• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Testpaneel !!!

frada

Detailing trainee
2 jul 2011
99
37
52
Aangezien ik mijn vorig testpaneel helemaal om zeep geholpen had was het aan vervanging toe.
Ik vroeg dus aan een collega van mij of hij mij geen nieuw kon bezorgen.
Een tijdje later stond mijn "testpaneel" voor de deur.
Ik mocht mij er op uitleven. Hij moest ook niet tip top in orde zijn en de binnenkant moest ook niet gebeuren.

P1130123.jpg


P1130125.jpg


P1130124.jpg


Ben begonnen met de HD er eens goed op los te laten.
Vervolgens met de karcher foam lans en karcher ultra foam cleaner het bekende wit dekentje aangebracht.

P1130133.jpg


Er was ondertussen al wel veel vuil weg maar nog niet genoeg naar mijn zin dus nog maar eens gewassen met Meg's gold class.
Dat was voldoende om vervolgens de megs klei er op los te laten.
Je kan al raden hoe de klei er na een klein stukje uit zag.

P1130139.jpg


Vervolgens ben ik aan de velgen begonnen.
Eerst met APC

P1130134.jpg


Vervolgens met Iron x

P1130135.jpg


De achterste velgen zagen er proper uit. (De voorste kreeg ik helaas niet meer zo proper als de achterste)

P1130174.jpg


Dan heb ik de auto eens gecontroleerd.
Krassen en roest in overvloed.
Aan roest kan ik niet veel doen maar dat was ook niet de bedoeling.
De krassen daarentegen mocht ik proberen weg te krijgen.
Met dank aan Lode kon ik ook eens de paint detective uittesten.

Dit zag ik graag:

P1130156.jpg


En als we dit zien weten we alweer genoeg:

P1130158.jpg


De hele auto stond dus vol met dit soort krassen.

P1130136.jpg


Ik ben begonnen met ze te wedsanden.
Vervolgens de pro met monello wol en SSR3 er op los gelaten.
Hier kreeg ik op 1 diepe kras na alles mee weg.
Heb dan uit nieuwschierigheid nogmaal de paint detective er op gezet en dan zag ik dit.

P1130157.jpg


P1130155.jpg


Vervolgens met de DA en een gele flex pad met SSR3 gebruikt om af te werken met de oranje flex pad met SSR1
De motorkap werd dan met de zwarte flex pad in combinatie met black hole gezet en dit was het resultaat.

P1130175.jpg


Nadien werd de hele auto in de megs NXT gezet en de trims in de black wow.
Hier nog wat plaatjes.

VOOR

P1130168.jpg


NA

P1130177.jpg


P1130171.jpg


P1130182.jpg


P1130165.jpg


En deze mag ook niet meer ontbreken :-"

P1130167.jpg


Groetjes
Frank
 
Mag toch aannemen dat je geen 70micron eraf geschuurd hebt? Zo dik is mijn lak, ik vind dat dus wel heel veel. Je moet echt op exact dezelfde plek meten want een motorkap heeft heel erg dikte verschil. Wat mij vaak opvalt is dat het bij het raam vaak dikker is als helemaal voorop.
 
Hallo Frank !

netjes gedaan hoor :cool:

die velgen achteraan : is natuurlijk makkelijk , er staan volgens mij trommelremmen op :-"

vraagje : heb je geen last van steentjes die opvliegen bij gebruik van de HD ?

Danny
 
een mooi resultaat!!

wellicht had je de voorste velgen wel schoon gekregen als je eerst een velgenreiniger had toegepast ipv APC.
 
@scooby: is mij ook opgevallen hoeveel dikte verschil er op één en hetzelfde paneel zat. Ik heb er wel flink op doorgeschuurd.
Wist door het meten dat hij wel iets kon verdragen. Met mijn eerste echt testpaneel was dit helaas anders afgelopen :-b

@EricLC: Dat wat ik hebben kunnen doen, ziet er prima uit. De binnenkant, motor, ophanging enz... is wat minder hoor.
De koffer ging zelfs niet meer open en starten deed hij ook niet meer. Maar goed, het was dan ook meer een groot testpaneel waar ik al eens iets kon op proberen. Al doende leert men hé.:roll

