• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tips om swirls en krassen uit mijn lak te krijgen?

Pieter

Detailing rookie
3 sep 2012
18
0
Ik hou me sinds een paar weken bezig met machinaal polijsten .
Daar voor gebruik ik de dap 900 .
Nou gaat het opzich prima en de auto's die ik doe glimmen dan ook heel erg alleen krijg ik de swirls en lichte krasjes er niet uit . Ik heb het al geprobeerd met een zwaardere compound en pad van monello . Maar ook dat wil niet werken .

Heeft iemand misschien tips voor mij ?

Alvast bedankt
 
Tips :

Veel lezen , testspot , ff langs iemand gaan die al iets meer gepolijst heeft (met resultaat) , clinic volgen , auto van de buur nemen (heeft misschien zachtere lak ) ,
kleinere stukken doen , youtube , langzamer werken ,groffere pads gebruiken , andere polish , ............enz....:weetniet
 
Zoals er altijd als eerste word gezegd , testspot!

Welke producten op welke pad gebruik je , want als swirls niet verdwijnen doe je eigenlijk niks met de lak..
Dit zijn de lichtste krasjes eigenlijk die er bestaan :-b

En natuurlijk op welke auto ga je hits maken en hoeveel voor swirls .. neem laatst de audi die ik had moest ik ook flink bikkelen om alleen swirls compleet weg te krijgen..

Daarom altijd testspot en dan verder kijken..
Gemiddeld is mezzo op wit al voldoende om swirls etc weg te halen!
 
Pieter zei:
Ik heb het al geprobeerd met een zwaardere compound en pad van monello . Maar ook dat wil niet werken .

- Type en bouwjaar auto's ?
- Welk merk en type "compound" gebruik je ?
- Welke pad's zijn er gebruikt met welke middelen ?
- Met welke middelen heb je die "compound" afgebouwd ?
 
Hallo juffer1

Nissan almera bj laat 1998
Ik gebruik monello polijst en finnish is ook van monello ik gebruik de gele of de oranje pad voor polijsten
En voor finnish gebruik ik de witte pad .
Daarna gebruik ik poorboys world voor de bescherm laag .
Als dit een redelijke combi is dan doe ik toch iets niet goed ?
 
Hangt er vanaf natuurlijk. Mooie combi, maar als het niet werkt of je gaat te snel dan gaat het niet werken. Misschien kun je een clinic volgen bij carclean of wat filmpjes op youtube bekijken met instructies. Soms het meer nodig dan één hit, soms wel twee of drie. Werk in stukjes van 40x40 cm en overlap elke pass met 50%. Eerst van links naar rechts en van onder naar boven, dan andersom.
 
Nissan is niet zon harde lak over het algemeen bekeken en zou het makkelijk moeten lukken..

Je noemt geel en oranje , dit zijn echt cutting pads en samen met de bijv mezzo moet je het er goed uit krijgen.
Waarschijnlijk zal je dus te snel over het paneel gaan en het geen tijd geven om ook de ''polijstende'' werking te geven!

Maar finish met wit is eigenlijk geen perfecte combo omdat de wit nog gewoon een cut factor heeft , en je eigenlijk zwart of groen dergelijke nodig hebt(geen cut-factor van pad)
----Dit heeft niks met de swirls natuurlijk van doen,meer op finish bekeken----

Eventjes op je gemak dus filmpjes kijken over de dap , maar waarschijnlijk zal het in de snelheid zitten + wat ze al zeiden meer hits nodig kan zijn.
 
Vat het niet verkeerd op, maar kijk je wel goed. Ik ben van mening dat je alleen goede resultaten behaald als je goed kijkt naar de vorderingen. Begin met het grondig inspecteren van de lak met behulp van bijvoorbeeld de brinkmann inspectielamp. Kijk goed hoe de swirls en andere lakdecten door de lak "lopen". Begin met een middelmatige cuttingfactor en ontvet de gepolijste lak met bijvoorbeeld eraser. Kijk nu nogmaals goed naar het resultaat, wederom met een felle lichtbron. Wat zie je? Heb je een verandering in de swirls en krasjes aangebracht. Zie je geen verandering in de structuur van de lakdefecten en zitten de krasjes er nog steeds onverandert in, dan zal je de cuttingfactor moeten verhogen. Geef de lak nog een hit met een hogere cuttingfactor. Na het polijsten nogmaals ontvetten en nogmaals een inspectie met de inspectielamp. Blijf de cuttingfactor verhogen tot je resultaat ziet in de lak. Bij een hogere cuttingfactor, worden de lakdefecten hersteld, maar krijg je er nieuwe voor terug. Deze nieuwe lakdefecten kun je weer herstellen door de cuttingfactor af te bouwen.

