• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Twijfel!!! Bijna beginnende dap/detailer

abdel013

Detailing rookie
5 aug 2010
5
0
Beste forumleden/detailers,

Ik zal me even voorstellen ik ben abdel en ik ben 28 jaar. Ik volg deze forum al een tijdje en lees met veel plezier over alle ervaringen. En alle behaalde resultaten. Ik smul van de Show-off foto's.:love

Nu wil ik de knoop doorhakken en zelf beginnen met detailen. En als het met goed bevalt, er eventueel wat mee bijverdienen.

Ik ben van plan een DAP aan te schaffen. Maar ik twijfel tussen de DAP 500 en de DAP 900. Ik twijfel omdat de DAP 900 wat meer power heeft. En omdat ik met het oog op de toekomst. Waarschijnlijk meer auto's wil gaan poetsen. En om de prijsverschil hoef je het volgens mij niet te laten.

Ik heb ook aan de combi DAP900 + PRO900 gedacht dit met name om te investeren in de toekomst. Als ik ooit aan een rotary wil beginnen.

Ik wil gaan oefenen op: Zwarte Megane II 2003, groene VW polo uit 1995 en een blauwe 206 uit 1998.

Noobvraag: Welke hebben harde of zachte lakken.

De zwarte Megane en de 206 zitten onder de swirls. Met dank aan de wasstraat en onwetendheid :( .

Als ik zie wat voor pads en combi's er allemaal zijn. 8-o Dan zie ik door de bomen het bos niet meer. Laat staan alle andere stappen die ik moet ondernemen.

Wie kan me helpen mijn twijfel weg te nemen. Ik hoor graag jullie suggesties en advies.

Alvast bedankt, :cool

P.S. De pads die ik zie bij de DAP Raffini pakketten. Die kan ik los niet vinden in de shop van CC.

Sorry dubbel gepost.... Weet niet hoe ik deze verwijder
 
abdel013 zei:
P.S. De pads die ik zie bij de DAP Raffini pakketten. Die kan ik los niet vinden in de shop van CC.

Ik denk dat ze dan bij de Lake Country spullen staan. De monello pads komen bij Lake Country vandaan, meen ik (als ik een Lake Country pad bestel, zit er ook een Monello verpakking omheen).

Ik heb zelf een DAP 500, fijn apparaat, maar ik hoor vaak dat deze voor lakcorrecties vaak te kort schiet. Ik weet niet of je met een DAP 900 soms wat sneller "schade" kan aanrichten, maar ik neem aan dat je deze ook in lagere standen kunt gebruiken, zodat de "kracht" te vergelijken is met de DAP 500, dan heb je wel nog wat resèrve voor het geval je dat eens nodig mocht hebben. Het gewicht van de machine is geljk (zie ik net), dus daar hoef je het niet voor te laten.
 
Als noob zou ik de PRO900 voorlopig lekker laten liggen.
Als je niet weet hoe je hiermee moet omgaan kan je een hele berg schade aanrichten.

Wat beterft de keuze voor een DAP500 of 900 : zou lekker de 900 kiezen, is een hele fijne machine, zeker voor de VW ga je daar veel plezier aan beleven.

Van de auto's die je op het programma hebt staan is de hardheid als volgt :
- Peugeot 206
- Renault Megane

- VW Golf


Met name de Peugeot heeft heerlijke lak om te bewerken / detailen. Daar kan je zo veel resultaat uit halen :love
De Megane wordt al wat lastiger omdat deze best kras gevoelig is.
Een VW staat bekend om zijn harde lak, daar zul je aardig wat voor uit de kast moeten trekken om die swirl vrij te krijgen.

Wat je in ieder geval moet hebben :
- Rafinni polish starters pakket (IPA is wel wenselijk bij de Mezzo & Finale)
- Zwarte pad voor glaze
- Witte pad
- Licht groene pad
- Oranje pad

eventueel zou je ook nog een rode kunnen nemen als de de wax met de machine wilt opbrengen. Zelf doe ik het vaak met de hand omdat ik dat sneller vindt gaan.

