• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Van kwaad tot erger - polijsten DAP

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
37
Vandaag heb ik de auto gekleid met Bilthamber Regular en Dodojuice born slippy clay lube.
So far so good.
Lakdefecten waarvan ik het bestaan niet wist werden zichtbaar en een soort oxidatie op de motorkap werd eveneens pijnlijk duidelijk.
Allereerst snap ik er niks van aangezien de auto in februari nog gedaan is en er toen geen rare zaken zichtbaar waren.

Met oxidatie bedoel ik een soort watervlekken die lichter zijn dan de rest. Het is met niet gelukt deze op foto vast te leggen.
De achterklep vertoonde ook sporen van oxidatie, maar dit is een bekend verhaal, achterklep is ook iets of wat lichter van kleur dan de rest van de auto.
Normaal gesproken gebruik ik Monello (Menzerna) waar ik erg tevreden over ben en tot op heden geen problemen mee ervaren heb.
Omdat ik echter bijna altijd in de zon zal moeten werken, of moeten wachten tot er schaduw is, heb ik de SSR lijn van Poorboy's aangeschaft.

Vanochtend ben ik na het kleien begonnen met de achterklep.
SSR2 op wit, wees uit dat dit de krasjes niet volledig weghaalde, dus SSR2 op oranje.
Ging prima. Dieprood kwam weer terug en krasjes waren zo goed als weg, behalve de diepere die er nu eenmaal in zitten.
Hierna SSR2 op wit, vervolgens SSR1 op licht groen. Na het ontdoen van residu viel van verbazing mijn mond open....het deel wat ik juist met SSR1 op groen had gedaan leek weer ineens helemaal dof.
Nadere inspectie wees uit dat er allemaal minisicuul kleine krasjes in gekomen waren.
Balen dus...
Voor de duidelijkheid...ik "dep" eerst het middel op de lak, wrijf het uit, zet de dap aan op 1 en ga vervolgens aan de gang met het dambord op 5/6.

Nogmaals SSR2 op wit, hierna SSR1 op zwart.
Zag er beter uit, maar het was niet wat ik er van verwacht had.
Op een klein deel van de klep zijn nu ook ineens allemaal witte pikkeltjes ontstaan, het lijkt wel onder de lak. Test met de lakdiktemeter van Fredsan heeft echt uitgewezen dat die niet te dun is.

Vervolgens de motorkap. Weer een testspot. Aangezien het nu ineens een en al swirl was, noodzakelijk een goede combinatie te gebruiken.
SSR2 op oranje, afdoen.
Kleurverschil in de kap:o
Ik snap er geen bal van! Je ziet precies de banen lopen zoals ik ze heb gemaakt.
Ok....dan maar door naar SSR2 op wit....kleurverschil wat minder, maar nog steeds irritant aanwezig. Daarnaast zijn de swirls wat gereduceerd, maar nu is het een grote hoeveelheid aan kleine krasjes. En dan echt veel...het is net een sterrenhemel.

Opvallend ook dat met name over de motorkap een soort druppels, waterstrepen lopen die ik gewoon niet wegkrijg.
Iets gaat er niet goed en ik weet niet wat.
Het is zelfs zo erg dat ik nu de auto weer in de garage heb gezet, omdat ik niet weet wat ik moet doen.
Heb woensdag tot en met zondag nog komende week, dus nog genoeg tijd.
Ondertussen flink balen natuurlijk, tot nu toe altijd goed gegaan en dan nu?! Zwaar frustrerend. De oorzaak, geen idee waar ik die moet zoeken.
Ligt het aan de gebruiker van de DAP? Ligt het aan de Poorboys?
Ik heb nieuwe pads gebruikt en deze bevochtigt tevoren. Lak is schoon. Heb de stappen gevolgd zoals ik dat altijd doe...
Natuurlijk baal ik ook als een stekker dat ik ondertussen een rotary heb gekocht terwijl het werken met de DAP niet eens fatsoenlijk gaat nu]-0
Helaas kan ik geen foto's laten zien, wellicht is er iemand die weet wat er fout gaat, wat ik fout doe of wat er gewoon niet werkt. Ik durf zo in ieder geval niet meer verder.

Wellicht weet iemand wat hier fout gaat en wat ik zou kunnen doen om het weer goed te krijgen.
 
Probeer eens met de Monello / Menzerna + witte pad een stukje, dan heb je het SSR verhaal tenminste geëlimineerd.
Kan je de witte spikkels wegkrijgen met klei ?
Waar haal je het polijstresidu mee weg, spruzzo / SW / IPA (ipa wordt in elk geval schraler en kan doffer achterlaten ( zo lijkt het )
Is je lak niet superzacht dat je met lichtgroen al weer ellende veroorzaakt en/of de krasjes/sterrenhemel geen resultaat van de doek na/tijdens afname ( dat je ze er dus handmatig weer in wrijft )

Zijn even de dingen die als poepen bij mij opkomen.
Laat je in elk geval niet gek maken ( zeker n.a.v. de rotary-aankoop ) >>> gaat goedkomen, hoe weet ik niet exact .... helpende handen en gedachts komen er vanzelf aan
 