Succes!
 
Pieter zei:
Ik gebruik monello polijst en finnish is ook van monello ik gebruik de gele of de oranje pad voor polijsten En voor finnish gebruik ik de witte pad .

Monello Inizio Forza, Monello Inizio, Monello Mezzo, Monello Finale : over welke polijst en finish heb je het nu ?

Zet nou gewoon eens exact onder elkaar met welk middel (van Monello) op welke pad je de stappen hebt gedaan.
 
Monello inizio forza de gele pad normaal oranje
Monello mezzo groen
Monello finale ook op groen

Begin eerst met monello inizio forza 1 tot 2 keer tot dat er geen krasjes meer zichtbaar zijn .
En dan gebruik ik monello mezzo en als ik die heb gebruikt dan de finale en dan heb ik nog de wax van poorboy world die ik als laatst gebruik.

Ik heb net mijn motorkap gedaan ik heb ieder deel met monello inizio forza gedaan 3 keer en dan met monello mezzo en 1keer finale maar je ziet de krasjes nog. Heb het nu rustiger gedaan maar mag het denk ik nog wel een keer doen , komt dit vaker voor ?

De oranje pad die ik heb blijft trouwens niet meer plakken dus daar ga ik morgen even mee terug .. Op naar rotterdam:cool:
 
Krassen zijn geen swirls en er ook een stuk lastiger zoniet onmogelijk om met een DAP te verwijderen.
De stap van Inizio Forza met een gele pad naar Mezzo op een (licht ?) groene pad is veel te groot.
Vergeet niet dat je met de Inizio Forza en de gele pad ook schade veroorzaakt die je dan in de stappen erna weer ongedaan maakt : dat is het hele nut van afbouwen en dat doe je nu dus niet.
 
er blijven wel wat krasjes zitten en als het zonnetje erop staat dan zie je een soort spinnenweb achtige krasjes zitten ga het vandaag nog eens proberen kijken als het eruit gaat
ga het zo proberen deze volgorde oranje pad monello inizio forza. monello mezzo op groen. finale op wit ben benieuwd als het lukt
 
Ik heb eerder een Nissan Almera (zilver) (uitvoering van rond de 2000) voor een deel mogen doen, daar gingen de swirls weg met oranje en mezzo. Vergeet niet dat forza of inizio + geel een erg aggresieve combo is. Je kan er krassen mee weghalen op je Japanse lak, maar door de grofheid krijg je er wel micromarring voor terug. Dat lijkt op swirls, maar dan wat lichter. Je moet dus goed afbouwen om dat weg te krijgen en een strakke finish te krijgen.

Ik denk dat geel+forza -> wit+mezzo -> daarna pas finishen met lichtgroen of zwart + finale een goede optie is.
Maar misschien moet er zelfs nog een extra stap tussen: Geel+forza -> oranje+mezzo -> wit+mezzo -> finishen met lichtgroen of zwart + finale.

Dit in ieder geval bij krassen. Bij swirls zou ik gewoon oranje+mezzo -> wit+mezzo -> lichtgroen+finale doen. Ik heb ook vaak meegemaakt dat met dit stappenplan, de stap wit+mezzo niet eens noodzakelijk is, omdat oranje+mezzo een vrij goede finish achterlaat die met lichtgroen+finale goed af te finishen is. Dit uiteraard afhankelijk van de lak.

Probeer het dus met een testspot. En niet zo snel meer naar inizio grijpen ;) Mezzo is vaak al voldoende en finisht ook veel beter.
 
Hallo GMToyota

Bedank voor het advies ik ga het zeker proberen.en ik zal je laten weten wat het resultaat is
 
Misschien overbodig om te vragen maar doe het toch. Heb je de lak wel degelijk gereinigd en gekleid? Wellicht verspreid je nog reeds aanwezig vuil waardoor je weer krassen laat ontstaan.
 
Hallo mazdadave
Heb wel een klei kit gekocht maar ik was het vergeten dus ik had mijn zij schermen en motorkap al gedaan toen kwam ik er pas achter dat ik nog moest kleien dus dat heb ik gedaan .Er is dus inderdaad kans dat er vuil in mijn pad is gekomen en dat ik daar door krassen veroorzaakt heb zal morgen mijn pad controleren , bedankt voor het advies .
 
Morgen de pad controleren ?

Volgens mij moest die pad al lang proper gemaakt zijn , er staat hier op het forum ergens een heel mooi (nieuw) filmpje trouwens .

Wel je pads laten drogen met de velcro naar ...boven ;)
 
vandaag vs morgen: wees blij dat er in elk geval goed naar gekeken wordt eer er weer mee gewerkt gaat worden ;)
( wel mee eens dat meteen doen je het meeste profijt oplevert )