• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Veel spullen, maar wat te doen?

LA-384

Detailing addict
12 okt 2009
41
65
Ik ben heel wat jaren terug wat fanatieker geweest met het bijhouden van mijn auto. Ik heb in de jaren vrij veel spullen verzamelt, maar er zeer weinig mee gedaan.
Mijn spullen:
51165881341_f0305db5eb.webp

54680965105_a42c54bc7f.webp

54679826387_b786174bf0.webp

51166982580_944f637323.webp

51165216892_eb12d4ef00.webp

51165881466_71eac0518b.webp

51165881421_0f2fd980b3.webp

51166982600_94088521a4.webp

Niet op foto, maar wel in het assortiment: https://www.carclean.com/nl/monello-dolce-verde-klei-250-gram.html

Nu wil ik deze zomer mijn auto weer eens onder handen nemen. In ieder geval de buitenkant.

Ik dacht er aan om eerst de velgen in te sprayen met non-ferro. Wellicht goed om ook de omliggende lakdelen mee te nemen, of maar gelijk de hele auto? Blijkbaar kan er ook rommel op bijvoorbeeld de motorkap komen van voorliggers.

Hierna afspoelen en foamen met een pre-wash (Valet Pro Citrus Pre Wash), even laten inwerken en opnieuw afspoelen.

Is het zinvol om nog een APC te nemen voor de velgen of eventueel de hele auto? Eventueel kan dit ook in de foamer voor praktische applicatie. Sowieso lijkt het me handig dit te hebben voor bijvoorbeeld rond het embleem, binnenkant deurstijlen en tankdop, zodat alles met lak eens goed schoongemaakt wordt. Geen idee of zoiets ook teerdeeltjes oplost? iig weer afspoelen hierna.

Hierna wassen met Dodojuice Born to be Mild.

Hierna dacht ik aan kleien met PB Spray & Wipe.

Daarna toch maar polijsten, ik heb diverse pads voor een DAP, cutting factor 4 en 2, ik heb ook nog handpads (oranje en wit) voor de moeilijker bereikbare plaatsen (rond handgrepen en rond de randen van de carosserie). Ik heb nog polijstmiddel staan, te weten monello Mezzo (CF 3.5/5) en monello Finale (CF 2/5). De grove pads combineer ik met de Mezzo, de fijnere pads met Finale, hoewel ik niet zeker ben van deze combinatie. Ik heb ook nog de zwarte Finessing pad. Ik ben niet zeker of ik juist deze moet combineren met de monello Finale polijstpasta, of wat ik er anders mee kan doen?

Wat gebruik ik hierna om de resten polijstpasta te verwijderen? Gewoon weer wassen met dodojuice Born to be Mild? Doe ik dat ook tussen de verschillende grofheden door?

Na het polijsten ga ik weer diepte in de lak terugbrengen door de PB Blackhole glaze aan te brengen. Dit doe ik dan ofwel met de zwarte pads ofwel met een van de witte applicator pads.

Dan komt de slotvraag, wat gebruik ik als afsluiting?
Ik heb tot mijn beschikking:
- PB EX-P Sealant
- PB Natty's paste wax (evt ná de sealant voor extra glans, zinvol?)
- Sonax Brilliant Shine Detailer (hoewel dit meer een quickdetailer is en wellicht beter geschikt is voor een snelle wasbeurt)
- Q2M Wetcoat (minder glans dan wax, maar wel langere standtijd en wellicht betere waterafstotende eigenschappen, zinvol om eerst wetcoat te doen en daarna wax??). Overigens schijnt de wetcoat echt aan de lak te moeten hechten voor optimaal resultaat. hoe zit dat dan wanneer er een glaze aangebracht is?

Ik heb ook nog die gyeon Bathe+ welke zowel als pre-wash als als shampoo gebruikt kan worden. Ik heb nog geen idee wanneer ik die kan inpassen, wellicht als eenvoudige poetsbeurt?

Het gaat trouwens om deze auto:
48073655753_b6a261ebc7.webp

APC lost geen teerdeeltjes op maar zou ik gebruiken om bv de kunststof trims/rubbers/tankdop enz mee schoon te maken en is in de juiste (milde) verhouding ook in het interieur te gebruiken.
Om heel de auto met APC in te spuiten heb je bv al citrus pre wash staan zag ik das dan net een betere optie.
De zwarte pad kun je gebruiken om de glaze mee aan te brengen.
Daarna een laagje Ex p en afsluitende de Natty’s wax.
Bathe + gebruik je om de auto mee te wassen
Wetcoat gebruik je om na het wassen de lak te boosten.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: LA-384 en RedCat
Daarna een laagje Ex p en afsluitende de Naaty’s wax.
Bathe + gebruik je om de auto mee te wassen
Wetcoat gebruik je om na het wassen de lak te boosten.

Hoe zou jij deze producten inzetten? Ik begreep uit een yt video dat die wetcoat niet zo goed hecht na bijvoorbeeld een sealant of waxlaag.
En hoe haal ik het beste de polijstpasta weg na het polijsten? Gewoon weer de auto wassen (niet met bathe+, omdat die een laagje op de auto achterlaat als ik het goed heb begrepen)?

@LA-384 ,ik zou sowieso na het polijsten de auto wassen met heet water en shampoo maar GEEN Bathe+ juist omdat ie een laagje achterlaat.
De sealent wil een zo schoon mogelijke lak dus gewoon na het wassen de sealent aanbrengen.
Wil je het helemaal perfect doen dan kun je na de wasbeurt Gyeon Prep gebruiken (ontvetter).

• Leuk
Reacties: LA-384