• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Test van de nieuwe Polishing Power machines (27-sep-2019)

Aficior

Detailing guru
Tester of Bling
10 jun 2009
3.675
193
60
Haarlemmermeer
Test 3 x DAP Excentrische Polijstmachines.

Op zaterdag 18 mei en zondag 19 mei 2019 heb ik drie machines mogen testen die mij beschikbaar waren gesteld door Carclean.

Al verschillende malen de afgelopen twee jaar heeft Carclean testen uitgevoerd en laten uitvoeren met verschillende polijstmachines die mogelijk het assortiment zouden kunnen versterken of zelfs zouden kunnen vervangen. Onderstaand verslag betreft mijn persoonlijke ervaringen met de machines die sinds kort zijn aangekondigd door Carclean.com.

Ik heb zelf in bezit de navolgende excentrische polijstmachines, te weten:
Polishing Power DAP900 V2
Polishing Power DAP900 V3
Flex XFE 7-12 80 Dual Action Polijstmachine 75mm
Flex XFE 7-15 150 Excentrische Polijstmachine 150mm

Eerste indruk.
Mooie machines. Kleur zwart is persoonlijk, maar ik kan begrijpen waarom de producent voor zwart gekozen heeft. Ik vind het een mooie kleur voor de machines, al denk ik dat het kenmerkende Carclean blauw met de rode kleuraccenten een rijkere uitstraling zal geven. Die kleur is de handtekening van Carclean. Dat staat ook voor de kwaliteit en het merk dat jullie willen uitstralen. De afwerking bij de grote machines met dat metalen roostertje is een elegant en smaakvol detail. Erg geslaagd.

i-9cX3skS-X2.jpg


Ik kende niet de specificaties van de drie machines. Zoals jullie kunnen zien zijn de stickers met specificaties verwijderd. De twee grotere machines hebben een van elkaar verschillende excentrische uitslag. Hier op de afbeelding van links naar rechts:
Kleine 75 mm machine - 5,25 inch kleine uitslag – 5,25 inch grote uitslag.

Pas veel later is mij duidelijk geworden dat de 5,25 inch kleine uitslag machine een uitslag had van 8 mm en de 5,25 inch grote uitslag machine een uitslag had van 15 mm.

Let op hierboven op de foto dat de 75 mm machine (links) geen schroeven heeft in de kap rond de kop van de machine, zoals de andere machines dat wel hebben. Dit werd later nog een flinke verrassing toen ik de 75 mm ging testen. Bij een definitieve variant van deze machine zitten die twee schroeven er natuurlijk gewoon in, maar dit betrof een test-variant.

Ik had in het weekend van 17, 18 en 19 mei een Land Rover te verzorgen van 15 jaar oud. Flink wat vierkante meters en met vijftien jaar oud ook flink wat te corrigeren.

i-GnhjJ65-X2.jpg


Ik heb mijn testspot bepaald met behulp van mijn Flex XFE 7-15-150. Dit is een 15 mm excentrische polijstmachine. Op deze machine heb ik een 125 mm steunplaat geplaats, zodat ik met dezelfde maat polijstschijven kon werken als die passen op de nieuwe Carclean machines zoals ik ze test aangeboden heb gekregen. Daarna heb ik een halve motorkap gepolijst met de XFE 7-15-150. Dit om (zeg maar) weer even te wennen aan het verwend zijn met een mooie luxe uitgebalanceerde polijstmachine.

5,5 inch Carclean Grote-uitslag polijstmachine. (Ik wist toen nog niet dat het hier een 15 mm uitslag betrof).
Nadat ik de testspot had bepaald en wat had gecorrigeerd met de Flex XFE 7-15-150, ben ik overgeschakeld naar de machine met de grootste uitslag. Op deze machine de oranje Monello CSS-polijstschijf geplaatst die eerst op mijn Flex zat. Mij was dus niet verteld wat de excentrische uitslag van deze machine is. Ik was zéér benieuwd naar de werking van deze machine.

