• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tips voor aanbrengen Collinite 845

Renzo 4000

Detailing chief
23 jul 2013
178
100
43
Ik ben sinds kort actief hier op het forum en ben steeds serieuzer bezig met het detailen van mijn auto. Ik heb in de afgelopen maanden behoorlijk wat producten aangeschaft en wordt steeds enthousiaster. Ik heb al een kleine maand Collinite 845 in de kast staan en die wil ik graag gaan gebruiken.

Mijn Megane is een kleine 2,5 geleden gepolijst en zit nog goed in de lak (weinig tot geen swirls ed). Nu wil ik morgen (heb een middagje vrij geregeld) mijn auto in de Collinite gaan zetten zonder een volledige detailstappenplan te volgen. Ongeveer 2 maanden geleden heb ik hem in de MG nxt tech wax gezet en ik merk dat de wax laag minder wordt (wel telkens tussentijds geboost met PB QD + en een spray wax van Mothers). Ik wil dus wel dat de basis goed schoon is(zonder kleien) alvorens dit aan te brengen. Graag jullie tips/opmerkingen of mijn aanpak juist is:

1. Insprayen met APC (1:10) ... is dit voldoende om de oude waxlaag te strippen? Of kan ik dit beter ergens anders mee doen?
2. Afspuiten
3. Foamen
4. Afspuiten
5. Velgen reinigen apc / pb Spray and Rinse Wheel Cleaner
6. Wassen met PB SS&S
7. Auto drogen
8. Aanbrengen Collinite met een pad
9. Curen en uitbuffen na twee plaat delen (cure tijd van ongeveer 15 minuten? .. is dat lang genoeg, uiteraard na swipe test).
10. Velgen drogen en Collinite aanbrengen
11. De boel afmaken (ramen, trims, banden)

Uiteraard is dit geen volledige detail, maar daarvoor heb ik nu te weinig tijd en wil ik dat doen als ik minimaal een dag vrij kan maken.
 
Hoewel mensen het wel doen, is het iets wat ik dus afraad: niet je auto insprayen/wassen met APC. Dit kan rare vlekken geven. Gebruik liever een overdosis shampoo om de oude waxlaag te strippen.
Ook de velgen wil je doen met eerst APC en daarna een velgenreiniger... why? :weetniet
Gebruik gewoon een velgenwax en daarna kun je de velgen onderhouden met een sopje en een borstel, meer niet, ook nog eens beter voor je velgen :cool
 
Die APC zou ik skippen en gaan voor een hogere dosis shampoo , zo is je waxlaag ook weg. Apc KAN vlekken veroorzaken als je het laat opdrogen....

Als je lak voldoende "glad" is , moet je idd niet kleien , zoiets kan je wel voelen en mocht het nodig zijn dan zou ik toch kleien ( Mothers , AF , zachte klei maw )

Welke spraywax van Mothers heb je ? Het kan zijn dat je hierdoor de (onderste) wax hebt aangetast als er oplosmiddelen in zitten....( de FX heeft dit )
 
@Stimpy68, helder! APC dus absoluut niet gebruiken hiervoor. Ik zal de dosering PB SS&S dus flink moeten verhogen? Enige idee hoeveel op een emmer van 10 liter? Tav het reinigen van de velgen was ik niet duidelijk zie ik , ik bedoelde APC of PB Rinse... De Velgen zijn trouwens een kleine twee maanden geleden in de PB Wheel Sealant gezet , maar merk dat het langzaam minder wordt.

@Grandscenicman, de lak is nog redelijk glad en wil de volgende keer zondermeer gaan kleien ... dit is dan overigens mijn eerste keer dus wil daar wel goed de tijd voor nemen. Het is nu meer een wasbeurt+ ... hoewel dat voor velen vloeken in de kerk is waarschijnlijk :). Ik heb de volgende spray wax gebruikt https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/Reflections_Advanced_Spray_Wax_710ml_10224_100222 .. die overigens erg prettig werkt tussen de wax beurten door. Na het wassen is de auto nog nat en kan je het product al opsprayen en daarna bij het drogen uitbuffen. De spray geeft een mooie diepe natte glans wat erg mooi naar voren komt op de Orange Cayenne kleur :P

Nog een vraag, ik lees ook over een glaze wax zoals de blackhole van PB(ook geschikt voor mijn Orange Cayenne kleur??). Het is mij niet helemaal duidelijk of je dit in mijn situatie nu ook al kan toepassen of dat je daarvoor persé eerst moet kleien en polijsten.
 
grandscenicman;338623 zei:
Die APC zou ik skippen en gaan voor een hogere dosis shampoo , zo is je waxlaag ook weg. Apc KAN vlekken veroorzaken als je het laat opdrogen....

