• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Van excenter naar rotary.

MrSandman

Detailing rookie
24 mei 2008
612
0
Beste forumleden,

Als ik zo rondlees op diverse fora, word overal overduidelijk het advies gegeven dat polijsten met een rotary machine geen beginnerswerk is en je dit beter in een later stadium kan toepassen. Voor meer ervaren mensen dus!

Echter word ik dus nu wel nieuwsgierig naar wanneer jij besloot de overstap te gaan maken van een excenter naar een rotary machine, hoe lang je eerst met de excenter hebt gewerkt alvorens te beginnen met de rotary, en wanneer jij jezelf ervaren genoeg achte om dit toe te passen op je eigen auto, of sterker nog, andermans auto.

Voor mijzelf zie ik dit komende tijd nog niet gebeuren, maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,

Jori
 
[mod]Probeer een beetje op je schrijfstijl te letten, denk aan hoofdletters, punten en komma's[/mod]

Gewoon kap halen op de sloop en oefenen.
 
Zelf was ik na een aantal keren handmatig detailen al overgestapt naar excentrisch poetsen, en heb daar de nodige auto's ervaring mee op gedaan. Tevens heb ik een aantal workshops gehad van Meguiar's over machinaal detailen met de excenter en later de rotary, kort daarna een rotary aangeschaft.
De rotary was "noodzakelijk" geworden omdat ik mij irriteerde over bepaalde dingen die ik weg wilde krijgen, maar dat lukte niet met de excenter. En ik was inmiddels een aantal auto's tegengekomen met harde lakken. Dan ontkom je niet aan een rotary. De cursus gaf mij dat extra zetje om een rotary aan te schaffen en deze te gaan gebruiken, de eerste keren huiverig vanwege de reputatie van de rotary, maar inmiddels gaat het vrijwel vanzelf. Nu ik Menzerna ontdekt heb, kan ik een auto vrijwel helemaal met de rotary doen :ja Ook wetsanden en krassen wegwerken gaat gewoon makkelijker met een rotary.
Het is inderdaad geen beginnerswerk een rotary, het is gewoon beter om eerst ervaring op te doen met een excenter, zo kom je te weten wat een bepaald product en pad doet op een lak zonder onherstelbare schade aan te richten, met een rotary is een foutje zo gemaakt en is het vaak onherstelbaar.
 
Even een aanvulling dat niet echt op je vraagstelling aansluit.
Maar over het algemeen is het noodzakelijk om na het gebruik van een rotary na te behandelen met een excenter.
Dus wat ik ermee wil zeggen is dat het altijd verstandig is om met de excenter te beginnen om te oefenen en dan later de overstap te maken. En de excenter heb je dus niet voor niets gekocht en zal niet in een donker hoekje verdwijnen.
Zoals Patrick ook terecht aan geeft is gewoon een sloopkapje halen.
Om echt de overstap te gaan maken ooit is het gewoon zo dat je het geprobeerd moet hebben. Anders zul je die overstap nooit maken. Dus lekker op een sloopkapje tekeergaan. Brand desnoods een paar pads kapot erop. Weet je gelijk hoe dat gaat.
En dan maak je de overstap naar een rotary makkelijker.

Voor mij was de eerste keer met de rotary op de detaildag afgelopen zaterdag. Even geprobeerd op de zwarte Fiat.
Adrie gaf me even een aantal adviezen en heb het ding gewoon geprobeerd.
Viel mij niets van tegen eigenlijk. Het enige verschil vond ik dat de machine weg trekt. Je moet hem meer corrigeren dan de excenter.
Eens moet je het toch gewoon een keer geprobeerd hebben.
 
Ik was begonnen met het "handje" maar na een 5 stappen behandeling had ik geen zin meer om het met de hand te doen dus toen ben ik overgestapt naar excentrisch en daar ruim een jaar mee gewerkt. Daarna overgestapt op de rotary.

Je beseft pas wat voor schade(en hoe snel dat gaat) als je een keer de fout bent in gegaan. Tot die tijd denk je dat het jou niet zo gauw zal gebeuren en dat het allemaal wel meevalt met die verhalen. Ik kan je zeggen dat die verhalen helemaal waar zijn, ben een keer de fout in gegaan op een bumper. Binnen een seconde was ie er doorheen. Je hebt pas door dat het fout gaat als het al te laat is. De grootste risico's zijn randjes en bumpers, niet zo zeer het plaat werk. Door die fout heb ik wel de knop omgezet in mijn hoofd dat je echt ten alle tijden je hersenen erbij moet houden en nooit je aandacht laten verslappen met het polijsten.
 
ik ben excentrisch begonnen en na mijn tweede auto rotery dat ging perfect tot mijn vierde auto dat werd dus overspuiten deur en motorkap:sob: ik moet zeggen als het genoeg kost leer je het wel snel:D ik heb daarna nog wel fouten gemaakt maar niet onherstelbaar

groet chris
 
Jongens... we hebben nog niet eens wat georganiseerd.... Waarschijnlijk zit het er wel eens aan te komen.
 
:cool: Helemaal toppie guys. Tof dat jullie deze initiatieven nemen en de 'leken' zoals mij iets bij willen brengen! :D
 
lijkt me ook wel interessant, maar ik ga eerst wat oefenen met men g220, morgen eens voor het eerst gaan testen!