Ik ben niet boven de snelheid van stand vijf geweest. (hij gaat tot zes). Ik heb vooral tussen stand 2 en 4 gewerkt.
Persoonlijk vond ik de machine niet heel erg stabiel en daarnaast ook spetteren. Ik heb deze machine geprobeerd op de motorkap en de rechter bijrijdersdeur. Ik heb getracht te ontdekken wat deze machine nu zo fijn maakt, maar ik vond het niet echt lekker werken. Ik zou hier denk ik langer mee moeten oefenen. (Ja ik weet dat ik het hele weekend de tijd had, maar die halve schoolbus was zo groot dat ik vooral door wilde gaan).
Ondanks dat ik de machine zeer krachtig vond, heb ik er verder niet echt meer mee gewerkt. Het was mij teveel gedoe, zeker nadat ik de andere 5,25 inch machine had gebruikt. Ik was op zaterdagmorgen begonnen met polijsten. Dit was de eerste stap van een twee stappen polijst proces. Ik heb de grote uitslagmachine zondagmorgen nog een keertje gepakt, maar het in mijn handen spetterende en over de lak zoekende apparaat kon mij persoonlijk niet bekoren. (Sorry, zal echt aan mij liggen). Ik heb het wel echt geprobeerd.

5,5 inch Minder-grote-uitslag polijstmachine. (Ik wist toen nog niet dat het een 8mm uitslag machine was).
Met deze machine heb ik echt heel veel en bijzonder fijn gewerkt. Wat een machtig lekkere machine. Nadat ik deze machine had aangesloten en had voorzien van wederom de oranje Monello-CSS pad, heb ik echt met zeer veel plezier de lak van deze 15 jaar oude auto gecorrigeerd.
  • Ik vond het fijn werken dat de machine zo krachtig is. Ik kon merken dat de machine extra vermogen heeft ten opzichte van de andere machines die ik gewend ben. Wat een correctiekracht!
  • De machine loopt mooi rustig zonder allerlei storende vreemde mechanische geluiden. Erg mooi. Hierdoor voelt en klinkt de machine als een zeer hoge kwaliteit machine. (Ik weet dat mijn Flex ietsjes stiller is, maar dat zal terug te vinden zijn in de prijs).
  • De wijze van starten van de machine na het bekrachtigen van de snelheidsregelaar vind ik heerlijk werken. Werkt als een gaspedaal van een auto. Ik noem het slow-start. Werkt zeer fijn. Zeker ook in de pad-washer!!
i-MCtnNwH-X2.jpg


i-mdHXz5D-X2.jpg


  • De regelaar voor de aanpassing van de snelheid zit op een voor mij perfecte plaats. Ook de grote cijfers van die regelaar zijn comfortabel af te lezen. Beter dan op mijn Flex. Nu kies ik de snelheid meestal op gehoor en correctieresultaat, maar voor een beginnende detailer is het perfect dat de snelheid zo duidelijk afleesbaar is.
  • Tijdens het polijsten van het dak van de Land Rover (staand op een emmer met Gamma Seal) moest ik sommige ver gelegen delen met een gestrekte arm en één hand polijsten met deze machine. Dat ging perfect! Vanaf snelheid 3 is de machine zeer comfortabel stabiel en zoekt absoluut niet. Echt zeer fijn werken. De machine laat zich prima met één hand sturen.
  • Het gewicht van de beide machines vond ik prima. Geen idee wat de machine weegt en ik heb het ook niet gewogen, maar absoluut niet hinderlijk.
  • Ik doe het gewicht van een machine vooral praktisch testen door verticale delen te polijsten, zoals bijvoorbeeld deuren. Dan zoek ik een plek op de polijstmachine waar ik die met één hand vast kan houden, zodanig dat ik met één hand de machine stabiel en gecontroleerd over de lak kan bewegen en ervoor zorgend dat de polijstpad vlak op de lak ligt en blijft liggen, zonder dat ik moet forceren. Dat ging echt prima en het gewicht was absoluut niet storend. Ik vond de machine in balans en ook verticaal prima met één hand te bedienen. Ik was echt onder de indruk.
Het viel mij op dat de steunplaat van de machine met de grootte uitslag kleiner was in diameter dan de steunplaat van de machine met de kleine uitslag.

