• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen reinigen en beschermen...

sir_bongiovi

Detailing trainee
22 sep 2019
15
25
Ik ben momenteel bezig met mn zomervelgen te kuisen.
Eerst met Meguairs wash en wax zoveel mogelijk het vuil eraf gehaald en nadien met de meguairs velgen reiniger om vervolgens grondig met water te spoelen.

Nu vraag ik me af of er een goede borstel is om in alle hoekjes te geraken?
En is er een produkt om de velgen een beschermlaag te geven? (wax)

Alvast bedankt
IMG_20200320_143739.jpg
 
Voor de velgen te reinigen :
Of check hier even :

Voor te kuisen alvorens te wassen of erna dan kan je een iron remover gebruiken, zoals CarPro Iron X, Monello Non Ferro, Meguiar's, etc...

Eveneens zou je, afhankelijk van de staat van de zomerwielen, de velgen na het wassen kunnen gaan clayen.
Maar zoals Quantox hieronder aangeeft, hoeft niet. Kans op marring bestaat.

Ook kan je bandendressing aanbrengen :

Dan kan je kiezen, een sealant, een wax of een coating voor de 'bescherming' (lees onderhoudsgemak) van de velgen.
 
Laatst bewerkt:
Borstel en kwasten genoeg in de webshop. ;)
Voor de voorzijde gebruik ik zelf altijd graag een kwast om in alle hoeken en gaatjes te komen. Voor het velgbed zijn bijv. de verschillende maten Wheel Woolies, EZ-go borstels, etc. (Het is maar net wat jij zelf fijn vind)

Als bescherming kan je bijv. de WheelWax van Poorboys World gebruiken, of een normale wax, maar dan is he standtijd wel wat korter.. Ook is er bijv. de coating; Gyeon - Rim. Maar dit vraagt wel om meer voorbereiding.

Wat ik met jouw velgen gedaan zou hebben:

1) Voorwassen.
... Afspuiten.
2) De-ironizer om ijzerdeeltjes aan te pakken + reinigen. (Non-Ferro / Ferrous Dueller / etc etc)
... Afspuiten.
3) Wassen met pure shampoo.
... Afspuiten.
4) Drogen.
5) Ontvetten.
6) Coating.

Ik zou niet kleien omdat je dan misschien marring/krasjes veroorzaakt en dit moet je verwijderen door de polijsten. Aangezien deze velgen volgens mij aardig mat zijn, is dat géén optie.
Door de coating zullen de velgen misschien wel iets meer gaan glimmen, maar je hebt al een zijdeglans.
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt ze zijn Matt graphite. Een hele karwei als ik het zo hoor en ik haat velgen reinigen

En die bandencoat komt er sowieso op
 
Reinigen mét pure shampoo, niet reinigen puur (alleen) met shampoo. :p
Dus je maakt een sopje van een pure shampoo en dat is dan een shampoo zonder wax of andere toevoegingen.

@Jamme1981 - Nope! :D Op z'n Nederlands; Pure. Niet op z'n Engels ('Pjeur') Als het een naam was, dan had ik het voluit en met hoofdletters geschreven.


* Je waste nu de vieze velgen met een shampoo met wax erin, vervolgens moet de velgenreiniger dus niet alleen opboksen tegen het vuil, maar eerst door deze waxlaag heen.
* Als je een beschermlaag aan wilt brengen, welke dan ook, breng je deze aan op een zo schoon mogelijk oppervlak. Dan kan de beschermlaag beter hechten, beter werken én langer werken. Dit is zeker belangrijk als je voor een coating kiest.

Het klinkt misschien als veel werk, maar de stappen vallen wel mee. Je hebt de velgen al van de auto, dus dan kan je véél makkelijker werken. ;)

Welke bescherming je in dit geval ook zou kiezen;

1) Reinigen en wassen. (De-ironizer / handwas pure shampoo / eventuele andere vervuiling / kwasten / borstelen)
... Afspuiten/Afspoelen.
2) Opnieuw even wassen met pure shampoo en washmit.
... Afspuiten/Afspoelen.
3) Ontvetten. (Gyeon - Prep / Nanolex - EX, op een doek sprayen en alles afnemen)
4) Beschermlaag. (Wax/WheelWax/Sealant/coating)