Sucses !

Gr. Arjan
 
@ Nici,

Bedankt voor je snelle reactie dat ben ik niet gewend. Als ik het goed begrijp, is het niet zo'n probleem om voor de DAP900 te gaan. Ik wil uiteraard geen lak verpesten. Zoals ik eerder gelezen heb op de forum is de DAP foolproof.

De verwarring van die pads komt hiervandaan:

•Monello 5.5" Smart CCS Orange light cutting pad

Het lijkt of ze van het merk Monello zijn.

Zou jij als je nu een DAP zou kopen ook voor de 900 gaan?

En de pads en polijstcombi's zijn daar richtlijnen voor of leer je dit vanzelf.? Dus op gevoel.

Alvast bedankt
 
Heb zelf sinds een maand of 2 /3 ook een DAP900 en dat is echt een goede keuze geweest.
Ik gebruik de machine best vaak (echt wekelijk's voor een full detail) en je kan daar echt prima mee uit de voeten.

Richtlijnen voor een combinatie van een Pad met polish is er niet : daar hebben ze testspot's voor.
Je begint met de lichtste pad (vaak wit) en de lichtste polish. Haal je daar geen resultaat uit dan ge je van een witte pad naar een licht groene pad met de lichte polish, daar vandaan kan je dan naar een oranje pad met lichte polish.
Heb je dan nog steeds geen resultaat, stap je over naar een lichte pad met een zware polish.
Werkt dat ook niet ga je van wit naar licht groen en een zwaardere polish en van lichtgroen weer naar oranje mocht dat nodig zijn.

Je begint dus met een zo klein mogelijke cutting factor (vindt je bij de pad en op de polish) tot je de lichtste combi hebt die werkt.
Vergeet niet dat je vanaf zwaar altijd terug moet afbouwen naar licht, dus heb jij een oranje pad met Mezzo (zware polish) dan zul je na een polijst behandeling deze altijd moeten nabewerken tot je bijvoorbeeld weer op een witte pad met Finale (lichte polish) uitkomt.

Als je wat vaker auto's hebt gedaan weet je vaak al wel waar je mee moet starten, op een VW hoef je bijvoorbeeld al niet met een witte pad en Mezzo aan te komen want dat gaat 0,0 uithalen

Gr. Arjan
 
@Juffer1

Bedankt voor je snelle reacties. Hier heb ik wat aan. Dus als ik een DAP900 Raffini Starterskit - Lite Edition aanschaf dan heb ik een goede beginnerspakket. Wat voor pads zou ik er dan nog bij kunnen pakken? Als ik me niet vergis de rode en zwarte.

(IPA is wel wenselijk bij de Mezzo & Finale)

Wat bedoel je met IPA?

Je geeft ook aan dat je een testspot moet doen. Om te kijken welke combi het beste pakt. En dat je moet afbouwen. bijv: Je begint met een zware polish en je wilt bijv stoppen. Blijven er dan microkrasjes op de lak. Die je daarna moet verwijderen met een finish. Of heb ik het verkeerd?

Met andere woorden waarom moet je afbouwen? Sorry, voor de noob vragen.

Ow ja, je gaf ook aan dat het moeilijk is een megane te polijsten omdat deze krasgevoelig is. Maakt de DAP dan krassen. Ik weet niet wat ik me hierbij moet voorstellen.

Alvast bedankt,
 
Wat ik zou aanschaffen (kan naturlijk niet in je portomonee kijken) is het volgende :

- Clay setje (bijv Poorboys of Dodo Juice)
- Raffini starters kit (zit Inizio, Mezzo, Finale & IPA in)
- Dap 900
- Zwarte Lake Country pad
- Witte Lake Country pad
- Licht Groen Lake Country pad
- Oranje Lake Country pad
- Glaze (zoals Poorboy's Black Hole oid)


abdel013 zei:
@Juffer1
Wat bedoel je met IPA?