Als je lak voldoende "glad" is , moet je idd niet kleien , zoiets kan je wel voelen en mocht het nodig zijn dan zou ik toch kleien ( Mothers , AF , zachte klei maw )

Welke spraywax van Mothers heb je ? Het kan zijn dat je hierdoor de (onderste) wax hebt aangetast als er oplosmiddelen in zitten....( de FX heeft dit )

Vraagje: Wanneer vind u APC gebruik bij een auto dan het beste?

Ik denk bv. dat je, voor je gaat kleien en polijsten, dat je na het wassen uw auto nog eens met APC over sprayt om het laatste vuil eruit te halen het beste is, of heb ik het mis?

Ik zag bij Diventa Bella een gloednieuwe DS3 die toch ook zo'n APC 'kuur' kreeg, en dat die er toch aardig vanop knapte?
 
Even het topic terug bekeken, en het bleek om iron x te gaan, mijn excuses! :schaam

Maar ik zit nog steeds met de vraag of die stap die ik daarnet voorstelde goed is, of zit ik verkeerd? Mijn auto bijvoorbeeld heb ik al een anderhalf jaar niet meer gewaxt, moet ik die dan ook behandelen met apc/ iron x of?
 
Om wax proberen weg te halen: Het veiligst dus, zoals Stimpy vermeld, met een sterke overdosis shampoo. En om er écht zeker van te zijn dat je alle wax weghaalt: een cleaner. Iron-X gebruik je primair om ijzerdeeltjes te verwijderen.

Maar als je auto al anderhalf jaar niet meer gewaxt is, dan is de wax natuurlijk al lang weg.

Maar na het wassen, voor het kleien, wordt vaak nog iron-x en een hars/teerverwijderaar gebruikt om het oppervlak te reinigen van ijzerdeeltjes en hars en teer. Anders pak je dat pas op tijdens het kleien, wat zonde kan zijn van de klei.
 
Mooi dat de vragen van Dimitri zijn beantwoord, maar zie ook graag jullie reacties op de oorspronkelijke vraag van de topicstarter :P

Nog een vraag, ik lees ook over een glaze wax zoals de blackhole van PB(ook geschikt voor mijn Orange Cayenne kleur??). Het is mij niet helemaal duidelijk of je dit in mijn situatie nu ook al kan toepassen of dat je daarvoor persé eerst moet kleien en polijsten.
 
Jouw vragen in de TS zijn toch ook al grotendeels beantwoord?

1. Hier heeft Stimpy al antwoord op gegeven.
2. Ok.
3. Ok.
4. Ok.
5. Ok.
6. Ok.
7. Ok.
8. Ok.
9. Zoals je zelf meldt zal de swipetest dit uitwijzen.
10. Ok.
11. Ok.

M.b.t. de vraag over black hole: Black Hole is een glaze. Je Collinite 845 is een wax. Black Hole is geen glaze wax. Orange Cayenne zegt mij niet zoveel. Is jouw auto kleur meer donker dan licht, dan is Black hole iets voor jou. Je profiel plaatje laat een vrij donkere auto zien.

Black Hole bevat een hele, hele milde cleaner. Je zou, bij heel goed inwerken (=boenen) van het product, en bij machinaal gebruik van het product, de cleaning stap dus kunnen overslaan. Maar je kleit niet, dus er is een kans dat er oppervlakkig vuil op de lak blijft. Dit oppervlakkige vuil kan losraken tijdens het opzetten van een cleaner of een glaze, waardoor je dit onder je padje, over de lak heen wrijft. Hoe groot de kans is dat dat gebeurt hangt af van de staat van de lak. Niks moet, maar het advies blijft wel altijd om het te doen.
 
Het klopt dat mijn vragen grotendeels waren beantwoord, het ging alleen nog om het schuin gedrukte deel...anyway bedankt voor je reactie.

Het is een kleur die qua donkerheid ertussen zit, zie mijn profiel foto. Maar ik begrijp dat ik een glaze beter na het kleien(en nog beter, na het polijsten) kan doen. Ik hou het voor nu bij mijn genoemde stappenplan. Ik zal het resultaat nog wel delen met jullie.