i-d38SBKc-X2.jpg

Grote uitslag machine, kleine diameter steunplaat.

i-H7sPfNp-X2.jpg

Kleine uitslag machine, grote diameter steunplaat.

Ik merkte het verschil in diameter van de steunplaat vooral op doordat ik in het begin steeds met dezelfde polijstschijf werkte en deze verhuisde van machine naar machine. Het viel mij dan op dat de zwarte rand soms breder was dan op de andere machine. (Zie foto hieronder).

i-tzJxHpq-X2.jpg


Ik vraag mij af of mijn negatieve ervaring van de machine met Grote Uitslag machine negatief is beïnvloed door de gemonteerde kleinere steunplaat. Mogelijk zou ik positiever kunnen oordelen wanneer ik de machine had gebruikt met een grotere 150mm steunplaat en grotere polijstpad. Ook had een andere polijstpad wellicht iets kunnen schelen.

De snoerlengte vond ik bij alle testmachines echt prima. Ik heb geconstateerd dat de lengte hetzelfde is als bij de Flex. Het snoer rolt wat vreemder op, maar zeker niet hinderlijk.

Wel zou ik overwegen om NIET te kiezen voor dat lullige standaard klitteband lusje om het snoer op te binden. Het sleept altijd over de vloer en wordt dan vies en houdt stof en vuil vast. (Excuseer mij dat ik een zeikerd ben).

i-CRjTWZG-X2.jpg


Indien prijstechnisch mogelijk zou ik kiezen voor een goedkope versie zoals hieronder afgebeeld. Ik denk dat dit lullige artikel de machine een veel meer premium uitstraling zal geven. Het draagt bij aan de totale uitstraling en verzorging van de machine van Carclean. Zodra je deze klem van de machine af neemt om te gaan polijsten, klik je hem om het draaghengsel van de draagtas van de polijstmachine. Ik heb er geen foto van gemaakt, maar zo raak je hem nooit kwijt.

i-nZGWWcd-X2.jpg


Ik zou mij kunnen voorstellen dat deze dingen voor een prijs per kilo kunnen gaan bij grotere aantallen. Het zou volgens mij in ieder geval iets zijn wat NIEMAND anders levert. (En ja, ik gebruikte het eerder dan de vrienden van RUPES). Ze zouden mooi zijn met het logo van Carclean. (Maar geen idee wat dat zou kosten).

Ik heb echt flink met de Minder grote uitslag polijstmachine (Edit: de 8mm dus) gewerkt en ik moet zeggen dat ik mijn Flex niet gemist heb. Ik vond het heerlijk werken met deze machine. Vooral ook het vermogen van de machine maakt dat het indrukwekkend fijn corrigeren is. Ik ben overigens niet boven de 5 uit geweest en dit was slechts incidenteel. Meeste heb ik gewerkt op stand 4 – 4,5 en 3. Echt super comfortabel.

Ter overweging.
Ik heb ook nog zo goed mogelijk geprobeerd de in het verleden geteste DAP Rood terug te halen in mijn gedachten, in mijn gevoel en vooral in mijn gehoor. De rode machine haalt het niet bij de nu geteste zwarte DAP. De rode voelt en klinkt vooral als een veel voordeliger klasse. Maar wanneer de prijs flink verschilt zou het kunnen zijn dat je hiermee toch klanten wint voor Carclean. Je krijgt dan keuze op basis van beschikbaar budget en niet keuze op basis van kwaliteit. De zwarte machines zijn echter next-level beter dan de in het verleden geteste rode variant.

i-ZzqCJ7M-X2.jpg


Kleine diameter machine 75mm.
Eindelijk werd het tijd om over te schakelen op de 75mm machine.

