Zo de test is klaar en het filmpje staat online. Tijdens deze test zag ik dat de Grit Guard schotjes (onderin) in een boog lopen. Hierdoor sluiten de schotjes niet strak aan op de bodem van de Grit Guard emmer, waardoor het vuil van de ene kamer naar de andere kamer kan. Dat betekend dus dat de schotjes er puur voor zijn om het wervelen te stoppen.
Ik heb de diverse testjes gedaan met:
- 1x Grit Guard op de bodem
- 2x Grit Guard met schotjes kruislings op elkaar
- 2x Grit Guard met de schotjes op elkaar
Als "vervuiling" heb ik een soort bonen gebruikt, ze zijn lichtgewicht en kunnen dwarrelen in het water. Ook heb ik steeds op de zelfde manier geprobeerd om het water te laten wervelen en een bepaald systeem gebruikt om te testen:
- Washmitt spoelen over de Grit Guard en abrupt omhoog trekken
- Rondjes draaien door de emmer (eerst 1x, dan 2x en dan 3x)
De test:
Bevindingen:
- 1x Grit Guard op de bodem
Ik had eigenlijk niet verwacht dat er zo snel zoveel vuil naar boven zou komen dwarrelen. Zoals te zien op het filmpje was daar vrij weinig moeite voor nodig om ze naar boven te krijgen.
- 2x Grit Guard met schotjes kruislings op elkaar
Voor mij is de kruislingse setup in deze test de beste gebleken. Er kwam minimaal (soms 2 of 3) bonen boven de tweede Grit Guard drijven. Zelfs bij 3x rondjes draaien bleef de vervuiling goed liggen. Als ik echt ging tollen kwamen ze uiteraard wel boven!
- 2x Grit Guard met de schotjes op elkaar
Deze setup deed het aardig goed, maar uiteindelijk kwamen de bonen toch een stukje sneller omhoog dan de kruislingse setup. Bij 3x of meer rondjes draaien was het raak.
Conclusie:
Om realistisch te blijven, echt rondjes tollen doe je niet in je spoelemmer. Als je de washmitt normaal over de Grit Guard zijn beide dubbele setups meer dan voldoende!
De enkele Grit Guard heeft mij wel verbaasd, daar komt toch vrij rap vervuiling mee omhoog.
De dubbele Grit Guard setups zorgen er voor dat je meer ruimte tussen de washmitt en de vervuiling op de bodem houdt. Daarnaast zorgt de extra hoogte en dus een water barrière er voor dat de vervuiling minder snel omhoog komt. De extra schotjes helpen dan om de werveling van het water af te breken.