Ben er voor vandaag ff klaar mee.
Zal morgen de motorkap eens proberen met de middelen die ik altijd gebruik:
Menzerna op wit...of indien nodig eerst op oranje, daarna wit en dan finishen op zwart.
Om in monello termen te spreken zou het dan zijn:
Mezzo op oranje (optioneel)
Mezzo op wit
Finale op zwart (was groen, doe ik nu dus niet meer)

Nee krijg de spikkels met niets weg...ze zitten gewoon in de lak nu. Oeps...
Polijstresidu haal ik altijd gewoon voorzichtig weg met een doek van Poorboys (lange haren) en wanneer het nodig is spuit ik wat ValetPro Citrus Bling bij (1/8)

Wat je zegt van die lichtgroene pad zou kunnen, echter heb ik dat met Menzerna/ Monello niet eerder gehad. Voorlopig zal ik in ieder geval met zwart finishen.
 
Ben toch naar maar even naar buiten gelopen, gewapend met een goed zaklamp (Brinkmann is aan het opladen)...:'(

De spikkels op de achterklep, ze zitten echt op een randje zeg maar, boven mijn vinger (de tweede foto is echt heel erg, maar in reallife moet je goed kijken, wel, ik weet waar ze zitten, dus dan is het ook echt erg).
En mensen met oog voor detail, die krassen! Het is erger dan voordat ik begon met polijsten:

De doffe plekken:

Ik denk dat ik kan concluderen dat het oxidatiemonster gewoon weer toegeslagen heeft.
Let's face it, deze lak heeft ook gewoon zijn onderhoud nodig.
Maar goed, dan vraag ik me alsnog af, waarom lukt het me niet een fatsoenlijk resultaat te krijgen met Poorboys? Heb ik het de vorige keren dan ook niet goed gedaan en is het me nooit opgevallen? Anderszijds de Daihatsu Charade en de Citroen Saxo die ik heb gedaan zagen er echt niet zo schraal uit als mijn eigen auto nu...

Die spikkels op de achterklep, behoorlijk klote, maar ik denk dat de lak daar gewoon....niet zo best meer is8o
Goed dat ik het nu weet, maar kan ik dan nog wel gewoon blijven dappen en bijvoorbeeld morgen met Menzerna aan de gang gaan?
Of is het verstandiger er gewoon niks meer aan te doen nu? Omdat de toestand van de lak het niet toelaat...?
 
kan zijn dat je lak redelijk zacht is...
Finish eens met bv SSR2 op wit of SSR1 op wit...
Hielp bij de lupo altijd goed...
Finishen op wit is niet de normale gang van zaken bij mij, maar in dat geval werd ie dus WEL strak :-)^
 
@Ivo's bedankt voor de reactie!
Ik baal er echt stevig van...ik ga morgen eerst eens kijken of ik de klep en motorkap weer strak krijg met Menzerna.
Als dat lukt, mag wat mij betreft de Poorboys rechtstreeks de deur uit. Deze lak is ook erg zacht naar mijn idee.

Lukt dat niet...dan hoop ik dat een ander voor mij de auto wil afmaken (tegen vergoeding) en dan houd ik het waarschijnlijk voor gezien.
Ben een rasperfectionist en walg van dit soort 'fouten'. Maar goed, wil niet te negatief zijn en zal morgen eerst eens kijken hoe het gaat worden.
Autootje is ergens toch wel erg belangrijk voor me....:schaam
 
Ik heb met dezelfde "problemen" gezeten...
Na polijsten strak, na finishen HELL...
Dus, de enige optie........


:-)^

Blijf niet bij de pakken neer zitten, voor alles is een oplossing :ja
 
Je hebt ook wel gelijk....het is gewoon echt zwaar bagger.
Menzerna en mezelf even een kans geven morgen.
Dan zie ik wel verder.

Anders schakel ik volgende week een detailer in die mij wil helpen en mij kan laten zien wat ik nu fout doe.
 
Super zachte lak volgens mij. Wat je ziet is marring: doffige lak. Vaak krijg op zulke lakken met Mezzo op wit nog het mooiste resultaat. Soms wordt het met Finale en groen/zwart ook minder dan met Mezzo.

Sterkte en succes!
 
Aan het begin van het verhaal ben je met SSR en licht groen geeindigd.. Was het wel de goede pad? Je hebt namelijk ook de heavy green... Wellicht dat deze (per ongeluk) zijn verwisseld bij jou OF in de winkel? Los hiervan staat de rest van het verhaal over finishen, maar schoot mij ineens te binnen dat beide pads geen uiterlijk verschil hebben.

Succes met de zoektocht en laat gerust je bevindingen weten! Zijn een hoop knappe koppen aanwezig op het forum. Hoop dat jouw trouwe autootje weer snel gaat glimmen.

