• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

tips & trics over foamen

Zonder goede foamlans zal het foam nooit echt mooi worden. Wat de mengverhoudingen betreft:

- Voor Monello werkt 1:10 prima. Je moet dan afhankelijk van je HD en de grootte van de auto wel behoorlijk snel werken.
- AF Avalanche heb ik ook sinds kort in huis en heb ik alleen nog gebruikt met een verhouding van 1:4. Dit was duidelijk te veel want ik kon de auto (Volkswagen Up), 6 keer infoamen. Ik denk dat je daar ook redelijk goed zit met een verhouding van tussen de 1:10 en 1:5.
Dit weekend beide merken eens proberen dan in dezelfde verhoudingen. AF op mijn vrouw haar Jetta gebruiken en dan de Monello op mijn wagen. Kijken als er een verschil is. Mijn wagen is een Touring en dus al direct wat groter dan een Up natuurlijk :blush:
Kwestie de mengverhouding? Hoeveel kan er in de fles van monello? 1liter? 1:10 is dan 100ml foamzeep op 1liter?
 
@M3fan - De maatverdeling zit al op een Lancia-fles. Als je hem dan tot de FILL-streep vult, heb je 700ml eindproduct. (70ml Foamshampoo) 1:10 is voor lichte vervuiling, 1:4 is voor zwaardere vervuiling.

Heb je bij aanschaf van de Lancia doorgegeven hoeveel bar jouw machine hebt? (Carclean past dan de Lancia aan)

@Jansen - Ik kan met een volle fles Artico Magico 1,5 keer mijn auto foamen. (Met velgen extra erbij) Maar jij kon dus met AF 6x een Uppie compleet foamen? Donders, dan is dat spul flink geconcentreerd!
 
@M3fan - De maatverdeling zit al op een Lancia-fles. Als je hem dan tot de FILL-streep vult, heb je 700ml eindproduct. (70ml Foamshampoo) 1:10 is voor lichte vervuiling, 1:4 is voor zwaardere vervuiling.

Heb je bij aanschaf van de Lancia doorgegeven hoeveel bar jouw machine hebt? (Carclean past dan de Lancia aan)

@Jansen - Ik kan met een volle fles Artico Magico 1,5 keer mijn auto foamen. (Met velgen extra erbij) Maar jij kon dus met AF 6x een Uppie compleet foamen? Donders, dan is dat spul flink geconcentreerd!

Ok super. De maatverdeling erop maakt het wel wat makkelijker dan. Ja ik had voor mijn bestelling de vraag gesteld en moest het dus erbij vermelden. Bij deze dus 150 bar. Kan het kwaad als het eventueel minder bar is? Ik vermoed dat ik de 150 bar versie heb. Maar kan ook de 140 of 145 zijn..
 
Ok super. De maatverdeling erop maakt het wel wat makkelijker dan. Ja ik had voor mijn bestelling de vraag gesteld en moest het dus erbij vermelden. Bij deze dus 150 bar. Kan het kwaad als het eventueel minder bar is? Ik vermoed dat ik de 150 bar versie heb. Maar kan ook de 140 of 145 zijn..

Poehh... Dat durf ik niet te zeggen. Dit zal je moeten proberen.

Ik weet wel dat als ik mijn Lancia (Gebruik ik op een Nilfisk C120) op een C110 zet, dan raakt die het spoor bijster, maakt vreemde geluiden en geeft vervolgens een zeperig pisstraaltje. Vaag! :p
 
Poehh... Dat durf ik niet te zeggen. Dit zal je moeten proberen.

Ik weet wel dat als ik mijn Lancia (Gebruik ik op een Nilfisk C120) op een C110 zet, dan raakt die het spoor bijster, maakt vreemde geluiden en geeft vervolgens een zeperig pisstraaltje. Vaag! :p

Hm hopelijk komt het in orde dan. We zullen het uittesten. Hopelijk kan ik het dit weekend doen. Het weer is niet bijster goed voor de moment hier. Maar er zou beterschap komen. Komt wel Goed!
 
Ik had er dus ook best veel foam in de fles gedaan. Als ik de knop maximaal dicht draaide dan kwam er schuim als te lang opgeklopte slagroom uit. Ik heb de stelknop dus een paar slagen open moeten draaien om wat dunner foam te krijgen, aangezien ik niet echt een fan ben van te dik foam.
 
Ik had er dus ook best veel foam in de fles gedaan. Als ik de knop maximaal dicht draaide dan kwam er schuim als te lang opgeklopte slagroom uit. Ik heb de stelknop dus een paar slagen open moeten draaien om wat dunner foam te krijgen, aangezien ik niet echt een fan ben van te dik foam.

We zullen eens spelen met de knop dan. Eens volledig dicht draaien en kijken wat het doet naarmate ik de knop open zet. Te dik foam zou blijkbaar rapper kunnen indrogen dacht ik?
 
We zullen eens spelen met de knop dan. Eens volledig dicht draaien en kijken wat het doet naarmate ik de knop open zet. Te dik foam zou blijkbaar rapper kunnen indrogen dacht ik?

Té dik foam slaat de plank een beetje mis. :) Het moet dik genoeg zijn om te blijven plakken en te kunnen inwerken op vuil, maar dun genoeg om dit vuil ook af te kunnen voeren. ;)
 
Als het te dik is zakt het te snel van de auto, in mijn ervaring. Ziet er wel leuk uit, maar niet echt effectief.
 