@grandscenicman: Heb nog nooit last gehad van opvliegende steentjes. Je moet al echt op de steentjes zelf spuiten willen ze wegvliegen.:weetniet

@cruiser: Daar heb je 100% gelijk in. Helaas heb ik geen velgenreiniger in huis. Heb die nog nooit nodig gehad en om dit speciaal voor dit autotje te gaan kopen was ook niet nodig. De velgen waren allemaal beschadigd. Mischien toch wel een idee om het eens op voorraad te zetten.:idee

Alvast bedankt voor de reactie's en advies en nog veel poetsplezier gewenst
meuh
 
frada zei:
@scooby: is mij ook opgevallen hoeveel dikte verschil er op één en hetzelfde paneel zat. Ik heb er wel flink op doorgeschuurd.
Wist door het meten dat hij wel iets kon verdragen. Met mijn eerste echt testpaneel was dit helaas anders afgelopen :-b

Wil niet een wijsneus zijn, maar zulke lakdiktes zeggen echt helemaal niks over hoe dik de blanke laklaag is.

Stel, de motorkap is een keer overgespoten vanwege bijvoorbeeld steenslag die alleen door de kleurlaag zat. Dan word de lak afgeschuurd tot de kleurlaag vervolgens word er dan grondverf opgezet. Die word afgeschuurd en daarna volgen nogmaal kleur en blanke lak. Dan heb je dus deze laagopbouw:

Fabrieksprimer
Kleur
Grondverf
Kleur
Blanke lak

Als je dan een meting van 143 doet is daar minimaal 20 micron al van de onderste 2 lagen. Als je dan na wetsanden 100 overhoud (80 dus) denk ik dat je nog maar een paar micron blanke lak over hebt op die plek. Je moet met overgespoten delen soms nog wel voorzichtiger zijn dan originele delen.

Bedoel het niet als kritiek maar meer als een tip voor de volgende keer, je kan beter te vroeg stoppen dan net te laat ;)
 
Gemiddeld gezien is je blanke lak 40 a 50% van de totale laagdikte van originele fabriekslak. Dus meet je 143 micron dan is 60 a 70 micron blanke lak en je wil eigenlijk niet meer dan 40% van je blanke lak verwijderen in extreme gevallen. Dus 25 a 30 micron.

Ik snap ook niet zo goed dat je wel Iron.X in huis hebt, maar het niet gebruikt waar het voor is, vliegroest verwijderen op je gehele auto. Aan je klei te zien, had je auto een Iron.X behandeling goed kunnen gebruiken enzou het de kleibeurt een stuk makkelijker en veiliger hebben gemaakt.

Het is een misverstand dat Iron.X een velgenreiniger is.

Het resultaat is mooi, maar ik denk dat je ver buiten de veilige marges hebt gewerkt.
 
Iron X is gewoon mooi spul, of je het nou op je velgen gebruikt of op de rest van je auto maakt niet uit. Als ik het op mijn gehele auto gebruikt doe ik dit ook na het wassen, zo ook met de velgen. ;)
 
@Tim: Ik kan je enkel maar gelijk geven ivm de Iron x. Ga ik volgende keer zeker eens proberen met zo een vuile auto. Zou je dat ook zo doen op een goed onderhouden auto ? Als ik die van mij klei is de klei maar minimaal vervuild.

@Wouter B: Ook nog even voor alle duidelijkheid:
Dit was dus eigenlijk ook één groot testpaneel op wielen.
Zat ik door de blanke lak... jammer maar geen erg. Dus dat risico kon ik wel nemen.
Je kent de grenzen pas als je ze eens overschreden hebt hé. ;)
Komt er gewoon op neer dat ik met het minimale, het maximale heb proberen uit te halen.
Maar de tip van Tim had in dit geval zeker kunnen helpen dus die ga ik zeker onthouden.
 
Ziet er goed uit! Maar goed dat het een testpaneel is, want je hebt inderdaad flink lopen schuren en polijsten :eyes:
 
Het resultaat mag er zijn...
Grenzen ken je pas (echt) als je er eens een keer overgaat.
Dus Frada, binnenkort nog eens een motorkapje ofzo en dan gaan we meten en zot doen ...