• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tijdsgebrek: welke stappen kan ik overslaan?

Johnny Bravo

Detailing addict
18 jun 2011
170
62
Beste allemaal,

Ik weet dat ik het stappenplan helemaal moet volgen maar door tijdsgebrek kan ik niet een hele dag bezig zijn met de auto.

1. Kunnen jullie aangeven hoeveel tijd jullie kwijt zijn met elke stap?

2. Is het eventueel een idee om de auto te wassen en dan gewoon met poorboys polish and sealant/wax (dus dat 2 in een product en dan uitpoetsen na het curen of hoeft dit product niet te curen (is lastig want polish moet je direct uitpoetsen en wax moet je laten curen en een 2in1 product???.

3. Het kleien is bedoelt om de vervuiling uit de lak te trekken maar in principe hebben kleien en polishen een overlap qua functie want beide verwijderen teer, insecten en hars dus beide zijn reinigers.

4. Hebben jullie misschien een oplossing bij tijdsproblemen?

Het volgende heb ik reeds in voorraad:

-Dap 900 (witte, lichtgroene, zwarte en rode pad)
-Monello mezzo
-Monello finale
-2 emmers met deksel
-Poorboys sick en suds
-Poorboys sick en wax
-Bilthammer soft klei
-Poorboys spray en wipe (aangelengd met gedemineraliseerd water)
-Poorboys APC
-Poorboys EXP
-2 spraymasters
-Handpads (wit, zwart, rood)
-Handpads wolfgang german polish&wax (misschien weten jullie ook de cutting factor van de oranje kant)
-Karcher hoge druk spuit 100bar
-Lidl hoge druk spuit 150bar (lijkt mij niet zo'n goed idee voor de auto)
-Lidl W5 carnauba wax :sob: :|~*
(ruikt erg lekker moeilijk op te brengen maar makkelijk uit te poetsen en best een mooie glans in ieder geval meer dan turtle wax metallic)
( kan je deze vaste wax ook met de dap aanbrengen?)



Bij voorbaat dank!!!

Dit weekend was lekker weer ervoor maar ik hoop dat er nog een paar van zulk soort weekenden komen en meer vrije tijd!!!

Dries
 
De stap van het kleien zou ik niet overslaan, deze is echt nodig voor een schone lak eer je wilt beginnen met (machinaal) polijsten.

Je wilt zeker niet dat er vervuiling (wat je niet met wassen wegkrijgt) tussen machinepad en lak terecht komt. Zo is de kans op meer schade groter.

Het is lastig aan te geven hoe lang je met elke stap bezig bent. Dit hangt van een aantal factoren af:
- de vervuiling van de lak
- de staat van de lak; swirls, hologrammen enz.

Zelf ben ik gemiddeld 10 uur bezig aan een auto.

Als je geen of te weinig tijd hebt voor alle stappen, stel de klus dan uit tot je wel een keer uitgebreid de tijd hebt. :-"

Of doe het plaatdeel voor plaatdeel, verspreidt over meedere dagen en/of dagdelen.

Immers, haastige spoed is zelden goed :grinning:
 
Hoeveel tijd je per stap kwijt bent kan niemand hier zeggen want we weten niet hoe de auto e bij staat en wat de staat van de lak is.

Ook moet je kijken wat je wil, snel even de glans terugbrengen of de hele rimram en alle swirls weg. Voor het laatste ga je het in ieder geval niet redden met alleen PP + wax.

Kleien MOET je doen VOOR je gaat polijsten. Die stap moet je gewoon nooit overslaan. De vervuiling gaat anders in je pads zitten die daardoor veel sneller slijten en vuil worden. Maar nog erger is dat het vuil wat dan in de pad komt overal waar je komt krassen kan veroorzaken die wellicht NIET meer verwijderd kunnen worden.

Dit zou ik aan houden:

- Auto afspuiten met de Karcher.
- Auto wassen niet drogen ivm met kleien
- Kleien
- Nogmaals wassen
- Drogen
- Alle rubbers en kunstof delen afplakken
- Polijsten
- Eventueel polijststof afspuiten met Karcher
- Drogen
- EXP aanbrengen & afnemen

Het waxen mooi achterwege laten aangezien je het over de W5 van Lidl hebt en tijd wil besparen.

EDIT Zie dat Patrick eerder was :-b
 
Dank voor de snelle reactie

En dat terwijl er zo'n spannende film op de tv is (Hard Candy op rtl 8)

Ik denk dat ik elke keer maar een deel ga doen want 10 uur achter elkaar gaat mij niet lukken: heb doordeweeks erg druk en soms moet ik in het weekend les geven en ben er dan ook niet dus als ik thuis ben wil ik ook nog tijd over houden voor het gezin!

Voordat ik op carclean forum kwam was ik klaar in een uurtje: hoge drukspuit, wassen, turtle wax, stofzuigen, klaar!



Dries
 
Oe. grote bak. :grinning: Daar gaan inderdaad wel wat uren in zitten. Het is lastig te zeggen hoeveel uren het duurt. Soms is de lak al vrij schoon, zodat je niet 2 uren bezig bent met kleien, maar een kwartier. Wat nicknameless zegt klopt naar mijn schatting ook wel, voor een middenklasse auto ben ik voor een exterieur detail gemiddeld iets van 10 uren kwijt. Dat kan korter zijn, maar eigenlijk loop je vaak tegen bepaalde dingen aan en duurt het langer (veel rubber, veel afplakken, meerspaaks velgen die je ook nog moet inwaxen, etc.).

