Ik weet dat de kit er al een keer opstaat, maar de laatste berichten zijn al drie jaar oud en aangezien ik zelf mijn nieuwe banden net heb behandeld wil ik hier graag bijhouden wat de standtijd en uitstraling is.
De kit bestaat uit de volgende onderdelen:
Borstel
Degelijk materiaal, goed formaat borstel met vrij harde stugge haren. Ideaal om mee te schrobben
Tire Cleaner
Makkelijk te hanteren sprayfles met twee spray standen, een wijde straal en smalle straal.
Handschoenen
Setje nitril handschoenen, zeker bruikbaar, maar niet herbruikbaar aangezien ze aan de dunne kant zijn. Ik heb mijn eigen nitril handschoenen gebruikt.
Sponsje
Slijtvaste spons om de clearcoat aan te brengen. De foto is na gebruik op vier banden, werkt prima en neemt niet te veel product op.
Clearcoat
De clearcoat zelf zit in een flesje met een draaibare doseerdop. De vloeistof is erg waterig en het sponsje neemt de eerste keren nauwelijks wat op waardoor ook de stoep een laagje coating heeft ontvangen.
Werkwijze
Er staan best een aantal ontmoedigende verhalen online over uren en uren schrobben met de tire cleaner. Ik denk dat dit vooral het geval is na meerdere applicaties van tyre gels met siliconen omdat deze moeilijk volledig te verwijderen zijn van de band. Gelukkig waren mijn banden nieuw en was drie keer schrobben voldoende.
Volgens de gebruiksaanwijzing:
- Cleaner op de band sprayen en 60 seconden in laten werken
- Met een natte borstel inwerken en schrobben
- Band afspoelen en borstel ook onder de lopende kraan afspoelen en niet in een emmer om achtergebleven siliconen weg te spoelen en niet met de volgende spoelbeurt weer terug op de borstel te krijgen.
- Herhalen tot het schuim wit kleurt
Banden voor aanvang:
Insprayen gaf al direct bruin schuim en borstelen maakte nog meer viezigheid los
Tweede keer was eigenlijk al prima, maar hierna toch nog een derde keer gepoetst door de nadruk die gelegd wordt op het belang van extreem schone banden.
De banden zagen er inderdaad schoon uit!
Hoe meer lagen aangebracht worden hoe meer glans dit zou moeten geven. Persoonlijk houd ik meer van een matte afwerking, toch twee lagen aangebracht om zeker goede dekking te hebben.
1 laag
Twee lagen
Aangeraden wordt om druppels meteen weg te vegen, de foto is niet zo goed geworden als ik had gehoopt, maar zoals je ziet schuimt de clearcoat een beetje waardoor je ophopingen krijgt.
Deze kan je volgens mij het beste of direct wegvegen of gewoon laten zitten, want zoals op onderstaande foto aan de binnenrand te zien is krijg je een vlekkerig resultaat als je dit wegveegt als de rest al droog is.
Eindresultaat:
Verbruik
Het verbruik van de cleaner viel me ook goed mee, uit voorzorg had ik een tweede fles cleaner gekocht, maar ik denk dat ik nu voor vier banden (twee oude en twee nieuwe) ongeveer 60% van de originele fles heb gebruikt. Kanttekening hierbij is dat de twee oude banden wel beter schoongemaakt hadden kunnen worden, dus ik vermoed dat als er niet jaren siliconen gel op je banden zit je zelfs met gebruikte banden zeker genoeg hebt aan één volle fles voor vier banden.
De clearcoat heb je echt maar weinig van nodig en zodra de banden goed schoon zijn kan je een nieuw laagje aanbrengen als de glans minder wordt of als je een schaafplek hebt. Moeilijk in te schatten, maar zeker genoeg voor een paar volledige sets banden inclusief een tijdje bijhouden.
Conclusie
Vooralsnog ben ik zeer tevreden, de verwerking is erg makkelijk en snel, inclusief drogen ben ik een uurtje bezig geweest met deze twee banden. Scheelt uiteraard dat ze nog niet op de auto zitten.
Het resultaat mag er zeker wezen, al hoop ik dat de glans een beetje afneemt zodra de banden onder de auto zitten.
