Kwaliteitsverhouding

• 5/10 voor SYN1 als deze nu te koop zou zijn tegen de prijs van SSR3.
• 8/10 Monello Inizio
• 9/10 Monello Forza
Product omschrijving

SYN1:
Geen productomschrijving digitaal voor mij beschikbaar, maar dat komt ook omdat SYN1 in de testfase zit. Je moet het maar even doen met het plaatje van de fles (zie boven). Het zou dezelfde kracht moeten hebben als SSR2,5-3, maar dan beter finishen.
Monello Inizio:
Geen productomschrijving digitaal voor mij beschikbaar. Inizio wordt vervangen door Forza denk ik 

Monello Inizio Forza:
Zeer effectieve en snelle compound van hoge kwaliteit geschikt voor de behandeling van zwaar verweerde lakken, krassen en zware waskrassen. Breekt uitzonderlijk goed af en geeft minimale waas. Geschikt voor elke lak, ook de hedendaagse krasvaste en keramische lakken. Bevat geen 'fillers'. Nabehandelen met Raffini Mezzo en/of Finale. Te verwerken met de hand, dual action of roterende polijstmachine.
Inizio Forza heeft 25% meer correctiekracht dan de normale Inizio en geeft eveneens een betere 'finish'
Slijpgraad 100/100, glansgraad 50/100

Verpakking

Poorboys SYN1:
Prima, netjes, duidelijk, leuke kleuren. Weer die spatdop.

Monello (beide flessen):
Iets chiquer dan Poorboys met die zwarte fles en etiket in italiaanse kleuren, maar dat is persoonlijk denk ik. In ieder geval een stuk aantrekkelijker vorm gegeven dan Menzerna. Eenvoudige klapdop afwijkend van die van Poorboys; weet niet welke ik nou fijner vind.
Cijfer verpakking 8/10


Uiterlijk en Geur

De SYN1 is aardbeienkleur, en ruikt ook zo (best lekker eigenlijk). De structuur van het product is iets dikkig, maar dunner dan Inizio of Forza.

IMG_2308.jpg


Inizio en Forza voelen wat olierijker aan, en zijn wat stugger in het verspreiden van het product. Beide producten ruiken een beetje muf, maar niet vervelend.

IMG_2309.jpg



Cijfer Uiterlijk en Geur SYN1: 8/10, Inizio/Forza 7/10

Gebruik van het product

Wat is een polijstmiddelentest zonder een vergelijkingstest op echt plaatwerk?
Fiatje, motorkapje net gekleid, lichte-medium wasswirls, 3 producten dus verdelen in drie die kap! Per verticaal vak een extra verdeling toegepast voor de test tussen de Dap900 en Dap500 (900 bovenste vak, 500 onderste vak) Links de Poorboys SYN1, in het midden de Monello Inizio en rechts de Monello Forza.

testoverzicht-1.jpg


De resultaten na:
- 1 volledige sessie per testvlak
- met een witte 6” Kompressorpad
- 3 dotjes polijstmiddel
- Volledig uitgewerkt middels de bekende Zenithmethode (opbouwen, afbouwen gedurende +/- 12 hits)

Syn1 stoft behoorlijk:
syn1stoft.jpg


SYN1 geeft wel een goed resultaat vind ik, maar niet bijzonder in vergelijk met de gewone SSR. Ik kon geen verschil ontdekken in verwerking van SYN1 tussen beide Dap’s.
verschillendapsmetsyn1teverwaarlozen.jpg


Inizio laat al een veel beter/strakker resultaat achter.
Op de dap 500
dap500Inizio-1.jpg


Op de dap900 hetzelfde beeld.
dap900Inizio-1.jpg


Ik zag een heel lichte marring bij verwerking van de Inizio; ik denk dat de schuurkorrel niet 100% was afgebroken om een of andere reden. Geen verschil tussen de beide dap’s.

verschillendapsmetInizioteverwaarlozen.jpg


Forza als afsluiting op de dap500:
dap500forza-1.jpg


En Forza op de dap900:
dap900forza-1.jpg


iniziovsforza.jpg


Forza is duidelijk beter dan SYN1, en ook beter dan Inizio! Verwijdert duidelijk meer swirls in 1 sessie, en levert de strakste finish op. Op de dap900 zag ik dat het eindresultaat beter was dan met de dap500; de schuurkorrel is beter afgebroken dankzij de sterkere motor van de 900.