It's all about the balance! :p

Zit er veel verschil in eigenlijk tussen de verschillende merken? Kwa dikte van het schuim dan? Stel dat je 2 verschillende merken in dezelfde mengverhouding zou uittesten?
 
Hangt van de concentratie van het pure middel af.
Ik heb zowel de snow foam van Monello als van Waxaddict. Kijkende naar de aanbevolen verhouding is de Waxaddict heel wat zuiniger dan de Monello Artico: 1:10 (91ml voor 1 liter) t.o.v.1:4 (250ml voor 1 liter) bij zware vervuiling. Beide geven prima foam in deze verhoudingen. Zou een verspilling zijn om de Waxaddict foam in verhouding 1:4 te gebruiken!
 
@Jansen het is maar net welke vorm van verhouding je gebruikt (genoeg discussie hierover op het forum):in de webshop bij Waxaddict gebruiken ze 1000ml gedeeld door 11, bij Monello 1000ml gedeeld door 4. Trouwens, als ik mijn foamfles vul gaat dit nooit tot op de ml nauwkeurig, maar met een inschatting.
 
Helemaal waar. Ik kon me voorstellen dat het in dit geval verwarrend was om twee verschillende methodes door elkaar te gebruiken, zeker voor iemand die er niet in thuis is.
 
Nou gisteren mijn Lancia ook binnen gekregen.
Moet zeggen dat het er wel degelijk uit ziet .

Ik had nog geen tijd gehad om hem uit te proberen (zal aankomend weekend denk ik worden).

Alleen je hebt dus een draaiknop boven op (lees dat je deze zo goed als dicht moet zetten).
Maar aan de voorkant kan je hem ook draaien, maar wat regel je dan?

De breedte van de straal of zo?

Edit:
Oh ja, ik had wel het aantal bar (130) opgegeven bij mijn bestelling, alleen vraag me dan af of je dan kan zien of ze wat aangepast hebben (of dat het wellicht niet nodig was).

Tevens heb ik een BMW 5 serie (Touring) en hoop dat ik dus rond kom met 1 fles.
Maar ik zal het laten weten als ik het heb geprobeerd.

(Wel mooi om te zien dat ik in een oud topic reageer en dat er gelijk weer wat actie in zit :p )
 
Ik heb sinds kort ook de Monello foam lance. Ik heb een Nilfisk C130.2 (130bar) en heb dit ook doorgeven aan carclean voor de foamlance.
Op youtube staan er enkele filmpjes met 1:10 verhouding en krijgen mooi schuim, maar ik krijg dan waterig schuim. Ik moet met Artico Magico een 1:5 verhouding aanhouden om goed schuim te krijgen met de knop op volledig op -
Zou dit kunnen komen omdat wij erg hard water hebben (14-21dH) dat ik meer foam nodig heb? Dat is toch allesinds wat ik vermoed, want ik merk ook dat ik van PB Slick en Suds iets meer als de aanbevolen hoeveelheid moet gebruiken om een glijdend sopje te krijgen.

Misschien toen maar eens voor een kalkfiltertje kijken dan :)
 
Maar aan de voorkant kan je hem ook draaien, maar wat regel je dan?
De breedte van de straal of zo?
Jup! Van een vaste straal tot een flinterdunne waaier. :)

vraag me dan af of je dan kan zien of ze wat aangepast hebben
Kan je niet 1-2-3 zien. Hoeft ook niet, toch? :)

Tevens heb ik een BMW 5 serie (Touring) en hoop dat ik dus rond kom met 1 fles.
Ik heb een C120 en met een volle fles (700ml) kan ik 1,5 keer mijn gehele 3-serie + wielen/wielkasten infoamen. ;)
 
@Aze - Ik denk dat jouw waterhardheid inderdaad een factor is. Met mijn C120 en 1:5 krijg ik een flink pak schuim. :) Met 1:10 krijg ik nogmaal schuim en krijg mijn blauwe auto helemaal wit.
 
Nou gisteren mijn Lancia ook binnen gekregen.
Moet zeggen dat het er wel degelijk uit ziet .

Ik had nog geen tijd gehad om hem uit te proberen (zal aankomend weekend denk ik worden).

Alleen je hebt dus een draaiknop boven op (lees dat je deze zo goed als dicht moet zetten).
Maar aan de voorkant kan je hem ook draaien, maar wat regel je dan?

De breedte van de straal of zo?

Edit:
Oh ja, ik had wel het aantal bar (130) opgegeven bij mijn bestelling, alleen vraag me dan af of je dan kan zien of ze wat aangepast hebben (of dat het wellicht niet nodig was).

Tevens heb ik een BMW 5 serie (Touring) en hoop dat ik dus rond kom met 1 fles.
Maar ik zal het laten weten als ik het heb geprobeerd.

(Wel mooi om te zien dat ik in een oud topic reageer en dat er gelijk weer wat actie in zit :p )

De voorkant is idd om de breedte van de straal te regelen.
Zelf vul ik m'n flesje meestal tot 450-500ml en daarmee kan ik net m'n auto (Audi A3) inspuiten + velgen. Maar je mag dan niet teveel verspillen of je komt er niet :p