• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Toyota Aygo Metallic Grijs met kindertekening.

Jeroen Derde

Detailing addict
3 jun 2013
64
55
44
Komend weekend staat er een Toyota Aygo in Metallic Grijs op de stoep voor een volledige poetsbeurt. Ook moet er een tekening op een van de portieren worden verwijderd. Deze tekening is gemaakt met een takje door de dochter van de eigenaar. Hoewel het natuurlijk erg leuk is om een tekening te krijgen van je dochter, is dit toch niet helemaal de wenselijke manier. Gelukkig zijn de krassen niet te diep, en lijkt het erop dat het allemaal wel weg te polijsten zou moeten zijn. Verder staat de auto altijd buiten, en daardoor zitten veel naden en kieren vol met groene aanslag. Omdat de auto niet heel regelmatig onderhouden wordt zal na het corrigeren van de lak vooral langdurige bescherming belangrijk zijn. Verkort stappenplan.
  • Foamen met Magifoam
  • Wielen inwerken met borstel en magifoam, daarna wassen met Meguiars NXT Shampoo, en afspoelen
  • Hoeken van de wielen verder choonmaken met Bilberry en kwast en afspoelen
  • Wielen met Iron-X
  • Auto en wielen afspuiten
  • Auto wassen met Microvezel Mitt en Meguiars NXT shampoo (sterke dosering om waxresten te stripen)
  • Extra aandacht voor kieren en naden met mothers detail brushes
  • Auto kleien met Autofinesse klei en Dodojuice lube
  • Polijsten met DAP900 (monello reeks polijstmiddelen, foam pads en microvezel pads) nog geen idee welke stappen en hoe hard de lak is
  • PB's Black hole glaze met DAP en hand
  • EX-P sealant met DAP en hand.
  • Liquid Natty's Blue met DAP en hand
  • Verder zal de binnenkant goed worden uitgezogen, en met PB APC worden gereinigd.
  • Interieurdelen binnen met PB Natural Look Dressing
  • Kunststof delen buiten met Auto Finesse Revive Trim dressing.
Als er nog tijd over is, zal de motorruimte ook nog worden gereinigd met PB APC en naderhand beschermd worden met Auto Finesse Verder heeft de auto de nodig kattenpootjes en gebruikssporen. Hierbij alvast de foto's van de eerste inspectie van de auto. De tekening
conv_770.webp
De kattenpootjes
conv_771.webp
conv_772.webp
Gebruiks sporen
conv_773.webp
 
Ik zou de blackhole weg laten als je voor de lange duur bescherming wilt gaan, EXP kan beter direct op een schoone lak aangebracht worden.
Vergeet de lak niet te ontvetten voordat je de EXP aanbrengt dit komt hem echt ten goede!

Ben benieuwd naar de eind foto's.
 
  • Leuk
Reacties: Jeroen Derde
Svenn21;n401761 zei:
Ik zou de blackhole weg laten als je voor de lange duur bescherming wilt gaan, EXP kan beter direct op een schoone lak aangebracht worden.
Vergeet de lak niet te ontvetten voordat je de EXP aanbrengt dit komt hem echt ten goede!

Ben benieuwd naar de eind foto's.

Goed idee. Vind blackhole op een zwarte of donkere auto erg mooi, maar je punt over de hechting van de EX-P heeft wel wat, Misschien kan ik beter 2 lagen EX-P doen en vantevoren ontvetten met Spruzzo ofzo.
 
Wanneer je tijdens het polijsten merkt dat je de krassen er niet geheel uit krijgt. Dan zou ik pas kiezen voor de PB Blackhole. Zodat deze eventuele kleine krasjes die overgebleven zijn na het polijsten opvullen. Wanneer je wel een mooi resultaat hebt na het polijsten. De lak afnemen met bijv Gyeon Prep en dan EX-P heel dun aanbrengen (less is more). De diepe finish glans behaal je toch al met de Natty's. Niet gelijk de wax over de EX-P doen even de ex-p laten rusten (uurtje is voldoende).
 
Kan inderdaad tussen de lagen ex-p wel de wielen in de PB wheel sealent zetten of aan de motorruimte werken, dat uurtje tussendoor hoeft geen probleem te zijn. De auto overnacht ook nog eens in de garage, dus kan zelfs de volgende ochtend de wax pas erop zetten als dat beter uitkomt.

Bedankt voor de input tot zover.
 
Hier wel zowel op ipad iphone Safari en internet explorer. Anders is het terug te vinden in Discussie producten Tips aanbrengen Ex-p
 
Het gaat om deze tekst, gekopieerd uit een forum van carclean afkomstig van member "thomas": Als je tijdens het aanbrengen van een glaze het product niet inwerkt tot het oppervlak gaat glimmen dan doe je echt iets verkeerd. Het is de bedoeling dat je het goed inwerkt op de lak totdat deze gaat glimmen, of je het dan een tijd laat zitten voordat je het residu uit buft maakt niet uit. Met andere woorden; je brengt het dus niet aan als een wax. De EX-P breng je dus wel aan als een wax. Dus dun uitsmeren over de lak en dan even laten zitten (ik laat het meestal zo'n half uur tot een uur zitten) en dan uitbuffen. Normaal doe je met een wax een "swipe test" (weet niet meer precies hoe het heet maar er is ergens een how to van), dat betekent dat je een schone vinger over het gewaxte oppervlak haalt om te kijken of er geen residu meer overblijft. Blijft er geen waas over dan kan je het residu er af halen. Echter is de EX-P een sealent waar deze test niet bij werkt, dus laat ik die maar gewoon een tijd zitten voordat ik hem uitbuf.
 