Ik ben eerst weer gestart met werken met mijn Flex XFE 7-12 80 Dual Action Polijstmachine 75mm. Dit om weer in een maximale FLEX-verwenmodus te geraken. Daarna overgeschakeld op de kleine DAP machine. Derhalve de polijstschijf verhuisd van de Flex naar de kleine DAP.

Ook deze machine werkt heerlijk. Lekker stabiel. Snelheidsregelaar zit op een prima plaats.
De lange aandrijfas maakt dat deze machine beter in mijn Pad-Washer past dan mijn 75mm Flex. Erg fijn. Telkens weer bij het reinigen. Dat vind ik altijd een lastig iets met de kleine Flex. Met deze DAP 75mm is dat echt perfect.

Wel schrok ik mij rot toen ik de machine voor het eerst op de lak plaatste. Gelukkig had ik de machine met TWEE handen vast, want het bleek dat de behuizing rond de kop van de machine LOS zat. En inderdaad. Met gevoel voor verhaal zal je begrijpen dat ik ineens twee losse delen in mijn handen had! Gelukkig verloor ik niet mijn evenwicht of iets dergelijks en heb ik daardoor NIET de lak beschadigd, maar dit had ook heel anders af kunnen lopen. Ook voor mij een leermoment om dit in de toekomst altijd te beproeven voor gebruik. Ik had natuurlijk een schroef uit die andere machines kunnen schroeven, maar ik heb gekozen voor tape.

i-P9sdHnX-X2.jpg


Ik heb de kop van de behuizing met tape aan de rest van de machine getaped. Zo zullen jullie het nu ook aantreffen in de doos die ik retour heb gezonden. Dit was voor mij een snelle oplossing die het mogelijk maakte met de machine te testen. Natuurlijk betrof het hier een test-machine. Ik ga er zondermeer vanuit dat bij een mogelijke definitieve versie de kap gewoon voorzien zal zijn van twee mooie passende schroeven.

Plezierig en volgens mij uniek vind ik het feit dat de afstand van het te polijsten werkstuk tot de machine groter is dan ik gewend ben. Ehu, ik weet even niet goed hoe het nu te omschrijven, maar zie onderstaande foto.

i-LfWqHCt-X2.jpg


Op bovenstaande foto is duidelijk te zien dat de aandrijfas van de DAP 75mm machine langer is dan die van de Flex. Dit is handig bij dieper gelegen delen bijvoorbeeld en ook bij het reinigen van de pads in de Pad Washer.

Ik heb veel met de 75mm machine gewerkt, omdat de steunplaat van mijn eigen Flex het op een gegeven moment opgaf tijdens de werkzaamheden. Ik was in het begin van de test van de 75mm aan het wisselen tussen de beide machines om het verschil te ontdekken in gebruik. Op enig moment merkte ik dat de Flex 75mm steunplaat vreemd begon te doen.

i-4NpbtNB-X2.jpg


i-HZt8gh9-X2.jpg


Maar goed, omdat mijn Flex mij in de steek liet, al het kleinere 75mm werk vervolgens met de nieuwe DAP 75mm gedaan met de lange aandrijfas. Ik ben geen enkele situatie tegen gekomen waar die langere aandrijfas een probleem was. Integendeel zelfs. Ik vond het heerlijk werken en juist langs bijvoorbeeld dakrails of andere delen waar er sprake is van een opstaande rand, werkte dit perfect! Hulde derhalve voor dit ontwerp. Die afstand is heerlijk. Ook bij één hands gebruik werd de machine niet instabiel en ging hij niet zoeken. Ik was echt onder de indruk van de correctiekracht en balans van deze machine.

