• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Van was naar wax...

Mellow

Detailing rookie
3 mrt 2021
11
15
Beste cleaneraars,
Na vele uren lezen heb ik een aantal producten geselecteerd die ik wel wil gebruiken. Ik wil alleen graag checken of mijn werkwijze de juiste is. Dus comments zijn welkom!

De auto: een nieuwe, met zwart metallic lak.
De situatie: op dit moment zit er (denk ik) waxoyl op vanaf de aflevering. De beading is nu behoorlijk goed maar dat blijft natuurlijk (zeker met waxoyl) niet zo. Ik denk eraan om nog even te wachten tot dat weg is en het weer wat beter is.
Mijn spullen: hmmm... nog niets eigenlijk. Wat mf doeken en wat restjes Mothers spraywax en detailer spray.
De werkwijze:
- Eerst wil ik de auto normaal wassen zonder shampoo of zo. Alleen water.
- Dan afspoelen
- Ik denk dat ik daarna moet zorgen dat alle waxoyl en zo eraf is. Ik denk dat dat met PB stripdown wel zal gaan.
- Weer afspoelen
- Drogen
- Dan dacht ik Colonite 845 te gebruiken.
- Voor het normale wassen dacht ik dan Geyon Bathe+ te gebruiken.
- Eventueel na een wasbeurt de glans ophalen met Sonax brilliant shine detailer.

Mijn vraag is dus of deze combi van producten oke is? En natuurlijk de genoemde volgorde.
THX!
 
Als normale shampoo zou ik geen bathe+ gebruiken. Die shampoo reinigt minder goed dan een 'pure' shampoo en heeft ook een groter risico op waterspots, zeker met zonniger weer en een zwarte auto (die warmer wordt in de zon). Ik zou dan eerder kiezen voor bijvoorbeeld dodo juice born to be mild.

Sonax BSD en collinite zijn beide goede producten. Sonax BSD werkt naar mijn mening echter beter stand-alone of i.c.m. een sealant (of natuurlijk Sonax polymer netshield). Als je meer richting de sealant/coating richting wil gaan, dan zou ik adviseren om i.p.v. collinite Sonax polymer netshield te gebruiken (en het gebruik van Sonax bsd hoeft echt niet elke wasbeurt, dit kan bijvoorbeeld 1x per 2 maanden). Bij het gebruik van collinite (of een andere wax) zou ik eerder kiezen voor een meer traditionele detailing spray, zoals bijvoorbeeld kenotek showroom shine.

Voor dit moment zou mijn advies zijn om gewoon de bestaande bescherming te behouden en eventueel te boosten met Sonax bsd. Op het moment dat het zijn einde bereikt, dan zou ik kiezen voor het aanbrengen van een nieuwe bescherming, zoals polymer netshield, collinite, of iets anders.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik zou de auto niet eerst met alleen water zonder shampoo wassen, shampoo helpt om het vuil los te weken, was je alleen met water en later met shampoo heb je twee keer dat je de lak moet aanraken, dus (meer dan) dubbele kans op waskrassen. Ik weet niet hoe oud de waxoyl (en de auto) is, maar stel je niet teveel voor van de levensduur (van de Waxoyl, voor de duidelijkheid).
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
+1 voor @Cordoba en @dennisdennis-12
Waarom zou je de auto met alleen water zonder shampoo willen wassen? Wat zou dat moeten doen? Lijkt me dat het niet veel vervuiling weg zal halen. En daarna inderdaad eerst met een droogdoek eroverheen en vervolgens weer met een doek met de Stripdown... o_O (ik zou persoonlijk zelfs na de Stripdown nog liefst met een shampoo wassen)
En als je de BSD wil gaan gebruiken om de wax te boosten, dan lijkt het me ook beter om voor een gewone shampoo zonder toevoegingen te gaan.
 
En deze had je ook al gezien?
  1. https://forum.carclean.com/threads/...ig-met-videos-20-11-18-update-geplaatst.4222/
  2. https://forum.carclean.com/threads/...al-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4223/
  3. https://forum.carclean.com/forums/stappenplannen-en-combinatiekits.32/
Staat veel, erg veel nuttige info in. Het helpt je in elk geval voor een aantal belangrijke stappen op weg. Ook de andere beginnerstopics zijn interessant, van de reacties steek je vast wat op.

Voor de rest, volledig met bovenstaande reacties eens.
 
Bedankt voor jullie reacties. Het is wat lastig met al die bomen in het bos. Over het wassen met water: ik dacht, de stripdown hoeft dan niet nog een laag weg te halen. Maar jullie bedoelen vast een shampoo met verder niks erin.
Ik zal de bovenstaande linken ook nog lezen. Al heb ik wel al veel gelezen.

overigens weet ik niet wanneer (en òf) ze de waxoyl hebben gebruikt. Maar inderdaad , ik wacht ook nog even tot het eraf lijkt te zijn. Ik ben dan ook nu aan het inlezen. (Want er is zoveeeeel...)
En dan die termen als sealant en coating. Het verschil is me niet helemaal duidelijk.

De Bathe+ leek me wel fijn omdat ik een sucker ben voor beading...
Dus eigenlijk, als ik mijn lijstje herschrijf, dan zou het kunnen zijn: colonite 845, en de btbm als normale shampoo? En dan de colonite periodiek boosten met bsd? Om het even simpel te houden dus. (Want er zal ook ooit gekleid en misschien ook gepolished moeten worden wat nog genoeg keuzestress gaat geven)
Of de bsd juist in plááts van de 845 ?
 
Check het stappenplan maar eens, staan ook geadviseerde producten in.
En bedenk je, zoveel mensen, zoveel wensen. Wat de een fijn vindt, zal de ander nooit aanraken. Maar daar kom je tijdens het werken wel achter.
 
Als je houdt van beading, dan zou ik collinite vervangen door sonax polymer netshield. De beading daarvan is toch nog net wat mooier. Die kun je ook perfect boosten met bsd.
 
  • Leuk
Reactions: Mellow en Altos
Een wax / sealant / coating die regelmatig ondersteund wordt met een boostend product zal langer effect hebben dan alleen een boostend product.
Dus een Collinite 845 of bijv. een Polymer Netshield (PNS) aanbrengen zal betekenen dat je af en toe een keer een boostend product zoals Brilliant Shine Detailer (BSD) kan gebruiken. Gebruik je BSD als standalone, dan zal je deze vaker aan moeten brengen (elke wasbeurt / om de wasbeurt?). Met een vaste bescherming eronder zal dat wat minder vaak nodig zijn. De keuze is reuze en het is vooral zaak om datgene te vinden wat jou goed bevalt.
 
  • Leuk
Reactions: Mellow en Cordoba