  • Leuk
Reacties: Jeroen Derde
Ondertussen staat hij binnen in de garage en zijn de volgende stappen gedaan:
  • Foamen met Magifoam
  • Wielen inwerken met borstel en magifoam, daarna wassen met Meguiars NXT Shampoo, en afspoelen
  • Hoeken van de wielen verder choonmaken met Bilberry en kwast en afspoelen
  • Wielen met Iron-X
  • Auto en wielen afspuiten
  • Auto wassen met Microvezel Mitt en Meguiars NXT shampoo (sterke dosering om waxresten te stripen)
  • Extra aandacht voor kieren en naden met mothers detail brushes
Ook heb ik het hele interieur schoongemaakt en uitgezogen.
conv_783.webp
conv_784.webp
 

Bijlagen

  • conv_774.webp
    conv_774.webp
    78,9 KB · Weergaven: 162
  • conv_775.webp
    conv_775.webp
    25,5 KB · Weergaven: 137
  • conv_776.webp
    conv_776.webp
    71,4 KB · Weergaven: 138
  • conv_777.webp
    conv_777.webp
    93,8 KB · Weergaven: 160
  • conv_778.webp
    conv_778.webp
    36,5 KB · Weergaven: 138
  • conv_779.webp
    conv_779.webp
    65,1 KB · Weergaven: 128
  • conv_780.webp
    conv_780.webp
    21,5 KB · Weergaven: 156
  • conv_781.webp
    conv_781.webp
    85,6 KB · Weergaven: 148
  • conv_782.webp
    conv_782.webp
    25 KB · Weergaven: 139
Droog was het zeker niet hier, maar gelukkig sta ik lekker in mijn garage. Dat gaat prima met een aygotje. Auto nu helemaal gepolijst. Zo dadelijk de ramen nog polijsten, en dan kan ik aan de EXP beginnen.
 
Bij het kleien nog behoorlijk wat vuil eraf gehaald. Ik blijf me nog altijd verbazen wat er nog blijft zitten na het foamen en wassen van een auto.
conv_785.webp


Ingepakt en afgeplakt
conv_786.webp


Nogmaals inspectie van de nu schone lak.
conv_787.webp


Resultaat na 2 hits Mezzo op een oranje foam pad.
conv_788.webp

conv_789.webp


Rest van de panelen hadden slechts 1 hit mezzo nodig
conv_790.webp

conv_791.webp

conv_792.webp


Plastic delen verder afgewerkt met Revive van Auto Finesse. Hier alleen het linker rooster nog gedaan.
conv_793.webp


conv_794.webp
 
En dan hier het eindresultaat na 2 lagen EX-P en een laag Natty's Blue liquid.
Ramen staan in de H2GO van Angelwax.
Alle foto's zijn hier nog in Fullsize terug te vinden: https://www.facebook.com/jderde/medi...6695039&type=1

conv_795.webp


conv_796.webp


conv_797.webp


En het interieur ook nog gedaan met PB APC 1:10 en daarna met Natural Look.
Rubber delen, bekleding en de bestuurders mat gedaan met PB APC 1:7

conv_798.webp


vergelijking voor en na

conv_780.webp

conv_800.webp


conv_778.webp

conv_801.webp
 

Bijlagen

  • conv_799.webp
    conv_799.webp
    26,7 KB · Weergaven: 135
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi resultaat Jeroen. Maar waarom plak jij zoveel af? Zelf plak ik alleen de rubbers en sommige trim soorten af. Dit kost toch erg veel tijd en materiaal?
Na het polijsten was ik de auto toch altijd om een schoon en vetvrije lak te hebben voor de laatste stap. Die paar spetters polijst op je ruit of lamp was ik er wel af ;-)
 
Jeroen Merlijn;n402086 zei:
Mooi resultaat Jeroen. Maar waarom plak jij zoveel af? Zelf plak ik alleen de rubbers en sommige trim soorten af. Dit kost toch erg veel tijd en materiaal?
Na het polijsten was ik de auto toch altijd om een schoon en vetvrije lak te hebben voor de laatste stap. Die paar spetters polijst op je ruit of lamp was ik er wel af ;-)

Misschien wel een goed punt, maar ik heb een hekel aan polijst residu op ramen en trims. Ik neem liever wat extra voorzorg maatregelen dan dat ik later (voor mijn gevoel) een eeuwigheid bezig ben alles weer schoon te krijgen. Vooral polijstresidu op ramen krijg ik er soms maar moeilijk af. Die stipjes verplaatsen dan alleen maar ipv dat ze worden opgepakt door de doek. Na het polijsten heb ik de auto nu alleen schoongemaakt met IPA voor het aanbrengen van de EX-P en wax.

Ik gebruik overigens zoiets: https://www.ecotools.nl/afplaktape-550/
voor het afdekken van het voorraam en de koplampen.