IPA is eigenlijk alcohol. De monello producten willen soms nog wel eens niet lekker uitpoetsen. Door een klein beetje IPA op de lak te sprayen neem je de polish veel makkelijker af.
Het is dus niet altijd noodzakelijk, maar handig is het wel ;)


In principe kan je met een hele zware combi op een lichte lak hele kleine swirls verzoorzaken. Dat is helemaal niet erg want door af te bouwen qua cuttingfactor haal je die uiteindelijk weer weg.
Wat ik met de Megane bedoelde is dat deze lak enorm snel krast. Als je bijvoorbeeld met een theedoek even een deel afdroogt heb je direct krassen.
Op de Renault lak (is mijn ervaring teminste) moet je bijna met een zwarte finisch pad en Finale gaan eindigen.
 
abdel013 zei:
@ Nici,
Zou jij als je nu een DAP zou kopen ook voor de 900 gaan?
Alvast bedankt

Nu duurde mijn reactie wat langer...maar, ja ik zou voor de DAP 900 gaan, kost niet veel meer en zou door de Dual Action techniek toch nog wel iets voor een beginner/minder ervaren detailer (ik zie mezelf nog als het laatste) moeten zijn.

Ik stond alleen vanmiddag op het punt om te schrijven dat je misschien vanwege een eventueel groter gewicht misschien toch voor de DAP 500 zou moeten gaan, maar ik zag dat ze hetzelfde wegen. De DAP 500 is namelijk ook niet echt licht (komt mede door het contragewicht denk ik). Hij is overigen niet zo zwaar dat er niet mee te werken valt en ik heb gezien dat veel DA's (= soortgeljke machines) nog zwaarder zijn.

Ik had er overigens overheen gelezen dat je ook de combi met de PRO 900 overweegt. Die zou ik (zoals Juffer1 wel al zei) links laten liggen. Dit is een zogenaamde Rotary, waarmee je sneller schade kan aanrichten (hologrammen of echt door de lak heen gaan), doordat de lak onder de machine te heet kan worden.
 
Super bedankt allemaal voor jullie reacties. Jullie zijn heel behulpzaam geweest. Ik weet nu dat ik voor de DAP 900 ga. Nu nog een lijstje samenstellen van a t/m z. Dat word volgens mij ook een klus. :-)^
 
zijn er geen starterpakketten met de dap900 dan?

ik was vanplan de 500 te kopen met het monello starter pakket maar twijfel nu wel hoor...
 
Binnenkort wil ik ook een DAP gaan aanschaffen en twijfelde tevens tussen de 500 en 900. Na het lezen van dit topic heb ik besloten voor de DAP900 te gaan. :-)^ Met dit lijstje erbij:

- Clay setje (bijv Poorboys of Dodo Juice)
- Raffini starters kit (zit Inizio, Mezzo, Finale & IPA in)
- Dap 900
- Zwarte Lake Country pad
- Witte Lake Country pad
- Licht Groen Lake Country pad
- Oranje Lake Country pad
- Glaze (zoals Poorboy's Black Hole oid)
Op aanraden van Juffer1

Is er verder nog iets dat nodig is m.b.t. het machinaal detailen? Behalve een verlengsnoer...:-p

Ik heb ook het lijstje van MK-US doorgelezen, hierin staan de standen van de DAP weergegeven, maakt het nog verschil tussen de 500 en 900?
 
Met de 900 heb ik tot heden stand 6 niet hoeven te gebruiken, met de 500 geen idee.
Maar in desbetreffende gedeelte ook aangegeven dat het ook een beetje op gevoel moet gaan ( ja ik weet in beginsel erg wennen etc ),
Als je met polijsten stand 5 aanhoud en laatste rondje licht overheen met 4/3 dan zit je goed ( tenminste ik wel )

Aanvulling: rode pad >>> makkelijk voor vloeibare wax / sealant