Poeh, Forza doet het erg goed op deze kap…. Je zou bijna de stap met Monello Finale overslaan,en direct een wax erop kwakken ;). Toch maar niet doen mensen; altijd netjes afwerken maar de tussenstap met b.v. een medium polijst kan je met Forza achterwege laten.

Een eindshot:
eindresultaat-1.jpg


Alle vakken netjes, maar zelfs m’n vrouw zag dat de rechterkant strakker was!

Cijfer gebruik van het product: SYN1 6/10, Inizio 7,5/10, Forza 9/10


Conclusie

Vergeet SYN1 en zelfs Inizio: Forza is voor mij HET polijstmiddel dat je moet hebben!

Wel moet ik er bij vermelden dat Monello een stuk lastiger verwerkt dan SSR in warme omstandigheden; vergeet SSR niet op waarde te schatten want het zijn en blijven (h)eerlijke producten.

Gebruikt
Wanneer is het product gebruikt? Periode september/oktober 2010
Waar is het product gebruikt? Buiten bij ca. 15-20 graden, droog en zonnig weer.
Op wat voor auto is het gebruikt? Fiat Grande Punto uit 2008 in een zwarte lak in goede staat.


Totaal cijfer

SYN1: 6/10
Inizio: 7/10
Forza: 8/10
 
Lekker leesbaar, dank.

Ik had net de pest in dat met dit weer ook de verslagen uitblijven ....
... en ploep daar hebben we er een van formaat en kwaliteit.

Pech dat ik een zachte lak heb, waar ik met Finale al bijna uitkom :confused:
Maar wie weet wat zich nog op de oprit aanmeldt :-"

Hans
 
Prima review :)^ Zou bijna de Inizio ruilen voor de Forza....

Eén vraagje nog: heb je alleen de witte pad gebruikt? Op de motorkap heb je nl. ook nog een oranje en een licht groene liggen.

Zelf gebruik ik de Inizio op oranje. Deze vind ik echter nogal stoffen aan het eind.
 
Duidelijke review met goed beeldmateriaal. Als de Inizo op is dan koop ik een flesje Forza. Ik heb zelf een tijdje terug een auto gedaan en daar van de Inizo direct afgebouw met Finale op wit i.v.m. tijdsnood en dat gaf ook een erg goed resultaat. Zelf vond ik het iets minder, maar de eigenaar was helemaal wild.
 
ja een erg nette review,maar we kunnen ons wel afvragen of we niet wat te veel doorschieten,met het detailen.gewapend met 500 watt sterke bouwhalogeen lampen,een sterke 4 lamps zaklamp,en een 15 keer vergrootglas met led.
speuren we de lak af naar miniscule krasjes,die met het blote oog niet eens zichtbaar zijn,realistisch of since ficton,ik denk dat we soms wel eens doorschieten
in het onderhoud van de autolak,met al deze hulpmiddelen.ik zie op de een na laatste foto echt geen swirl,ja mischien met de sterke zaklamp op 3cm van de lak verwijderd.
 
@Rene:
Neen dat doen we niet, zonder bouwlamp kan je binnen al niet eens detailen ( buiten de goede versie TL-balken en brinkmannetjes )

Vergrootglas is een extratje daar dit niet zo lang geleden is geïntroduceerd door Patrick/Nicknameless en sinds kort te koop bij CC ( staat zelfs een actiecode op het forum, ff zoeken ),
het laat goed zien waar we het nu eigenlijk over hebben betreffende defecten: hoe ziet het er nu eigenlijk uit, zowel vooraf als achteraf >>> goede aanvulling mijns inzien !

Het hoeft uiteraard allemaal niet, geld voor gehele detailinggebeuren, spons+zeem+valma doet het ook, zou niet eens weten waarom we dure goodies kopen ;) ( je snapt wel wat ik bedoel )
Het gaat er altijd om:"wat voor eisen stel JIJ, wat wil JIJ bereiken" etcetcetc, gaat er nooit om wat een ander er van vind, dit doet niet ter zake; kan hooguit tips cq aandachtspunten aandragen !
 
hoi mk-us
de tijd van spons-zeem-valma liggen gelukkig al ver achter ons,de hedendaagse wax en polijstmiddelen brengen en houden je lak in perfecte conditie,echter als ik mijn auto zover heb ,dat hij er nog nieuwer als nieuw uitziet met een diepe glans en reflectie,ga ik niet de hele auto afzoeken met een brinckman ,voor een miniswirl die nauwelijks te zien is,maar dat moet natuurlijk ieder voor zich weten.
 