Robert
 
Bedankt voor alle reacties.
Ben heel blij met een forum waar ik met mijn vragen terecht kan.
Het mooiste van het hele verhaal is natuurlijk dat Johan: WaxWizzard mijn auto voor de eerste keer grondig heeft aangepakt....met Monello.
Ik zelf had al wat spulletjes van Monello staan , heb een DAP aangeschaft en tot op heden deze twee keer voor mijn eigen auto gebruikt; korte tijd na de detail van Johan om zelf eens te proberen en in februari waar een grondige detail heeft plaatsgevonden.
Geen problemen ondervonden toen...inderdaad met Monello/ Menzerna.

De Charade en Saxo, zagen er toppie uit, al zag ik het zelf.

Ik wilde nu hoe dan ook de poorboys omdat ik ermee in de zon kan werken.
@Dibbuz; jij ook bedankt...doet me inzien dat ik wellicht toch met Monello de mooiste resultaten behaal.
Ik ga er gewoon weer tegenaan morgen en post mijn bevindingen hier.
Anders nog geen man overboord, volop mogelijkheden.

Is er iemand die weet wat die witte puntjes kunnen zijn?
Is het mogelijk dat polijstmiddel in de lak brandt? Misschien een stomme vraag hoor, maar ben gewoon echt benieuwd wat het is.
Midden op de achterklep ergens zit er ook eentje. Die zit er al heel erg lang, zelfs al toen ik de auto kocht.

@Ome Robert; ik heb echt de lichtgroene.
Met de Monello reeks al driemaal gebruikt, nooit problemen, nu met de SSR serie marring.
Misschien een leuke test eens te kijken wat deze groene pad morgen alsnog doet in combinatie met finale.

Even afwachten. Zal zorgen dat de Brinkmann weer klaar is voor actie en foto's maken na iedere stap.
Thanks all!
 
Het ziet er in elk geval uit als 'ronde' krasjes en doek-strepen dus dat is in elk geval wat dat betreft weggespreept uit de lijst.
( zelf wel keer gehad dat finishen wel goed ging alleen de strepen er zo in trok .... word je ook niet blij van kan ik je vertellen )

Koekegluur morgen maar of met de monello als zijnde monello/wit vs monello/zwart nog verschil uit gaat maken.
Je zal idd niet de eerste zijn waarbij eindigen op een een 'rare' manier het beste resultaat geeft.

Niet leuk om zo mee te maken, maar probeer er een positieve draai aan te geven: je hebt er weer wat van geleerd en de volgende keer kan je de kennis weer gebruiken !

Witte puntjes verhaal: kan er even niks op bedenken, sorry.

Wat betreft de SSR: niet meteen wegschrijven, kan op andere auto gewoon wel super resultaat geven ( velen voor je met geweldige resultaten ).
Het zal ( even vooruitlopend op de zaken van morgen ) gewoonweg niet voor deze auto geschikt zijn, maar kan gewoon heel goed gebruikt worden voor een andere auto.
Een ander verblijden kan altijd nog, maar ik zeg:"laat nog gewoon lekker in het welbekende vat zitten ..... verzuren doet het niet zo snel"
 
Ik zal vanzelf meemaken wat de Monello morgen doet.
Misschien houd ik het alleen op de motorkap.
Beetje jammer namelijk dat ik geen Spruzzo in collectie heb.
Onmisbaar...blijkt
 
Maaike, dan even langs de drogist (Kruidvat, Etos, etc.) voor klein flesje alcohol - kan je 1:1 verdunnen en werkt net zo goed als Spruzzo.
 
Thanks! @IROA-1
Was al aan het kijken waar ik eventueel iets vergelijkbaars als Spruzzo zou kunnen krijgen.
Las net op het forum dat IPA niet voor alle lakken even goed is.
Kan het kwaad op mijn rode lak? Ben hier ook nog niet zo in thuis.

Excuses voor alle vragen hoor
 
IPA 1:1 aangelengd met Demiwater moet kunnen.
Maar wil je zeker zijn, misschien beter 70% IPA - 30% Demi maken..? :-)^
 
Maaike ik zeg niet dat ik de oplossing kan brengen maar IPA heb ik in ieder geval wél. Etten-leur is niet ver. PM-etje kun je er altijd aan wagen.
 
Zaterdagochtend update:
Vanochtend aan de gang gegaan met Monello op wit.
Eerst de ene kant van de motorkap gedaan. Voor de zekerheid andere pads gepakt dan die ik gisteren heb gebruikt en tevens andere doeken gebruikt. Nu de gele Meg's doeken.

Heb bewust heel rustig gewerkt, goed zorggedragen voor overlap en doorgerwerkt tot het middel begon af te breken.
Afnemen ging zeer soepel. Had er geen detailspray meer bij nodig.
Na het afdoen was de doffe gloed al weg, maar toch de Brinkmann er even bij.
Weg grote hoeveelheid kleine krasjes, weg swirls, nog steeds aanwezig veel kleine putjes, maar autootje is uit 2003. Niet vreemd dus.
Hele motorkap op wit afgemaakt.
Achterklep idem.
Moet er alleen nog de plekken doen waar ik niet goed bij kan.
Ik ben weer blij! Eindelijk eer van mijn werk.
Straks finale op zwart en dan kijken of ik rest auto meteen mee kan pakken.
Bedankt aan iedereen die heeft mee willen denken.