• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Toyota - Aygo (Wit, kleurverschil, slecht spuitwerk)

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.868
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen!

Ik was het vergeten, maar ik had nog wat foto's/films van een recente detail. Deze detail was één van mijn lastigste omdat hij flink tegenviel en ik bijv. met de was-stappen al meer als een halve dag kwijt was.

Het betrof een witte Toyota - Aygo die ik in de avonduren had bezichtigd en deze zou ik voor een mooie prijs wel even doen. De eigenaar is een kameraad van mij en dus maakte eventueel wat extra tijd niet zoveel uit. Helaas werd het 2 dagen knallen waarvan al meer als een halve dag dus goed wassen... :S

In de zon leek het allemaal wel mee te vallen, maar met je bolle oog op de lak kwam je toch bizar veel defecten tegen. Helaas is een witte auto op de gevoelige plaat vastleggen nogal tricky, dus heb behoorlijk wat foto's verwijderd. Je zag het niet goed...

* Prewash * Valet Pro - Snow Foam Combo 1:5 (Drukpomp)

20161130_114113.jpg

20161130_114159.jpg

20161130_114208.jpg

20161130_114906.jpg


20161130_114929.jpg


De Prewash deed goed zijn werk. Veel vuil en vettigheid weekte los en behoefde alleen nog afspoelen. De APC-stap was een stuk makkelijker. (SFC probeerde ik hier voor het eerst)


Na de prewash en handwas was de auto uiteraard al 10x schoner, maar dit leverde de nodige ''vage'' vervuiling op die ineens de kop opstak. -->

20161130_114855.jpg

20161130_114901.jpg

Mijn eerste idee hierbij was dat dit overduidelijk ijzerdeeltjes moesten zijn. IJzerverwijderaar erbij pakken en laten werken.

Jammer joh... Bleek geen of weinig ijzer te zijn, ondanks het er sterk op leek en de deeltjes erg hard waren.

Grotendeel van de auto zat onder deze ''spikkels''. Na afwisselen tussen een heleboel ijzerverwijderaar / prewash / APC+D / kleien / wassen / Polijstmiddel / cleaner / HG stickerverwijderaar / etc, het tot een minimaal probleem kunnen krijgen en toen middels polijsten helemaal kunnen verwijderen.

Ik wilde niet meteen gaan polijsten omdat de spikkels nogal scherp en hard waren.


Het dak zag er ook niet uit. Veel ingebrande zaken, ik vermoed hars van bepaalde bomen. -->

20161130_121932.jpg

20161130_121936.jpg


Ook hierbij wilde ik niet volgas gaan polijsten omdat er op sommige plekken de boel ingebrand was, op andere plekken kwamen er wederom harde spikkels los.

Voor beide problemen behoorlijk veel product gebruikt, zoals veel klei.


* Polijstwerk *

Stofjes in de lak, kleurverschil, niet uitgewaaiert, hologrammen onder de blanke lak, verschillende hardheden blanke lak, druipers, vingerafdrukken, etc.

Ik heb niet veel verstand van spuitwerk, maar ik vertrouwde weinig van het lakwerk en het polijsten hiervan. Ik heb de eigenaar op de hoogte gebracht middels telefonisch contact en foto's/films en die gaf toestemming om maar gewoon te gaan polijsten en wat niet goed is, dat is niet goed.

Ik heb maar een aantal dingen vastgelegd kunnen krijgen. -->

20161201_112115.jpg


20161201_121848.jpg

20161201_132319.jpg



Met toestemming van de eigenaar ben ik zonder al teveel zorgen begonnen met polijsten. Het verschil was goed te zien, met het blote oog. Vastleggen op camera wederom minder makkelijk. -->

Andere kant van het dak gepolijst. Reflectie weer terug en de witte kleur. Deze zijde van het dak een belachelijk kleurverschil. Rechts van de Rupes gepolijst, bikkelharde lak. Rechts daarvan in 1 snelle hit klaar.

20161130_171431.jpg

20161130_172256.jpg



Gehele deur is gepolijst. 1 hit met (Rupes 21 - LC Orbital Blue 7'' + Scholl S3)

20161201_115030.jpg


Mooi beeld van de verschillende hardheden in blanke lak. Achterpaneel + gehele deur gepolijst. (Rupes 21 - LC Orbital Blue 7'' + Scholl S3)

20161201_115129.jpg



Motorkap After -->




Motorkap After + rare zaken onder blanke lak -->



Linkerzijde + hologrammen onder blanke lak -->

Een spuiter kwam toevallig langs, wist ik toen echter nog niet, en toen hij weg ging heb ik hem snel nog even kunnen roepen. De beste man vond het spuitwerk simpelweg hilarisch en de defecten die ik niet wegkreeg aan deze zijde, dat bleken dus hologrammen onder de blanke lak te zijn.



Uiteindelijke resultaat -->




Greetz
 
Mooi werk kerel! Die staat er zeker weer mooi op eer, van je werk.
Dat dak jesus die zag uit, ik heb nog geen witte auto gehad maar die ziet weer top uit
Mooi verslag ook met video's en duidelijke foto's
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik had die spikkels proberen te verwijderen dmv kleien. Ik lees ook dat je nergens hebt gekleid.

Grotendeel van de auto zat onder deze ''spikkels''. Na afwisselen tussen een heleboel ijzerverwijderaar / prewash / APC+D / kleien / wassen / Polijstmiddel / cleaner / HG stickerverwijderaar / etc, het tot een minimaal probleem kunnen krijgen en toen middels polijsten helemaal kunnen verwijderen.
Voor beide problemen behoorlijk veel product gebruikt, zoals veel klei.

Haha! xD


Mooi gedaan.Wat voor wax heb je er eigelijk op gedaan en banden en zo nog behandeld?

Motorruimte + Interieur [ Scholl Purple
Wax voor standtijd [ Collinite 476
Banden [ Gyeon Tire


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Wat een drama die wagen zeg.
Die zwarte spikkels kan ik ook niet thuisbrengen. Ben ze tegen gekomen op de auto van mijn ouders, daar zijn ze ook erg lastig te verwijderen.

Gelukkig is de auto weer toonbaar geworden, netjes gedaan!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Mijn vrouw heeft een Citroën c1 gehad, (komt uit de zelfde fabriek) ook wit.
Wat een drama auto qua kwaliteit. De lak bij haar was ook heel slecht, leek wel te poederen, zo droog!
Ook op scherpe kanten, ineens roestpuntjes.. blij dat we van deze auto af zijn.

Je eindresultaat ziet er in iedergeval mooi uit.

groeten Quint
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Wel een geluk dat ie niet te groot is
Zo! Daar was ik zeker blij om. :p

Net resultaat....
Maar Rupes op dak van de auto???
Hij ligt op de rubbers, dus het valt mee. Normaliter doe ik dit ook niet, maar de lak was toch al vernaggeld. :p

Eigenaar zal ook niet blij zijn dat ie waarschijnlijk een schade bak heeft.
Een kameraad heeft zijn eigen garage en die bekeek de staat van de auto ook even. Nadat hij het kenteken zag, zag hij dat deze auto geïmporteerd is en met name bij dit type auto's is het dan vrijwel zeker dat het een schadeauto betreft.



Greetz