Juist wel !
In lelystad nog meegemaakt na een stukje wetsanden door Bart op mijn mondeo. Op het oog +500W lamp niks te zien, maar wel met de brinkmann.
Beetje naargeestig als je de volgende dag in zonlicht kijkt en je ziet dat niet helemaal correct gedaan is, dan ga je toch balen als een stekker denk ik zo !
 
ja dat is zeker balen,ik denk dat dat het verschil is tussen jou en mij.
jii wil het echt helemaal 1000 procent perfect hebben ,ik ben al supertevreden als er een nieuwe 6 jaar oude auto voor de deur staat,pracktisch geen swirls en hologrammen,maar je hebt inderdaad een schitterende mondeo,ben zelf al 29 jaar ford fanaat,en zou niet meer anders willen,motorish en wegligging een wereldwonder.
 
tsja.. het zit hem eigenlijk al in het woord 'detailen'. Het is niet meer lekker poetsen, het draait hier echt om de details.

Sommigen zitten dan inderdaad op nóg kleinere details te letten dan anderen en streven echt naar 110% perfectie. Anderen zijn sneller tevreden over het resultaat. Prima, ieder zijn ding. Ik zelf hou wel van de gadgets die je het resultaat beter laten zien. Waarom genoegen nemen met 99%, als je met een ander polijstmiddel 100% eruit kan halen? Dat geeft mij dan weer een goed gevoel haha.
 
D-J zei:
de Zenithmethode??

THE ZENITH POINT TECHNIQUE

A technique coined by rotary polishing expert, Brazo, to work diminishing abrasive polishes to ensure as best a finish as possible. This technique has been used and adapted by detailers – both professional and enthusiast alike – for some time. Every detailer has their own take on the method, and all will vary it according the the polish being used and the paint being polished. Here we look at the generics of the technique and how it can be varied to suit possible applications.

The basic outline of the technique is shown by the diagram below, taken from Brazo’s guide to rotary polishing:

Zenith.jpg


The idea of this method is to start at slow speed, and work up to the Zenith Point. During this stage, and the passes as the fastest speed, the original defects in the paint are being removed by the abrasives. However the abrasives of the polish are also causing their own lighter defects. These are removed by the right hand side of the above diagram, slowing the speeds back down from the zenith point. This removes the polish induced marring and holograms so that you finish with a crystal clear finish.

EXTENDING THE ZENITH POINT TECHNIQUE – THE ZENITH PLATEAU

Here we look at methods of extending the generic technique above to the working of various polishes on the market today. The guide is not polish or paint specific, and changing either will affect the choices of speed, number of passes and applied pressure. Typically when machine polishing, the majority of the work is carried out at speeds of 1500 – 2000rpm. Once you reach the “working speed”, you plateau at this point until the abrasives and worked, reducing speed only for the finishing passes to burnish the paint to a high gloss and remove any faint holograms that may be left.

Shown in the schematic below is a typical set of speeds and passes made to work a polish with diminishing abrasives, such as Menzerna PO85RD3.02 Intensive Polish:

ZenithPlateau.jpg


This method works the polish through its various stages of abrasives described earlier:
• 2 passes at 600rpm to spread the polish ready for use
• 2 passes at 1200rpm to begin working the polish
• 4 passes at 1500rpm to work the abrasives to remove the defect
• 4 passes at 1800rpm to continue working the abrasives to remove defects
• 4 passes at 1500rpm to remove inflicted marring with the now lighter cutting abrasives
• 2 passes at 900rpm to burnish the finish to a high gloss
A total of 18 passes per section may seem like a huge amount! However, with many polishes on the market today, a large number of passes are required to fully work the abrasives and get the best out of what the polish has to offer.

Shown in the diagram below is a schematic of the abrasives in a polish cutting through the paint to remove a paint defect and then burnish the finish, using the number of passes above:

RotaryAbrasiveDown.jpg


Bron: Autogeek

;)