Met klei haal je de vervuiling op de lak weg. Het oppervlak van de lak wordt hierdoor weer aalglad, ideaal dus voordat je gaat polijsten. Wat Wouter hierboven me meldde: vervuiling dat nog niet weg is kan voor nare dingen zorgen tijdens machinaal polijsten.
Via cleanen/polijsten haal je ook vervuiling in de lak weg. Vandaar trouwens dat ze allebei bestaan en allebei toch andere dingen doen. Teer kan trouwens erg hardnekkig zijn. Voor teer zou ik zelf een teer/hars verwijderaar gebruiken, dat werkt beter, sneller en dat scheelt je weer een hoop klei-tijd.
 
Kijk eens aan. Een alles-of-niets auto, oftewel een donker kleurige.

Ik zou in jouw geval met jouw agenda in stappen werken, maar wel een planning maken.
Plannen dat je een aantal dagen achter elkaar met onderbrekingen tijd maakt om aan je auto te werken.
Auto opdelen in:
- Wielen
- Dak plus raamstijlen
- Motorkap + voorkant + voorschermen
- Zijkant links
- Zijkant rechts
- Achterzijde

Afhankelijk van de jouw beschikbare tijd kun je dan je doelen stellen en realiseren.

Haastwerk is altijd slecht in detailen en levert een teleurstellend resultaat.
Kleien niet overslaan wanneer je gaat polijsten. Reden staat hierboven beschreven.

En mocht je auto in een goede staat verkeren, dan kun je natuurijk werken met het all-in-one producht van Poorboys World. (Hoef je daarna geen EXP meer te gebruiken).
Is een bijzonder goed product en doet wat het beloofd.

Succes man. Er komen wat mooie dagen aan, dus zou niet te lang uitstellen met beginnen.

Aficior
 
Ik sluit me aan bij de reacties hierboven.
Nooit stappen overslaan maar gewoon lekker deel voor deel werken.
Dit doe ik zelf ook wel 's en je bereikt zo wel een topresultaat ook als je syeeds maar weinig tijd hebt.
Met stappen overslaan zal je resultaat alleen maar gaan tegenvallen waardoor je of je auto weer opnieuw moet doen,
of je wordt het zat en je doet helemaal niks meer.
 
Een stap die ik in het lijstje van Wouter B zie maar persoonlijk zelf nooit doe is na het kleien de wagen nogmaals wassen. :no
 
Precies zoals Aficior zegt.

Ik heb ook nogal een grote auto doe het ook op deze manier wil ik hem helemaal perfect heb ik een week werk maar door elke keer een stuk te doen kan je netter werken en toch met een mooi onderhouden auto rondrijden.

Gr Wilbert.
 
Bedankt Mannen! :)^

Het wordt inderdaad een stappenplan eerst het dak dan de motorkap etc
Afraffelen is idd niet mijn ding Ik heb nu al de pro polish en de EX-p dus dat ga ik maar doen (met uiteraard kleien vooraf!!!!!!!!!!!!!!!):rules

Nog even een vraagje: moet ik tijdens het polijsten af en toe ook de pads uitspoelen? en spuiten jullie hem ook van te voren in het spray en wipe? Verder nog schoonmaak tips als ik de pads van de exp ga schoonmaken? (moet nu natuurlijk vele malen de pads schoonmaken, dat is het nadeel van in stukken werken!)

Als ik klaar ben zal ik het eindresultaat even posten!!! (hij is nog geen half jaar oud dus zoveel is er niet te zien aan de vooraf foto's!)

Dries
 
Na elk paneel of een paar hits is het verstandig om de pad tussendoor te reiningen.

Voor gebruik een spraytje detailerspray op de pad is voldoende. Na het (tussendoor) schoonmaken is dat niet meer nodig.

Schoonmaaktip :idee

Een druppel dreft o.id. op de pad, met de hand uitwassen, uitknijpen en op de DAP droogdraaien ín een emmer.

Bij droogdraaien niet in de emmer zullen de buren vast denken dat ze een UFO zien vliegen :grinning:

Met andere woorden, je pad kan er vandoor gaan.
 
Thanx,

het tussendoor schoonmaken hoeft toch niet uitgebreid of ook met dreft etc??? (heb geen padwasher en was ook niet van plan er een te kopen)

Dries
 
Wat hier al gezegd is, gewoon je auto opdelen in delen, je wiel-onderhoud bijvoorbeeld kan je makkelijk de dag erna doen (geisoleerd)
Ik ben met mijn auto full detail gisteren ongeveer 8 uur bezig geweest (BMW 1), zonder polijsten, met EX-P zonder waxlaag (was wel de bedoeling)
Maak tijd vrij en probeer zo zorgvuldig mogelijk te blijven werken ook al heb je tijdsnood
 
Ik heb:

PB Shampoo
Drogen
Kleien met Mothers Wax - Clay Bar pakket
PB Black Hole glaze op de DAP900
PB EX-P ook op de DAP900

Gedaan, daarnaast ff snel mijn wielen.

Door tijdgebrek de ramen en de spiegels en de wielen niet zo goed kunnen doen als ik zou willen, daarnaast nog wat details gemist. Ook wilde ik nog een echte waxlaag met Supernatural 2.0 aanbrengen, kwam er ook niet van.
Kwam al met al 1.5 uur te kort gisteren.
 
Altijd tijd tekort met een detail, jammer is dat.
De Z3 die ik net af heb is eigenlijk de eerste waarbij ik echt alle tijd van de wereld had.
Ben er daarom ook zo'n 25 uur mee bezig geweest (verspreid over 7 dagen) heerlijk hoor.