Het werd op 75mm gebied overigens wel een detailklus met hindernissen, want na enige tijd werken met de DAP 75mm gaf ook mijn polijstpad de geest.

i-3NQ24mJ-X2.jpg

Hierboven op de foto is te zien hoe ik de los zittende kap op de test-machine met tape tijdelijk had bevestigd.


i-LdXWG2g-X2.jpg


i-5Phtvdn-X2.jpg

Gelukkig had ik vervangend nieuw bij me. Maar de nieuwe DAP 75 mm is dus absoluut krachtig genoeg!

Conclusie.

Ik weet als tester niet wat de prijzen zullen worden, maar ik persoonlijk zou de machines aanschaffen.
Ik vind de machines steeds dichter bij de premium merken komen. Indrukwekkend. Ik zou bij niet dagelijks professioneel gebruik geen enkel moment twijfelen. Met jullie naam en ondersteuning zou ik kiezen voor deze machines. Jullie naam staat garant voor kwaliteit en langdurige ondersteuning. De machines zelf zijn gewoon indrukwekkend goed.

  • Ik vind het ergonomisch ontwerp comfortabel fijn. Ik heb toch bijna twee dagen met de machines gewerkt. Nergens deed het pijn aan mijn handen en ik kon overal bijkomen met alle drie de machinses.
  • Afleesbaarheid van de snelheidsregelaar vind ik super duidelijk en is in alle gevallen comfortabel te bedienen.
  • Slow Start schakelaar is comfortabel werken. Zowel in de Pad Washer als ook op de lak wanneer je polijstmiddel gaat verdelen over je paneel. Werkt echt zeer fijn. (Je hoeft dan niet de snelheid aan te passen met de snelheidsregelaar).
  • De mooie mechanische geluiden duiden volgens mij op een degelijk en uitgebalanceerde kwaliteit loopwerk en aandrijving.
  • De kracht van de machines heb ik als zeer positief ervaren. Het werkt echt super lekker. Zeer onder de indruk. Nu mis ik dat ineens bij mijn Flex, terwijl ik daar dolgelukkig mee was.
  • Lange aandrijving van de 75mm machine is zeer fijn werken bij opstaande randen. Juist de plekjes waar je zo een machine gebruikt.

i-3m6KTsG-X2.jpg


Ik ben in ieder geval onder de indruk en het werken met de machines overtrof mijn voorstellingsvermogen in positieve zin.
Ik vind de machines een vooruitgang op het bestaande gamma. Ik hoop dat jullie de eersten en enigen zullen zijn met deze machines, want ze zijn top. Het is jullie gegund.

Hartelijke groet,
Aficior
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan @RedCat en dank voor het compliment. Wordt gewaardeerd.

Ik hoop vooral dat mensen die op dit moment de aanschaf van een machine overwegen deze machines eerst willen testen.
Ik was echt zeer onder de indruk van de kwaliteit en het elektrisch vermogen van deze machines. Zeer veel machine voor het geld.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Lekker bezig, hoor! Strak verslag. ;)

Ben alleen wel benieuwd waarom de 15 je niet kon bekoren. Ik heb zelf alleen (naast de DAP) een BF21 met 7'' pads en dat zou alle door jou genoemde argumenten nóg erger maken, maar ik merk er weinig van. (Trekken, spetteren, etc)
 
Mooi verslag! Als ik het zo lees lijken deze machines toch weer een stapje beter dan de voorgaande 900 serie.

Toch nog een vraag; hoe verhoudt het geluidsniveau van de 8mm-machine zich tot het geluid van de oude 900 V3-machine?
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Het geluidsniveau is vergelijkbaar. Soms klinkt een geluid harder maar zegt de geluidsmeter toch echt het tegenovergestelde. Bepaalde geluiden komen gewoon harder binnen.
Sowieso is het natuurlijk een no-brainer om oordopjes in te doen of een headphone op te zetten.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Kuip