Vragen, opmerkingen of eventuele dingen die je graag getest wilt zien op de banden, laat het weten!
De kit bestaat uit de volgende onderdelen:
Borstel
Degelijk materiaal, goed formaat borstel met vrij harde stugge haren. Ideaal om mee te schrobben
Tire Cleaner
Makkelijk te hanteren sprayfles met twee spray standen, een wijde straal en smalle straal.
Handschoenen
Setje nitril handschoenen, zeker bruikbaar, maar niet herbruikbaar aangezien ze aan de dunne kant zijn. Ik heb mijn eigen nitril handschoenen gebruikt.
Sponsje
Slijtvaste spons om de clearcoat aan te brengen. De foto is na gebruik op vier banden, werkt prima en neemt niet te veel product op.
Clearcoat
De clearcoat zelf zit in een flesje met een draaibare doseerdop. De vloeistof is erg waterig en het sponsje neemt de eerste keren nauwelijks wat op waardoor ook de stoep een laagje coating heeft ontvangen.
Werkwijze
Er staan best een aantal ontmoedigende verhalen online over uren en uren schrobben met de tire cleaner. Ik denk dat dit vooral het geval is na meerdere applicaties van tyre gels met siliconen omdat deze moeilijk volledig te verwijderen zijn van de band. Gelukkig waren mijn banden nieuw en was drie keer schrobben voldoende.
Volgens de gebruiksaanwijzing:
- Cleaner op de band sprayen en 60 seconden in laten werken
- Met een natte borstel inwerken en schrobben
- Band afspoelen en borstel ook onder de lopende kraan afspoelen en niet in een emmer om achtergebleven siliconen weg te spoelen en niet met de volgende spoelbeurt weer terug op de borstel te krijgen.
- Herhalen tot het schuim wit kleurt
Banden voor aanvang:
Insprayen gaf al direct bruin schuim en borstelen maakte nog meer viezigheid los
Tweede keer was eigenlijk al prima, maar hierna toch nog een derde keer gepoetst door de nadruk die gelegd wordt op het belang van extreem schone banden.
De banden zagen er inderdaad schoon uit!
Hoe meer lagen aangebracht worden hoe meer glans dit zou moeten geven. Persoonlijk houd ik meer van een matte afwerking, toch twee lagen aangebracht om zeker goede dekking te hebben.
1 laag
Twee lagen
Aangeraden wordt om druppels meteen weg te vegen, de foto is niet zo goed geworden als ik had gehoopt, maar zoals je ziet schuimt de clearcoat een beetje waardoor je ophopingen krijgt.
Deze kan je volgens mij het beste of direct wegvegen of gewoon laten zitten, want zoals op onderstaande foto aan de binnenrand te zien is krijg je een vlekkerig resultaat als je dit wegveegt als de rest al droog is.
Eindresultaat:
Verbruik
Het verbruik van de cleaner viel me ook goed mee, uit voorzorg had ik een tweede fles cleaner gekocht, maar ik denk dat ik nu voor vier banden (twee oude en twee nieuwe) ongeveer 60% van de originele fles heb gebruikt. Kanttekening hierbij is dat de twee oude banden wel beter schoongemaakt hadden kunnen worden, dus ik vermoed dat als er niet jaren siliconen gel op je banden zit je zelfs met gebruikte banden zeker genoeg hebt aan één volle fles voor vier banden.
De clearcoat heb je echt maar weinig van nodig en zodra de banden goed schoon zijn kan je een nieuw laagje aanbrengen als de glans minder wordt of als je een schaafplek hebt. Moeilijk in te schatten, maar zeker genoeg voor een paar volledige sets banden inclusief een tijdje bijhouden.
Conclusie
Vooralsnog ben ik zeer tevreden, de verwerking is erg makkelijk en snel, inclusief drogen ben ik een uurtje bezig geweest met deze twee banden. Scheelt uiteraard dat ze nog niet op de auto zitten.
Het resultaat mag er zeker wezen, al hoop ik dat de glans een beetje afneemt zodra de banden onder de auto zitten.
Vragen, opmerkingen of eventuele dingen die je graag getest wilt zien op de banden, laat het weten!
Laatst bewerkt: